Overgrep kan kun snakkes ihjel..

Jeg skal bevege meg over på et vanskelig tema i dag, for hvordan beskytter vi barna våre mot overgrep?
For en måneds tid siden hadde jeg sex-praten med mine 4 år gamle barn – en samtale som kanskje er viktigere enn noen andre.

Jeg vil starte med å spørre deg: Hva ville du gjort om du en dag oppdaget at barnet ditt var utsatt for sekuelle overgrep? Jeg antar at du ville blitt sønderknust, du ville lært hva det betyr å hate, så derfor spør jeg deg også: Hva gjør du for å beskytte barnet ditt mot at det skjer? 

Jeg sier til meg selv – “det skjer ikke med mine barn, jeg kjenner alle de omgås med, og jeg vet at det kun er bra mennesker med gode verdier.” Hvis jeg tenker det, faller det meg naturlig å tenke at du tenker det samme. Men det skjer overgrep, og mest sannsynlig av en vi kjenner godt. 

Statistisk sett så vises det at så mange som 9 av 10 barn som blir utsatt for seksuelle overgrep, er forgrepet av en nær slektinger eller ett menneske barnet har tillitt til.

Det dummeste vi som foreldre kan gjøre er å la være å snakke om det, så hvorfor gjør vi det ikke?

Som voksne er vi rollemodeller for våre barn, vi lærer dem om rett og galt, vi sier til dem at det ikke er lov å slå. Vi forteller at det ikke er lov å stjele. Vi sier hva de skal gjøre, og hvordan de skal gjøre det. Vi forteller dem faktisk alt, vi viser dem verden, og de følger oss fordi de vet at vi bestemmer – vi er deres rollemodeller. Så hvordan kan da et barn si “Stopp, det er ikke lov” om en bestefar eller onkel forteller at hun skal kose han på tissen? Et barn vet ikke at det ikke er lov, med mindre barnet har lært om sine grenser. 
Kanskje det til og med føltes godt, men så plutselig en dag på barneskolen får barnet høre om at det som skjedde var svært ulovlig, et overgrep.. 

Vi kan ikke tie ihjel overgrep, vi kan kun snakke det ihjel!

Å gå rett på at tiss mot tiss ikke er lovling blant voksen og barn, det er nok å gå litt hardt ut. Det første først, de må vite hva sex er. 

De fleste reagerer med oppspilte øyne og en måpende munn, når jeg forteller at jeg har hatt “sex-praten” med barna mine på bare fire år. Jeg forteller dem, at det er den eneste måten å lære dem om sine grenser, og å beskytte de mot det som ikke er lov. Jeg ser det i øynene deres at det hviler en flauhet, og de spør meg: “men hvordan forteller du de om det?” Da svarer jeg: “det fantastiske med barn er at de er nysgjerrig, uten å eie noen form for tabu.” For det er vi voksene som ikke helt vet hvordan vi skal sette ord på sex foran barna våre, men når barna spør, så la dem få vite. 

Da min datter igjen spurte hvordan en baby blir til så bestemte jeg meg for å fortelle de hele sannheten. De visste fra før av at pappaen hadde frøene i tissen, og at mammaen hadde egg i magen, og at de to sammen kunne bli til en baby i mammas mage, så derfor spurte jeg: 

Hvordan tror dere at frøet til pappa kommer inn i magen til mamma?” Etter en liten tenkepause sa min ene datter, “Da må han ta frøet ut av tissen og putte det inn i magen din“. Jeg forstatte da med en like hverdagslig tone:” Ja, det er på en måte riktig, men det alle pappaer gjør, om det er hunder, hester eller mennesker, så putter de tissen inn i tissen til mammaen, det er jo derfor guttene har utover-tiss, mens jentene har innover-tiss.“, “Åja” svarte den andre datter som om hun endelig hadde fått puslebrikkene til å stemme. Jeg gjentar igjen, et barn er ikke født med tabuer og flauhet, det kommer først når vi lærer dem at ting er flaut å snakke om.

Jeg fortsatte med å fortelle dem at når pappaer tar tissen inn i tissen til mammaer, så kaller man det for “å ha sex”, og at sex er noe hyggelig, som bare voksene har lov til å gjøre. Datteren min avbrøyt meg før jeg kom videre og sa: “Når jeg blir stor, da kan jeg også ha sex“. Og jeg fortsatt: “ja, når du blir stor så kan du det“. Og så gikk jeg over på den brutale virkeligheten som et barn må lære om.  

Jeg fortalte dem at noen voksne tror de kan ha sex med barn, men at det er veldig ulovlig, faktisk noe av det dummeste en voksen kan gjøre, og som de kommer i fengsel for. Jeg fortalte: “en voksen kan være en man er veldig glad i” Jeg fortalte om ting en voksen ikke hadde lov til: “det kan være å stryke på tissen eller rompa, eller be barnet om å ta på tissen hans”, men samtidig måtte jeg fortelle at en voksen kan hjelpe til på do når de trenger hjelp til det. Jeg fortalte at den voksne kan si slemme ting for at barnet ikke skal si det til sine foreldre. 
Jeg fortate dem en viktig ting: “Det er du som bestemmer over din kropp, ingen har lov til å gjøre noe mot din kropp som du ikke vil”, og de svarte meg begge to: “Jeg bestemmer over min kropp!” 

La barnet få vite, det er den beste beskyttelsen du kan gi. La barna få begreper, la barna forstå rett og galt. La de få et naturlig forhold til sin egen kropp, og lær dem om sine grenser.

Det er for sent å vente til skolen har seksualundervisning om barnet ble forgrepet fra barnehagealder. Det er for dumt å tro at det er barnehagen og skolens oppgave og fortelle barnet om seksualitet. 
Blomsten og bien – duger ikke. Et barn må forstå, og de ser det hver dag. De ser fluene som setter seg på ryggen til hverandre, og oksa som hopper opp på kua, det er den mest naturlige tingen i verden. 
Det er vår oppgave som foreldre og beskytte dem, og kun ved fortelle dem, for så å snakke åpent om de vanskelige temaene så gjør vi dem rustet for verden. 


Dette innlegget ble jeg inspirert av å skrive etter å ha hørt podkasten “FORELDRERÅDET  – med Thea Klingenberg” episode: Overgrep med Erik S. Oksavik fra Stine Sofies Stiftelse. – jeg anbefaler alle å høre episoden. 


– Følg Speiltvillingene på Facebook – 

51 kommentarer
    1. Helt enig med deg her 🙂 syns alt sånn er tabubelagt i barnehagen. Få det frem, er kanskje lettere for de barna som blir utsatt for overgrep, og snakke om det hvis de faktisk forstår hva som er rett og galt

    2. SÅ enig med deg!
      Som snart ferdig utdannet barnevernspedagog blir jeg SÅ glad når dette får fokus fordi det er så viktig! Er så mye mer enn vi tror av det 🙁

    3. Døtrene dine er helt utrolig heldige som har en mor som deg! Du er helt fantastisk Stine! Det er så viktig at barna lærer at ikke voksne skal få lov til å utnytte barn. Jeg jobber selv i barnehagen og hadde nylig eksamen hvor jeg pratet om omsorgssvikt og psykisk helse hos barn. Sex-praten må inn i barnehagen også! Uheldigvis er en pedagogisk leder på jobben negativ til kunnskap om omsorgssvikt rundt barn, “unødvendig kunnskap”… Jeg forteller uansett til barna at ingen skal få lov å ta på dem, og at de kan alltid si ifra fordi jeg skal alltid passe på dem. Takk for at du forteller om et så viktig tema!

    4. Tusen takk for at du tar opp et så viktig tema, Stine! Det e så viktig lærdom, og det minste en forelder kan gjør for barnet sitt. Så ska eg gjør min jobb som lærer, og snakk om det i tidlig barneskolealder og. Det MÅ snakkes om! Igjen, takk 😘

    5. Bra du setter fokus på det. Men det som forundrer meg er at du eksponerer barna dine så enormt på sosiale medier. Det er ikke bra i det hele tatt.
      Jeg ser at Pappahjerte og Kona til aldri viser barnas ansikt lengre.

    6. Så viktig tema 🙂 jeg hadde samtalen med min datter da hun var 3 år, hun er veldig klar over at hun bestemmer over sin egen kropp:) både rompa, puppene, hodet etc. Hun vet at slikt ikke er lov, trygg i egen kropp og til å stå for egne meninger.

    7. Er så enig med deg. Hadde jeg fått denne informasjonen i 4 års alderen kunne dette spart meg for et overgrep jeg ikke visste var et. Og jeg kunne tørt å sagt i fra. Det er SÅ vanvittig viktig at barna lærer at ingen skal ta på kroppen din om du ikke vil det. Bare tanken på at barn blir utsatt for overgrep bare fordi foreldrene ikke har tatt denne samtalen, eller at de er flau for å snakke med barna om det, er grusom. SUPERT at du, som kan nå ut til så mange, tar dette opp. Flere må vite, og barn må forstå.

    8. Bra at du tar opp et så viktig tema! Hadde noe sånt skjedd med meg når jeg var liten hadde jeg ikkje vist at det var galt. Foreldrene mine snakket aldri med meg om sex. Snakket med mamma om det en dag og hun sa at det va veldig lite snakk om seksuelle overgrep før og at hun ikke hadde kunnskap om at det var viktig å snakke med barn om seksuelle overgrep og sex ( jeg er 25år). Er veldig bra at det er blitt mye mer fokus på det nå. Jeg er snart ferdig utdannet barnehagelærer og dette er noe jeg også ønsker å være åpen om i barnehagen, men jeg føler foreldre ofte ikke er enige og er negative til det, så ser for meg at det kan bli litt vanskelig. Synes du snakket på ein fin måte med barna dine 🙂 HAr du foressten lest en bok som heter ” Mammas svik”?, den er om en jenter som blir utsatt for seksuelle overgrep. Forferdelig bok, men viktig å lese synes jeg.

    9. Kjempebra at du har tatt praten, og veldig nyttig at du deler det på bloggen for å tipse andre 🙂
      En annen ting som kan være fin å lære barna er å forstå forskjellen mellom gode og dårlige hemmeligheter. Hvis de har en dårlig/vond hemmelighet som ikke er noe gøy å ha, da er det alltid lov å fortelle det til noen de stoler på. Det er den mest brukte taktikken hos overgrepspersoner, “dette er vår hemmelighet og du må ikke si det til noen”. :/

    10. Er så utrolig viktig, og riktig at du lærer dem dette! For er sant det du sier, barn vet ikke hva som er ulovlig før vi forteller dem det. Og det å oppleve det, for så flere år senere forstå at det er veldig feil,det er ikke en god opplevelse. Og glad du skriver at det er ofte nære slektninger/bekjente som dessverre er de som utfører slike ting. Mange ser seg blinde på at feks de nærmeste til barnet ikke kan gjøre noe sånt. Min mor valgte å gifte seg med min overgriper, istedet for å tro meg. Så takk for at du lærer dine flotte barn denne utrolige viktige tingen!

    11. I barnehagen der jeg jobber har vi Mitt valg samlinger, og der er det er tema. Der snakker om om vonde og gode berøringer, og hvem som bestemmer om kroppen sin. Anbefaler alle barnehagene å ha “mitt valg” samlinger 🙂

    12. Så viktig og bra tema! Jeg ble selv misbrukt av en eldre bror i mange år. Foreldrene mine ante ingenting før jeg fortalte om det i voksen alder. For det er som du skriver, veldig vanskelig å oppdage. Og barn forstår fort at det er noe som skal holdes hemmelig.
      Så det å snakke med barn om kropp, grenser, hva som er lov/ikke lov er så viktig! Det å snakke om gode og dårlige hemmeligeter er også lurt.
      Tenk så mange barn som kan reddes fra traumer ved å tørre å ta en litt ubehagelig prat. Den praten og det lille ubehaget det fører med seg er ingenting i forhold til ubehaget og konsekvensene av overgrep.

    13. Kjempebra at du tar opp dette temaet med ungene og her på bloggen! Skulle ønske flere gjorde det.
      MEN du ut i fra det du skriver så er det mye fokus på at overgriperen er mann. Du skriver bestefar eller onkel og “det kan være å stryke på tissen eller rompa, eller be barnet om å ta på tissen HANS”. OVergriperen kan også være en kvinne, en mor, bestemor, tante… Det er så viktig at barna er klar over det også. Å ha blitt utsatt for en kvinnelig overgriper er dessverre veldig tabu, så det er viktig å få frem at en overgreper kan være alle kjønn og i alle aldre.
      Dette er bare en konstruktiv tilbakemelding. Som sagt så syns jeg det er kjempebra at du tar opp dette temaet!

    14. Så bra å ta den praten med barna! Heldigvis så gjorde mine foreldre det samme. Så da jeg var fem år og ble utsatt for et overgrep av en totalt fremmed mann i oppgangen der vi bodde – så visste jeg at dette måtte jeg si fra om. Da ble heldigvis mannen tatt og det viste seg at jeg var ikke det eneste barnet mannen hadde forgrepet seg på.

    15. Veldig viktig tema, og heldigvis er det mer fokus på
      Det nå enn tidligere, men likevel ikke nok. Jeg lærte en ting når jeg studerte til å bli sosionom, som jeg prøver å lære videre. En hemmelighet skal aldri være vond. Man kan ha fine hemmeligheter, hemmeligheter om hva pappa skal få i julegave, at du er forelsket i en i klassen osv.Men hemmeligheter som gjør vondt skal man ikke ha og de må man dele med en voksen man er trygg på. Syns dette er noe alle barn bør lære <3

    16. Det er så bra du tar opp dette! Både jeg og lillesøster opplevde å bli befølt av en nær mannlig slektning som barn, lillesøster mer enn meg antakeligvis fordi hun var mindre. Vi likte det ikke, men tenkte det skulle være sånn. Det er faktisk først nå det siste året det faktisk har gått opp for oss hvor uakseptabelt dette var, og lillesøster har oppsøkt psykologhjelp. Vi er begge i 20-årene nå. Jeg skulle ønske vi sa i fra da vi var små.

    17. Mia: <3 Den må inn i barnehager, jeg er så enig. Det jobbes med at den skal det, men enda er det ikke et krav, så noen barnehager for dette inn, andre ikke.

    18. Malin: Takk for at du deler. Sterkt med viktig at man faktisk ser hvor mye det er av betydning at barn vet sine grener, og hva en voksen har lov til å gjøre med dem

    19. Ellinor: Ja, heldigvis er det er mer åpent tema i dag, men det er som du sier, fremdeles mange som kvier seg for å snakke om det. Så jo mer man snakker om det, jo bedre tror jeg alle vil forstå hvor viktig det er å lære barna om sekualitet og grenser.
      Den har jeg ikke lest, så den må nok på listen.

    20. Anonym: Jeg blir trist av å lese din kommentar, men jeg vil også si takk. For din kommentar understreker hvor viktig dette temaet er. Barn må vite, barn må forstå. Barn må være klar over at det finnes dumme voksene, selv om dumme voksene kan være en de er glad i, og viktigst av alt, vi må lytte om de forteller, selv om vi er glad i mennesket som forgriper.

    21. Tusen takk for at du tar opp temaet, det er så viktig! Jeg har en mann som har vært utsatt i oppveksten, og han og vi snakker masse om det, både sammen og til andre. Og selvfølgelig med barna. For det er som du sier, det skal snakkes i hjel, ikke ties ihjel. Jobber for at det skal snakkes om i barnehagen og på skolen til barna også, men det er tydelig at det er mange som syns det er et vanskelig tema.

    22. Anonym: Som et følelsesladet menneske jeg er, så feller jeg nå tårer for deg, og alle som har opplevd overgrep.
      Jeg vet det ikke er noe jeg kan gjøre for å hjelpe, men jeg håper at ved å snakke om dette så kan andre mødre forstå hvor viktig denne samtalen med sine barn er, og ved å snakke om det kan vi håpe at vi hjelper barn med å slippe unna ubehaget og konsekvensene av overgrep.

    23. Anonym: Jeg valgte bevisst å gjøre det i dette innlegget fordi statistisk sett så er det flest menn som forgriper seg, og flest unge jenter som er utsatt. Derfor valgte jeg å bruke han på overgriper og hun på offer, rett og slett for å legge mer trykk på budskapet, enn om jeg hadde skrevet h*n eller han/hun.
      Men jeg er enig med hva du sier, overgriperen kan også være en kvinne 🙂

    24. M: Skrekkelig å høre! Men hva gjør man som barn, når man tror det skal være sånn, fordi ingen har fortalt dem at det ikke er greit, jo da gjør man ingenting annet enn kanskje å grue seg til neste alenetid med vedkommende. 🙁

    25. Så utrolig bra at du velger å ta opp dette med barna dine! Jeg kommer også til å gjøre det når den tid kommer.
      Jeg ble oppdratt i en familie der man ikke snakket om sex, og det ble en stor “styggedom” i mine øyne. Jeg turte derifra ikke å fortelle det til noen når en mann gjentatte ganger forgrep seg på meg i en veldig ung alder. Jeg følte skam, og redsel for at jeg hadde gjort noe ulovlig.
      Dette har preget meg veldig senere i livet. Jeg hadde store problemer med å slippe en mann innpå meg. Jeg klarte ikke å ha noen seksuell omgang med noen fordi jeg følte meg syndig.
      Nå i dag har jeg det bra, men det er fortsatt veldig få som har fått høre min grusomme historie. I mange år har jeg klandret foreldrene mine for dette , men jeg har nå lært noe veldig viktig av hendelsen. Jeg skal aldri la mine barn få det synet på sex og overgrep som jeg hadde! Det er vårt ansvar som foreldre å beskytte barna våre mot syke mennesker som gjør grusomme handlinger!

    26. Takk for et knallbra innlegg om et viktig og alvorlig tema! Nydelig å få et eksempel på hvordan en slik samtale kan foregå.

    27. Fantastisk viktig innlegg!!
      Jeg husker jeg prøvde å si ifra EN eneste gang, og da prøvde jeg å spørre om noe sånt kanskje hadde skjedd med lillebroren min pga en kommentar han kom med. Jeg fikk noe ala “fysj, hvordan kan du i det hele tatt foreslå noe sånt om den personen. æsj” til svar. Hadde jeg ikke fått et avvisende svar den gangen, så kanskje jeg hadde sagt noe før jeg ble 20.
      Med sønnen min så lærer jeg han det samme som deg. Og jeg sier også at om noen ikke slutter å ta på deg når du sier stopp, og han ikke liker det, så har han lov til å sparke, hyle og slå og fortelle meg det. Var en gammel dame som begynte å kose han i håret på butikken og var veldig nærgående på han. Han husket det jeg hadde sagt, sa stopp, dasket til henne og hyyyylte. Haha det var ikke akkurat sånn jeg så for meg den butikkturen, men jeg er glad 2-åringen tok poenget. For overgrep ødelegger liv, og jeg vil heller at Han er “over nøye” med sine egne personlige grenser samtidig som han vet at Han kan si alt til meg, enn at noen utnytter en grenseløs liten unge.
      I tillegg så velger overgripere oftere ut barn der de vet at foreldrene ikke har fullt fokus på dem, eller der de vet at foreldrene ikke vil lytte ordentlig til barna (ergo blir hemmeligheten deres skjult bedre). Så bare ved å ha dette i bakhodet, at Dette kan skje, beskytter du barna dine <3

    28. Jeg kommenterte over her, men vil si en ting til. Jeg husker at Jeg ikke likte overgriperen min i begynnelsen. Jeg gjorde det til slutt, og ble glad i han. Men jeg skulle ønske at noen hadde respektert intuisjonen min som jeg hadde ovenfor han i begynnelsen som 2-åring og ikke presset meg til å være sammen med han.
      Så jeg tvinger absolutt aldri barnet mitt til å gi noen en klem, heller ikke for høflighets skyld, og jeg har stor respekt for at Barn ofte gjennomskuer mennesker som vi voksne ikke gjør.

    29. Applaus til deg for viktig innlegg! Har tro på at dette er det viktigste tiltaket for å forebygge overgrep mot barn. Eller stoppe overgrep før det går mange år og liv er ødelagt. Tror det er kjempeviktig at alle foreldre og gjerne barnehagene også tar denne praten med barn. Hvorfor ikke? Barn tar ikke skade av å få vite at ingen skal gjøre noe med kroppen de ikke liker, eller at det finnes ingen hemmelighet for mamma. Det finnes mange måter å forklare på. Det viktigste er at det blir gjort!

    30. Så bra at du tar opp dette temaet! Det er så viktig at foreldre snakker med barna sine om nettopp dette. Fortelle de hva som er greit og ikke greit. En av mine beste venner fra barndommen er nå tiltalt for overgrep mot barn. En person jeg stolte 100% på og som jeg aldri, i min villeste fantasi, kunne forstille meg kunne finne på å gjøre noe sånt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg