Liggesår og vettuge råd

Er det noen som vet hvordan man kan legge en hel uke i søplekurven, og så få den slettet for godt? I så fall, er jeg veldig interessert i å vite hvordan. 

Denne uken her, har vært brutal! Det er fredag, og hvis jeg skal gjøre en kort oppsummering av uken min, så ser den slik ut: Jeg har ligget på sofaen, ligget litt mer på sofaen, og vekslet mellom sofaen og sengen. Så har jeg hengt over doskåla, og holdt meg til hodet. 

Det kraftige migreneanfallet jeg fikk oppleve om søndagen, satt så hardt og lenge i kroppen at den slo meg fullstendig ut. Det var egentlig ikke før ut på onsdagen at jeg begynte å føle meg sånn passe normal, og så kom torsdagen og jeg startet dagen med et nytt migreneanfall. Heldigvis mildere i går, men likefullt ødeleggende for hele dagen. 

I dag har jeg klart å få hele meg, helt til Oslo i et møte med resten av bloggerene, folk fra Nettavisen og Egmont. Det tar meg en time å kjøre inn, så det er ikke all verden det, men allikevel er det ukas store bragd, for sammenlignet med lengden fra sofaen til sengen og til sofaen igjen, så er jo en tur retur Oslo voldsomt langt. 

På tirsdag valgte jeg å skrive et innlegg om det å ha migrene, og en av årsakene til det er jo nettopp det at migrene er en veldig misoppfattet sykdom, og et ord som misbrukes mye sammen med små hodepiner som lar seg kurere av en smertestillende. 

Jeg har derfor de siste døgnene mottatt enormt med varme ord fra veldig mange av dere. Flere har takket meg for å sette ord på sykdommen, og mange deler smertene med meg. 

Så er veldig mange som kommer med vettuge råd. 

Noen tror åpenbart de er legene mine, for de stiller nemlig diagnoser på meg.
Symptomene mine kan nemlig minne svært mye om drypp på hjernen. 
Det kan nok virke som jeg heller har cluster-hodepine, enn migrene. 

Interessant hvordan man kan fjerndiagnostisere på den måten uten å vite hele sykdomsforløpet, og antagelig ikke ha medisinsk bakgrunn. 

Andre kommer med velmente råd: 
De søteste er kanskje de som spør om jeg har vært hos legen og prøvd migrenemedisin. 
De typiske er de som spør om jeg har prøvd den ene eller andre typen migrenemedisin.

Jeg forstår at det er veldig godt ment, men som migrenepasient, så er det også normalt å kjenne sin sykdom svært godt, og så klart blir man fraktet til legen når man som tenåring opplever sitt første migreneanfall og tror med 100 % sikkerhet at man kommer til å dø. For når man ikke før har opplevd den typen smerte migrene utløser, så tror man at den smerten er livssvarlig.
Så klart har jeg prøvd migrenemedisin og vært hos legen, og ja, jeg har prøvd Imigran nesespray som funker så utmerket for den ene av dere, og Maxalt smeltetablett som redden verden til den andre av dere. Når sant skal sies så tror jeg ikke legen min har så mange alternativene igjen å prøve på meg. For jeg har vært igjennom dem alle. Jeg har ikke bare tatt medisiner når jeg blir dårlig, jeg har gått på medisiener daglig for å forebygge. 
Jeg har tatt MR av hjernen for å utelukke alt annet, jeg er frisk som en fisk, men jeg har migrene, og anfallene kommer. 

Så er det de vettuge rådene: 
Jeg kan jo bare starte med å ta en type shake, så er problemet mitt løst. 
Blir jeg veganer kommer jeg ikke til å få et anfall igjen. 
Jeg må bare slutte med sjokolade, eller lakris, eller aspartam, eller vin, eller sukker, eller fett – for de utløser migrene hos mange andre. 

Men så er det slik da, at det er ingen sammenheng i det hele tatt på mat og min migrene. Så klart hadde jeg sluttet å spise det ene eller det andre, om jeg så at det var en av mine triggere, men det er ikke mat som er mine triggere, det er helt andre ting: søvn, stress og hormoner. 

Jeg kan love dere at som tobarnsmor er det jammen ikke like enkelt å alltid styre over søvn, stress og hormoner. 

Det beste rådet av dem alle, har jeg spart helt til slutt: 

For jeg kan egentlig bare begynne å røyke litte bitte granne cannabis, og selv om anfallene ikke blir borte, så blir de i alle fall litt mildere å takle! 


Tusen takk for gode råd alle sammen, men jeg tror jeg må løse dette med lege og nevrolog i stedet. 

– Speiltvillingene på Facebook – 
 

47 kommentarer
    1. SLUTT Å SYT! Etter å ha mistet et barn (som er det værste ett mennesk kan oppleve) så blir jeg så forbanna av sånt herr tull! Skulle gjerne bytta!

    2. Jeg skal ikke gi råd om hverken det ene eller det andre, bare ønske deg god bedring og krysse fingrene for at du aldri opplever ei slik uke igjen ♡

    3. Kjenner meg desverre igjen, har selv migrene å har tilbringt en god del av uken hittil på et mørkt rom :/
      Får selv en del VELDIG rare råd, haha 😛

    4. Hei Stine! Jeg føler så med deg, kjenner meg godt igjen i symptomene når anfallene dine oppstår, men også i alle de velmente rådene. Som etter mang´en år med kronisk migrene til tider kan være litt slitsomme. For det er jo som du sier ofte misforstått dette med migrene, pga at enkelte slenger rundt seg migreneordet en dag de har litt spenningshodepine. Jeg tror kanskje jeg har kommentert dette på bloggen din tidligere, men dersom det er slik at anfallene dine blir verre og kommer hyppigere, vil jeg på det varmeste anbefale å høre med fastlegen din om du kan henvises for å få botoxbehandling mot migrenen. Det er jo en kronisk sykdom vi sannsynligvis aldri blir kvitt, men den kan være i konstant endring. Det funker nok ikke like godt på alle, og varer jo ikke for alltid. Men absolutt en god hjelp for de av oss som har forsøkt all annen medisinsk behandling. Det har i det minste hjulpet meg i min absolutt verste periode. Håper uansett hva at du slipper å få flere anfall på en god stund, masse god bedring <3

    5. Dette innlegget var lavmål, Stine. Som du selv sier, valgte du å dele detaljer fra migreneanfallet. Da får du respons. Liker du ikke tipsene du får, kan du faktisk bare si takk.

    6. Som migrenepasient selv, lo jeg godt av dette innlegget! Jeg kjenner meg så altfor godt igjen, siden jeg jobber som frisør! Og smalltalk blir en del av hverdagen, men også dype,alvorlige samtaler med kundene! Disse tipsene har jeg fått slengt i fanget selv! Men den med cannabis var ny for meg også! 🙂 haha!

    7. Som om jeg skulle sagt det selv! 👊🏼 Du er awesome, Stine. Du får satt ord på ting, på en ærlig og alvorlig måte, uten å mene det vondt😊 Alle er jo så forskjellig, på samme måte som hver migrenetype er. Jeg har min, og du har din. Vi deler samme sårbarhet, men ikke samme migrene.❤️💔

    8. Kjenner jeg blir så glad når du tar deg tid til å skrive et helt innlegg om det!
      Har migrene selv, og når anfallene kommer er det bare å legge seg ned på et mørkt og kaldt rom og prøve og takle smertene mest mulig.
      Selv om det som oftest er godt ment, blir jeg litt lei av alle rådene til alle som kommer med dem. Hadde det vært så enkelt og bare ta en paraset når anfallene kommer hadde det vært gull verdt. Og kjenner meg så igjen, når du skriver at dagene etterpå også blir ødelagte. For det blir de faktisk! Digger at du setter lys på det! 😀

    9. Kjære stakkars deg!
      Ingen kjenner kroppen sin bedre enn seg selv! Masse gode klemmer og god bedring! Gjør masse av det DU føler hjelper deg😊 elsker å følge bloggen din og ALT du skriver om❤

    10. Huff for en uke du har hatt😫 håper det blir leeeenge til neste gang du har en slik uke. Litt morro er det å lese alle disse rådene du får. Men jeg skjønner at det det kan være frustrerende for deg. For det er jo bare du selv og di nermeste som vet nøyaktig hva og hvordan ting er. God bedring og fortsatt god helg 😊

    11. Hihi, flirer litt her. Beklager det, men sånn er folk flest. Full av gode råd. Du høres ganske oppgitt ut og de ansiktsuttykkene dine da. Ble litt komisk…Ikke alltid godt å huske at den som har skoen på, vet best hvor den trykker..

    12. “Er det noen som vet hvordan man kan legge en hel uke i søplekurven, og så få den slettet for godt? I så fall, er jeg veldig interessert i å vite hvordan. “Jo nu ska du høre(telefonhjelp stemme)
      Først,så går du inn på start menyen,den ligger litt til venstre,for pinlige øyeblikk. For deretter finner du fanen slitsomme dager,ser du den? Fint,da dobbel klikker du på den.Så finner du filen Uken som gikk,marker den og høyreklikk,så velger du enten slett eller restart uke.
      Fikk du gjort det? Supert da er vi i mål ;0)

    13. Uff, jeg skjønner så utrolig godt hvordan du har det. har hatt migrene i mange år, men i våres fikk jeg plutselig anfall 3/4 ganger i uka. For min del ble botox redningen. Nå har jeg max ett anfall i mnd. Du har kanskje prøvd dette allerede og man reagerer veldig forskjellig på det. Håper du finner en løsning!

    14. Hei. Skjønner at det kan være slitsomt med alle råd man ikke har bedt om, men folk mener nok bare godt. Og du fikk vel råd om piercingen også?
      Jeg har hormonbetinget migrene selv. Jeg ser du sier mat ikke er problemet, men det er faktisk utrolig mye hormoner i en del mat. Jeg sier ikke at det funker, men verdt å skjekke opp.

    15. hei! jeg har kronisk hodepine og i over et år hadde jeg nesten ingen livskvalitet pga mye smerte. Men botox hjalp meg veldig, fungerer helt topp igjen og har nesten aldri anfall lenger og når jeg først har dem er de mye mildere enn det de var før. Botox skal også fungere mot migrene, er det noe du eventuelt har prøvd eller tenkt å prøve? 🙂 er jo bare å snakke med nervologen din om det er aktuelt for deg! Er bare et tips altså, men det var ingen tabeletter eller sprayer som fungerte på meg så botox ble redningen min!
      ha en fin dag <3

    16. Hahaha, herregud, beklager at jeg må le litt :p Du får bare frem poenget ditt så veldig godt på en utrolig morsom måte. Selv om dette selvsagt ikke er en lek. Hurra for galgenhumor 😀

    17. Sliter med migrene selv, og får alltid høre om de ene rådene etter de andre… Noen ganger kan maxalt virke, andre ganger kan imigran virke og andre ganger ingenting. Migrene er bare et slit man liksom ikke kommer utenom, selv med disse rådene. Godt at noen faktisk setter de riktige ordene på sykdommen!

    18. Det er så synd man må prøve det havet av medisin som finnes for migrenepasienter, før man eventuelt kan finne en som virker. Og du har jo tydeligvis slitt med dette siden du var ei lita jente. Håper du og legene finner noe som hjelper snart!!
      Har selv flere venner som feks ikke jobber også sier de at de ikke er på jobb pga. migrene. Når ingen av de noen gang har vært til legen og fått sjekket opp dette eller har fått noe medisin som skal hjelpe mot migrene. IBUX er ikke migrenemedisin og om man kan ta seg en “vanlig” smertestillende tablett for å bli kvitt hodepinen har man ikke migrene, men bare vondt i hodet. Blir så irritert på sånne folk, når det finnes sånne som deg som sliter med å finne rett medisin.
      Håper det går bra med deg!!

    19. Uff får så vondt av deg. Ei venninne av meg har ei datter med migrene, hun fikk første anfall som 4-åring. Hennes begynner med oppkast og aura, og så er det bare å få henne rett i seng. Hennes blir utløst hver gang hun er oppspilt og gleder seg til ting, som er så trist siden hver bursdag og jul ender med oppkast og migrene. Så urettferdig for ei lita jente! 🙁
      De har også fått en haug med “råd” – ikke spis søtt, ikke gjør ditt, ikke gjør datt.

    20. Hei, jeg forstår så utrolig godt at det er irriterende med alle som skal komme med tips som du allerede har prøvd. Men jeg vil likevel komme med et til “irriterende” tips. Forstår jeg deg rett når jeg tror at du er du villig til å gå inn for en diet om det var det som skulle til for å bli kvitt eller redusere migrenen? Du sier at mat ikke har med migrene å gjøre, men at hormoner er en trigger, men fordi hormoner henger så mye sammen med hva du spiser så har også mat mye med migrene å gjøre.
      Her er noen lenker du kan se på hvis du har lyst når det gjelder migrene og en ketogen diett:
      https://www.dietdoctor.com/research-keto-diet-can-make-migraines-disappear
      https://www.researchgate.net/blog/post/less-carbs-more-fat-ketogenic-diet-treats-migraine-patients
      Så vil jeg bare si at dette er høyst pålitelige kilder, dietdoctor er Skandinavias største helse-nettside, grunnlagt av en lege i Sverige som er veldig grundig med hva han velger å produsere og den andre siden er funnet på dietdoctor.
      Jeg har selv en søster som har hatt store migreneanfall og det er ikke gøy å så på. Hun var hos legen og prøvde alt av medisiner, men ingenting fungerte, hun fikk beskjed om at det skyltes stress, hormoner og søvn. For å minske anfallene levde hun et redusert liv for å prøve å unngå søvnmangel og stressfaktorer. Nå har hun spist en ketogen diett i i et år og hennes anfall er redusert fra 2-3 ganger i uka, til ca 1 gang per 2 måneder, og den ene gangen er mye mildere og varer kun i noen få timer. Hun har fått et helt nytt liv. Det er jo ikke sikkert det funker for deg, og for alt jeg vet kan det hende du allerede har prøvd. Jeg ville bare at du skal vite om muligheten, ettersom jeg har sett hvor fantastisk virkningsfullt det har vært for min søster.
      Jeg håper kommentaren min kan komme til nytte og at jeg ikke er nok en irriterende bedreviter.
      Hjertelig hilsen en som vil det vel 😉

    21. Jeg kan forstå at tips og råd fra andre mennesker som ikke kjenner historien din kan bli veldig feil. På den andre siden så skriver du faktisk et innlegg som trigger noe i oss som lesere, nemlig empati og omsorg, og alle disse teite tipsene og rådene er jo nettopp det, omsorg. Så da forstår jeg egentlig ikke helt hvorfor du skriver et så syrlig innlegg hvor du latterliggjør oss lesere, når alt vi prøver er å hjelpe.
      Kanskje du noe du kan tenke over neste gang du velger å skrive et lignende innlegg.
      Hilsen skuffet leser.

    22. Har prøvd alt, alt! Forebyggende og anfallsdempende. Eplepsimedisin, blodtrykksmedisin. Det einaste eg ikkje har er regelmessig søvn og rolig kvardag. 2 små gutter og 100%jobb i Bhg tar knekken på det. Har opptil fleire anfall i veka. Neste dei vil eg skal prøve er botoks som smertelindring- er det noken som har prøv det? Migrene er tøft å leve med, og fullstendig invalidiserende i perioder. Will try everything❤️

    23. Off, føler med deg! Når jeg gikk gravid hadde jeg ikke et eneste og det var paradis 😉 Men nå er de tilbake og jeg kjenner meg så godt igjen ang velmenende råd. Særlig “drikk et glass vann” er morsomt. Nå har jeg endelig funnet ut at immigran funker, men et par dager i året hjelper ikke det. Unner ikke min verste fiende å ha migrene 🙁 Håper du finner noe som fungerer for deg!

    24. Har nevrologen din testet dette på deg?
      Botox-injeksjoner ved migrene/hodepine. Dersom du fyller kriteriene for kronisk migrene, vil du få dekket utgiftene til Botox fra Helfo. … Oppfølging av migrene gjøres av nevrolog, injeksjonene kan settes av hodepine sykepleier.
      God bedring!

    25. Herlig innlegg, du har gode poeng! Og jeg elsket uttrykkene dine, de illustrerte så godt 🙂 Made my sunday!

    26. Jeg tror oppriktig at en del av oss som la igjen råd,gjorde det fordi vi selv kunne tenke oss råd i en ganske så håpløs situasjon. Kanskje noen av rådene faktisk var noe som kunne hjulpet. Skjønner at bastante meninger er irriterende for en som har prøvd mye for å ikke plages av migrene lengere.
      Kanskje du prøver å skrive dette innlegget for å være morsom oppi det hele. Men synes nesten det virker litt frekt – og jeg som eller synes du skriver så godt 🙂

    27. Frida: Jeg trur det det mange som kjenner seg igjen i dette, og valget derfor å skrive om det på en humoristisk måte. Jeg sier ikke at det er noe galt i omsorg, og jeg forstår at det er ment godt. Jeg har skrevet om migrene for å belyse hva det er, ikke for å spørre om hvilke medisiner eller matvarer jeg skal ta og ikke ta. 🙂

    28. Glad jeg ikke prøvde å komme med et velment råd, da hadde jeg følt meg ganske teit nå… sikkert morsomt ment, men dette var ikke noe hyggelig innlegg.

    29. Jeg å har store problemer med migrene! Har prøvd x antall medisiner, ingenting funker bra nok til at jeg takler bivirkningene! Det eneste som derimot har funka, det er botox i panna og hormonspiral! Hos meg er migrene utløser hormonelt og lite søvn/stress! Masse god bedring! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg