Tanker om det tredje barnet

Fra tid til annen kan det tredje barnet streife meg som et snev av panikk. Ting fungerer så bra når man er to foreldre til to barn, det er som hånd i hanske nærmest. Det er alltid et ledig fang til et gråtende barn. Det er alltid to sett ledige hender til å hjelpe hvert barn til å holde seg på beina når de skal lære seg noe nytt, som å gå på ski eller stå på skøyter. Det er enkelt å ta med en hver for å få alenetid. Det er enkelt å bestille hotellrom, fordi det passer best med to barn. Det er lettvindt å kjøre avgårde for “alle” biler er kostruert til å ta med to barnestoler i baksetet. 

Når man får tre barn, så kolliderer plutselig alt. Ikke er det plass i bilen. På hotellrom må man bestille med ekstra seng. Det er plutselig et barn til overs i forhold til antall foreldre. Jada, joda, jeg vet jo at tre barn er mange færre enn åtte barn, og det finnes da de som får til det helt utmerket også. 

Tre barn blir perfekt! – tenker jeg i neste øyeblikk, for det var jo dette jeg ville. 

Det å gå fra to barn til tre barn, var en litt nervepirrende avgjørelse å ta. Antagelig hadde vi ikke valgt å få barn nummer tre om det ikke var for en ørliten detalj – at vi kun har fått barn én gang.

Det er jo ikke akkurat bare sengeplassen man trenger å bekymre seg over når man skal få disse barna. De er jo ikke akkurat billige, haha, ei heller er de søte til en hver tid. Tanken på en til var skummelt fordi vi har to friske jenter fra før av, og tanken på at noe kan gå galt blir enda større. 

Men taken på å få en til å dele livet med, den overgår ganske mye. Det å kunne gi jentene våre en søster eller bror er magisk. Det å få barn er en gave. Så ja, vi bestemte oss for å få en til, og en til begynte å spire en uke etter at hormospiralen var fjernet. 

Vi gleder oss så mye, tre barn – det blir perfekt. 

En til å dele livet med, en til å elske, en til å bekymre seg over, en til som kan besøke oss når vi blir gamle og grå. Jeg tenker også på den dagen ungene er store og kanskje får sine egne barn. Så fantastisk det er å ha flere tanter og onkler dele på, og så fantastisk det må være å få mange barnebarn <3 


– Speiltvillingene på Facebook – 

21 kommentarer
    1. Det er mye styr å ha tre barn. Det er klønete med hotellrom, lugarer, bil (eller, ikke egentlig bil når man finner bilen som passer). Det er et ekstra barn å følge opp, det er en mer å krangle med. Eller bekymre seg over. Men det er allikevel verdt det! En mer å elske, enda et søsken man kan alliere seg meg og som vet akkurat hvordan det er å vokse opp i denne familien. Det kommer til å bli helt perfekt!

    2. Wow!😱 Dere er vanvittig heldige! Håper virkelig du forstår det! Vi har prøvd nå i 1,5 år, og har aldri blitt gravid. Helt helt grusomt. Starter ned ivf om en mnd., og håper det løser seg da, selv om jeg gruer meg mye og helst skulle vært foruten! 😟
      Skulle gjort mye for å kunne vært i dine sko! Trass i at svangerskapet er tøft nå for tiden! Bruk de tunge dagene til å tenke over hvor heldig dere er som slipper denne prøvingen, og snart skal få et tredje innskudd i familien!👣 Og selv om du er sengeliggende; nyt det til det fulle! Vi er mange som gjerne skulle opplevd det selv, så håper du vet selv hvor vanvittig heldig du/dere er! 💖
      Dere blir nok en fantastisk familie på 5, og jentene blir nok supre storesøstre! Ønsker deg det beste videre i svangerskapet 😊

    3. Hei! Lurer på om du kan skrive et innlegg om hvordan dere får ekteskapet til å fungere og hvordan dere tar vare på det og slikt. Hvordan livet har vært både før og etter bryllupet og eventuelle forandringer fra tidligere til nå. Du skriver alltid innleggene dine så bra så hadde vært gøy å få et innlegg om det 😀

    4. Det er nok helt normalt at man både gleder seg og bekymrer seg når hverdagen skal bli annerledes. Man vet jo ikke 100 % hvordan den nye hverdagen vil se ut.
      Jeg venter nr. 1 og blir også av og til nervøs. Jeg har jo aldri vært mamma før, men det er helt klart gleden som dominerer. Selv om jeg beveger meg inn i noe nytt og ukjent, så har jeg stor tro på at hverdagen vil bli bedre på mange måter <3
      Lykke til fremover <3

    5. Tre er perfekt – en liten flokk! Jeg skulle gjerne hatt barn nummer tre, og angrer på at vi ikke fikk det. Det er ikke for sent, men i seneste laget. Jeg skjønner tankene dine, men du kommer aldri til å angre, det blir en berikelse for alle! <3

    6. Husk at dere har fire hender å holde, og det er plass til to på et fang 🙂 Dette går kjempe bra, selv om det ofte er litt skummelt å gå «ut av komfortsonen» Jeg gleder meg til å følge deg som småbarnsmor, jeg er helt sikker på at du blir en god trebarnsmor <3

    7. Dere har mye å se fram til. Men vil nok gjerne merker i starten at det kan være litt tungt fordi man skal til med nye rutiner. Men alt går seg til. Og det aller meste ordner seg 🙂 Lykke til 🙂

    8. Heihei! Jeg lurte på om svangerskapet ditt kan føre til tidlig fødsel? Altså at fødselen plutselig kan starte i uke 30 eks? Eller kan blødningene dind føre til tidlig fødsel? Håper du har det fint i hverdagen! Du fortjener alt godt <3

    9. Så koselig innlegg <3 Selv tok jeg ut spiralen i september, men det har ikke klaffet for oss ennå :/

    10. Åh så herlig å lese! Måtte felle noen tårer for dere er jammen heldige, jeg ønsker meg såååååå flere barn, men samboeren min ønsker ikke flere! Vi har Et barn sammen! Han er fornøyd! Til tross vi ble enige om 2, kanskje 3 da vi ble sammen.

    11. Kristine: Jeg kan se for meg at det tøft å måtte gå å vente på at spiren setter seg, men som min lege sa; husk på at det er helt normalt at det kan ta inntill ett år før man får tilbake syklusen og kan bli gravid igjen. Det er sikkert en meningsløs trøst men <3 sender mange tanker til dere.

    12. Skjønner at det kan virke overveldende å skulle ha tre barn 🙈 Blir sikkert mye styr i forhold til å ha to 🙊
      Jeg håper du vet hvor heldig du er uansett om svangerskapet har vært kjempe tøft! Jeg tror du vet det, du er så herlig og reflektert! Nyt hver bevegelse og hvert eneste spark ❤️
      Her er det prøverør, hadde et forsøk før jul som gikk galt. Nå skal vi sette inn et fryst egg i uke 6 eller 7! Som jeg gleder meg❤️
      Jeg har troen på st det kommer til å gå bra med deg!
      Og tusen takk for at du deler ❤️
      Stor klem!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg