Er dette “det perfekte huset”?

Hvor mange timer jeg har brukt på å tegne det nye huset den siste tiden tørr jeg ikke tenke på, men jeg må bare få takke for alle tips og erfaringer dere har delt med meg den siste tiden. Det å tegne “det perfekte hus” er virkelig ikke bare enkelt. 

Landet på en tegning
Etter utallige timer, utallige løsninger har vi landet på en løsning vi virkelig fikk følelsen av at “huset gikk opp”, på samme måte som når en kabal går opp. Alle brikkene falt liksom på plass. Jeg sier ikke at dette er den endelige tegningen, for stadig har den endret seg, men at det blir noe i denne gaten det er helt sikkert. 
 

  • Farger og møbler inni huset er kun en illusjon, og kommer til å bli veldig annerledes i virkeligheten
  • Tegneprogrammet jeg bruker er Roomsketcher

 

Jeg tenkte jeg skulle forklare litt rundt løsningene så langt. Noen har vi vært helt sikre på i lang tid, mens andre løsninger har kommet med gode erfaringer og delinger fra dere. 

 

1. etasje 

Vaskerom:
Vi har valgt et stort vaskerom med inngang fra ute. Vi bor på gård, og det er mange som stadig blir litt møkkete, to og firbeinte. Vi har også valgt å plassere do og dusj på vaskerommet. Doen kan enkelt brukes av barn som er ute og leker, og ved å plassere en dusj vil vaskerommet også kunne fungere som et bad nummer to. 

Toalett:
Siden ingen i dette huset har støv på hjernen så må vi også bygge hus deretter. Vi har derfor valgt et enkelt toalett med kun vask og do. Dette gjør at det blir mye enklere å holde toalettet ryddig sammenlignet med et bad hvor det ofte samler seg klær og rot. 

Stue og kjøkken:
Jeg har drømt om en åpen stue-kjøkkenløsning, og her har dere delt mange erfaringer med meg. Jeg vet at vi ikke kommer til å klare å holde huset ryddig til en hver tid selv om vi får ett nytt hus – tross alt endrer det ikke hvem vi er.
Med en åpen løsning vil et rote kjøkken skape en rotete stue også, siden alt blir synlig.. Derfor har jeg satt opp en lettvegg som skjermer av kjøkkenet noe. Langs denne veggen har jeg plassert vask og oppvaskmaskin, på den måten kan vi sette vekk rotet vi ikke rekker å rydde, gjemt fra spisestuen og stuen.

Kjøkkenøyen er plassert slik at når vi lager mat så har vi utsikten rett ut i hagen, i tillegg til at vi får kontakt med spisestuen. 

Ekstra rom for oppbevaring og hobby:
I tillegg til det har vi en bod lett tilknyttet gangen, og et syrom / kontorrom med tilknyttning til stue. Dette rommet er også så stort at det kan gjøres om til soverom, om vi en dag skulle bli kleine til beins. 


 

2. etasje
 

soverom:
Alle soverommene er plassert i samme etasje, mens ungene er små synes jeg det er veldig trygt og godt. Alle ungene har fått hvert sitt soverom med like antall kvadratmeter. Soverommet til mann og meg er litt større for å få litt luft rundt dobbeltsengen. 

Tvstue: 
Jeg har et ønske om at mine barn og vennene deres skal samles i stuen oppe i stedet for på rommene deres. Derfor har jeg faktisk tegnet soverommene mindre enn de opprinnelig var, slik at det blir hyggeligere der enn på soverommene. Det er så mye mer sosialt enn om alle barna skal ha tv og sofa på eget rom. 

Hovedbad: 
Badet i andre etasje blir et romslig bad. Det er nok mulig at vi egentlig burde hatt to bad oppe med fire jenter i hus, men det er mye rimeligere å heller bygge badet stort nok til oss alle, så får heller jentene ha sminkehjørne på rommet sitt når den tid kommer. 

Garderoberom: 
Det er to garderoberom i andre etasje, og disse to rommene vet jeg allerede nå at jeg kommer til å elske. Garderoberommet til badet kommer til å bli fullstappet av håndklær, undertøy til alle mann alle og ja, det vi får plass til etter det. 
Garderoberommet som henger sammen med soverrommet vårt kommer til å fungere både som en bod, men også som et walk in closet 🙂 


 Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss – 

63 kommentarer
    1. Elsker hustegninger 😃
      Eneste jeg vil bemerke er armplass (og benkeplass) rundt oppvaskkum og steketopp. Ikke plasser dette inn mot vegg eller ytterst mot kanten på øya. 😉

    2. Dette ser virkelig flott ut 😍 Tror du at du kunne samlet alle innlegg om hus i en egen kategori? 😊 Gleder meg til å følge med på husbyggingen deres fremover. Ha en kjempefin dag 😊

    3. Ser ut som et bra hus.. Men en ting jeg ville droppet så er det vindu på bodene/walk i closet.. Har ingenting for seg, og du ødelegger jo vegger hvor du istedet kunne hatt mere skap og oppbevaringsplass.. Også har jeg ikke helt skjønt vitsen med en stoor hall.. Bare til for å rote ut ting på, og ekstra gulv som må vaskes.. Bygg et sånn passelig stort inngangsparti så har man ikke bruk for en stor hall.. Å inngang til vaskerommet er gull verdt.. Beste som er laget 👍🏻😃

    4. Dere kommer til å få et kjempefint hus. Veldig smart å ha et rom som kan bli soverom nede. Kanskje dere ønsker å flytte ned allerede når barna er tenåringer for å ha en egen ungdomsavdeling i huset? Og iallefall fint når man blir gammel. Da kan jo vaskerommet brukes som bad. Har du mulighet for en sjakt til skittentøy fra badet til vaskerommet? Er det mulig å bytte plassering av garderoberom og bad? Det kan være en fordel å ha tilgang til klærne uten å måtte inn på badet.

    5. Vil det si at når jentene er 13-16 år, så må de gjennom soverommet deres for å hente klærne sine?

    6. så fint!!
      Jeg er bare litt nysgjerrig – jentene deler jo soverom nå, er “planen” at de skal få separate rom når huset er ferdig? Eller skal de fortsatt dele når de er små, og heller få separate når de selv vil? Jeg og tvillingsøsteren min delte rom til vi var 12, selv om vi hadde hvert vårt rom 🙂
      Det blir en spennende tid fremover mot det nye huset 😀

    7. Tips:
      1. Ha koketoppen litt lengre inn. Tenk hvor mye fet som spruter på gulvet når du steker mat.
      2. Ha skyvedør inn på bod/garderobe i 1. estaje
      3. Veldig digg å ha 120cm lang dusj enn 90cm

    8. Kjøkkentips: gå for en 80 cm koketopp. Du bør ha minimum 20 cm benkeplate på hver side av koketoppen. Vi har akkurat pusset opp kjøkken og laget da en 1 m dyp kjøkkenøy uten noen ting. Anbefales. Kanskje koketoppen kan være et annet sted? Gull verdt med en tom kjøkkenøy, da kan den brukes til så mangt!!

    9. Utrolig fint hus! Jeg må bare tipse om klessjakt fra 2 etg og ned på vaskerom☺️ Om du ikke har tenkt på det.

    10. så deilig 🙂 eg ønsker meg hus og fant et på landet som passet meg perfekt,men så begynte du snakke om rotter og mus og sånn….og da ble eg plutselig bymenneske igjen hahaha 😀
      Dette blir jammen bra <3

    11. Hei Stine:)
      Hvorfor ikke bare sette opp noe lignende en barbenk mellom kjøkken og spisestue, istedet for en lettvegg? Barbenken gjemmer rotet, samtidig som du kan følge med på hva som skjer i stuen når du rydder og lager mat..

    12. Hei, så flotte hustegninger 🙂 et tips er å investere i et lite kjølerom! Helt fantastisk å ha, som avlastning til hverdagskjøleskapet. Tenk et sted å sette drikkevarer kaldt, aldri tenke på å få hvordan få plassert en kake, fersk varer som feks melk holder seg bedre pga mer stabil temperatur.
      Lykke til videre med alt 🙂

    13. Så gøy å se! Vil anbefale skittentøyssjakt fra badet oppe og ned til vaskerommet, hvis det ligger noenlunde ovenfor hverandre og lar seg gjøre da. Vi alle syns hvertfall det er kjempesmart og superlettvindt her i huset!

    14. Du, den lettveggen på kjøkkenet må dere tenke dere godt om… vi tenkte det samme, men gikk bort fra det. Vi hadde garantett begynt å rive da huset var ferdig om den ble satt opp😅 Åpen løsning er så mye mer verdt enn å kunne sette blrt rot😅

    15. Hei! Huset så helt fantastisk ut, så spennende!! Ettersom det ser ut til at hovedbad blir over vaskerom vil jeg anbefale deg en sjakt for skittenklær fra bad ned til vaskerom! Det har vi, og jeg elsker den. 😃😃

    16. En liten tanke; jeg ville hatt inngang til syrommet fra gangen, slik at det om noen år kan tjene som “kjellerstue”.. når tvillingene blir 15 og det ikke er like stas å ha med lillesøster på 10 på jentekvelden, kan det være lurt å ha en stue litt separat, sånn at man legger til rette for litt privatliv og unngår at de bare vil gå til andre som har denne muligheten 🙂 Ikke lik stas å måtte innom soafen hvor foreldrene ser på Gullrekka 😀

    17. La meg får tipse deg litt. Jeg har sykt mange hacks til huset som du kommer til å bli dritglad for å vite om egentlig, før du begynner å planlegge. Skitten-klær sjakt, fra andre ned til første feks. Pinteresten min har dødsmye greier på Home 2016 og 2017. Jeg forsøker å oppdatere, men jeg har også en liste med prioriteringer jeg forsøker å fornye nå som også har noen ting jeg kanskje har lagt inni der. Men feks. da kan jeg nevne: Innsug på kjøkken, sjakt til tomflasker og søppel på veggen på kjøkken, lys på veggene nede ved gulvet i trappene..
      https://no.pinterest.com/stellaantoniette
      Prøv å trykk på eldst først, og se hva som kommer frem den veien.
      Cuttleries, hvordan kjøkken og oppbevaring kan være. Å det finnes så mange bra ting jeg har funnet!
      <3 Har også mange kule patterns, du kommer sikkert til å like de!
      =)

    18. Heisann. Huset ser nydelig ut. Men hadde nok gjort et par små justeringer.. Når du kommer inn på vaskerommet for å gå på toalettet, så er det ingen dør der… Og gjestetoalettet skal vel kanskje bli brukt som bad nr 2 hvis dere en gång flytter ned, då burde den vel kanskje hatt dusj likevel. Selv om jeg forstår veldig godt det med å vaske😉
      Positiv at di har satt inn en dør mellom oppholdsrommet nede og loftstua, det kan nok trenger om noen år😅

    19. Anbefaler dere kjøkkeninnredning som går helt opp til taket, så slipper dere unna at det samler seg så mye oppå skapene av støv og diverse 🙂 ser ut som veldig bra romløsning!

    20. Ser bra ut 😉 Vi har nettop restaurert gårdshuset her og ja det er hinsides mange valg å ta! Brukte også det programmet du har brukt, og har sikkert lagt 100 forskjellige utgaver 😂 Alt skal jo gjerne velges samtidig også…En ting jeg ikke angrer på er dobbelt dusjen på badet! Helt Magisk når man har to små jenter som ikke helt klarer å dusje alene ennå. En ting jeg angrer på er at jeg stortsett valgte «smart panel» på alle veggene… ser nå at det var en korttenkt løsning da jeg gjerne skulle hatt tapet/kalkmaling flere steder 🙄

    21. Her har du(dere) gjort mange gode vurderinger for å få drømmehuset slik dere ønsker.
      Men jeg har et par spørsmål til deg likevel 😉
      – dere har ikke så mange hele vegger i stua pga vinduer på alle ytterveggene. Er du sikker på at du vil ha dør inn til hobbyrommet fra stua? Mitt forslag er at du har dør/skyvedør inn til hobbyrommet fra garderoben/boden ved gangen. BTW elsker det garderoberommet ved siden av gangen!
      – elsket løsningen med do både på vaskerommet og i gangen! Men siden alle soverommene er i andre etasje. Da må alt det reine tøyet bæres opp etter vask. Mye tid ville vært spart med vaskemaskin på badet i andre. På den annen side er det mye enklere å bære ut klesvask til utetørk om sommeren med vaskemaskin i første etasje. Vanskelig valg…
      – er det pipe og vedovn du har tegna i stua mot trappa? Kjempeglad i vedovnen vår når det er litt småkaldt ute. Men hva slags hovedvarmekilde skal dere ha?
      Jeg syns dere har funnet en fin løsning på den åpne kjøkkenløsningen slik at den blir litt skjermet fra stua selv om den er åpen.
      Dette blir et flott hus, Stine! Gleder meg til å følge prosessen framover 🙂

    22. Voksen-sims omg❤️ Må laste ned dette programmet kun for å tegne hus!
      Blir gøy når dere begynner å bygge i virkeligheten!

    23. Kunne vært gøy med en klessjakt fra andre etasje til vaskerom. Anbefaler også å lage en vegg slik stuen oppe blir mer privat. Denne blir typisk en stue til barna og da kan det være kjekt for de å slippe at det er mange som går rundt de. Er også mye støy som en da hører ned.

    24. Du burde lage en sjakt ned til vaskerommet fra garderoberommet! Da kan du sende skittent tøy rett ned!

    25. Anette: Digger spørsmålene.

      – I stua nede er det egentlig bare vinduer på den ene siden altså ut mot hagen, så der blir det godt med veggplass. For meg må et arbeidsrom være lett tilgjengelig, så derfor passer det perfekt å ha døren her. Da har jeg mulighet til å jobbe med døren åpen mens kidsa leker rundt.

      – Ja, det rene tøyet må bæres opp, men aldri om jeg skal ha vaskerom på hovedbadet, det har jeg i dag og det blir klær over alt 😛 Haha. Alternativet hadde vært vaskerom i andre etasje, men siden jeg vil ha et vaskerom med inngang fra ute så må det bli i første etasjen 😀

      – Ja, det stemmer, det er pipe og vedovn. Det blir foruten varmekabler i gulv og varmepumpe 🙂

    26. Kristin: Dusjen er på vaskerommet, så da trenger vi ikke dusj på lilledoen også 🙂 Og jeg forstår ikke helt hva du mente med dør til toalettet på vaskerommet. Det er dør i begge ender der, så er man redd noen skal komme inn får man bare låse i begge ender 😀

    27. neida vet det,men dette huset er fra 1850…..utrolig lekkert med utsikt til Hardangerfjorden med løe og uthus og eplehage <3 vi får se

    28. Må bare komme med et tips, pleier ikke å kommentere på blogger men husbygging er så gøy og engasjerende:-) Vi bygde hus for fem år siden, mye likt det dere skal bygge nå. Ikke mye jeg ville forandret på, men en ting jeg ville gjort om (og kanskje kommer til å gjøre om) er å ha en forgang/sluse til vaskerommet. Vaskerommet består nå av rent tøy kombinert med skittent og vått regntøy, sand fra støvler og sko, svett treningstøy, arbeidstøyet til han som har jobbet i garasjen med oljer etc… Ofte må jeg vaske vaskerommet før jeg kan vaske klær! Hvis dere i tillegg skal ha en dusj der, kan jeg virkelig anbefale dere å bygge en sluse til å ta av seg før man kommer inn på vaskerommet. Så slipper nydusjede kropper og rent tøy å komme i kontakt med sand og løv. Hvis du har løst det på en annen måte vil jeg gjerne høre om det, så slipper vi å bygge på huset igjen;-)

    29. Tegner selv rom i dette programmet, såå kjekt. Og vi har veldig lik smak i planløsning ser jeg:) hvordan får du tegnet inn sjakt fra baderom til vaskerom? jeg finner ikke den i programmet.

    30. Hva med å bytte om på deres soverom og barnerommet som er ved siden garderoberommet? Da kan alle tre jentene ha soveromsdør ut til stua. Og så ha en vegg med dør inn til stua slik at de kan få en avdeling som de kan være i når de blir større og ikke vil henge med dere nede i stua 😉

    31. Jah.. etter å ha lest kommentarene på innlegget, så er vel sjansen for at du “glemmer” skittentøysjakt svært liten? Hihi! Neida. Tegningene er ser kjempeflotte ut. Tror du har funnet gode løsninger som passer godt for deg og din familie! 🙂 Oppstart våren 2019 da eller? 🙂

    32. Et lite tips som jeg ikke kan se noen har nevnt. Bytte plassering på hovedsoverom og barnesoverom . Litt kjedelig å ha foreldresoverom vegg i vegg med tv stua til barna når de blir eldre 🙂

    33. Sånn det ser ut på tegninga ser det ut som at det er lite ledig veggplass i ganga til knagger og skohyller? Selvom dere har den store garderoben kan jeg garantere deg at man blir lei hvis man må gå inn der og hente/henge fra seg hver gang😅 Nydelig hus, lykke til!

    34. Å kunne lukke døra til loftstua når jeg hadde venninnebesøk var noe jeg syns var veldig greit når jeg var tenåring. Ser ut som dere har det åpent i tegningene 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg