Første hjemmesydde antrekk til mini

Jeg trodde jeg bommet fullstendig på størrelsen – det viste seg at det var jeg som hadde glemt hvor små babyer egentlig er. 

Da jeg var ferdig med å sy antrekket jeg viste fram på bloggen i går, hadde jeg fått blod på tann. Jeg lette igjennom skapene etter noen fine restestoffer og til min store glede er det ikke store stoffbitene man trenger for å sy klær til de aller minste. 
Jeg bestemte meg derfor for å sette sammen rester av to ulike stoff, og lage mini sitt første hjemmesydde antrekk. 

Jeg tegnet ned størrelser på bukse- og gensermønsteret jeg har laget fra før av, men synes det ble så utrolig smått at jeg måtte grave fram noen av de minste størrelsene etter jentene på kottet for å sammenligne. Jammen var det jeg som har glemt hvor små nurkene er når de blir født. 

GUD hvor gøy!! 

Jeg startet for første gang å sy det året jeg fikk tvillingene. Jeg hadde ikke kjempe god råd som deltidsstudent og deltidsarbeidene, men det hjalp ikke på at tvillinger også krever dobbelt opp av alt i fra klær til bilstoler. Siden min mamma er et råskinn bak symaskin, spurte jeg henne en dag om hun kunne vise meg hvordan jeg enkelt kunne sy noen bruksklær til kidsa. Det gjorde ikke så mye om de ikke ble så pene, for jeg kunne bruke kjøpeklærne når vi skulle bort. 

Som mange av dere vet i fra den tiden, og som dere andre antakelig skjønner, så ble søm en lidenskap rimelig fort. De hjemmesydde klærne ble penklær, og kjøpeklærne ble bruksklærne. 

Økonomisk og bra! 

Det fremdeles slik at det er billigere for meg å sy klær til jentene på snart 5 år, enn å kjøpe i butikk, men i dag er ikke forskjellen så enorm som den er når man syr til baby. Grunnen til det er så klart at prisen i butikk på en bukse i strørrelse 56 ikke er så veldig forskjellig fra en bukse i størrelse 110, men jeg må kjøpe dobbelt så mye stoff til en bukse i strørrelse 110, sammenlignet med en bukse i strørrelse 56. 

Når jeg kommer litt ordentlig i gang igjen med syingen nå, skal jeg lage mønster på en babykolleksjon som går i fra strørrelse 44 – 86.  JEG GLEDER MEG!! 

Kom gjerne med ønsker, tips og innspill inntil da! Og følg sykontoen min på Instagram: @spresyglede


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss – 

15 kommentarer
    1. Åh så utrolig stilig!!! Hadde du hatt en nettbutikk, hadde jeg glatt handlet alle disse flotte klærne 😍

    2. Så søtt sett 🙂 hvilken Str er det? Vis genseren er Isoli og hodeåpning litt smal er jeg redd det kan bli upraktisk å ta på den første tiden. Men veldig fint 🙂 min på 14 mnd har ikke brukt genser før ved 1 år. Tynne jakker har vært brukt litt mer, men lite det også. Noen babyer har også stort hodet. Første mann fikk ikke flere bodyer over hodet grunnet smal åpning.
      Synes du er veldig inspirerende 🙂

    3. SÅ søtt dette ble. Hvilken str er dette? jeg skal sy en i str 68, men aner ikke hvor lang den skal være. Kan du gi meg ett tips, for jeg skal også sy til tvillinger:-)

    4. Gerd: Dette er 56 🙂 Det blir litt vanskelig å komme med et så generelt tips, siden det kommer helt an på hvordan type modell du har i tankene. Jeg anbefaler deg å kjøpe et mønster du kan sy etter, eller låne noen klær tilsvarende det du skal sy og ta mål på dem 🙂

    5. Så utrolig nydelig sett! Koselig å se at du har funnet igjen sygleden din, den har tidligere “smittet” meg så mye at jeg begynte å sy 🙂 Gleder meg til å se flere flotte plagg fra deg!!

    6. Ønsker oppskrift på en bukse som har masse stretch i livet, og som ikke strammer over oppblåste babymager💕

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg