Betonglykter til jul

Keative julegaver som er enkle å lage: betonglykter. 

Jeg har forsket en stund på hvordan jeg lager betongtlyktene finest, og jeg har kommet fram med en løsning jeg synes fungerer veldig bra for å få fine kanter oppe og nede. Slike lykter er det jo enkelt å lage mange av til en rimelig penge, og derfor fine julegaver å gi bort. Det er også mye annet man kan lage av betong, som skåler, døsrstoppere, ringholdere med med. Det er egentlig bare å la fantasien slippe løs og sette i gang. 

Jeg tenkte uansett at jeg skulle vise hvordan jeg lager betongtlykter. 


DETTE TRENGER MAN:

  • Betong, her finnes det mange alternativer. De dyre som er begrenet til hobbybruk og de rimelige som er til sitt bruk. Jeg har prøvd med to ulike typer:
    – fiberarmert betong av Hey´di (15 kg for 199,-) Bruker litt tid på å tøre, resultatet er de lyse betonglyktene over. 
    – flytestøp, kjøpt på Montér. (20 kg for 100,-)  Tørker på 2 – 3 timer da det skjer en kjemisk reakjon. Gir en litt mer rustikt resultet – de til høyre i bildet over. 
  • Pappkopper i to ulike størrelser. Jeg har kjøpt begge på Rema 1000 
  • Plastfolie
  • tape
  • limpistol 
  • papplate / plastbelagt ark

Grunnen til at jeg vil vise denne måten å gjøre det på, i stedet for å stappe en kopp ned i en annen er at jeg har prøvd alt, og dette gir de fineste beholderne som får rette kanter oppe og en rett kant nede. Fyller man den største koppen med betong, og stapper den mindre oppi, blir kantene oppe ujevne, og bunnen blir svakt buet utover slik at den ikke står helt stødig. 

SLIK GJØR DU: 

Tap plastfolie over bunnen på den minste koppen, slik at sementen ikke kan fylle seg ned i gropen som er der. Da blir det vanskelig å få koppen ut igjen. 

Klipp av den runde kanten i toppen på den minste  koppen så man slipper å få med den i kanten på det ferdige resultatet. 

Press ut litt lim fra limpistolen langs hele kanten 

Fest den lille koppen til et plastbelagt ark, eller papplate

Det den store pappkoppen over den lille og pass på at det er lik avstand rundt hele. Lim så den fast. 

Bland betongen godt og hell den opp i koppene. 

Sett press på toppen, for eksempel noen bøker. Gjør du ikke det risikerer du at betongen løsner limet etter hvert og betongen flyter utover. 

Når de er tørket er det bare å rive av pappkoppene, og de er klare for bruk 

– Se tidligere kreative julekalender innlegg her 

– Følg meg på Facebook for å få daglige kreative juletips fram til jul – 

4 kommentarer
    1. Betong tørker ikke, betong herder. Det oppstår en kjemisk reaksjon mellom vann og sement og da herder betongen. Den utvikler også varme. Man kan ikke støpe tykkere enn 1 meter om gangen for da kan betongen koke. Siden betong herder kan den fint settes i vann etter noen timer, det gjør vi på betonglab for at alle prøvene skal herde under like forutsetninger.

    2. Hei. Vet at du kjøper en del hobbysaker på nettet. De strikkestrømpene/tubestrikken du brukte til strømper på de store nissene, er de kjøpt på nettet? Vet du eventuelt hva som er det engelske ordet på dem?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg