Smerte med direktelink til mammahjertet

 Jeg kunne føle det, jeg kunne kjenne det, som et støt igjennom kroppen. Så kjente jeg klumpen i halsen, og tårene som presset på like bak øyelokkene. Øynene var hardt sammenpresset, i armene knuget jeg om min lille datters hikstende kropp. Armene hennes var slynget om nakken min, og i halsgropen kjente jeg snørr og tårer renne som små perledråper.

  Noen minutter tidligere hadde min andre datter kommet springene inn ytterdøren
  “Mamma, Olivia har slått seg!” sa hun, da jeg kom å møtte henne i døren. 
  “Åh, hvordan da, mener du?” Spurte jeg. 
  “Hun fikk nesa inni en sånn greier, hun gråter veldig!”
  “Hun er vel sammen med pappa? Eller må jeg gå ut til henne!” svarte jeg, for når sant skal sies, så ropes det “ulv, ulv” til tider, og det vi kaller et “mikroskopisk sår” kan til tider virke like ille som om hele hånden hadde falt av. 
  “Pappa trøster henne” sa hun likegreit og sparket av seg uteskoene. 

  Nok et skrapesår tenkte jeg, akkurat som det lille skrapemerke jeg, bare en times tid tidligere, hadde satt et gedigent plastremerke over. Da var det epletreet som hadde satt igjen et lite spor i huden hennes. 

  Yttergangsdøren ble på ny åpnet og inn kom pappaen med Olivia i armene, hun klynget seg fast og begravde de store hulkene mot den store varme genseren hans. 

  Det var ikke et lite skrapesår denne gangen, den lille jenta vår hadde stupt med nesa først i et gammelt traktorredskap, og det var da det knøt seg i hele kroppen min. Såret på nesa, det gror, men å se sitt lille barn ha så vondt føres direkte over i mammahjertet, som om barnets smerte kan føles igjennom mammaens egen kropp. 

  Jeg hadde lyst til å gråte sammen med henne, alt inni meg mente at vi skulle gråte sammen, for nå hadde vi det skikkelig vondt. Det var hun som hadde vondt, jeg hadde bare vondt i mammahjertet, så jeg holdt tårene tilbake, selv om jeg vet at øynene mine glinset ekstra mye av for mye fuktighet. Jeg snuste inn duften av henne, trakk henne tettere til meg, og strøk den varme pannen med mine alltid så kalde fingre til hun var så sliten at hun lukket øynene og slappet av for en liten stund. 

  Så går den verste smerten over, etter kort tid begynner såret å gro, men en ting vet jeg med klinkende klarhet: Det vondeste en mor kan oppleve, er når sitt barn skader seg, og jeg forstår at den følelsen man kjenner i sin egen kropp i det det skjer noe vondt med sitt barn, den følelsen kommer til å være den samme, om 2 år, 10 år og 20 år fram i tid. 

/ Ingen hjerter slår hardere enn ett mammahjerte 


– Speiltvillingene på Facebook – 
 

6 kommentarer
    1. Hei!
      På Snapchat tidligere i dag la du ut bilde av en Nyx Full Throttle-leppestift som du skrev at alle spurte om, men så vidt jeg kunne se var det ikke noe navn på den å spotte. Jeg ser på NYX sine sider at alle disse leppestiftene har et navn, så jeg lurte på hva din heter? 🙂

    2. Et spørsmål om noe helt annet enn det innlegget handler om.. Har du noen erfaring med sjablonger og tekstilmalingspray for å lage trykk på f.eks. kjoler? Blir det fint? Sitter malingen godt i vask? Jeg har lyst til å prøve det istedet for strykemerket du har på kjolene, men har ingen erfaring med det.. Evt noen andre ideer til hvordan jeg kan få f.eks. en sommerfugl på en slik kjole?

    3. Kjenner med så igjen. Men er uenig i en liten ting: i de fleste tilfeller tror (og håper) jeg at faktisk pappahjertet slår like hardt som mammahjertet!:-)

    4. Em: Hehe, jeg overveide fram og tilbake om jeg skulle skrive mamma- og pappahjertet, men lot det bli med mammahjerte ettersom jeg skiver til mine lesere som består av 99% kvinner 😀 Enig med deg altså 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg