Sovetipsene fra sykehuset

Min tredje sovebaby, er det bare flaks? 

Lillesøster var ikke mer enn 1 måned gammel da hun sov første natt igjennom, det vil altså si at hun sovnet etter siste kveldsamming klokken 24:00 og sov helt til klokken var 07:20 neste morgen. Det er ikke hver natt hun sover så lenge i et strekk, men hun sover et sted mellom 6-8 timer sammenhengende om natten. Etter første amming om morgen sover hun nye tre timer.

ZZZzzzZZZzzz

Jeg er helt sikker på at babyer har forskjellige søvnbehov, og at det kan være irriterende å motta en rekke tips om hvordan man skal få en baby til å sove om man har fått en baby som er mye mer interessert i livet i våken tilstand. 

Allikevel klarer jeg ikke å la være å komme med de to tipsene jeg selv har mottatt som virkelig stanset uro om natten hos tvillingene, og som jeg startet med fra dag 1 hos lillesøster.

Tipsene handler om å skape et rede som er trygt og godt, i tillegg gjenskape den trange og varme følelsen fra tiden i magen. Dette var noe vi lærte i løpet av de tre ukene vi lå på nyfødt intensiv med tvillingene som var prematurfødt. 

1. Skap et rede som ikke blokkerer for luftveiene. 
På grunn av faren for krybbedød så blir det frarådet at babyer skal sove i babynest om natten, det er også frarådet å ha myke sengekanter og løse gjenstander som pute, bamser og koser i sengen som kan komme i veien for frie luftveier. Det at barnet ligger trangt, mykt og varmt gir allikvel de beste forutsetningene for at barnet sovner og finner den dype søvnen. Dette er fordi det er dette de er kjent med fra tiden i magen – trangt, mykt og varmt. 
En urolig nyfødt roer seg veldig raskt om man samler armene og beina inntil kroppen deres, motsatt ser man at babyer slår ut med armene om de skvetter og er utrygge. 

Så selv om alle babyer er veldig forskjellig, er det å skape et trygt rede til babyen i alle fall et forsøk verdt å prøve – aller helst fra de er helt nyfødt og vandt til denne trange tryggheten fra magen. 

Redet bygges på denne måte: 

Rull et helseteppe til en pølse, for så å legge den som en U oppned i sengen. 

Så trekker man over lakenet. Et trygt rede er laget. 

Dropp pute til de minste, men putetrekket kan brukes som en gulpeklut det er enkelt å bytte ved behov. 

2. Wrap babyen til en burritos 
Det å “binde” barnet minner om den trange følelsen fra magen, og er derfor et kjempe verktøy for å roet barnet inn i en god søvn. Det finnes egne pledd å få kjøpt til nettopp dette, men du trenger altså ikke noe annet enn et helseteppe, en stor gulpeklut eller et hjemmestrikket teppe. 

Babyen legges midt på teppe med hodet over kanten

Legg babyens arm inntil kroppen. Ta tak i et av hjørnene oppe på pleddet og trekk det skrått over barnets kropp. Det festet kun ved barnets egenvekt ved at pleddet ligger innunder ryggen. 

Det samme gjøres med det andre hjørnet av teppet. 
Det er viktig at det blir en åpen V i halsen slik at pleddet på ingen måte strammer rundt halsen. 

Sov min vesle spire 

Kanskje virker det for deg, kanskje ikke, men en ting er sikkert – det virket i alle fall for meg 

ZZZZzzzzZZZzzzzz


Babycallen vår er fra Jollyroom – Du finner den HER  (annonselenke)


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss – 

29 kommentarer
    1. Hva er forskjellen på redet du har laget og babynest ? Sånn med tanke på fare for krybbedød. Syns det ser minst like dødelig ut 😂

    2. Så fint, husker tipsene dine fra 2014 da jeg fikk min første 😁 også kjekt med svøping at beina til baby er fri så de kan trekke de til seg om de ønsker 😊

    3. men hvorfor er denne måten med pleddet som en U, tryggere enn feks babynest? Det forstod jeg ikke helt 🙂 og blir ikke tisselaken innmari klamt?

    4. Datteren min sov så og si gjennom hele natten siden dag 1, vi har også vært utrolig heldige på det punktet 🙂 Nå er hun snart 7 mnd og har riktignok bestemt seg for at morgningene skal starte et sted mellom 04.30 og 06.30

    5. Anonym: Bra spørsmål, forskjellen er at her blir det en svak helning ned mot babyen fra der helseteppe ligger under, i motsetning til den kraftige og myke kanten som er på et nest 🙂 Babyen blir liggende med en følelse av å ligge i rede, men uten fare for at babyen snur hodet inn i noen kanter som blokkerer for pusten. Var det godt nok forklart? 🙂

    6. Camilla: Det er fordi det ikke blir noen kant som babyen kan snu hodet inn i slik som det er på et nest 🙂 Her blir det bare en svak “bakke” fra helsepleddet og ned til babyen takket være lakenet som ligger stramt over. 🙂
      Aldri opplevd at mine barn blir klamme av tisselaken som er ment til slikt bruk, men det er nok veldig forskjell på om man har et varmt barn eller ikke. Her har det vært helt nødvendig på grunn av mye gulping. Det sparer og også madrassen ved uhell i andre enden 😀

    7. Dette funker ikke for alle nei. Har prøvd ALT for å få jenten min på 6mnd til å sove, men ingenting funker. Eller jo, en ting: at jeg ligger ved siden av henne med puppen i munnen. Jeg er heldig om hun sover 1 time på dagen, og det er tilsammen på 2-3 hviler. Legger seg ca 18-19, våkner hver halvtime frem til 23-24, da får hun nattesøvn frem til ca 4(om jeg er heldig). I fra da er det soving i alt fra 30 min til 2 timer etter mat.
      Her har løsningen blitt samsoving for at jeg skal klare å overleve..

    8. Ser hva du har svart de andre i forhold til forskjellen på denne teppepølsa og et babynest. Men hva om en bruker et babynest som en slakker snorene helt ut slik at det ikke blir så trangt og tett, og så legger laken over på samme måte? Da vil det kanskje kunne fungere på samme måte? Bare som litt brainstorming 🙂
      Vi hadde minien sovende i babynestet, men hadde da et nest hvor kantene var fyllstappet og rimelig harde, slik at om baby fikk ansiktet inn mot kanten så klarte han ikke å begrave nesa si inni 🙂 Følte det var tryggere enn teppe rundt som en u.

    9. Tisselaken er frarådet nettopp med tanke på krybbedød, i følge LUB. Hvis babyen snur seg og blir liggende med hodet ned i madrassen, kan det bli vanskelig for barnet å puste. Jeg ville også vært oppmerksom på risikoen ved overoppheting ved svøping i ullpledd, da det er viktig å påse at barnet ikke blir for varmt. Ville gjort litt bedre research før et slikt innlegg, hvor du nærmest fremstiller deg selv som en ekspert på hvordan skape et trygt sovemiljø…! https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedød/sørg-gode-pusteforhold

    10. Husk at tisselaken heller ikke skal ligge under der hvor babyen har hodet pga kvelningsfare/krybbedød. Anbefaler derfor å ha madrassbeskytter over hele sengen og tisselaken som er vanntett (og lufttett) over på den delen av sengen hvor hodet ikke er.
      Fint innlegg 🙂

    11. Hei😊 Venter barn nummer to og ønsker meg litt mere søvn denne gangen😅 Noterer meg disse fine tipsene, men lurer på en ting. Steller dere henne og legger hun i sengen ifm siste kveldsamming kl 24? Eller tar dere stell og legging litt tidligere på kvelden?

    12. Skriver under på de tipsene. Har også hatt to sovebabyer og spesielt burritos-trikset er gull! Ofte har jeg også pakket de inn i mine gamle klær (feks en myk kjole eller T-skjorte) i stedet for helseteppe, en liten ekstra trygghetstouch med mutterns gamle svettelukt 😂

    13. Tonje: Det med tisselaken var jeg ikke klar over at sto på listen som er frarådet, så da er det jo gull at vi er flere 🙂 Tar det vekk med det samme, takk for info.
      Ull er jo helt fantastisk fordi det regulerer, så her har det aldri vært en svett baby, og det er til tross for den varmeste sommeren siden 1947 🙂
      Ønsker ikke å fremstille meg som noen ekspert, jeg tipser om det vi ble lært opp til, og ønsker å dele det ettersom det har vært løsningen for oss og flere andre 🙂

    14. Anonym: Det er en madrassbeskytter, men jeg trodde det var det samme som ble kalt tisselaken? 🙂 Men takk for info, det var jo en veldig fin løsning om det er vanntett og lufttett 🙂

    15. Anonym: Enda legges hun i sengen når vi legger oss, men det er fordi hun sover så godt hele tiden slik at det ikke ødelegger for noen rutiner 🙂 Nå sover hun nede før siste kveldstell 🙂

    16. Både madrassbeskytter og tisselaken beskytter jo madrassen, men dersom det du har har en side som er plastaktig er det et tisselaken og bør ikke plasseres under babyens hode. En madrassbeskytter er som en veldig tynn overmadrass og vil trekke væske igjennom til madrassen under om det blir for mye væske, men er til gjengjeld pustende 🙂

    17. Ull er gull! Det er som nevnt temperaturegulerende så man får sjeldent en overopphetet baby om man bruker ullpledd. Et fleeceteppe derimot skal man være forsiktig med nettopp pga av dette. Jeg hadde en varm baby og ull holdt hen riktig temperert, mens bomull gjorde at hen svettet klærne våte og ble kald.

    18. Så deilig med sovebaby🙂 Min gutt på 1 måned er sulten ca hver 3-4 time, også om natta. Håper på at han klarer litt lenger mellom måltidene om natta etterhvert.

    19. Hei 🙂
      Vi har gjort dette “pølsetrikset” og Lille har hatt døgnrytme siden vi kom hjem fra sykehuset! Jeg lurer på om du har noen tips og triks til hvordan venne baby til å ligge uten “rede”? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg