Bildebok – redning på barnehagelevering

Reklame | fotoknudsen

Hun trasker stolt opp den bratte bakken, stegene er bestemte, nesten trampene. Under armen holder hun hardt rundt en bitte liten bok, Vilde sin bok. I det hun forsvinner inn porten i barnehagen løfter hun boken til værs, hun snur seg rask, smiler, roper “Hadet!” så forsvinner hun mot en av de ansatte i barnehagen. Hun er klar for å starte nok en dag på et fang med den lille boken, boken med bilder av alle hun er glad i.

To uker etter barnehagestart kom reaksjonen, minste jenta på 2 år skjønte for alvor at hun hadde begynt i barnehagen. Det er lite som gjør så vondt som å forlate sitt hylskrikende barn i armene til noen andre. Jeg holdt masken akkurat så lenge at jeg rakk å komme ut av porten før tårene rant over hos meg også, dag etter dag. Jeg fikk mange tips om å lage en liten bildebok hun kunne ha med, og det har virkelig vært den store redningen. Altså, virkelig!

Jeg gjorde det veldig enkelt, ved å lage hele den bitte lille boken fra mobilen, via appen til fotoknudsen. Tidspunktet kunne ikke passet bedre, da jeg uansett holdt på å lage en fotobok fra sommerferien. Den lille ekstra boken tok meg ca 15 minutter å lage.

Rabattkoden som du også kan benytte deg av er STINE40, den gir 40% avslag på alt hos fotoknudsen hele september! 

Fotobøker er for meg den viktigste investeringen av tid og kroner jeg gjør hvert år. Før hver jul lager jeg en fotobok som oppsummerer året. Jeg lager en bok etter sommerferien for å få med alle de koseligste sommerferieminnene, og jeg lager gjerne en bok om det har skjedd noe annet spesielt. Som barnas første år. Eller reise. Bryllupet. osv.

Årboka bruker jeg laang tid på, ved å sette inn bilder og tekst manuelt i det nedlastbare fotobokprogrammet til fotoknudsen. Fordi disse bøkene er så betydningsfulle for meg. Andre bøker lager jeg på kort tid, ved hjelp av smart-assistenten som lager fotobæker automatisk på et par minutter. Da velger jeg bare format og oppsett, og huker av alle bildene jeg ønsker å få med. Det er veldig lettvint og bildene får virkelig skinne år etter år.

Jeg var faktisk i tvil på om det ville hjelpe på barnehageleveringen ved å lage denne boka, men det var verdt forsøket. Resultatet er at fotoboka har snudd helt om på den vonde starten av dagen. Vi har gått fra at jeg måtte bære henne fra bilen mens hun klamret seg fast til meg, til at hun nå går selv, stolt som en hane, opp til barnehagen. I boken finner hun bilder av besteforeldre, dyrene, og oss hun bor med.

 

Rabattkoden er: STINE40, den gir 40% avslag på alt hos fotoknudsen hele september! 

 

 

 

 

 

5 kommentarer
    1. Så herlig 🙂 Kjempegod idé. Barnehagen til min sønn opererer med papphjerter med bilder av barnets familie. Foreldre står fritt til å velge ut bilder av personer/kjæledyr som blir limt på hjertet og dette lamineres. Så trekker de frem hjertene i samlingsstund og snakker om de. De har de også på veggen. I begynnelsen måtte de gjemme min sønn sitt hjerte da det bare ble hylgråt når han så bildene av familien og savnet ble for stort. Men etterhvert (et par mnd etter barnehagestart) gikk det fint å vise han det, han ble glad og stolt av å vise frem sitt hjerte. Så bilder er utrolig gull verdt 🙂 Tilvenningen tok tid og det var tårer lenge ved levering men han ble til slutt helt trygg og trives godt i barnehagen (Han var 13 mnd ved start i fjor).

    2. Å den rabattkoden der kunne ikke kommet på et bedre tidspunkt! Hilsen en som sitter å ser på ulike bryllupsinvitasjoner med bilde.

      Har også funnet frem til de gamle blogginnleggene dine med hvordan dere pyntet til låvebryllup for inspirasjon 😀

    3. Hva heter den lille boken? Hvilken størrelse er det? Tenkte å lage en selv til hun lille her hjemme ☺️

    4. Hei. Vet du om det mulig å bruke bilder fra google foto når man skal lage fotobok? Jeg finner hvertfall ikke ut hvordan jeg kan plukke bilder rett derfra.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg