90 år og halloween

Det var lørdag kveld og jeg hadde vært en tur hos min beste venninne. Egentlig var vi bedt bort på fest den kvelden, men jeg sendte mannen alene, jeg var utslitt etter en uke med sykdom. Barna hadde fått tilbudet om å sove over hos venninnen min, der de også har sine venninner i min venninnes barn. Klokken var halv ti om kvelden da jeg svinget ut av gårdsplassen deres, med nesen vendt hjemover – trøtt som ei strømpe så klart. 

Jeg kom ikke lengre enn noen hundre meter ned i gata da 4 unge voksene kom meg i møte. Det var ikke det at de la merke til meg, der jeg kjørte sakte forbi dem. Kanskje bremset jeg litt ekstra bare for å ta en litt lengre titt, men jeg later heller som om jeg bare bremset i litt vel god tid før krysset – bedre å være føre var. Det hender tross alt at mennesker kan minne litt om rådyr, ser man ett bør man sakke farten, for plutselig kommer det noen til springene over veien. 

Inni bilen humret jeg en liten latter og siden jeg har for vane å prate med meg selv i bilen, så gjorde jeg så klart det denne gangen også, og jeg sa: 

  “hehehe. Se på de da, ja de var stygge de”

People dancing at halloween party

Det er ikke det at jeg har for vane å kalle folk jeg kjører forbi stygge, men i denne settingen var det ment som et kompliment, der den ene var styggere enn den andre i form av malte blåveiser, rennende blod, og hullete klær. 

Så smilte jeg til de, et smil på deres vegne, mens jeg sa, til tross for at de ikke kunne høre meg imellom bilen 

  ” Dere får ha det gøy i kveld. Ja, det var tider det. Heh. Jeg husker da jeg var ung.”

Så lukket jeg munnen, fordi jeg innså at min 26 år gamle kropp, plutselig bevarte et sinn på nærmere 90 år. Litt for sliten til å dra på fest, hadde hun i stedet dratt på en rolig middag hos en gammel venninne. Da klokken var over 21:00 meldte gjespene sin ankomst og hun takket for seg. 

I dag er den virkelige halloweendagen kommet, og jeg innser at min store glede er om det kommer noen stygg-herlige barn og banker på døren i kveld. 
Jeg skal i alle fall stå parat med smågodt for hånden – eller bør jeg kanskje kjøpe inn noen klementiner i stedet? bare for å matche bedre til mitt 90 år gamle sinn? 

Little girl in witch costume playing in autumn park. Child having fun at Halloween trick or treat. Kids trick or treating. Toddler kid with jack-o-lantern. Children with candy bucket in fall forest.

God halloween alle sammen 


– Speiltvillingene på Facebook – 

2 kommentarer
    1. Haha, herlig! Tar meg fort i sånn, jeg også.. at jeg føler meg for gammel til ditt og datt..selv om jeg kun er på nippet til å være ferdig med 20åra 🙈😂
      God Halloween da 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg