Migrene piercing

Min forlovede fikk et godt synelig hakeslepp da jeg fortalte han sist uke: “Jeg skal ta percing til uka, eller piercinger faktisk”. Jeg er ikke helt typen til piercing, selv om jeg var veldig stolt da jeg endelig fylte 16 år og dro til byen på scooteren min for å stikke hull i navelen uten mine foreldres tillatelse. Da navelpiercingen en dag ble oppdaget av min mor, så mener jeg å huske hun sa noe slik som:”Den kommer ikke til å se ut etter du får barn, så det er bare å glede seg!” – Som ofte er, så hadde min mamma rett, men pytt sann! 

I går var jeg altså og besøkte Contrast Ink Tattoo i Sandefjord, og fikk satt Daith piercing i begge ørene av piercingartist Susanne Yvonn Pettersen. Jeg sammenlignet det med en tvillingfødsel, og som den gang jeg fødte, var jeg også i går 100% klar for å avslutte hele opplegget etter første penetrering. Fy banan, å tvinge en nål igjennom brusk var på ingen måte det samme som å skyte et hull i øreflippen. 

Daith piercingene jeg har tatt er ikke for smykket sin del, men for behandling av migrene. Det er ikke dokumentert vitenskapelig at det fungerer, slik det ofte er med alternativ medisin. Piercingen er satt i akupunkturpunkter som lindrer spenningshodepine og migrene, på den måten aktiveres punktene til en hver tid med piercingen, noe som i beste fall fører til at hodepinen uteblir helt, kommer sjeldnere eller med mindre smerter. I verstefall gjør den ingen ting. 

En ting som er viktig om man tenker å ta en migrene piercing selv er at man går et sted der de har akupunkturbakgrunn, og kompetanse til å finne akupukturpunktene og sette piercingen på rett sted. Der jeg var brukte de forskjellige apparater som pep og gjorde vondt, vondere, vondest, men at hun traff rette punkter er jeg ikke i tvil om. Jeg har selv akupunkturbakgrunn og selv om det er på dyr, så vet jeg godt hvordan kroppen responderer på akupunkturpunktene. 

Man kan få en del symptomer med en gang piercingen er tatt, og for min del så opplevde jeg å få symptomer jeg kan få i forbindelse med migrene, jeg fikk nummenhet i fingrene og en stikkende følelse i bihulene. På kvelden var det som om hele hode løsnet etter en stor forkjølelse, litt som den følelsen man får i det øyeblikke man får puste igjennom nesen etter å ha tatt nesespray. Det var bare det at jeg verken er forkjølet eller hadde tett nese før det skjedde. 

Det er leserne mine som fikk meg til å ta denne piercingen, så til alle som har erfaringer med daith piercing, er det bare fint om dere deler deres opplevelse i kommentarfeltet under. 

Jeg skal så klart holde dere oppdaterte på om piercingene har noen effekt på meg eller ikke.


– Speiltvillingene på Facebook – 

45 kommentarer
    1. Har selv lyst å prøve å ta men kjenner jeg er blitt så pysete, særlig når der kommer til piercing. Var det veldig vondt? Å hvor mye kostet det for å ta piercing?

    2. Jeg er livredd for nåler og piercinger (ironisk siden jeg jobber i helsevesenet, haha) men vurderte faktisk denne etter jeg leste om det i kommentarfeltet ditt under migreneinnlegget. Men tror jeg holder an litt og venter på din effekt først 😉
      Hvordan er det å sove med vondt i begge ørene?
      Og, hvorfor på begge sidene? Jeg har migrene på en side av hodet, vil det holde å bare ta det punktet?

    3. Oi,spent på og se om dette virkelig fungerer😊🖒 da tar jeg sånne selv👏👏 er skikkelig li av migrene😭Det ødelegger så mye!

    4. Dette har jeg aldri hørt om! Jeg sliter selv med migrene og om dette hadde hjulpet hadde det vært fantastisk! Hvor mye koster det? Og må man ha det i begge ørene?

    5. Hørt en del om den migrene piercingen. Min store søster tok en slik en og har rådet meg til å ta en, siden jeg har en del hakk verre migrene enn ho. Jeg er litt skeptisk og synes det bare høres veldig vondt ut å ta den.. Gleder meg til å høre din erfaring! Tok du på begge sider? Var det anbefalt eller ville du det? Hvor lang tid tok det å ta den?

    6. Krysser fingrene for at det hjelper! Migrene er helt forferdelig vondt 🙁
      Har selv slitt med kraftig migrene frem til for to år siden. Har ei venninne som anbefalte meg å slutte å spise kjøtt, eller i det minste kutte kraftig ned og holde meg langt unna svinekjøtt. Jeg tenkte å gi det et forsøk, og (bank i bordet!!) har jeg ikke hatt migrene en eneste gang på disse to årene. Høres nesten for godt ut til å være sant. 😱 Så jeg ble først og fremst vegetarianer som et prøveprosjekt med tanke på migrenen, og at det er positivt for miljø, dyrene og resten av kroppen min er bare en stor bonus. 😊 Er klar over at du ikke spurte om andre forslag nå, men jeg har iallfall god erfaring med å kutte kjøttet. Du kan også melde deg inn i “veganpreik” på Facebook. Der diskuterte de migrene og kjøtt tidligere i dag.

    7. Jeg fikk akupunkturbehandling mot allergi en gang, og da gikk jeg rundt med en nål plastret til et punkt på øret en stund. Den hjalp meg veldig, så jeg spurte akupunktøren om det var mulig å få til den samme effekten med piercing. Hun sa at det ville nok funke i starten, men at etter en stund ville energibanene finne nye veier rundt piercingen og den ville miste effekten. Nå vet jeg ikke om det gjelder for piercing mot migrene også, men tenkte det kanskje var noe av samme slaget ☺

    8. Jeg er spent på å høre din erfaring. Håper du holder oss oppdatert.:)
      Hvor tok du piercingene? Jeg har veldig lyst til å prøve selv, da jeg snart føler at jeg har prøvd alt annet.

    9. Jeg tror jeg har kommentert før, men sier det igjen: botox mot migrene. Jeg fikk en helt annen hverdag etterpå!

    10. Vil også tipse deg om at private klinikker setter bittesmå stikk med injeksjon av botox mot migrene. Dette fungerer også helt supert! Kjenner noen som er blitt kvitt plagene helt;-)

    11. hbraathu: Jeg tok i begge ørene, normalt kan du sette på motsatt side av siden hodepinen ligger, om migrenen alltid sitter på den samme siden av hodet. Jeg har stort sett mest smerter i høyre side, men kan ha på venstre også, så derfor satte jeg i begge ørene.
      Det tok rett under en time å sette begge 🙂

    12. Linn: Har du alltid migrene på høyre side, setter du piercing i venste øre og omvendt. Får du migrenen på begge sider, gir det best resultat å sette i begge ørene. Jeg betalte 1500,- for begge ørene der jeg var.

    13. Hanne: Uff, ja, det er jo en skrekk du ikke er alene om, selv er jeg av de som ser på når nåla går inn for en blodprøve i ren fascinasjon 😛

      Det går helt fint å sove, for piercingen ligger jo beskyttet inni øret, så det har ikke vært vondt 🙂

      Jeg kan ha migrene på begge sider, selv om det oftest er den høyre siden. Har du bare på den ene siden, så trenger du bare en, og da i motsatt øre av hvilken side hodepinen er 🙂

    14. Annette: Det var vondt ja. Haha, men samtidig så er det vondere å ha migrene, så om det hjelper, om så bare litt, så er det verdt det. 1500 ,- ga jeg for begge ørene der jeg var

    15. Ble du først behandlet med akupunktur i en periode, for å se om dette funket? før du tok piercingen. Har piercingen samme effekt som akupunktur?
      jeg er en jente på 21 år og har slitt med migrene siden jeg var 13. Jeg har prøvd alt av naprapat, kiropraktor, akupunktur og utallige medisiner. Ingenting funker. Er piercingen verdt et forsøk?

    16. Jeg tok samme piercing for 6 uker siden, og har ikke hatt noen som helst form for hodepine siden. Ikke hatt trykk i hodet engang. Så jeg anbefaler den virkelig😄 Er enig i smerten det var å sette den inn, men pyttsann om det funker i evig tid fremover er det de beste 700kr jeg har investert i.

    17. Jeg har sett litt på denne piercingen selv, men har bare utsatt det og utsatt det. Har en piercing rett over der daithen skal sitte, så jeg vet jeg ikke har noe problem med å ta den, men har bare utsatt det. Men hvordan går man frem for å finne riktig sted hvor de har akupunkturerfaring? Eller eventuelt om du kunne delt hvor du tok dine.
      Krysser fingrene for at piercingene fungerer! Om ikke har du jo ganske kule piercinger da.

    18. Hei 😊
      Så spennende å lese om dette, og erfaringa di med det 😊
      Sliter selv med kraftig spenningshodepine, så vurderer sterkt å ta de piercingene – men siden den ikkje nødvendigvis er spesifikk på en side så burde eg vel ta begge kanskje?

    19. Jeg satte en sånn piercing for Ca 3 år siden mot migrene. Har den på høyre side, da jeg somregel får migrene på venstre! Jeg har gode erfaringer, og har mye mye mindre migrene nå sammenlignet med før piercing! Har også mildere og kortere anfall! 😊 Håper det fungerer like godt på deg Stine!

    20. Hei Stine; ang. kommentar om at Botoxbehandling mot migrene er kostbart: man kan nå heldigvis få denne på blå resept,så der er ikke lommeboka som bestemmer om man får tilgang til behandlingen 😊

    21. Først av alt, håper det virker for deg. Eller rettere sagt, at det i alle fall ikke forverrer tilstanden eller fører til andre plager. For dersom en piercing et gitt sted skal kunne føre til bedring av en tilstand, hvordan kan du da være så sikker på at den ikke kan gjøre skade? Dersom piercingen skal kunne endre noe med kroppen er det jo tross alt ikke gitt at det kun er positive endringer som kan skje…
      Men argumenter som “det skader i alle fall ikke” blir gjerne brukt for alle former for alternativ medisin, for meg er det det beste argumentet for at “det virker i alle fall ikke”!

    22. Jeg tok min i dag. Fikk migrene under svangerskapet i fjor som enda ikke ga seg. Jeg betalte 500 kr og han brukte knappe 10 min 😊

    23. Jeg leste ditt innlegg for noen uker siden og bestemte meg for å prøve dette! Har tatt botox tidligere, noe som funket 110% men ble for dyrt i lengden for meg som er student.. Tok piercingene på samme sted som deg, da de så ut til å være de beste og jeg er fra Sandefjord selv. HERREGUD så jævelig vondt!!! Tror det må være blant topp 3 vondeste jeg har opplevd. Ble helt rart under timen, begynte å skjelve og svette og gråte. Men det var visst vanlig reaksjon på vonde triggerpunkter. Hun var utrolig dyktig! Håper det hjelper, er spent 😀

      1. Hvor lang effekt fra piercingen hadde du? Har den fortsatt effekt?
        Jeg er lei smerter og lurer på om man kan bruke en Emla-krem (bedøvelseskrem) før man piercer seg…😅

    24. Hei på dere alle. Jeg har hatt migrene siden jeg var 3 år. Kraftig og kronisk i perioder opp til 1 år av gangen igjennom 40 år neste år. Jeg har prøvd alt. Det finnes ingen felles fasit. Men Fitline sin Activizer som er et B vitamin preparat som utvider de små blodårene i hjernen og hele kroppen er et Must for meg. Videre så får man Botox behandling på Nevrologisk poliklinikk på Sykehuset i Vestfold mot å betale egenandel. Jeg har fått denne behandlingen i snart to år og det har hjulpet enormt for meg. Du må ha tatt alt av utredninger og mulig medisiner i forkant for å kvalifisere til botox. Fastlegen din sender da en henvisning til Nevrologisk poliklinikk med din migrenegistorikk og hva du har prøvd. Du må skrive migrene dagbok. Denne får du lastet opp som app.Er psykiatrisk sykepleier selv og kan mye om denne lidelsen etter mye studiet. Kosthold, søvn, stress og traumer påvirker selvfølgelig også. Noen har god effekt av Himalaya salt og masse vann da dette dilateter blodårene slik at man slipper det at de snevrer seg inn for så å skape betennelsesreaksjonen i hjernen når de utvider seg igjen. Cryo behandling på smertepoliklinikk er også en mulig migrene forebyggende metode hvor de fryser nervene utenpå hodeskallen i bakhodet som trigger migrenen for mange. Eller nerveblokkade hvor de setter bedøvelse i de samme nervene. Sistnevnte er mer kortvarig men kan dempe nettaktiviteten og dermed gi mindre trigger smerter. Om noen lurer på noe kan jeg kontaktes på messenger😊God bedring alle “migrene medsøstre”. Linda Vibeto

      1. Kan jeg få stille deg noen spørsmål på messenger? Jeg heter anki guttelvik på fb. Fint om du tar kontakt

    25. Hei! Jeg vurderer også å ta denne piercingen mot migrene. Hvordan er det ned deg nå? Er du fremdeles bedre? (håper det!)

    26. Hjelper piercingen på migrenen din?
      Jeg er mye plaget av migrene og sliter med å finne rett type medisin så jeg vurderer piercing hvis det kan hjelpe.
      Men egentlig liker jeg ikke piercinger.
      Jeg håper du kan dele noen av dine erfaringer ☺

    27. Jeg tok piercing mot migrene for snart to år siden. Jeg har fått et nytt liv! Jeg var tett på kronisk pasient med tøffe anfall. I dag har jeg ett og annet anfall, men de er mye svakere. JA – det var vondt å sette piercingene, men med lokal bedøvelse gikk det helt fint. Sammenlignet med smertene et migreneanfall ga, så ville jeg ha gjort det om igjen mange ganger. Ikke nøl med å prøve dette om du sliter med migrene!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg