Hvem gjør deg klar for å bli mamma?

   Du kan prøve å tilrettelegge så mye du bare orker for å bli “klar” for å bli mamma, med tanke på arbeid, bosituasjon og alder – men innerst inne vet du at det ikke alltid er mulig å bestemme at barnet skal komme når du er klar. Helt ærlig tror jeg kun urinstinket i oss klarer å gjøre oss klare til å bli mødre.  Det samme instinktet som bor i dyrene. Et plutselig gen som skrur seg på i det noe starter å gro på innsiden. Det hørtes jo egentlig veldig flott ut, når jeg skrev det slik, men jeg kan love deg at det er ikke nødvendigvis slik at det oppleves som veldig glamorøst, stort sett har jeg inntrykk av det motsatte. 

Jeg har gått gravid en gang før, jeg har to barn, jeg er gravid, jeg venter barn nummer tre. Det gjør meg ikke til noen ekspert, langt der i fra, og la meg si heldigvis. Men det er en del ting jeg har bitt meg merke i igjennom mine to snart fullgåtte svangerskap, og det slår meg som den reneste fascinasjon.

Det er i løpet at de 283 dagene (+ -), hvor barnet vokser inni deg at du blir klar for å bli mamma 

Du oppdager to streker på testen forran deg: 
– 
Er graviditeten ønsket vil du umiddelbart bli overlykkelig, men så tar det jammen ikke lang tid før skuffelsen treffer deg som et slag i trynet. For hvor i alle dager ble det av morsinstinket som du trodde kom til å sanse og føle at et liv hadde begynt å spire inni deg? De første ukene merker man jo ikke en dritt og ingen ser at du er gravid heller. Snuset eller røyket du fra før av så er det bare å melde i fra til partneren først som sist, at han eller hun gjør det lurt i å holde en laaav profil de kommende ukene.  

8 uker inn i svangerskapet: 
– Er du en av de heldige som kommer til å få svangerskapskvalme, så er det gjerne rundt dette tidspunktet det kikker inn.. Ingenting er så flott som å brekke seg når kollegaen åpner lokket på matpakken, eller enda verre; når du brekker deg av vedkommendes parfymelukt. Du har tross alt bestemt deg for å holde graviditeten hemmelig fram til svangerskapsuke 12 slik så mange andre gjør og får et kraftig forklaringsproblem ovenfor kollegaen. 
Trøst deg med at det bare er kroppens urinstinkter som er iverksatt for å passe på at du ikke under noen omstendigheter skal spise eller nærme deg noe som kan være til skade for babyen i magen. Urinstinktet har ikke fått meg seg at vi i 2018 har det som heter internett hvor det står i klartekst hva vi må holde oss unna. 

12 uker inn i svangerskapet: 
– En milepæle er nådd, risikoen for at svangerskapet ender i en spontanabort har falt til under 1%. I svangerskapsappen din står det nå at livmoren er på størrelse med en knyttneve, og at du nå kanskje kan kjenne den rett over skambeinet – mest sannsynlig kjenner du absolutt ingenting annet enn at du er oppblåst og hoven. For i takt med at magen vokser, så skjer det også noe med fordøyelsessystemet, så når man i teorien skal kunne se en antydning til gravidemage havner de fleste i stede i kategorien: “Se tjukk ut fasen”. 

Ukene går, magen vokser, og du lever deg inn i den nye kroppen
– Plutselig innser du at du har begynt å vagge mens du går. Smertene har kommet snikende, men plutselig blir det ikke lengre mulig å gå normalt. Smertene sitter sentrert i bekkenet, noe som gjør det vanskelig å gå, stå, sitte og ja bevege seg. Det er bare kroppens geniale måte å løsne opp alle leddbånd som holder bekkenet ditt sammen, slik at det om noen uker skal bli fysisk mulig å klemme et hodet med en omkrets på ca 35 cm igjennom det. 

Siste trimester er i gang, du nærmer deg klar.. 
– Før du kan bli helt klar for å bli mamma må du igjennom den siste fasen av graviditeten. Det er i denne fasen at du plutselig begynner å rydde, vaske og styre noe helt voldsomt – sammenligner du det med dyrene er det bare morsinstinktet som har satt i gang redebygging. Ikke bare gjør du det fint rundt deg, du hamstrer det nødvendige i form av shopping også. 
Om natten våkner du opptil flere ganger, fordi du tror du må tisse – det er bare kroppens måte å lure deg til å bli forberedt på hva du har i vente. Om litt kommer babyen, så like greit å vende seg til nattlige oppvåkninger først som sist. 

Ja, den kroppen er rimelig fascinerende.. Tenk at kvalme, oppkast, vondter og søvnløshet kommer av en grunn, og en grunn only – for å få deg 100 % klar til å bli mamma i løpet av de 9 månedene barnet bæres fram. 


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss – 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg