Ønsker en helhet i hele huset

Den som tror det er enkelt å bygge hus, eller la meg si: planlegge hvordan et hus skal se ut, den må tro om igjen.. 

Det sies at man må bygge tre hus før man blir fornøyd, passe teit når vi bare har denne ene sjansen! Derfor overlater jeg ikke noe til tilfeldighetene. 
Utallige mange timer er brukt på plantegningen som er sendt til arkitekt og snekker for prisvurdering. Da er det jo bare å kysse fingrene for at vi er innenfor budsjett, men jeg har mine store tvil på det! Hah. 

Nå som romfordelingen er gjort kan vi begynne å gå mer i dybden. Hvordan stil skal vi egentlig ha? Skal vi ha hvitt kjøkken, eller skal vi gå helt i andre enden og gå for et sort kjøkken. Og som om det er vanskelig nok å velge kjøkken og farger, så skal alt ned til minste lille detalj bestemmes. Hvem skulle vel tro at det fantes hundre forskjellige stikkontakter? 

I dag har jeg vært en tur på Montér og tatt med meg en god bunke med inspirasjonsmagasiner og produktmagasiner med meg hjem. Så har jeg satt meg ned og klippet ut farger, gulv og annet gull som jeg har limt på sorte ark for å lage fargepaletter og inspirasjonsplakater til rommene i huset.  

Jeg ønsker at vi får en slags helhet igjennom hele huset, og da synes jeg det er veldig gøy å kunne klippe og lime for å se hvordan farger og stiler passer sammen med hverandre. 
Noen andre som har gjort dette på en helt annen måte? 

Tips og triks mottas med takk 😀 


 Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss – 

31 kommentarer
    1. Hei! Tips: IKKE svart kjøkken. Alt av støv legger seg med en gang og det ser alltid skittent ut.. 😎

    2. Burde gjort det selv! Holder på å totalrenovere en leilighet, har vært så opptatt av å rive ned at jeg ikke har begynt å tenke på å bygge opp, og hvilke farger jeg vil ha, hehe :’)

    3. Vi har også bygd hus, og brukte langt tid på å velge farger og detaljer, og ble veldig fornøyd! I ca fire år før jeg tok frem malekosten igjen, og ikke skjønte hvorfor jeg ikke hadde gjort det tidligere😅 poenget er; fokuser på planløsninger og hovedinnredninger man er fornøyd med. Farger og om møblering vil alltid finne sted, tror jeg 🤷🏻‍♀️ Svart kjøkken hørtes kjempe kult ut! Jeg er kjempe lei vårt hvite 😉

    4. Sjekk ut farger fra Nordsjø. De har serier slik at det er enkelt å matche i hele huset. Vi bygde hus for ett år siden og har alle farger i serien Paris, fem ulike nyanser i grønt og blått. Har fått veldig mye skryt for fargevalg.

    5. Vi har hvitt kjøkken og svart benkeplate. Hver en smule viser. Alt av grøt og pulver til mme (når den tid kommer igjen) viser. Det er ganske irriterende. Jeg har en mann som er anleggsmaskinfører og han er kronisk svart på hendene 😂 Det tar seg ikke ut med noe som helst hvitt. Hadde jeg valgt om igjen, så hadde det blitt svart kjøkken og litt lysere benkeplate. Ikke svart. 😊

    6. Vi har svart kjøkken fra IKEA, Kungsbacka. Kunne ikke vært mer fornøyd 😍 Lys eik benkeplate. Eeelsker kjøkkenet vårt!

    7. Farger på papiret ligner ikke de i virkeligheten, så vi kjøpte prøvebokser av de vi likte best og maler på billige planker 🙂 så kan man sette dem inntil hverandre ☺️Etevighetsprosjekt dog, til mannens store frustrasjon 😅

    8. Har nettopp fått svart, matt kjøkken og er SÅ fornøyd! Vi lysnet opp med benkeplate i hvitoljet eik. Ser at du ser på aubo. Ville også sjekket ut kvik sitt matte, svarte kjøkken. Syns ikke det støver noe særlig. Verre med svarte møbler som er horisontale om det gir mening.
      Beste tipset jeg kan gi er å ha mørkere vegger og gulv i tre som ser naturlig ut- slik som på bildet ditt. Det binder rom sammen så flott. Det blir så lunt og koselig. Når man har åpne løsninger er ikke mørke vegger noe å være redd for. Ha heller kontrastveggen lys, for eksempel! Vi har lys kontrastvegg ved kjøkkenet vårt siden det er svart. Jeg syns i alle fall det er mye lettere å innrede og få det som jeg vil med mørkere vegger. Beste åpenbaringen jeg har hatt ved oppussingen vår.

    9. Jeg har et barn. Jeg malte hele huset innvendig, med supermatt maling når vi flyttet inn. Rålekkert. Men et liv fullt av angst pga barnehender som kommer borti veggene (dvs, fingermerker over alt, uææh) 😆 Og vi har svart kjøkken. Rålekkert det også. Jeg er så glad for at mannen er “vaskegal” og vasker ned kjøkkenet hver dag etter at nabolaget har vært på besøk😂 Gleder meg til å følge dere videre på ferden mot nytt hus. Du er en stor inspirasjon på alle måter🤗

    10. Tips fra meg: Vaskerom ved siden av kjøkkenet.. Du får gjort så innmari mye mer samtidig 🙂
      Og “grov”inngang til din mann og skitne barn!!

    11. Så småbarnsforeldre bloggen hadde ett innlegg om kjøkken her om dagen, med litt tips og hva de har valgt om du ikke har sett det alt! 😋 blant annet svarte fronter som var lette å rengjøre eller noe sånt 🙈
      Genialt å klippe og lime sammen sånn! Skal pusse opp litt etterhvert så skal definitivt stjele den ideen. Blir bare litt maling og møbler, men herremåne så vanskelig å finne farger bare 😂 masse lykke til med husplanlegging og bygging, så gøy å følge med 😄

    12. Jeg er glad i grått kjøkken, det er en mulighet om du ønsker noe midt i mellom. Fint blir det uansett:)

    13. Hei 🙂 Vi har nettopp bygd nytt og har svart kjøkken med svart matt benkeplate. Selvfølgelig viser det støv, men det er ikke noe problem her, vi vasker benkeplaten daglig uansett 🙂 Har fått mye skryt for kjøkkenet og er selv så fornøyd. Det blir mye lunere enn hvitt, synes jeg da. Lykke til med planlegging, det er utrolig mange valg og til tider kan det være så frustrerende. Når huset står ferdig er det verdt all frustrasjonen.

    14. Ingrid: Herlig 🙂
      Ja, ikke sant. Det er en veldig fin måte å gjøre det på synes jeg, da får man jo også sett fargene sammen med det man har i fra før av også. 🙂

    15. I: Herlig 😀 Bildet av kjøkkenet et litt tilfeldig valgt, mest for å få følelsen av det sorte i høyskap.
      Ja, målet er å få det lunt og koselig, så dette blir spennende!

    16. Hei. Jeg husker planleggingen i huset, og jeg vil bare skyte inn at dere kommer til å bli veldig lei av å ha spisestuen rett frem. Alle må tråkke gjennom spisestue for å komme til stua og kjøkkenet. Broren min hadde sånt hus, og de valgte å flytte. Med sånt type hus blir der mye bakgrunnsstøy og man får aldri være i fred. Selv om huset så veldig veldig fint ut! Jeg ønsker deg lykke til med alt 🙂

    17. Huff , vi sto oppi dettte for 4 år siden, eller ikke helt det samme da vi bygde ut men vi skulle ha nytt kjøkken. Og brukte lang tid på å finne det vi ville. Vi hadde egentlig planlagt grått kjøkken fra Ikea men da vi kom å skulle plukke delene så hadde de ikke alle frontene inne, og vi tok ikke sjansen på å vente å få etterhvert så vi valgte brunt og angrer ikke et sekund. Lykke til.

    18. Kaja: Jeg tror nok vi folk er veldig forskjellig der 🙂 Vi har forelsket oss veldig i denne løsningen som et vennepar av oss også har og er svært fornøyd med.

    19. Gulvbelegg i gang, vaskerom og kjøkken er lurt, med mindre dere skal ha fliser. Det tåler mer vann, riper og så kan dere heller bytte ut når barna er større eller voksene

    20. Svart kjøkken er så kult! Vi hadde et fra sigdal. Lakris farge med struktur. Elsket det! Har matt farge på kjøkken i nytt hus. Angrer litt… Ang stikkontakter osv! Vurder hvor du vil ha sofa osv , sett opp kontakter etter det. Vil du ha TV-benk hengende på veggen så må kontaktene høyere opp. Få snekker til å lage en kanal til ledninger for tv-en. Sett opp takpunkter der du kan tenke deg å ha lampe i taket. Hvis du evt vil flytte spisestue en dag så kan du bare flytte lampe med, og ta på et lokk over det «gamle». Trappelys er genialt for både liten og stor. Sett de litt opp på veggen så lyser de ikke opp støvet som samler seg på trinnene. Automatiske lys på bad/ vaskerom er gull. Noen få tanker jeg har Ang strøm. Er sikkert noen som er uenig, men har lys som går automatisk på i v-rom, bad og teknisk/vår gang før vi går ut til garasje 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg