Sytutorial: Mai – kjolen

Reklame | Egensalg - mønster

Det er går mot varmere tider, og mai-måneden er like rundt hjørnet – så da passer det vel med en ny kjoleoppskrift.

FORSKJELLIG INNTRYKK MED FORSKJELLIG STOFFVALG
Først og fremst vil jeg vise hvordan ulik bruk at stoff kan lage to helt forskjellige inntrykk. Under viser jeg bilder av “enhjørning-kjolene” som er sydd i Mai-modellen. Disse kjolene har jeg sydd i et stoff som heter nervøs chenille – samme stoff som mange bruker som strykefrie duker. Det skaper et litt eventyraktig preg på kjolen fordi det nesten er som kort kort pels, som skaper mye bevegelse når lyset treffer.
For å lage enhjørning-kjolene enda mer eventyrlige, har jeg kjørt på med tre lag tyll under skjørtet i tillegg.

De andre to kjolene har jeg sydd i en kombinasjon av stretch og faste stoffer. Den lyse kjolen har overstykke i jersey og skjørt i fast bomull, den litt mørkere kjolen har overstykke i jersey og stretch-blonde med skjørt i lin.

STOFFTIPS TIL KJOLEN: 
Denne kjolen har et mønster som er beregnet på å bli sydd i stretchstoff for å enkelt kunne tre den over hodet. Hele kjolen kan sys i stretchstoff – og du kan sy kjolen uten glidelåsen i siden som jeg viser i sytutorialen. Hvis du ønsker å bruke et faststoff i skjørtet slik jeg har gjort i penkjolene, er det lurt å legge inn en skjult glidelås i sidesømmen (du ser hvordan i filmen) slik at kjolen blir enkel å ta av og på.

Til hals og armer trenger du jersey/ribb, og hvis du ønsker kan du sy hele kjolen i det stoffet

MØNSTER: 
Mønsteret på Mai – kjolen går fra  størrelse 80 – 116 (9-12 måneder – 6 år).

Når du har kjøpt et mønster fra meg, vil jeg sende mønsteret til din mailadresse (Husk å sjekke søppelpost om mønsteret ikke dukker opp i løpet av to dager). Skriv ut mønsteret i full størrelse med A4 ark. Teip mønsterarkene sammen uten overlapping.

Mønster til Mai – kjolen str 80 – 116:

Pekepinn på hvor mye stoff du trenger om du syr hele kjolen i ett stoff: 

Størrelse 80: ved stoff som er 110 cm eller bredere trenger du 75 cm stoff
Størrelse 98: ved stoff som er bredere enn 135 cm trenger du 85 cm stoff, ved stoff som er 110 cm bredt trenger du 115 cm stoff
Størrelse 116: ved stoff som er bredere enn 135 cm trenger du 1 m stoff, ved stoff som er 110 cm bredt trenger du 135cm stoff


SNURR FILM FOR SYTUTORIAL 


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

 

6 kommentarer
    1. Hei!
      Denne har jeg lyst til å prøve meg på.
      Men jeg har to jenter, en på 6 og en på straks 8 som begge elsker kjoler og som har mast om at jeg må lage noe til dem etter at jeg fikk symaskin til jul.
      Hvor mye tror du jeg må legge til for å få denne opp til str. 8 år?
      Jeg lurer litt på om du har tid/lyst til å kanskje lage noe fint til jentene av pappas gamle skjorte? Har flere skjorter etter pappaen som “plutselig har krympet i skapet” og som kanskje hadde vært kult å lage noe ut av, men jeg tør ikke å hive meg på det uten noe ordentlig fremgangsmåte. Vet at det finnes mye på nett, men stoler liksom litt mer på deg enn andre på nett 😉
      Lykke til med tiden fremover! Har fulgt deg lenge nå, men legger sjelden kommentar. Du er så tøff og fantastisk. Elsker at du tør å vise det mindre perfekte hjemmet så vi andre “dødelige” ikke får så utrolig dårlig samvittighet 😉
      Har lyst til å bli som deg når jeg blir stor ;)… (kanskje litt for sent…)

    2. Så flink du er! Blir rett misunnelig (på en hyggelig måte ) på alt du syr! Skulle så gjerne sydd ril guttene mine, men klarer ikke å tre symaskinen engang! Lykke til med siste innspurt!

    3. May: Så gøy å høre 😀 Det skal være veldig greit å tegne opp mønsteret to størrelser til. Du fortsetter bare å tegne videre utover de størrelsene som allerede er.

      For et genialt tips, det skal jeg ha i bakhodet, men akkurat nå tror jeg vel ikke vi har en skjorte i hus han ikke bruker, for vi har akkurat donert en hel masse til Fretex.

      Tusen takk for herlige ord <3

    4. Hei. Hvor lang tid tar det å få mønsteret? Kjøpte det i går kveld, og skulle veldig gjerne hatt det før i morgen formiddag… 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg