Min lille hemmelighet (tvillinger)

Det er en og annen ting det ikke er mulig å forstå seg på om man ikke lever i situasjonen selv. Faktisk er det ganske mange av dem. Alle har vi vel hørt om hun bedreviteren som sier: “Jeg vet hvordan du har det!”, mens du tenker at; nei, det er ikke mulig at du kan vite hvordan jeg har det!

Helt i fra før jeg fødte tvillingene, ble jeg overrasket over hvor mange som “visste” hvordan det var å få tvillinger. Jeg snakker til og med om tilfeller som ikke en gang hadde barn. Akkurat dette har jeg antagelig gjentatt til det kjedsommelige, men det rare var det at fellesnevneren for alle som “visste” hvordan det kom til å bli, “visste” at det kom til å bli: jævelig – rett og slett. 

Ved at vi nå venter et tredje og planlagte barn, så skjønner dere helt sikkert at vi har motbevist bedreviteren der ute. Jeg synes det å ha tvillinger er steike FANTASTISK! Så fantastisk at jeg tidvis blir trist på lille i magen sine vegne, for ikke å ha denne søsteren å dele hver minste lille glede sammen med.

Når det er sagt, så kan jeg si: SELVSAGT ble livet mye mer slitsomt etter at jeg fikk tvillinger. Det er liksom meningen det, når man får i oppgave å passe på et barn (eller to) 24 timer i døgnet, 365 dager i året – resten av livet. Det skal være mer slitsomt enn å ikke ha noen andre å forplikte seg til enn seg selv. 

Men her kommer min lille hemmelighet 

Jeg har i dag tvillingene hjemme på andre dagen, grunnet en runde med oppkast på mandagskvelden. Det er bare ei av to som har hatt symptomer på omgangssyken, allikevel er begge to hjemme. Det er ikke fordi jeg prøver å være noen supermamma på noen som helst måte, ved å vise at: se på meg, jeg synes livet med barn er en lek, så jeg holder begge barna hjemme ved sykdom. Neeida, jeg har de begge to hjemme, for da blir det så ufattelig mye enklere for meg selv. 

Det å ha tvillinger er ikke nødvendigvis dobbelt så slitsomt, for som tvilling kjeder man seg ikke, og en mamma trengs egentlig bare for knall, fall og litt inntak av mat og drikke i løpet av døgnets timer. I dag fikk de for seg at de skulle leke ryddejenter, så før jeg ante ordet av det hadde de ryddet rommet sitt ned til den minste detalj, og jaggu hadde de gått inn på vårt soverom og redd opp sengen der også. Etterpå spurte de om å få støvsuge andre etasje.

Tror du ikke på meg kanskje? Vel, da får du legge meg til på Snapchat og sjekke ut ståa der. Du legger bare til: stinetuss 

Livet med tvillinger er ikke så verst 😉 

 

 

17 kommentarer
    1. Dette ble jeg glad for å lese. Er straks i uke 37 med tvillinger, rimelig klar for å bli ferdig med svangerskapet, men gruer meg litt til den nye hverdagen. Trengte dette!! Lykke til videre i svangerskapet ditt! 🙂

    2. Dette var litt gøy å lese, for jeg kjenner meg så godt igjen i hva min egen mamma alltid har sagt. Hun fikk nemlig eneggede tvillingjenter først, og hun syntes det var veldig greit nettopp fordi de hadde hverandre sitt selskap. Så kom jeg som skulle henge i beina hennes og ha oppmerksomheten hennes hele tiden. Så hvis du spør min mor, tror jeg du får høre det er vanskeligere med bare en, haha.

    3. Hei 🙂kjenner meg veldig igjen i det du sier. Er mye lettere å ha begge mine tvillingjenter hjemme fra barnehagen, enn bare en. De leker og har det fint sammen. Livet med tvillinger er veldig fint, og absolutt ikke så slitsomt som mange tror 😊

    4. Jeg har flere ganger tenkt at det på mange måter må være litt “enklere” med to (i alle fall så sant man ikke skal på butikken, haha), de har jo hverandre 🙂

    5. Tusen takk for dette innlegget!! Har tvillingjenter på 2 år som er i værste 2-årstrassen og krangler mer enn de er venner om dagen. Krysser fingrene for at de snart blir bedre venner<3

    6. Heisann! Jeg er helt enig med deg – mine tvillinger er snart 8. Ja den første tiden var mer slitsom enn med førstemann (en treåring i tillegg til twinsa hadde vel noe med det å gjøre også..), men når de vokste til – Gud bedre vi er heldige 😊 Jeg tror også tvillinger blir mer selvstendig tidlig også, dersom de ikke gidder vente på tur prøver de heller selv – og av samme grunn føler jeg tålmodigheten er større hos dem også. Kunne skrevet lang avhandling om dette kjenner jeg – men jeg lar det bli med takk for innlegget, jeg er enig 😊

    7. Så heldige jentene er som har hverandre <3 Det er ikke noe poeng å bry seg om alle bedrevitere, de kjenner ikke din situasjon. Det er bedre å leve livet slik man selv ønsker, og dine jenter viser hele tiden at det går like bra med to som med en <3

    8. Jeg er tvillingmamma ♡ Tvillinger som blei til etter en prøvetid på 8 år, ja ivf-tvillinger, men helt vanlig to små krevende og nydelige barn. Jeg husker jeg blei såra over kommentarer som “stakkars deg”, “er så glad det ikke er meg”, “hvordan skal du takle det” osv osv. Etterhvert så svarte jeg bare at det er helt fantastisk og de er høyt ønsket og elsket ♡
      Tvillingene her blei 4 år gamle i januar, vi er to foreldre men helt fra dag én har det vært viktig for meg å ta de med meg på ting alene, mannen jobber og da de blei født skrev han bachelor (en helt fantastisk pappa), men jeg ville ikke være avhengig av at vi måtte være to for å finne på noe med de. Eneste jeg ikke har gjort alene med de av lokale aktiviteter er badeland, naturlig nok tenker jeg.
      Og for å vise hvor fantastisk denne tiden med disse to er, så søkte vi fra september i 2017 om 50% bhg-plass, for å ha mer tid med de, det er nå jeg har muligheten (jeg er hjemmeværende), mange spør “angrer du”, å nei jeg gjør ikke det, glade barn som koser seg hjemme med mamma og glad mamma som får den tiden med sine tvillinger hun ønsker (slitsomt i perioder, åja, men ikke mer enn hva det blir med to barn født samme dag eller ikke).
      Elsker å være tvillingmamma og elsker å få oppleve det samspillet mellom tvillingene (jente og gutt), det er rørende, jenta vår sa igår “vi er to gull vi mamma” ♡
      Beklager dette blei langt, men så heldige vi er så får oppleve dette ♡

    9. Jeg er enig med deg. Har selv twins på seks år (gutt/jente). De er bestevenner og jeg synes de er så heldige. Har også ei på ni år og synes til tider litt synd på henne som ikke har en tvilling. Føler seg nok litt utafor til tider. Tror det kan være tøft å være søsken til tvillinger. Også er det selvsagt noe ganske annet å få twins når du har en fra før. Du vet åssen det er å kun ha en baby og har en å ta hensyn til fra før. Håper mine twins fortsetter å være like gode venner framover, men man vet jo aldri 😏

      1. Hei vi 2 heter Ciaran & Ciara Cassidy. Vi er en gutt og ei jente på 16 år. Vi 2 er bror og søster, tvillinger og bestevenner. Vi 2 har vært bestevenner sia vi var liten, og vi kommer til å være bestevenner for alltid. Vi 2 er veldig nære, og vi er veldig glade i hverandre. Vi 2 er bestevenner ennå, nå som vi er blitt 16 og et halvt år gamle. Vi 2 har et unikt Tvillingbånd, sjøl om vi er gutt og jente bror og søster. Hilsen Tvillingbror og Tvillingsøster på 16 år. Som er Bestevenner.

    10. Jeg kunne ikke sagt det bedre. Jeg har selv en gutt på 7 år og tvillinger som er like gamle som dine. Nå er riktignok alle veldig gode venner så jeg tror ikke storebror føler seg spesielt “utenfor”, men det er noe helt fantastisk mellom tvillingene og jeg har også så og si alltid begge hjemme om en må være hjemme (med mindre den som er syk er skikkelig slapp). Tenk å alltid ha sin bestevenn i nærheten <3 nydelige jenter du har og det er nok bare vi tvillingmammaer som virkelig vet hva det vil si å ha tvillinger <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg