Hvorfor kjøpe når man kan dyrke selv?

For helt nøyaktig to uker siden i dag, sådde og plantet vi nye matvarer i kjøkkenhagen, vi utvidet også kjøkkenhagen med en urtekasse til, ettersom jeg syntes jeg hadde litt for liten plass i fjor. 
Dette er 3 året med urtekasser i hagen, og det er en grunn til at jeg utvider – det er rett og slett helt fantastisk moro å dyrke egen mat. Det er også kjempe lærerikt og gøy for ungene. 

– Se bare hvor mye som har hendt siden jeg tok dette bildet for to uker siden –

Stor interesse rundt kjøkkenhagen
Jeg ble så overrasket over hvor mange som ville vite mer om kjøkkenhager, hva man kan dyre, hvordan vår er laget osv.. Det er derfor jeg i dag dedikerer ett innlegg til kjøkkenhagen for å få besvart en del av spørsmålene som har rullet inn. 

Amatør uten grønne fingre 
Det er meg – og det er jo det jeg synes er veldig moro. Man trenger ikke være ekspert for å få til en kjøkkenhage. Vi har gjort det veldig enkelt, ved å rett og slett skru sammen planker selv til urtekasser. Man kan også få de ferdigkjøpt på hagesenter. Disse er plassert rett på bakken, men vi har spadd litt for å løsne opp jorden litt dypere enn kassene også. Så har vi fylt godt opp med nærringsrik jord, og plantet etter ønske. 

Hva man har i urtekassene bør jo være valgt ut i fra hva du og din familie liker å spise.

Kasse 1: Vi har en hel kasse med kun jordbær – for hva er vel bedre enn det? Jordbærene kommer igjen år etter år, og er man flink å tar nye stikninger som kommer på høsten, kan man fort få en hel kasse jorbær fra det som en gang bare var 6 planter.

Kasse 2: I denne kassen har vi:
– rabarbra,  fordi ungene elsker å dyppe en stilk i sukker, mens denne mammaen elsker rabarbragrøt med vaniljeis opp. Rabarbra er super lettstelt og kommer år etter år. 
– urter av flere slag; gressløk, sitronmelisse, timian, basillikum og persille. Det finnes jo en rekke forskjellige typer urter man kan ha, men disse fem er nok de jeg bruker aller mest i matlaging – og da faller det meg veldig naturlig å ha akkurat de. Det beste er at urtene står mye lengre ute enn inne på kjøkkenbenken – og stort sett har jeg urtene gjennom hele den varme årstiden. Gressløk, timian og persillen kommer igjen året etter. 
– salater, til slutt har jeg som dere kan se tre ulike typer salater. Salat føler jeg vi spiser omtrent hver eneste dag hele sommeren, så å ha mye salat er helt gull. Salater er veldig enkle å dyrke, og det er bare å forsyne seg igjennom sesongen. Det eneste man må passe på er de slimete brunsneglene som er like glad i salaten som det vi er. 

Kasse 3: i denne kassen har jeg gått for grønnsakene, og faktisk tre nye ting jeg aldri har testet før, nemlig; agurk, gulrøtter og brokkoli – i tillegg til sukkererter. 
Sukkererter vet jeg er en vinner, de er enkle å dyrke og alle sammen elsker å maule sukkererter rett i fra planten. Gulrøtter og brokkoli har jeg troen på, i alle fall gulrøtter. Agurk derimot er jeg litt mer spent på uten drivhus – men spør du meg, er jo det halve spenningen. 

Til neste år har jeg blitt noen erfaringer rikere og jeg har fått meg litt grønnere fingre basert på egenerfaringer.  

Kampen mot brunsneglene og fuglene
Bær kan du glemme å få ha for deg selv, om fuglene har direkte tilgang. Så over bærene trekker jeg et nett for å ha bærene mine i fred. Som dere kanskje ser har jeg også nett over gulrøtter og lilla brokkoli, men det er bare i grofasen for at ikke katter skal tro det er en stor dokasse før det har vokst opp planter 

Kaffegrut funker krutt 
Hvert år så går jeg i krig mot de forbaska brunsneglene. Vi bor på gård med hage som grenser til jordet, noe som gjør det kav umulig å plukke snegler hver kveld for å holde de borte. Her må kraftigere tiltak iverksettes. Jeg har forsøk kobberteip – den faller av etter første regnskyll. Jeg har forsøk å ramme inn kjøkkenhagen med salt – det forsvinner også ved første regnskyll.
Kaffegrut derimot! Det har vært løsningen her. Vi trakter kaffe hver morgen, så i stedet for å kaste kaffegruten samler jeg den i en boks for så å strø den langs kantene på urtekassene. På den måten “gjerder” jeg inne plantene mine, for sneglene er ikke veldig fornøyd med å krysse en sti av kaffe. 

Vi er fremdeles i mai, så det er enda ikke for sent å lage en kjøkkenhage i år. 


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss – 

4 kommentarer
    1. Du får kjøpt noe som heter sneglekant på plantasjen. Det er en metall-list som du skrur på oppå kanten av pallekarmen – da kommer ikke brunsneglene seg oppi kassa (de kan ikke krype opp-ned). Vi har det på alle kassene våre, og hadde ikke en eneste snegle i grønnsakene vårens fjor😊

    2. Dette gleder jeg meg til å kunne drive med om noen år når vi skal ta over familiegården her 😀 Foreløpig har vi ingen hage, bare en liten veranda, så i år dyrker vi bare cherrytomater 😝 Den planten har for øvrig fått stått inne i kjøkkenvinduet så det har fungert som et drivhus, og nå har tomatene endelig begynnt å få en fin rødfarge 😍 🍅
      Har dere/har dere lyst på potetåker og/eller noen høns? Det er noe jeg har veldig lyst på når vi flytter på gård, men ikke før vi har store nok barn som kan hjelpe til litt 😅 Foreløpig har vi bare ei lita frøken i magen, så det blir nok noen år til med oss 😝

    3. Anette: <3 Vi hadde 200 mål med poteter for to sommere siden, veldig gøy å gå å plukke. Høner er også noe vi antagelig vil få en gang ja, men som du også sier, det blir når ungene blir litt større og kan ta en del av mat og stell daglig 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg