Alt for få kvinner tror på seg selv under oppussing

1 million kroner! Det er prisen av hva mannen min og jeg sparer under husbyggingen på alt det vi gjør selv. Det er en vanvittig jobb, helt sinnsykt mye skal jeg være ærlig, men det er også 1 million kroner.

Vi har ingen erfaring hverken som snekker, maler eller flislegger, men vi har noe som er viktigere enn det – vi har troen på at vi får det til, for hvor vanskelig kan det vel egentlig være?

Allikevel er de mest vanlige spørsmålene jeg får, når vi forteller at vi bygger store deler av huset selv, noe i denne duren:

“Så da passer du barn da, mens mannen din bygger”, “står du med malekosten du eller, og pisker mannen din rundt”, “er det du som bestemmer og mannen som bygger jobber”

Jeg har aldri tatt meg nær av disse kommentarene, og min mann er eksepsjonelt god til å raskt fastslå at jeg gjør vel så mye som han selv gjør i byggeprosessen. Men det som synd er at årsaken til disse kommentarene springer ut i fra en helt reel sannhet.

Hver eneste dag hagler det meldinger i innboksen min på Instagram (@stineskoli), helt enestående tilbakemeldinger fra andre kvinner som forteller hvor rå og vanvittig flink jeg er. Jeg kan fortelle at dette er den største motivasjonsboosten jeg får hver dag og jeg trenger ikke legge skjul på at noen dager trenger jeg en ytre drivkraft for å orke å komme i gang.

Men kom igjen kvinner!! Vi er da ikke noe dårligere enn menn! Hvem er det som sier at vi ikke kan skyte med en spikerpistol? Hvem er det som sier at vi er dårligere på å måle avstander, kappe foringer og liste et tak? Jeg kan ikke finne en eneste grunn til hvorfor vi skal være noe dårligere til det enn menn, for man bruker virkelig ikke utovertissen til å utføre noen av overnevnte oppgaver. Jeg bruker armer, spesielt hendene, noen ganger beina litt, og hodet mitt, og alle de tingene har jeg, på samme måte som mannen i hus.

Mannen min har heller aldri bygd ett hus før, det gjør han til like rå, like tøff, like imponerende og flink som meg, men det er nok jeg som får den største skryten, for det virker nesten til at det er litt forventet at han som, ja hva da? en mann? skal klare å bygge et helt hus alene.

Er det en ting jeg har erfart til nå, så er det at jeg får til mye mer enn jeg hadde trodd, bare fordi jeg gir det en sjanse. Derfor utfordrer jeg deg til å ta fatt på det prosjektet du lenge har tenkte på. Lag deg en god plan, og bruk Google og YouTube for å lære deg det som er nødvendig.

I helgen fliset jeg for aller første gang, med litt kappehjelp fra mannen som heller aldri har fliset før. Sammen fikk vi det til! Slikt blir det jubelrop og god stemning av!

 

– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

15 kommentarer
    1. Åh du er en så stor inspirasjon. Vi flyttet inn i huset vårt før jul og har startet på litt oppussing. Jeg pg samboeren vil gjerne klare det meste selv og vi er ganske flinke syns vi til at ingen er snekkere. Problemet er litt at jeg har en får som er snekker og vært det i alle år. Pg jeg føler at når han kommer på besøk og ser hva vi har gjort er det liksom aldri heeelt bra nok eller sånn en snekker hadde gjort det. Nei finishen er kanskje ikke helt perfekt, men det er jo bra nok for oss. Vi lærer jo hele tiden til neste gang. Og jeg elsker å pusse opp og vi har ikke råd til å hyre inn snekkere selv. Og jeg vil ikke spørre pappa om å gjøre alt når vi får til selv. Men vi prøver uansett. Alle andre syns vi er kjempeflinke da😊 jeg får bare mer lyst til å gjlre tingene jeg ser hva dere får til💪😃👍

      1. Så gøy å høre 😀 Du får tenke at det ikke er faren din som skal bo der, men dere, men jeg tror vel alle får litt yrkesskade på det de selv gjør, og da er det lett å kommentere andre 🙂 Blås uansett i det, og gjør som dere vil tenker jeg 😀

    2. Du må ikke si at du var uten erfsring som snekker og maler, for du har jo snekret de flotteste ting 😊 og ikke minst fornyet mye med maling 😉 Du er så flink, Stine!

    3. Du må ikke si at du var uten erfsring som snekker og maler, for du har jo snekret de flotteste ting 😊 og ikke minst fornyet mye med maling 😉 Du er så flink, Stine!

    4. Så flink du er 😀 jeg holder på å male soverommet til meg å kjæresten og sta som jeg er nekter jeg å vente til han har tid. Dette resulterte i for tykk maling på listene så malingen renner. Og at jeg glemte å skjære bort spirkerhull før jeg sparklet. Har også sølt grunning på gulvet🙈 tror han er litt oppgitt og når han påpekte det sa jeg bare at jeg ikkje var utdannet maler å det va første gang jeg malte noe🙈🤣 men jeg SKAL male det rommet ferdig! I morgen får jeg pusse vekk maling som har runnet😭

    5. Skjønner deg godt!
      Så gøy å følge dere under husbygging og ellers i livet!
      Selv elsker jeg å pusse opp, nå er jeg heldig og har en stefar som er utdannet tømrer men som jobber med isolasjon, gipsing og alt det som skjer fra tømrerene er ferdige og til malingen skal på veggen!
      Takket være han kan jeg mye mer en de fleste damer på min alder. Flis og gulvlegging går unna i en fei, men jeg liker best utvendig arbeid, ingen ting slår saging og spikerpistol! 😅
      Og når jeg tenker meg om har jeg heller aldri følt at «shit, nå hadde jeg hatt behov for en utovertiss» mens jeg har drevet med oppussing 🙈
      Gleder meg til å følge dere videre på reisen, både med og uten utovertiss 👌🏽

    6. Du er utruleg flink, Stine! Har lest bloggen din i mange år, og du sluttar aldri å inspirere. Er sjølv slik som deg; har aldri gjort det før, men får det heilt sikkert til. Kjøpte rekkehus med sambuaren for 3 år sidan, og her er det eg som har pussa opp det meste, til og med bygd terrasse heilt sjølv!
      Heia oss som tør!! Masse lykke til vidare med huset 🙂

    7. Jeg er kvinne og bor sammen med en kvinne. Når vi flyttet inn i leiligheten vår for 3 år siden startet vi totalrenovering. Ikke noe problem. Bare å hive seg ut i det, søk, spør, lete og finne svar på det man ikke vet. Også er det jo så morsomt med resultater. Savner oppussing, og gleder meg til neste prosjekt!

    8. Jeg kjøpte meg et totalrenoveringsprosjekt. 152kvm enebolig. Er alene med tre barn og har heldigvis en far som byggmester. Jeg tenkte jeg kunne male og rive. Jeg har rive, isolert, lekter ut, pusset og sparklet. Skal male, legge gulv, osv.
      Er jo utrolig gøy!! Må si å isolere så langt har vert det gøyeste, unntatt når jeg klarte å svelge en bit med isolasjon, hostet i tre kvarter før det begynte å roe seg ned litt.

    9. Så utrolig kjekt å følge utviklingen på huset! Den som ikke våger, intet vinner, utrolig gøy at dere har tatt på dere å lære å bygge hus. Kan jeg spørre mer konkret hva dere gjør selv for å klare å spare inn så mye? Vil selv bygge, men budsjettet er stramt. Har lyst å gjøre mye selv, men vet ikke hva som er lov eller overkommelig 😵😅

      1. Vi gjør alt fra plasten og inn, med unntak av rørleggerarbeid, elktrikkerarbeid og montering av peis 🙂 Det vil si: grave til grunnmur, stable ut grunnmurselementer, isolere og legge armering klart for støp av grunnmur, fore ut vegger, isolere, plate, sparkle, pusse, male, foringer i vinduer, dører, lister fra gulv til tak, legge gulv, legge membran på bad, flise bad, montere kjøkken, montere dører.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg