Babymat – tre fiskeretter og en dessert

 

 

Jeg fortsetter å dele av babyretter jeg lager til mini i hus, da det blir så godt tatt i mot.
I dag skal jeg dele litt fiskeretter som jeg har laget i det siste, og en dessert som er så god at jeg har for vane å spise opp det som skulle blitt til overs, og lagret i frysen.

 

Dampkoker 

Jeg vil si noen ord om bruk av dampkoker, fordi det er det verktøyet jeg har som virkelig har gjort babymatlagingen til en lek.
Da tvillingene var små fikk jeg en dampkoker av merket Philips Avent – du kan se et gammelt innlegg om den her. Den hjalp meg med matlagingen den gangen, og nå har jeg arvet en maken etter søster, da jeg solgte min for mange år siden. Maten både dampes og blendes i samme maskin, derfor er det så utrolig lettvint.
Den nye Philips Avent Dampkokeren koster nærmere 2000,- så det er en litt kostbar investering, men den er virkelig verdt hver krone. Hva med å sjekke finn.no? Kanskje du kan finne en til halv pris? Den jeg har er på 3 ungen og fungerer like bra.

Skrell en stor avokado og to poteter. Skjær opp laksefileten, avokadoen og potetene i terninger og damp alt enten med en dampaskin, eller i en kjele med sil og vann under. Damp til potene er myke. Miks sammen med en blender, og smakstilsett litt sitron og kruspersille om du ønsker. Fordel i 3-4 former og frys ned det du ikke skal bruke med det samme. Avokadoen holder seg grønn og fin ved frysing.

Skrell gulrøttene og kutt de opp i biter. Skjær opp laksen i terninger, og damp fisken med gulrøttene. Mens fisk og gulrøtter dampes koker du opp makaroni etter anvisning på pakken. Hell av vannet på makaronien når den er klar, og hell den over sammen med fisken og gulrøttene. Tilsett kokosmelk og eventuelt kruspersille og blend sammen stavmikser. Fordel i 3-4 former og frys ned det du ikke skal bruke med det samme.

Skrell og kutt opp potet, kålrot, gulrøtter og pastinakk. skjært også opp torsken i terninger og ha alt sammen mens du damper møre grønnsakene. Blend sammen med en stavmikser. Fordel i 3-4 former og frys ned det du ikke skal bruke med det samme.

Jeg lager denne som en is – oh loooord!!! Det er såå godt!
Et lite tips er å gå til frysedisken på butikken. Der finner du nedfrossen alt mulig, avokado, bær, smoothieblandinger osv. Her har jeg altså kjøpt en blanding fra Eldorado med Ananas, papaya og mango. Jeg blander så frukten fra fryst tilstand sammen med kokosmelken, og nyter den direkte. Dette eeelsker de to på 5 år også, også lar jeg den være litt varmere til mini på 8 måneder.
Denne planingen blir ganske tynn i smeltet tilstand, så ønsker du en tykkere konsistens kan du blande inn en banan. Hvis ikke er den helt nydelig oppå babygrøten, det synes i allefall mini og jeg 😀


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

14 kommentarer
    1. Så deilige retter! Kan jeg spørre hvorfor du ikke serverer mer separerte biter og lar henne spise selv? Min er bare 4 måneder, men føler både helsestasjon, venninner og barselgruppe applauderer «baby led weaning» om dagen 🙂

      1. Jeg serverer det hele tiden 🙂 Når vi sitter og spiser får hun holde på med sine biter av alt i fra brød til grønnsaker, men det er begrenset hva hun får i seg av det, så derfor får hun pureer i tillegg. Konklusjon: Jeg er kjempe for at barn skal øve på å spise selv og lære seg til andre konsistenser enn most mat, men hun må ha i seg mer mat enn det hun klarer å få i seg når maten er i biter, tross alt har hun ingen tenner, og da er det ikke så enkelt å spise.

    2. Dette så spennende ut! Takk for fin inspirasjon til babymat, tror jeg må prøve meg på alle disse rettene 🙂

    3. Hei Stine 😃 Lenge siden vi har sett den «nye» pusekatten deres, går det fint med henne og kommer hun godt overens med valpen? 😍

    4. Kan man blande dem frosne bærene å kokos melken i sånn smoothie blender ? Eller må man bruke damp kokeren. Eller bruker du ikke blender på den desserten?

    5. Hva gir du av hjemmelaget mat for å være trygg på at babyen får i seg nok jern? Jeg synes det er utfordrende og merker at det stresser meg litt. Kjøpegrøt er ikke et alternativ hos oss

    6. Hei! Har du forslag til hva jeg kan blande i maten når den har vært fryst? Føler den er så tørr og tjukk. Jenta mi er 6mnd.

    7. Hei Stine!

      Har nettopp begynt med pureè til jenta mi! Og da bruker jeg dine innlegg som idebank 🙂

      Lurte på hvordan du tiner begrene med mat du fryser ned?

      Tusen takk 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg