Mitt hjemmelagde skrivebord

Barna var klare for barnehagen, så jeg skulle bare ta et siste strøk beis før vi kjørte: “Wow, mamma, har vi nytt bord som du maler?” spurte hun ene datteren min og studerte penselstrøkene med nesen bare noen centimeter fra bordplata. “Ja, jeg har jo laget dette bordet, så nå gjør jeg det ferdig med noen malestrøk” svarte jeg og viftet litt med penselen. “Oii, det var litt rart!” sa hun med øyne som fulgte penselen fram og tilbake. “Syntes du bordet var rart?” spurte jeg og fliret av henne. “Nei, men det var litt rart at du har laget det.” “Ja, men så har du en litt rar mamma også.” 

På tirsdag oppgraderte jeg mr. Mac til en mr. iMac, til mannens lille fortvilelse lurte han på om jeg skulle ha den stasjonære Mac’en på spisestuebordet for alltid. Det er jo min vante arbeidsplass, men så er det også litt enklere og flytte bort en bærbar data enn en stasjonær en. 

“Neida, jeg tenkte jeg kunne lage meg en liten skrivepult” svarte jeg smilende til han. Etter å ha vært samboere i over 6 år, kjenner han meg godt, han ler alltid av de rare påfunnene mine, men så elsker jeg han for at han alltid lar meg få utføre mine til tider rare ideer.  

De siste to døgnene har jeg vært mer i verkstedet, enn inne. Der har jeg tenkt, tegnet, saget, og til og med dreiet bein til det nye bordet mitt.

Det er jo litt rart med det, men siden jeg har restaurert eller laget nesten alle møblene vi har i stuen, så faller det meg mer naturlig å lage et nytt møbel enn å kjøpe det. Jeg vil jo at det nye skal matche med det gamle, og siden jeg har brukt planker fra forrige århundre som har blitt grå med alderen, så er det også det jeg vil fortsette med. Denne gangen kjøpte jeg “dessverre” nye planker, fordi de gamle er såpass vridd og skakke at de ikke egnet seg til et skrivebord. Men med litt grå beis føler jeg at jeg fikk et veldig fint resultat selv om plankene ikke var grå fra før av. 

Jeg ønsker alle sammen en strålende helg, og i de siste arbeidstimer har jeg en plan om å redigere litt film, for jeg har faktisk filmet hvordan dette bordet ble til 😀 


– Speiltvillingene på Facebook – 

17 kommentarer

Siste innlegg