Tutorial STOR gavepose

Først vil jeg takk for alle hjerter og varme tanker som er sendt til oss i dag. Jeg klarte rett og slett ikke å komme med et kreativt innlegg i går, for inni meg var jeg bare trist, og da er det umulig og skulle skrive og inspirere dere der ute. Jeg synes det er trist når jeg ikke får til å fullføre den kreative julekalenderen slik jeg hadde planer om, men disse siste ukene har lært meg at det er helt umulig å planlegge livet. Stort sett så går det helt fint, men plutselig skjer det ting som endrer planene uten at vi selv ønsker det. 

Nå trenger jeg å tenke på noe hyggelig, så jeg vil dele denne kreative julegleden her med dere. I følge mine barn har jeg sydd Nissens gavepose, og jeg syntes det var veldig morsomt at det var det første de sa da de oppdaget den nysydde posen ved vinduet. For selv om jeg ikke har laget Nissens gavepose, så er det akkurat en gavepose jeg har sydd. 

Hvert år savner jeg å ha en slik ekstra gigantisk pose til å samle alle gavene som hoper seg opp i løpet av desembermåneden. Jeg ender alltid opp med å legge gavene i 10 forskjellige plastikkposen, noen fra Spar, noen fra Meny og noen fra Rema 1000. Det ser jo ikke akkurat lekkert ut, så da stuer jeg gavene til et sted i huset der de ikke synes. 

Jeg har tidligere sydd lekeposer til barna, og jeg elsker de. Det er så deilig å ha de posene som kan gjemme et dusinvis av leker, i tillegg til at de er svært dekorative, og de gjør det veldig enkelt for barna å rydde selv. 

Gaveposen har jeg laget enda større enn lekeposene, slik at det blir plass til mange gaver. Nå i advent fyller jeg den opp med gaver fra oss, etter pakkerunden vil den være fylt med gaver til oss som vi skal ta med til svigers som vi skal feire julen hos. Så når julen er omme har jeg plutselig fått en stor oppbevaringspose til alle juledekorasjonene som aldri får plass i de små oppbevaringsboksene. 

DETTE TRENGER DU: 

  • 110 cm stoff (bredde på stoffrull: 135 – 140 cm)
  • 110 cm innefor (bredde på stoffrull: 135 – 140 cm)
  • Maljer
  • Snor

SLIK GJØR DU: 

– Når du har to stoffstykker som er 135 x 110 cm stort, så skal du dele begge stoffstykkene på midten, slik at du får fire rektangler på 72,5 x 110 cm. 
– Legg stoffdelene rette mot rette, foret mot foret, og hovedstoffet mot hovedstoffet. 
– Sy sammen begge langsidene, og den ene kortsiden (bunnen om det er mønster på stoffet som bare går en vei) på hovedstoffet og foret. La det være et vrengehull på ca 10 – 15 cm i den ene langsiden på forstoffet.

– Brett stoffet slik at sidesømmene havner midt foran og midt bak (se hvitt stoff på bildet under). Da får du fram en spiss i bunnen. Merk av en strek som går 17 cm opp fra spissen, og sy en rettsøm over streken.  

– Dette skal gjøres i begge hjørnene på begge stoffdelene. 

– Vreng den ene posen slik at rettsiden kommer ut. Den posen som har rettsiden ut, stapper du ned i posen med vrangsiden ut. Pass på at sømmene treffer hverandre. Nål kanten rundt, og sy de to posene sammen. 

– Vreng hele posen igjennom vrengehullet. 

– Sy en stikkning (rettsøm) så langt ut mot kanten som mulig for å lukke vrengehullet. Stapp så foret ned i hovedstoffet. 

– Sy en rett pyntesøm langs toppen av hele posen for å holde bretten mellom de to posene pen. 

– Sy en ny rett pyntesøm lengre ned – gir mindre bevegelse i stoffet der maljene skal stå. 

– Fest så mange maljer du ønsker. Jeg festet seks med like stor avstand rundt hele. 

– Tre i snor og fyll den opp med det du vil 

Tag gjerne det du syr med #skolissykrok på Instagram, så skal jeg klikke meg inn og “like” det du har laget 


– Se tidligere kreative julekalender innlegg her 

– Følg meg på Facebook for å få daglige kreative juletips fram til jul – 

22 kommentarer
    1. Hei, så fin pose. Håper jeg får tid til å sy en slik, eller kanskje på nyåret, bare i andre farger. God ide å bruke til f eks leker. Bare lurte på en ting, kan man klare seg med en overlock eller må du ha overlock i tillegg til en « vanlig» symaskin?
      Jeg har en vanlig, men synes det ser så flott ut med de proffe sømmene:-)

    2. Du er så flink! Du inspirere utruleg mykje. Får lyst å prøve ut alt du gjer og viser her på bloggen. Men har tenkt på ein ting, du skulle ikkje meldt deg på symestereskapet viss dei skal ha det til neste år og? 😀 Hadde vore kjekt å sjå deg der!

    3. Så fin 😊 Kunne tenkt meg en sånn, her og er skapa stappet av gaver i rema og kiwi poser.. Drømmer om å kunne lære meg å sy, men det blir nok ikke med det første XP Så jeg får fortsette å kose meg med å se på alle dine kreativiteter her inne 😄

    4. Du er så allsidig flink! Får til så mye forskjellig 🙂
      Trist å lese om pusen, uansett hva som skjedde med den. Påkjørt? Vi mistet gammelpusen for over fem år siden, da han var nesten 18 år. Savner ham fremdeles. Pondus på 7 har ikke klart å ta plassen hans helt. I morgen venter veterinærbesøk, Ronja (hund, 10 år) skal ta stingene etter jursvulst-operasjon. Håper vi får ha henne LENGE ennå.

    5. Mulig jeg er litt slow nå, men på bildet nr 3. Etter at du har sydd alle langsidene og en av kortsidene og bretter den så sidesømmen havner midt foran og midt bak. Vil den spissen komme av seg selv?

    6. Du lager altså så mye fint!!! 😍😍 Genial ide med sånn pose!! Men jeg lurte på, de musene på nissekjolene, er de ferdige eller har du laget de også selv? 😊

    7. Det var en super ide og en flott pose 🙂 Er dessverre ikke flik med håndarbeid men tenker jeg skal kjøpe meg en slik. Mye finere å ha gavene i. Kanskje du skulle begynne å selge slike? God helg videre!

    8. Vet ikke om jeg er helt bak mål nå, men får absolutt ikke til å feste maljene, kanskje jeg ikke bruker nok makt.. 😛 skal vel ikke være en dagsjobb og en treningøkt haha. Nydelige poser forresten 😀
      Har fått laget en del ting fra kalenderen din i år, og det er sååå gøy 😀

    9. Hei:) jeg skulle ha sydd en gavepose til en diger firkantet tung geve til et bryllup. Det jeg lurer på er hva slags stoff du bruker? Synes det er så vanskelig å få hjelp på stoff å stil med barn på slep å de farter rundt om kring

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg