Folk glemmer at jeg er et menneske, blogg er ikke den jeg er

I mitt hodet er jeg bare meg, jeg er ingen toppblogger selv om jeg skriver en.. Det tror jeg mange fort kan glemme..  

Jeg burde ikke vært en person som blogger, for jeg er ikke en løk, med mange lag skall jeg kan prelle av huden. Jeg er mer som en svamp; trekker til meg alt og når svampen er full renner det fra den (det kan være mine tårer fra rørende kommentarer, eller tristhet over en vondt kommentar). Jeg er et følelsesmenneske uten like, livredd for konflikter. 

I de siste dager, de siste uker, har flere av oss toppbloggerne gått sammen om å stå i mot kvinneguidens anonyme forumsmuligheter. Selv er jeg aldri innom kvinneguiden fordi jeg er rett og slett er redd for å gå inn der – i frykt for å finne diskusjoner om meg selv. Det er en rekke andre bloggere som får så ørene flagrer der inne, og det skremmende med denne anonomye hetsingen som lires i fra seg, er at det stort sett alltid handler om menneskers tolkninger av en sak. Så lirer de fra seg det ene skittet etter det andre.

Det er så vondt å lese kommentarer mine kollagaer får slengt etter seg, at jeg får klump i halsen og lyst til å gråte. 

Jeg er så klart for fri ytringsrett, og også at vi kan velge å gjemme våre profiler bak anonymitet – problemet er at så mange misbruker dette. De anonymiserer seg når det sure oppkastet skal slenges ut, og det er så alt for enkelt å gjøre det. 

Jeg klarer bare ikke å forstå hva man får ut av å skittsnakke andre? Hvilken glede gir det egentlig?

 

I går lå jeg rett ut på sofaen etter å ha tatt over stafettpinnen i omgangsyken etter mine barn, dagen før hadde jeg publisert innlegget, Jeg vil ikke miste deg ❤️. Ett innlegg hvor jeg ønsker å opplyse om at barn under fire år ikke bør snus til framovervendte seter, som veldig mange i Norge gjør. Antagelig tråkket jeg mange på tærne ved å skrive et slikt innlegg, også venner av meg og familie, fordi jeg kjenner så mange som snudde barna framover allerede etter fylte to år. Da kan jeg som et “plaster på såret” fortelle at også jeg fikk flere klapp over håndbaken etter det innlegget – fordi jeg valgte å snu mine barn framover da de var 4 år, når de egentlig kunnet sitte bakovervendt til 5 og 6 års alder. 

Den kritikken tar jeg til meg, for da vi snudde våre barn i en alder av 4 år hadde jeg aldri hørt om at barn kunne sitte bakovervendt i stoler til de var 5 og 6 år. 
Jeg var rett og slett ikke på daværende tidspunkt opplyst om at det fantses en side som “bilstoler” på Facebook, der det er en hel skare som kjemper for at barn skal sitte bakovervendt så lenge det er mulig, og at det finnes bakovervendte seter der ute som strekker seg enda lengre enn de bakovervendte setene vi hadde til jentene. 
Jentene vokste ut av sine bakovervendte seter, og siden de da var fylt fire år, var det helt naturlig å tenke at neste sete var et framovervendt beltesete ettersom vi fulgte de rettningslinjene som er i Norge: 

  • Barn bør sikres bakovervendt så lenge som mulig, minst til 4 år. (kilde: trygg trafikk) 

Det er ikke før den siste tiden at jeg har blitt klar over at barn faktisk kan sitte bakover enda lengre, og da er det helt supert at det finnes mennesker der ute som kjemper for det – sammen kan vi bli bedre opplyst. 

Det vonde var så klart måten jeg fikk klappene over håndleddene på. For enda det kanskje ikke var så skittent, så vondt som mange av kommentarene mine bloggkollegaer blir møtt med hver dag, er det utrolig hvor dypt det stikker når man kommer over diskusjoner der det snakkes om en selv, uten å ha en mulighet for å forklare seg, og gi svar på feiltolkninger. 

Så jeg satt der i sofaen, med kraftige magesmerter, og så at noen hadde delt mitt innlegg på en facebookside. Det skal nevnes at det var mange fantastiske kommentarer. Men så var det også de som gjorde at kroppen min begynte å svette, hjerte slå raskere, og hodet til å falle. 

Denne gangen så jeg disse kommentarene, jeg kunne derfor svare på hvorfor, jeg kunne rette opp i mistolkninger, og jeg kunne få beklagelser og forståelse. Men jeg skal jammen fortelle at uansett hvor mild form for “baksnakking” man blir utsatt for, så gjør det vondt å oppdage at noen snakker deg ned, bak din rygg på et åpent forum. 

Tross alt er jeg også bare et helt vanlig menneske, det vil kanskje overraske deg hvor mennskelig jeg er. 


Slutt og spre rykter, slutt å snakke ned mennesker – det kommer aldri noe godt ut av det. 

– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss – 

23 kommentarer
    1. Det er helt utrolig hva folk kan finne på å gjøre, mange mister hvis alle hemninger så lenge de er anonyme. Jeg lurer på hvorfor så mange mennesker har et behov for å rakke ned på andre, både kjente og ukjente mennesker.
      Selv om man har ytringsfrihet, så trenger man ikke å si alt. Mobbing av andre burde aldri være greit.

    2. Her sitter du og skriver stygt om brukere på KG, som om man er en ensartet gruppe. Du har ikke vært og lest der en gang. Likevel gjør du slikt.
      Kanskje være litt mer nyansert og ikke så dobbeltmoralen?

    3. Hei! Jeg er faktisk en av de som ble litt irritert over innlegget ang bilstoler. Ikke fordi jeg ikke er enig, for det er jeg definitivt. Jeg bare merker at jeg syns det blir litt unyansert, og litt lite ydmykt. Jeg har klokkertro på at alle foreldre ønsker det beste for barna sine, og at vi ikke trenger og drive opplæring med hverandre hele tiden, i alle forum.

    4. Da synes jeg du burde ta deg en tur inn på KG å lese. Det er smarte mennesker som kommer med konstruktiv kritikk der inne. Du har tydeligvis et helt feil inntrykk.

    5. Jeg vil faktisk anbefale deg en tur innom rampelyset på KG, så du får en litt bredere forståelse av hva som faktisk diskuteres der inne (jeg har forresten ikke lest noe stygt om deg der inne i min tid som aktiv bruker, så relativt trygt, hehe).
      JA, det vil alltid være de hønsa som ødelegger ryktet der inne, og går etter person og ikke sak, som kommenterer utseende og lignende, og som latterliggjør. Og det er trist at disse menneskene ødelegger og skaper dette dårlige ryktet. Jeg syntes faktisk det er trist at du, som virker som en oppegående og flott jente, med en flott blogg velger å henge deg på dette. Bare se på Konatil. Hun mistet fantastisk mye respekt etter å ha stilt opp i denne “ryktet går” videoen. Ikke fordi hun er venninne med en som blir kraftig kritisert på KG, men fordi hun faktisk stiller opp i et hav av kaos, som går utover uskyldige barns liv.
      Det som kritiseres der inne er stort sett (ikke) merking av sponsede innlegg, samt at mange bloggere driver en veldig veldig skitten business med løgner og bedrag. Og det som blir kritisert mest, er selvfølgelig eksponeringen av barn. Å vise frem bilder av barna er en ting, men å legge ut om familiebakgrunn, familiekrangler, sykdommer, konflikter, klassemiljøet til barna etc etc etc, er å dra den alt for langt.
      Hvis du tar en kjapp titt gjennom trådene der inne, så ser du at det er 3-5 bloggere som virkelig skiller seg ut, og de får denne kritikken av en veldig god grunn, ikke fordi folk syntes det er “gøy” å hetse dem. Hvis du også utelukker de hønsa som ikke kan holde seg sakelige der inne, så ser du at diskusjonene er på korrekt grunnlag.
      Jeg mener overhodet ikke at dere bloggere (og da også de som blir kritisert på KG) ikke skal stå imot hets, for det må dere absolutt gjøre. Men det finnes noen bloggere der ute som virkelig trenger denne kritikken. De som blir kritisert hardest er de som lever av å provosere for å få klikk. Og midlene det tys til er så hårreisende at man må spørre seg om det i det hele tatt går an..
      De bloggerne som generelt sett ikke blir kritisert der inne (som f.eks deg) vil gjøre det veldig lurt i å holde an lav profil og ikke bli koblet inn i den galskapen som faktisk blir diskutert der inne. Du holder ikke på med denne galskapen selv, så hold andres galskap utenfor bloggen din også 🙂
      Når det er sagt så vil jeg også si at jeg er fast leser av bloggen din, og har aldri tenkt et negativt ord om deg. Du har en kreativ og fin blogg med masse inspirasjon 🙂

    6. Ser forresten nå at det har kommet en tråd om deg, så må trekke tilbake det jeg sa. Ditt innlegg ble nevnt der inne, da måtte noen selvfølgelig opprette en egen tråd om deg også. Men når det er sagt, får du ikke annet enn støtte og ros i den tråden 🙂 Du trenger ikke publisere denne kommentaren, men følte meg litt dum som henviste deg til KG når det nettopp hadde kommet en tråd om din blogg.

    7. Jeg kommenterer sjeldent, men nå fikk jeg virkelig behov. Jeg syns det er sunt at du ikke er en løk, for det første får løken tårene til å trille og for det andre må det være slitsomt å ha så mange skall for å beskytte seg selv. Dette er den eneste bloggen jeg klikker innom til stadighet fordi du er jordnær og oppriktig, ekte og ærlig. Men det har alltid sin pris, for det er mange som ikke liker ærlighet. Og spesielt ikke hvis det pirker borti en form for dårlig samvittighet. Likevel skal du aldri føle deg tvungen til å tie, for ærlighet trengs og varer lengst. Jeg heier på deg 👏 virkelig!

    8. Helt enig med deg i at det er mange unødvendige og hetsende kommentarer på kvinneguiden, men jeg mener også at det er mye bra som diskuteres, som absolutt burde få større fokus og som TRENGS i dagens sosiale medier-samfunn. Slik som skjult reklame/uredelig markedsføring, bruk av barn i uetiske sammenhenger og løgner og bedrag i blogg-Norge og sosiale medier. Dessverre blir som regel disse saklige, godt begrunnede innleggene ofte satt i skyggen av de som ikke er det, og Kvinneguiden som et forum blir henvist til som et rent mobbeforum av diverse bloggere og influencere. Igjen, jeg er enig i det du skriver om mobbing/hetsing og baksnakking, men det blir feil å si at Kvinneguiden ene og alene er et mobbeforum. For faktum er at de gode og saklige debattene er høyst nødvendig i et samfunn hvor teknologien har gått så fort at man ikke har fått tid eller hatt de rette ressursene til å sette klare retningslinjer og innse konsekvenser av det som blir delt, og måten det blir delt på.
      Bare for å understreke: jeg skriver IKKE dette i sammenheng med bilsete-debatten du skriver om, og håper ikke du tar dette som et angrep. Jeg mener bare det blir feil å referere til Kvinneguiden som et rent mobbeforum når det er så mange viktige tema som blir tatt opp og forsøkt frem i lyset. La oss håpe at slike viktige diskusjoner en dag slipper å bli gjennomsyret av usaklige nettroll

    9. Du skrive så mange både viktige og inspirerende innlegg om så mange ulike tema! Det er difor det alltid er så kjekt å stikke innom bloggen din😊 Fortsett med det! Synd at nokon alltid må finne noko å kritisere, og då kanskje ikkje alltid så konstruktivt…
      Ha ei fin påske!

    10. Av personlig erfaring synes jeg det som diskuteres i all hovedsak er saklig og konstruktivt. Har aldri sett noe forum hvor du diskuteres, har heller aldri oppsøkt det, men mange av de som diskuteres er de som har sperret kommentarfelt eller sletter all form for kritikk.
      Blogging har blitt en jobb flere bloggere tjener gode penger på. At enkelte blir diskutert og får saklig, konstruktiv kritikk skal derfor bare mangle. De problemstillingene som oftest diskuteres er eksponering av barn og ulovlig markedsføring. En sjelden gang er det noen som lirer av seg noe usaklig, men da får de med engang kjeft av andre brukere og admin er raskt på plass.

    11. Kger: Det er klart jeg har vært innom å lest, det er også grunnen til at jeg velger å unngå siden. Helt klart er det mange gode diskusjoner der inne, som vi pleier å si her hjemme: “trenger du hjelpt til å skru på bilen er jeg sikker på at svaret finnes på kvinneguiden.”
      Det jeg ikke er enig i, er at det er ok å ha diskusjonsforum på enkeltpersoner, da det ofte blir lagt igjen negativ kritikk som ikke har rot til virkeligheten.

    12. Elisabeth: Takk for tilbakemeldingen. Ved at jeg skrev det innlegget som jeg gjorde, ble jeg klar over at DVD-skjermer til bakovervendt bruk ikke er godkjent – fordi andre igjen opplyste meg for det. Jeg har tatt det som en selvfølge at de var godkjent når de er kjøpt til det formålet i en Norsk kjent kjede.
      Det jeg vil fram til DVD-spillerne er at vi brukte de i beste mening, men har nå blitt opplyst om hvor farlig det kan være.
      Jeg også tror at alle foreldre ønsker det beste for sine barn, men jeg tror også at ikke alle vet om hvor stor risiko det er å vende en lite barn framover, og jeg håper at min tekst kan få noen flere familier til å bli opplyst enda bedre. Vi har lett for å gjøre det alle andre gjør – og trenden her i landet er ikke å la barn sitte bakover til den anbefalte alder.

    13. Anonym: Jeg har tatt meg en tur inn nå på denne oppfordringen, men dessverre syntes jeg ikke at trådene om enkeltpersoner ga meg et godt inntrykk. Jeg er takknemlig for at jeg ikke henges ut der inne i øyeblikket, men jeg også har fått tråder fjernet tidligere fordi det har vært brudd på taushetsplikt fra barnehageansatt, og feilinformasjon som har blitt delt på kvinneguiden om vår familie.

    14. Kg: Hei, jeg setter pris på at du kommer med en utfyllende kommentar fra ditt ståsted. Jeg burde kanskje formulert meg litt annerledes, for jeg har flere ganger vært inne, og det er årsaken til at jeg ikke ønsker å gå ditt. Problemet er jo at “hønsa” finnes, og det er de som gjør at anonyme forum blir et problem.

      Ikke merking av sponsede innlegg bør meldes til influencer og forbrukertilsynet, ikke til et forum.

      Det å sette lys på hvordan barn skal bli eksponert i offentligheten er en viktig debatt, men slik jeg leser i trådene på KG er det ofte enkeltsaker som blir kritisert og hengt ut, i mine øyne gjør det at en situasjon blir betraktelig mye verre enn den var. Ofte blir det også spekulert i hendelser, som gjør at en liten ting blir en stor greie.

      Det jeg vil fram til er, hva oppnås ved å kritisere noen inne på et forum?

      Kritikk får det like fullt til å storme rundt en influenser som et godt likt innlegg gjør, igjen vil det generer til flere unike lesere, mer penger, og bedre annonseavtaler. Det beste man kan gjøre om man tenker at “denne influenseren fortjener negativ omtale” er faktisk da å boikotte de fra egen verden, framfor å få det til å storme enda mer.

      Når det kommer til KG som forum generelt, så ser jeg ikke på det som et problem, for det er mange gode diskusjoner der inne, men egne tråder på enkeltmennesker finner jeg lite eller ingen positive sider ved.

      Tusen takk for veldig hyggelige ord på slutten der <3 Jeg håper vi har klart å dele litt av hverandres synspunkter, slik at vi kan ha en forståelse av hva den andre synes og mener. Det er fint å ha forskjellige meninger, og jeg tror vi begge er enige i at "hønsa" ødelegger noe for som kunne fungert bra.

    15. Lina: Jeg er ikke i mot forum generelt, men muligheten til å mobbe/hetse og baksnakke under anonymitet. Jeg tror veldig mange hadde holdt usakeligheter for seg selv, om de måtte stå fram med hvem de var.

    16. Hei! Først: Takk for en fin og inspirerende blogg! Når det er sagt, vil jeg henge med på flere her: Det som diskusjonene på KG fokuserer på, om du går inn og analyserer dem nøye, er bloggene som mediebedrifter. De få bloggene det er mest fokus på der inne har omsetning i millionklassen. Det er ikke personen bak bloggen i seg selv som vekker brukernes interesse, det er hvordan personen og de rundt konstrueres og iscenesettes på bloggene. Da flere av bloggene blir mye lest og har stor omsetning, er det av allmenn interesse å debattere medieetikk, reklamemerkingspraksis, eksponering av barn og så videre. Det handler om et felt hvor økonomi og makt er i spill, og hvordan influencere arbeider. Det du har rett i, er st diskusjonene noen ganger skjemmes av høns som tror det handler om en sy-og sladreklubb. Det blir som regel moderert bort, men ikke alltid raskt nok. At du har fått lite oppmerksomhet der inne, handler om at du stort sett ikke gjør overtramp i den klassen flere av de andre bloggerne gjør, og utviser bedre dømmekraft i arbeidet ditt. Jeg vi råde deg tilå lese en gang til, se at det er bedrifter og profesjonalitet det handler om, og å se forskjellen mellom «hat» og kritikk. – Lykke til med resten av svangerskapet, jeg krysser fingre for gode dager for deg og dine to- og firbente. Og så gleder jeg meg til nye DYI?s når formen er der igjen. God påske!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg