“Bare” 19 (!) dager igjen til skolestart

Og DER var de i seng ! 

Tro meg eller ikke, men da jeg var opp klokken halv 8 denne morgen, var det fullstendig stille innenfor husets fire vegger, utenfor derimot var snekkerne godt i gang med arbeidsdagen og det banket og smalt i alle kanter. Jeg snek med ned på gulvet og krabbet bort til nærmeste plagg før jeg smatt tilbake og tredde genseren over hodet. Med slitasjen til andre etasjen på nyhuset oppe kommer snekkerne veldig brått på, og soverommet er plutselig ikke lengre en “safe zone”. 
Det aller første jeg gjorde var å sette på kaffetrakteren, og så ble jeg altså sittende med kaffekoppen i hånda fram til klokken var HALV NI. Da våknet første trollungen opp, kvart på ni våknet trollunge nummer to og klokken ni gikk jeg inn til minstejenta som jeg enda trodde sov, men som befant seg med hodet under gardina mens hun nysgjerrig fulgte med på snekkerne på utsiden.

For en nyydelig morgen, den første dagen med alle tre barna i hus og mannen tilbake på jobb etter ferien. 

De to på seks år fikk valget om å være hjemme mens jeg og minstejenta tok en kjapp tur på butikken, en halvtime senere var vi tilbake og den stramme og velkjente lukten av neglelakk hadde spredd seg i hele huset, for i det jeg åpnet yttergangsdøren var det som om lukten slo mot ansiktet mitt.
Et titalls “worst case” senarioer banet vei i hodet mitt, men jeg bestemte meg allikevel for å gå rolig inn for å se hva de to trollungene hadde funnet på.

Tanken var god den, de skulle bare lage et glitterbilde og overraske med til vi kom tilbake, men så var vi gått tom for lim, så som barn av en kreativ mor fant de fram neglelakkskuffen min i stedet. Noe så genialt, farge, lim og glitter i ett! 

– Heldigvis skal vi ha nytt spisestuebord i nyhuset! 

Litt senere på dagen fikk de to på seks år lov til å ha lillesøster på 1 år på deres rom mens de lekte. Du vet; det var vel heller jeg som spurte: “Dere vil vel ikke ha besøk av Vilde på rommet?”, mens jeg i mitt stille sinn hadde et lite håp om å få noe gjort, med to storesøstre som barnevakt. Det handler bare om å spørre riktig, i alle fall jublet de over å få lillesøster med i leken.

“Rop på meg igjennom vinduet om det er noe, jeg er bare rett ute i hagen!” sa jeg og rasket på for å rekke å få gjort noe, for selv om jeg kunne drømme om å få en halvtime, så er det ofte jeg ikke kommer lengre enn ut yttergangsdøren før tiden er ute.

“MMMMMMAAAAMMMMMMAAAAA!! DU MÅ KOOOOOMMME!!” ropene kom i kor fra soverommet og det med panikk i stemmene, tre unger hyl gråt og jeg rasket meg opp for å se hva som var på fære.

Oppi dukkestolen satt en vrælende Vilde, og med sin alt for tykkfallende mage for en stol beregnet til Babyborn satt hun bom fast. En ødelagt babystol senere var vesla løs, og to seksåringen trengte en god del trøst, de trodde tross alt at lillesøstera hold på å dø, så alvorspraten ble jeg spart for, jeg tror ikke det skjer igjen.

Det var like geit å dra med ungeflokken ut, tenkte jeg i håp om å bli ferdig med prosjektet i hagen. Jeg kledde på minsta og ba de andre kle seg selv, ti minutter senere satt tre frøkner og gravde i sandkassen og på ny fikk jeg noen minutter til å arbeide. Det var så klart bare noen få minutter. Den velkjente “tom i magen kranglingen” mellom de to store startet, og jeg oppdaget at klokken for lengst var passert lunsj.

“Jeg tror vi må inn å ha litt mat!” sa jeg, og lurte på om ti minutter med utendørslek var nok for en hel dag?

Siden hun på ett ikke er i nærheten av å gå på egne bein slang jeg hun på hofta og gikk inn. Skoene dro jeg av i yttergangen, mens jakken dro jeg av i det jeg satt henne i stolen på kjøkkenet. Jeg slang bare jakka i fra meg, og det var da en, to og kanskje tre håndfull never med sand ble kastet ut over hele kjøkkengulvet.

“Hvem av dere to har fylt hette til Vilde med sand?” Spurte jeg og kikket nøye på hver av de to nokså like jentene. Den eneste forskjellen mellom de to var at ei så helt uvitende ut, mens hun andre ikke klarte å holde tilbake en usikkert og veldig skyldig glis.

“Bare” 19 (!) dager igjen til skolestart 


 Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

7 kommentarer
    1. Haha herlig 🙂. Skal jentene begynne i samme klasse? 🙂 Tipper de er spente på skolestart, har de valgt skolesekk eller får 1 klasse gratis sekk der dere bor?

    2. Nyt tiden når ungene er små❤️De vokser så altfor fort!!Jeg tenkte også,»nååå skal de snart på skolen og bhg igjen,takk og lov!» Idag er dem 15 og 12…og mora vil gjerne ha dem små igjen😪

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg