SY buske til voksne / DIY julekalender #7

Det blir et sent innlegg i kveld, men det er bare et resultat av ett innlegg som tar tid å lage. Nå er det her, og endelig kan dere sy bukser i deres størrelse og ikke bare til barna. 

→ Oppskrift på mønster finner dere HER!! 

SY-FREMGANGSMETODE: 

Finn lomma med skråklippen og den ene framsiden av buksemønsteret. Legg dele rett mot rette og sy de sammen langs den skrå enden. 

Vreng lommen til vrangsiden av buksen, og sy en søm som holder bretten på denne måten. 

Finn del to av lommen, legg den med retten mot retten over den andre lommedelen, og sy lommedelene sammen langs den buede linjen. Ikke sy i buksedelen. 

Finn baksiden av buksen og legg den rette mot rett med fremsiden, slik at de rettklipte dele ligger mot hverandre. Lomme skal også bli med i denne sømmen langs ytterkanten av lomma. Fest med et par nåler så det ikke sklir i fra hverandre, og sy hele veien ned. 

Sy så sømmen som går langs innside bein. Gjenta prosessen over for det andre beinet. 

Nå har du to bein som skal moteres sammen. Dette gjør du ved å ha den ene buksedelen på vrangen og den andre på retten. Tre det rette buksebeinet ned i det vrange buksebeinet og sy sammen fra rygg til mage. 

Fest noen nåler øverst ved lommene slik at lommene ikke bretter seg utover. 

Finn frem ribben. 

Ankeldelene først, brett stoffet dobbelt og sy den sammen på siden. 

Vreng delen halvveis tilbake og du har en ribb klar til montering. Gjør det samme med den andre ankelribben. 

Ribben til livet. Brett ribben halveis tilbake og dobbelt slik at du finner midten, tegn så opp to punkter for knappehull midt på i front. Slik bildet under viser. 

Når du skal sy knappehull på ribb må du legge en stoffbit under som det ikke er stretch i. Et lite stykke bomull er fint. Har du ikke det, er det også mulig å bruke en firkant toalettpapir. 

Sy knappehull.

Under ser dere bilde av baksiden med bomullsbiten. Denne trenger du ikke fjerne. 

Brett ribben dobbelt og sy sammen før du vrenger halvveis tilbake slik du gjorde med ankelribben. 
Sprett opp knappehullene og tre en snor i mellom. 
Nå skal du ha tre ribber som ser slik ut. Husk er det er VELDIG viktig at stretchen i stoffet går ut til hver side, hvis ikke er det ingen hensikt med ribb. Går stretchen loddrett i forhold til hvordan delene under ligger vil du ikke få på deg buksa. 

Før du moterer på ribbene anbefaler jeg deg og prøve buksa på. Kanskje oppdager du at buksa blir alt for lang på beina om du i tillegg skal ha på 5 cm med ribb, eller for høy i livet. Da klipper du av en lengde på liv og ankel hvis så er tilfelle før du syr på ribbene:

Sy fast ribb: Ha buksa på vrangen og plasser liv-ribben med rettsiden ned mot rettsiden av buksa. Fest 4 nåler minst, en ved sømmene bak, en midt foran og en på hver side. Mens du syr ribb fast til bukse, må du strekke ut stoffene slik at ribben blir like lang som buksa. Sy hele veien rundt. 

Gjør det samme ved anklene. Pass på at sømmen på ribben treffen sømmen på innsiden av beina. 

Da er det bare å kose seg i hjemmelaget kosebukse. 

Følg alle DIY julekalenderinnlegg på facebook siden til Speiltvillingene. 

27 kommentarer
    1. Jeg må først få si at jeg absolutt elsker julekalenderen din. Du er så utrolig kreativ! Jeg har veldig lyst til å prøve å sy en slik bukse til meg selv, og lurer på hvordan ribben på buksen på det øverste bildet er laget? Synes det var ekstra søtt.
      Maren

    2. Har aldri kommentert en blogg før,og jeg er så gammel at jeg kan være moren din.
      Må bare si at jeg synes du er utrolig kreativ og flink.
      Synes det er spennende og koselig å lese bloggen din,og nå fram til jul er jeg like spent hver dag når “kalenderen din” skal åpnes.

    3. Hei! Kjempe artig å følge bloggen sin😃Jeg syr masse og her får jeg masse inspirasjon! På buksen øverst på dette innlegget har du samme stoff som i resten av buksa på linningen, har du strekk inni linningen da?
      Grete

    4. Herlig! 😀 Denne skal lages! Men jeg tror jeg venter en måned eller to med å ta mål da kroppen min er litt større enn normalt nå :p
      Er snoren i livet viktig, eller er den mest til pynt? 🙂

    5. Ååh denne buksen er såå fin! Skulle gjerne hatt en symaskin og litt ekstra tid, da hadde jeg vært i gang allerede haha 🙂 Det må være gøy å gå med så fine klær og kunne si at man har sydd dem selv! Det siste bildet var veldig fint og kreativt forresten, likte godt hvordan buksesnorene lå og formet et hjerte <3

    6. Haha åhee, nå skapte du sikkelig skapertrang til meg, og jeg kommer meg ikke på stoff og stil før torsdagen 😩 Har det vært ett alternativ for deg og legge ut en dag i forkant hva vi trenger til diy kalenderen? 😀

    7. Henn er det du kjøper stoff når du syr kleder?Hadde litt lyst til å prøve å sy litt sjølv.
      Du er veldig kreativ, så det er morro å sjå på bloggen din og få nye ideer 🙂

    8. Åh, en sånn bukse kunne jeg LETT ha betalt mye for. Kjempefint stoff og ser ut som det er litt kvalitet i buksen og.

    9. Maren: Tusen tusen takk 😀 Ribben der er laget av samme stoff som buksa, og i stedet for snor har jeg sydd et løpebånd til å tre en tykk strikk i. Det er veldig enkelt. Du syr kortendene sammen, rette mot rette. Så vrenger du halveis tilbake slik at rettsiden havner på begge sider av ribben. Sy så to langsgående sømmer som gir rom for en tykk strikk midt på ribben. La det så et par cm åpent på den andre sømmen, slik at du kan tre inn strikken til den er passe stram, og sy igjen. Så syr du den på buksa på samme måte som her. 🙂

    10. Anne Katrine: Kjempe hyggelig å høre 😀 Jeg får vondt i sjela når noen spør om jeg skriver en såkalt “rosablogg”, for jeg ønsker at bloggen kan være en inspirasjonskilde for alle aldere. 🙂

      Tusen takk 🙂

    11. Cathrine Narum: Begynner det å nærme seg termin nå? 😀 <3 Så spennende!

      Snoren kan droppes, men jeg liker best å ha stor, for ribben har en tendens til å blir slappere med tiden 🙂

    12. Line: Så herlig å høre 😀 Dere må nok heller lage DIYen dere ønsker dagen etter jeg har delt innlegg 🙂 Det er jo kjedelig å kjøpe inn noe som dere kanskje ikke liker resultatet av ^^,

    13. Haha, jeg tenkte ikke på at det kunne komme diy’er vi ikke likte, haha da jeg ville lage alle i fjor, og alle hittil i år, men det var selvfølgelig veldig smart tenkt av deg 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg