(TIPS) Hjemmesydd babynest til vesla

I helgen delte jeg noen små sniktitter på Snapchat (stinetuss) og sykontoen min på Instagram (@spresyglede), mens jeg koset meg med å sy dette nestet til vesla. Det er med stolthet jeg viser det fram, for jeg synes det ble så delikat og vakkert. Som jeg tidligere har fortalt har valget av farge til jenta vår havnet på grønn – jeg er mett av både rosa og lilla med to jenter fra før av, så hvorfor ikke gå for min egen favorittfarge? 

Jeg gleder meg ufattelig mye til å ta det i bruk, da jeg fikk tvillingene for fem år siden, så var det “ingen” som visste hva babynest var – men nå er det jo like vanlig  å ha babynest som vogn har jeg en følelse av, så det må jo bare være bra! 

Oppskrift og bestillinger 
Det har faktisk rent inn med spørsmål om jeg tar i mot bestillinger, og like mange har spurt om jeg kommer til å dele oppskrift på mønster og hvordan jeg syr nestet. 
Jeg tar til meg disse spørsmålene med stor stolthet, for det er jo virkelig et fantastisk kompliment å få. Dessverre har jeg ikke kapasitet til å ta i mot bestillinger ettersom jeg knapt rekker å sy det jeg ønsker selv en gang. 

Når det kommer til mønster og syoppskrift, så kommer jeg ikke til å dele en sytutorial slik jeg gjør med mye av det jeg lager. Grunnen til det er at mønsteret jeg har brukt har jeg kjøpt på Stoff&Stil, så ønsker du samme fasong og “modell” så er det altså der du skal kjøpe mønsteret. 
Det følger med en syoppskrift i mønsterpakken til Stoff&Stil, men siden jeg vet at det kan være vanskelig å tolke syspråket skal jeg prøve å komme med de rådene jeg har for at du enklest mulig skal lykkes i å sy et babynest.  

TIPS SY BABYNEST

1. Mønster: Når du skal sy et babynest, kan du velge å kjøpe et ferdig mønster – Stoff&Stil har det mønsteret jeg har sydd denne ut i fra, men det finnes flere modeller. 

2. Stofftips: Når du skal velge stoff til babynestet ditt, så er det veldig vanlig å bruke 100% vevd bomull – dette er et fast stoff, helt uten stretch, som er enkelt å jobbe med. Det er også en del som har begynt å sy babynest i jersey – dette stoffet er mer likt det du har i en t-skjorte/singlet med god stretch i seg. Jersey er veldig mykt og godt, men litt vanskligere å jobbe med for nybegynnere ettersom det er lett å strekke for mye i stoffet når man syr. 
Selv har jeg valgt 100% bomull – fordi jeg personlig synes det er penest.

3. Fyll: På Stoff&Stil klipper de ut vatt på rull i den størrelsen du trenger til et babynest. Et annet alternativ er å kjøpe skumgummimatte til bunnen, og bruke fyll fra for eks en IKEA pute (billigste putene) til å fylle i kanten rundt. 

4: Annet tilbehør: Du trenger også et skråbånd som skal sys på langs hele kantet rundt, og  snor/bånd/siklebånd til å tre inni  skråbåndet slik at du kan stramme babynestet slik at det former seg til dette pene redet. 
Tips: Jeg lager “skåbåndet” selv veldig enkelt. Jeg klipper ut remser som er ca 5- 6 cm brede – stort sett må jeg skjøte sammen et par remser for at remsen skal bli lang nok til å nå hele veien rundt kanten av nestet. Så stryker jeg inn begge klippekantene til baksiden langs hele remsen, slik at jeg får en lang smal remse med stoff som er 2-3 cm bred (Det er altså den grønne remsen som ligger over blonden om det skulle være uklart)

5: Blondekant/Rynkekant: Det er ikke nødvendig å ha en pyntekant på nestet, men om man ønsker dette så må man huske å ta med det. Blondebånd er pent å bruke, et annet alternativ er å klippe ut nok en remse av stoffet du bruker til nestet og bruke selve stoffet til å lage en pyntekant – Klikk her om du ønsker å se hvordan det ser ut 

6: Sytutorial: Om du synes det er vanskelig å følge syoppskriften som hører med et mønster du har kjøpt kan du i stedet gå inn på www.youtube.com og skrive i søkefeltet “sy babynest”. Det ligger så vanvittig mange fine filmer som viser ulike måter å sy et babynest på, og da er det bare å velge den du liker best. Dette er grunnen til at jeg ikke i denne omgang har laget en filmtutorial på hvordan jeg syr babynest. 

Jeg håper dere liker tipsene mine, og er det noe mer dere lurer på så må dere bare spørre 😀 


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss – 

30 kommentarer
    1. Så vakkert- å nydelie farga! 😍
      Skal sy et snart selv, men må bestille fra stoff og stil først. Ka du brukte i bunn?
      Maria

    2. Jeg sleit veldig med det siste skrittet; å feste skråbåndet i enden, etter at nestet er fylt opp. Det var jo umulig å få det fint når nestet er så stort og uhamselig! Gjør man dette for hånd? 🙂 Noen tips?

    3. Maria A: Tusen takk 😀 Hva tenker du på som i “bunn” ? – Nestet består av to stoffdeler (om man ønsker to farger på redet)- hver på 110 cm. Så trenger man filt på rull (om man ikke ikke går for filt fra pute og skumgummimadrass), filten på rull brukes både til madrass og som fyll til ringen rundt 🙂

    4. ingrid: Ja, du har fulgt stoff og stil sin veiledning. Jeg er enig, det å feste skråbånd over åpningene til å fylle i vatt er ikke lett å få pent. Jeg gjør det derfor ikke. I stedet bretter jeg inn klippekantene ca 1 cm og syr igjen åpningen for hånd. Det går helt fint å sy en rettsøm med symaskinen så langt ut mot kanten som mulig også, men det blir helt klart ekstra pent om man gidder å legge litt tid i å håndsy igjen bunnen av nestet.

    5. Hei. Så nydelig babymat det ble 💕
      Jeg brukte oppskriften fra Stoff og stil da jeg sydde babynest til foreløpig eneste «sjef» i huset i 2015. Men det ble ikke like fyldig som ditt og andre jeg har sett. Brukte alt av fyll som jeg kjøpte med.
      Har du fylt med vatt som oppskriften sier og like mye eller noe annet?

    6. Tenke på som fyll i bunn 😊 kjøpte du det på stoff og stil? Va så mange forskjellige, så visste ikke helt ka æ sku velge 😊 Kan man bruke d i ‘kantan’ å? Hmm. Fortell gjerne kossn du gjor d. Har laga en gang før for mange år siden å huske æ styrte veldi me vatt i kantan da 😝

    7. Nydelig! ♥️ Må samtidig bare nevne at babynest er frarådet av LUB, på grunn av faren for krybbedød. Er jo helt topp å legge fra seg en våken baby der, så ligger hun trygt, men hun må ikke få sove i nestet.

    8. Maria A: Ja, da er det slik jeg beskriver det. Vatt på rull – det er bare en type vatt stoff&stil klipper ut til nestet, er du i tvil spør en ansatt. Vatten lager du både madrass av og fyller i kantene. I beskrivelsen fra stoff og stil skal du bare rulle vatten til en pølse å tre den inn i ringen. Jeg har i stedet revet den opp og stappet inn, for da får jeg et større volum av filten 🙂

    9. Carina: Ja, jeg har fylt etter oppskriften, men i stedet for å lage en pølse av vatten slik det står i oppskriften, har jeg revet vatten i fra hverandre og stappet inn biter. Det øker volumet på fyllet, og nestet ser derfor fyldigere ut 🙂

    10. Nydelig 🙂 Men en ting jeg plutselig kom til å tenke på.. Mtp du har både hund og barn, hvordan klarer du å holde en stoff sofa så strøken? XD Er det støvsuging og vasking hver dag? Har selv dyr som nå selvfølgelig begynner å miste vinterpels, og en unge som ofte har med besøk hjem..
      Syns jeg flyr rundt med klut og støvsugeren til alle tider! Likevel er det både skjolder og flekker her og der.. har du noen magiske tips til å holde sofaen med puter rimelig pene? 😀

    11. Aa: Tusen takk 😀 Hehe, mitt magiske tips på å holde sofaen pen er å ha regler for sofabruk. Firbente over 6 kg har ikke lov til å være i min sofa. Så kattene får lov, og hunder som er under 6 kg, men ikke de som er over.
      Vi har robotstøvsuger som jeg ser på som helt nødvendig i røyteperioden, så den trasker igjennom huset om natten, og ellers når det trengs. For uten om det er det svært skjeldent jeg flyr rundt med klut eller den vanlige støvsugeren.

    12. Hei Stine. Så fin blogg du har og for et fint babynest. Jeg har veldig lyst å høre med deg om du kan lage en video der du viser hvordan du har laget babynest eller deler en oppskrift med dine tips/erfaringer. En annen ting, kjøper du tekstiler, stoff og oppskrifter på nettet? Har du noen nettsider du anbefaler.
      Lykke til videre i svangerskapet, det har vært fint å lese om deg og lillesøster i magen.

    13. Jordmor oppi nord: hei, nÃ¥ vet jeg ikke helt om jeg forstÃ¥r hva du mener? Leste du teksten til dette innlegget? For jeg tror egentlig alle svarene pÃ¥ spørsmÃ¥lene du stiller ligger der 🙂

    14. Takker for svar, Stine:)
      Tenker jeg får finne meg i å ha katter her som ikke følger regler, spesielt når jeg ikke er hjemme 😅 Har prøvd tepper og sånn spray med lukt som skal få dyra til å foretrekke disse stedene, men nei XP Får skylde meg selv som absolutt ville bytte ut min mørke skinnsofa med en lys i stoff 🙈🐺

    15. Hei 😊 du imponerer stadig med alt du klarer å sy og lage til barn og hjem 👌 Liker veldig godt å følge deg! For meg som ikkje skal ha flere barn så falt eg for sofaputene dine. Nydelig farge på stoffet! Har du sydd de selv, evt hva heter stoffet? Ha en fin dag 😊

    16. Hei
      Nydelige farger du har valgt!:) Er det lov å spørre hva farge navnet er? Prøvde finne noe lignende i Bergen på stoff og stil men var ikke noe i nærheten til like fint som ditt,

    17. bmonki: Tusen takk 🙂 Det aner jeg dessverre ikke. Jeg har kjøpt dette stoffet på en butikk som heter Quiltefryd, og der skiller de ikke en gang på artikkelnummer på varene tror jeg 🙂

    18. Hei! Tenkte å sy et babynest til kommende lillebror, men denne gangen ønsker jeg skumgummimatte til bunnen da jeg syntes vatt ble litt for mykt sist. Har du noen ideer om hvor dette kan kjøpes? Føler jeg søker og søker på nett, men ikke finner frem 😮
      Tusen takk på forhånd <3

    19. Hei 🙂
      Skal sy babynest, og bare lurer på om du klipte skråbåndet skrått eller om det fungerer å klippe det rett. Normalt må man skrå klippe det, men jeg har ikke nok stoff 🙈

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg