Brutalt (etterlengtet) hverdag igjen!

Så var det tilbake til hverdagen, den vi alle sammen gledet oss så vanvittig til å avslutte, slik at vi kunne krype inn i juleferien med pledd, julefilmer og mest av alt kvalitetstid med familien, med barna spesielt.

Forventningene var skyhøye, forestillingene klare som en skyfri himmel. Jeg så det for meg, hvordan vi hele familien pyntet juletreet, for ikke å snakke om det lekre treet jeg hadde i tankene – 100% perfekt som i ett interiørblad. Jeg så for meg de uendelige timene med brettspill sammen med ungene, og til å teste ut forskersettet de fikk til jul. Det lå an til å bli tidenes beste jul. For det er slik det er ikke sant – vi ser for oss julen som om alt den har å by på er pikekyss og duften av kanel og granbar, likt en amerikansk romantisk julefilm.

Det er det denne forestillingen er  – en amerikansk romantisk julefilm. Er det ikke rart hvordan vi blander fantasi med virkelighet hvert eneste år? I alle fall er mine fantasier om julen alt annet enn hva julen faktisk er. For i min forestilling så jeg ikke for meg det faktum at jeg skulle true ungene med at nissen ikke kommer med julegaver til barn som er uskikkelige. Pedagogisk, eller hva?

5 minutter inn i ferien står jeg i en slags hylekonkurranse med de to eldste barna våre på 6 år. Jeg prøver bare å bli hørt over de to stemmene som hyler til hverandre i rent sinne over hvilke julefilm de skal se. “SKRUUU AV!! MED SLIK OPPFØRSEL BLIR DET INGEN FILM!!” roper jeg til slutt og de sinte hylene går over i gråt mens de slenger tilbake “VI FÅR AAAALDRI LOV TIL Å SE FILM VI!”. “Nei, stemmer det, det får de jo aldri lov til. Forbanna TVslaver” tenker jeg, eller kanskje jeg sier det høyt, jeg husker ikke, men at de ser mer TV enn de har godt av er jeg i alle fall sikker på.

Det er ikke før 23. desember at vi er klare for å pynte juletre. Jeg forteller barna: “da jeg var liten, pyntet vi aldri juletreet før lille julaften”, det er et faktum, men ikke grunnen til at vi gjør det samme, vi rakk bare ikke å få kjøpt et tre før. Glem alt om interiørblad-juletre. Her skulle jentene pynte og de var mer opptatt av å få hengt opp den hjemmelagde julepynten de tidligere har laget i barnehagen enn de lekre glasskulene mine. I år fikk de lov, for jeg rakk ikke sette inn et ekstra tre på rommet deres, du vet “åh, skal dere ta all den fineste pynten, så mamma bare får ha glasskulene?” fungerer enda. Nei, det var barna som fikk ansvar for pynting, vi hadde nemlig sykdom i hus, for så klart går smitten som en farsott hver jul – hvordan kunne jeg glemme det?

Brettspill? Det ble det aldri noe av. Men forskersettet finner vi fram, og som vi så ofte gjør feil hadde vi satt opp forventingene så høyt at ungene antagelig så for seg at det skulle eksplodere, pludre og koke blant eliksirene – omtrent som i Harry Potter. Du kan jo tenke deg ansiktene på to jenter der vi står og ser at salt løser seg opp i vann i det vannet blir varmt. Det er liksom ikke helt etter forventningene

Ca 9 dager inn i ferien, som ikke har vært like idyllisk som forestillingen av den, starter mannen og jeg verdens barnsligste krangel over hvem som skal skylle av søle på to dresser. Det er åpenbart at vi har gått oppi hverandre for lenge, men vi ser det ikke i øyeblikket, vi ser bare inn i vårt eget ego og mener den andre er fullstendig idiot. Alle de små bagatellene vi i hverdagen lar ligge, skulle plutselig bli så intenst irriterende.

Så var det barnas forventinger til julen, ja, de byr på mange kriser. Alle med barn vet at i det forventningene blir for høye, så er det som å skru av en bryter i hodene deres. De blir fullstendig idioter, hyler og spretter rundt som tullinger, river med seg et glass på bordet og i neste sekund spruter julekulene. Enda de bare er glade, lykkeligere enn noen gang, ender det med at du må kjefte på de fordi de rett og slett er spik spenna gale – helt til de går tomme for luft og verden bare raser under føttene deres av noe så simpelt som at de fikk feil leke i Kinderegget, rett etter de har pakket opp 54 overdådige gaver under juletreet.

#takknemlige

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg spurte meg selv: Hva har skjedd med barna mine??

Svaret på det er enkelt – det har vært JULEFERIE!

Takk gud for at hverdagen er tilbake, og at vi alle sammen kan oppføre oss normale mennesker igjen. Det blir slitsomt i lengen å ha barn som går på julespeed og en mor som lever i en romantisk illusjon om hvor fantastisk julen er!

Godt NYTT ÅR!


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

27 kommentarer
    1. Så utrulig bra skrevet!! Spot on!! Sånn er det her i huset også, deilig at du satt ord på det😅 Takk!!

    2. Fantastisk!😅 Man kan jo nesten forstå skilsmissestatistikken etter jul. Men må innrømme at jeg. -uerfaren som jeg er, også hadde sett for meg forskersettet litt mer spennende😂

    3. Herreguuud! Jeg vet ikke helt om jeg ler eller får en liten takknemlighetståre her :p Jeg knuseklemmer nesten mobilen for det er det nærmeste jeg kommer å få klemt deg nå. Med unntak av sykdom som vi heldigvis har sluppet er alt du skriver 100% likt her. Alt, helt ned til minste detalj. Takk for at det ikke er jeg som er gal. Haha. Takk for at det er slik hos dere også. Takk for at du senket skuldrene, hodet og pulsen min 20 hakk for denne julen ble ikke som planlagt. Altså at det ikke ble en romantisk amerikansk julefilm. For nei, det er ikke like gøy med melkrig over pepperkakene her hjemme som på film. Jeg puster roligere nå. Det er ikke bare min familie som er gal. 😂😂 Du er fantastisk, det har jeg alltid sagt ❤

    4. Takk for dette innlegget!! Har hatt mye dårlig samvittighet fordi den perfekte julen ikke ble perfekt. Lite brettspill, sykdom, aaalt for mye sukker og dårlig mat innabords, irritasjon over bagateller, barn som “får mye men vil ha mer” osv. Men føler meg hakket bedre nå etter dette innlegget. Du skriver alltid så godt og treffende.

    5. Herregud, takk! Det var så spot on! 😂 Krangling, grining, kjefting….god jul lissom! Jeg som tok ungene ekstra fri i år, så vi skulle KOSE OSS, fordi i år hadde vi muligheten til det! Dummeste jeg har gjort 😂 Skal sies at vi hadde koselige stunder også, innimellom totalt kaos. Men fy søren, hverdagen kunne ikke kommet på ett bedre tidspunkt 🙌

    6. Dette innlegget gjorde dagen min(og jula,for den saks skyld😅)-takk for at du er så brutalt ærlig og får oss andre til å føle oss biiiittelitt mer normale..!♡

    7. 😂😂😂 Så deilig å lese dette (og alle kommentarene) 😊 En påminnelse om at jeg lever i en like gal familie som alle andre 😅 Jeg fikk enormt dårlig samvittighet for at jeg kjeftet litt på barna, på selveste julaften 🙊 Tusen takk for at du fikk meg til å innse at vi alle mødre blir litt lei innimellom, og det er helt normalt – og jeg er ikke en dårlig mamma fordiom 🙊

    8. Takk for dette innlegget! Det var så godt å lese at andre har hatt det slik som oss, og med sykdom i tillegg ble det slett ingen hyggelig ferie 🙈
      Takk for at du er så ærlig!

    9. Spot on! Mykje sannheit i det du skriver! Her og skulle ungane få ekstra lang juleferie og me skulle kose oss alle sammen med kvalitetstid i lag, brettspel og julefilm. Neida, her er det sutring, krangling, masing og attpå til kom omgangssjuka på besøk til mor kvelden 1. Juledag når me var hjå svigers… Yeah…. tidenes jul! Nei, no har mor lært og det er at dei skal ikkje få 2 veker fri frå bhg til neste jul! No er eg i permisjon og me hadde mulegheit, men neste år er det ikkje så lett å få til so mange fridaga, so da må det rett og slett bli litt bhg..

      Nei, godt med kvardag igjen – for ALLE! Og etter første dagen i bhg kunne dei to eldste på 5 og 2 år faktisk leike litt sammen og ikkje berre krangle 🤪

    10. Hos oss kaller vi det “julesjuka”. Vi har heldigvis vært forskånet for ordentlig sykdom i juleferiene våre alle årene vi har hatt barn, men den ekstraordinære oppførselen ungene får i opptrappingen til julaften. Å herregud…. Umulig å høre på en eneste beskjed, unger i høygir, armer og bein overalt – sprekkfulle av forventninger, superspente og gleder seg til kvelden på julaften. Nå har jeg heldigvis vært gjennom det så mange ganger at jeg gjentar mantraet “du får tilbake de normale barna dine på ettermiddagen 1. juledag.” Spenningen blir forløst når julegavene er åpnet, og ungene roer seg. Men så våkner de 1. juledag og skal teste alle lekene, bygge alle legosettene mens vi voksne desperat forsøker å få dekket på til lunsj eller middag. Men når lekene er testet og legoen er bygget, DA senker roen seg og normaloppførselen som jeg ikke har sett på en ukes tid kommer tilbake.

      Så når vi har besøk dagene før jul og ungene oppfører seg som villmenn sier jeg bare “vi har julesjuka i hus” og alle foreldre nikker gjenkjennende og er glad for at det ikke bare er de selv som opplever det.

    11. Spot on!🤯 Kan ikke noen lage en julefilm om hvordan jula virkelig er?! Så kan vi sette oss ned å se på den med skikkelig godfølelse av at vi er helt normale hele gjengen😂

    12. Er så digg og høre at det er sånn hos flere🤣😂 man vet jo at ingenting blir så perfekt. Gå så lenge oppå mann med syke barn på toppen av det hele, har jeg fått oppleve i jula😖😖

    13. Du ser på kommentarene her at du traff spikerene våre rett i hodet😂😂😂
      Du er bare helt fantastisk til å skrive hvordan ting faktisk er🤩👏🤢😰🥰
      Jaja, vi får nyte de små glimtene med glede, kjærlighet og omsorg innimellom all søskenkjærligheten og ikke-tenk-lenger-enn-nesetippen faktene😂

    14. Det er så fantastisk å lese noen som setter ord på papir hvordan realiteten faktisk er 😂 👏
      Helt enig med Rakel at det burde bli julefilm😂 Kanskje du starter opp som reggisør og skuespiller etterhvert🤪

    15. Fantastisk skrevet😂😂 Akkurat sånn er det 😂👏
      Enig, du burde laget en film, så kanskje har du vært innom både reggisør og skuespiller etterhvert😎

    16. AMEN!!! …men kan nevne at her ble også far syk, dagen før første dag på jobb. Tror jammen han gråt, fordi han ikke kunne dra på jobb dagen etter! Dagen etter det, dro han på jobb, syk! 🙈 #hverdagerbest

    17. 🥰 Fantastisk innlegg! Såååå fulltreffer 😅
      En helt normal juleferie har vi altså hatt.. 😃 alt strrsset om det bare er her i hus det er slik kan enn legge bort, endelig! 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg