Bli bedre kjent med meg

Dag ut og dag inn har jeg skrevet på denne bloggen i 5 og ett halvt år. Mange av dere kjenner meg veldig godt og derfor glemmer jeg ofte at nye leserne kommer og går. Så for at nye følgere skal få komme litt under huden på meg, skal jeg blir flinkere til å svare på litt spørsmål.

Tusen takk for et stort engasjement da jeg spurte om hva dere lurte på.

På en gammel gård i Vestfold fylke bor det en mann og en kone på 30 og 28 år. Sammen har de tre døtre, to jenter på snart 6 år og ei jente på snart 9 måneder. En rottweiler (8 år), en staffordshire bull terrier (5 mnd), en katt (snart 7 år) og seks kaniner små – Det er oss

  • Hvordan ser en typisk hverdag hos dere ut? 

Her starter normalt sett dagen klokken 7 om morgen, da har alt mannen dratt på jobb. Siden vi har en baby i hus stresser vi ikke om morgen, derfor spiser vi frokost her hjemme og somler oss i gang før alle er klare og jeg leverer de to eldste i barnehagen til klokken halv 10. Lille Vilde tar seg da alltid en dupp i bilen på vei til barnehagen og sover gjerne en halvtime-time i bilstolen sin. Når Vilde våkner er det leketid på gulvet, med leker, bikkjer og baby i et deilig kaos. Etter kanskje halvannen time med lek og et grøtmåltid er hun klar for langluren sin. Da legger jeg hun ute i vogna si, og der sovner hun gjerne en tretimers lur. Når Vilde sover er det jobbetid for meg. Så da setter jeg meg på dataen med en halv kanne kaffe og jobber i vei.
Når Vilde våkner fra sin lage lur, ammer jeg før vi henter storesøstrene i barnehagen en gang mellom halv fire og fire. Vel hjemme er det tid for middag, mannen kommer hjem, og vi har kvalitetstid sammen hele gjengen. Vi bruker sjeldent å skru på tv, så vi finner gjerne på noe annet sprell, om det er å tegne, bygge lego eller bare leke. Klokken 19 er alle barna i seng. Aldri har jeg hatt ro til å se på tv selv, så kveldene brukes til mye rart, jobb, planlegging av hus, sying, rydding og andre ting.

  • Hvordan møttes du og mannen?

Vi er oppvokst på et lite sted, så med bare to års alderforskjell har vi nok i alle år visst hvem hverandre har vært. Vi har vært på mange festligheter sammen i ungdomsårene, og alltid hatt en veldig god kjemi. Da jeg var 20 år klarte han å få meg til å innse at vi kunne ha noe mer enn bare ett vennskap, og vi ble kjærester

  • Hva tenker dere om aldersforskjellen mellom barna deres? 

Det er 5 års aldersforskjell mellom tvillingene og minstejenta. Akkurat i dag elsker jeg det. Jeg hadde ikke hatt overskudd til nummer tre om de to største var mye mindre, i dag er det sånn at tvillingene er mer til hjelp enn til bry. De har virkelig fått seg en levende dukke, og de er utrolig flinke med lillesøsteren sin.
Allikevel tror jeg at Vilde kan føle seg litt liten og alene når hun vokser opp, slik jeg selv gjorde med en 6 år eldre søster.

  • Hva diskuterte dere og tenkte dere på før dere bestemte dere for å få tre barn?

Det var uten tvil jeg som pushet på barn nummer tre. Mannen var godt fornøyd med de to vi hadde og tenkte nok mer på alt som kunne gå galt. Mitt hovedargument var nok at jeg ønsket så sterkt å få oppleve det hele en gang til. For med tvillinger så blir man jo “tatt i fra” opplevelsen av en graviditet, en fødsel, en permisjon og alt det som kommer etter det. Heldigvis ble han med, og det er det beste valget vi har tatt

  • Flere barn i framtiden?

Gjerne, men nei. Jeg elsker å være mamma, og jeg synes det er trist at dette er min siste gang. Men jeg har hatt to risikosvangerskap som har satt sine spor, i tillegg skal vi  følge opp de tre jentene vi har både tidsmessig og økonomisk, og da er tre barn nok for oss.

Så over til spørsmålene om meg

  • hva er din utdannelse? 

Min høyeste fullførte utdannelse er Videregående.
I tillegg har gått tre år på studiet: veteropat – naturmedinsk behanding på dyr
Jeg har også ett årsstudium i journalistikk

  • Hva jobber du med? 

Jeg er selvstedning næringstrivende, eller som det heter på trendspråket: Jeg er en influencer

  • kan du leve av bloggen? 

Ja, i snitt på mine år som influencer har jeg en årslønn som ligger rundt gjennomsnittslønnen i Norge.

  • Hvordan gjør du det med permisjon? 

Jeg har gradert uttak, 50/50 permisjon og jobb. Det gjør at jeg har mulighet til å jobbe litt, ved siden av den viktigste jobben jeg gjør om dagen, nemlig å være med babyen min.

  • Hvilket yrket tror du at du hadde passet til dersom du ikke kunne være blogger på fulltid?

Det er vanskelig å si ettersom jeg virkelig har funnet drømmejobben min. Hadde jeg ikke kunne være en blogger, hadde jeg kanskje brukt tiden min på å skrive og bruke mine kreative sier allikevel. Kanskje jeg hadde jobbet mer med søm, klær og kleskolleksjoner eller skrevet en roman? Det er lov å drømme si.

  • Hva syntes mannen din i utgangspunktet om bloggingen? 

Verken han eller jeg forsto omfanget av det jeg hoppet ut den gangen for 5 og ett halvt år siden. Jeg ville bare dele noen sytips og hadde aldri i livet drømt om at jeg i løpet av veldig kort tid ble en av Norges mest leste bloggere. Jeg har alltid hatt hans støtte i ryggen, men det var en periode det var en påkjenning for forholdet. Fra å bare være meg, ble jeg gjenkjent på gata, store aviser kunne ringe for intervju og plutselig var jeg på TV. Jeg ble ekstremt oppslukt av lesertall og jobbet virkelig døgnet rundt.
I dag sitter han selv på en stilling som gjør at han jobber tidvis veldig mye og derfor heier han på meg, og er takknemlig for at jeg har en så fleksibel jobb som gjør det mulig at hverdagen vår går opp.

 

Nå har dette innlegget blitt så langt, at jeg fant ut at jeg må dele det opp i to.
I neste spørsmålinnlegg skal jeg svare på spørsmålene om tvillinger, dyr, søm og hus!

 

 

 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg