Sydde brudekjole selv


Foto: Elisabeth Figenschou Jølstad

Jeg venter fremdeles på bildene fra bryllupet, og flere bilder av brudekjolen, men nå klarer jeg rett og slett ikke å vente mer.  Jeg har bestemt meg for å lage to innlegg om brudekjolen under dens mange timer med søm. Her kommer altså det første – bildene bak kjolen som jeg ikke har vist før. 

Jeg tok aldri tiden på hvor mange timer jeg brukte totalt på kjolen, men at det ligger ett par hundre timer bak den, det tviler jeg ikke på. Jeg tenkte med meg selv at kjolen min skulle være ganske enkel, men at jeg måtte ha litt blonder på. Jeg visste ikke da at det jeg hadde forran meg var i alle fall 60 timer med blondejobb, som antagelig ble enda mer enn 60 timer. 

Eventyrkjolen startet så klart med å handle inn stoffer. Vi kjøpte blonder og tyll på Rainbow i Oslo, og understoffer på Stoff&Stil, da jeg endte opp meg et kraftig migreneanfall under første handletur. 
Da blondene var kjøpt inn, var det bare å begynne og klippe ut blonder, for jeg hadde så klart bestemt meg for å dandere blondene selv, og ikke ha de symetrisk slik som det ferdigkjøpte stoffet er. Derfor klipte jeg ut alle blondene. 

Neste steg var å lage bryststykket på kjolen, jeg endte opp med å sy 5 bryststykker med forskjellige korrigeringer, før jeg ble fornøyd med snittet og resultatet. Men da jeg omsider var fornøyd kunne moroa starte. Jeg monterte spiler i overdelen, og en bh-hempe i ryggen. Brudekjolen min er tung, 3,5 kg veier den faktisk, så et godt feste i livet var viktig. 
Vi klippet til tyll, som skulle passe over bryststykket og opp til halsen, og da kunne jeg sy alle delene til bryststykket sammen. Inntil kroppen er det et lag for, så kommer hovedstoffet, og et lag tyll utenpå der, før blondene, som kom på til slutt. Tyllen over brystene er festet i mellom for og hovedstoff. 

Skjørtene til kjolen er klippet i helvolang, med litt slep bak. Helvolang betyr at skjørtet er klippet helt rundt, så når jeg svingte meg i kjolen som var det 8 meter med kant som snurret rundt kroppen min – en helt sinnsyk følelse. I skjørtet er det 6 lag med stoff. Innerst et fastsydd underskjørt med masse rynker av tyll. Lag 2 er et forstoff, lag 3 hovedstoff, lag 4, 5 og 6 er tyll. På det ytterste laget med tyll har jeg festet en kilo med blonder. 

Det er mange timer jeg har tilbrakt med nål, tråd og blonder i hendene. Alle blondene som jeg klipte ut, måtte jeg sy fast for hånd, og en blondene som tok 20 minutter og klippe ut, tok 1 time å sy på igjen. 

Her kommer det 4 bilder under prøving. 1. bilde prøver vi til skjørtet, ettersom vevingen i skjørtet gjør at det siger ned noen plasser, så må det prøves, og klippes på ny. Bilde 2 og 3 viser kjolen, da jeg var kommet så langt at jeg hadde sydd fast tyllstykkene over bryststykket, og skjørtet var ferdig klipt. Det siste bilde i denne bildeserien under viser kjolen min etter at mamma hadde nålet på meg alle blondene.

Her sys underskjørtet med tyll på tyll i rynker, og jeg var godt i gang med å sy alle blondene på overstykket fast.

Det var en sinnsyk jobb, og jeg må innrømme at jeg var mer enn bare småkvalm av blonder etter hvert, men for hver time jeg satt, så kom jeg lengre, og da er det verdt hvert stikk i fingeren når du begynner å se enden i tunnelen og ser at resultatet blir…. som i drømmen

.. Fortsettelse følger i et senere innlegg 

– Følg Facebook siden til denne bloggen for å få med deg fortsettelsen – 

40 kommentarer

Siste innlegg