Quick fix av kjøkkenbenk og bord

La oss aldri glemme utgangspunktet!

– OMG! Jeg har fått meg et nytt kjøkken!

Nå sitter jeg på kjøkkenet og skriver, fordi det brått ble husets koseligste rom! Dette innlegget blir langt (i form av bilder), for denne frøkna er så fornøyd med egeninnsats og nyinnkjøp.

Det er ikke så lang tid siden jeg malte om gulvet på kjøkkenet, da jeg var usigelig lei av det brune slitte gulvbelegget. Jeg sa da at neste prosjekt ville bli benkplatene, siden jeg ikke følte at de lengre passet til kjøkkenets stil.

Her ser dere et par bilder av hvordan kjøkkenet så ut før jeg i går kveld begynte på prosjekt: benkplater og bord.

Igjen og som alltid så er billige og enkle løsninger det vi velger siden framtidsplanen er et nytt hus. Jeg ser jo for meg at det er mange andre som også kan få inspirasjon fra dette. Jeg kjenner i alle fall til flere som har kjøpt hus hvor kjøkkenet ikke er helt som ønsket, men har man nylig kjøpt hus så kan det være greit å spare litt før kjøkken og bad pusses opp. Da kan dette være en god midlertidig løsning, og som bare koster noen hundrelapper.

Nemlig dekorfolie. Jeg kjøpte denne perlegrå kontaktplasten hos Lindasdekorogdesign.no. Jeg var jo litt usikker på om det kom til å bli bra, men det ble faktisk helt sinnsykt bra! Mye bedre enn forventet.

Jeg trakk både benker og bordet med foliet. Benkene for å bytte farge, og bordet fordi det var blitt stygt etter bruk. Her er resultatet av mitt “nye” kjøkken etter folering og fuging som har tatt meg omtrent 6 timer tilsammen – til den nette summen av 616 NOK + frakt.

Nå er kjøkkenet endelig slik jeg ønsker å ha det ! 😀 Det føles så fantastisk!


– Speiltvillingene på Facebook – 

58 kommentarer
    1. Så fint!!! Vi har gjort det samme med spisebordet her hjemme, og vurderer kjøkkenbenken. Var det vanskelig å få det fint rundt vasken og i skjøtene der benkeplatene møtes i hjørnet?

    2. Så fint og moderne det ble. Skikkelig forandra 🙂 Er spent på hvordan det holder seg i bruk. Håper også at du skriver om det innemellom. Har du brukt folie på spisebordet også?

    3. Wow! Så utrolig fint det ble:) spennende å høre hvor godt det holder seg:)
      Foresten, er det en lyspære du har brukt som vase?:)

    4. Heeelt rått! Nydelig mønster/ farge. Det ble virkelig bra! Vurderer sterkt å gjøre noe lignende, men er redd for skjøtene/hjørnene. Hvordan gikk du fram i hjørnene? Du imponerer stadig! Takk for at du deler alle dine supre prosjekter 🙂

    5. Det ble kjempefint! Med tanke på luftbobler så har jeg opplevd at de blir borte av seg selv. Jeg trakk glassplatene på ikeabordet vårt i marmor og sprayet beina i gull. Det ble så fint!

    6. Hei! Kjøkkenet har jo blitt kjempefint! Ikke rart du er fornøyd 🙂 Har du malt kjøkkenet selv? Vi vurderer å gjøre det samme, men lurer på om vi skal levere dem inn eller male selv. Hvis du malte selv, ble resultatet bra?

    7. Hvordan gjorde du det i hjørnet 😳?
      Kvier meg for den jobben, men ser så fint ut hos deg.
      Kan du ta bilde av hjørnet?

    8. Dette ble kjempefint! Jeg har tenkt litt på denne tanken jeg også med å legge på benkeplaten for å fornye den.
      Har lagt kontaktplast fra Lindasdekor i trappa for å fornye denne, det ble jo som en helt ny trapp. Dette er en genial oppfinnelse!! 🙂 Ha en fin dag da!

    9. Så utrolig flott det ble. Jeg tenkte jeg skulle gjøre noe sånt på kjøkkenet mitt også.. Var det vanskelig å legge på folie på benken? Hvor kjøpte du folien? Hvor mye folie trengte du?

    10. Wow, det ble skikkelig fint!:-D
      Den lyspærevasen er det noe som er kjøpt eller laget selv? Den var bare helt rå:))

    11. Hold oss gjerne oppdatert på holdbarheten ved bruk da! Forventer ikke at det skal vare evig så klart, men hvordan det holder seg rundt vasken og sånn kunne være interessant og se 🙂 Og den lyspære-blomstervasen var innmari kul! Hvor er den fra?
      Liker sååå godt de økonomiske innrednings og oppusningsinnleggene dine. Det er skikkelig inspirerende å se hvordan du får det fint og oppdatert uten å bruke kjempesummer på det. Du har en blogg “vanlige folk” kan la seg inspirere av, og ikke et sånn uoppnåelig drømmesenario som en del andre har :p Selvom syferdighetene dine ser jeg nok på som litt uoppnåelige, haha 😉

    12. Så utrolig fint!!
      Hvordan malte du kjøkkenskapene? Har du malt inni også eller bare dørene? 🙂 Har kjøpt nytt hus, med lignende kjøkken og har sø lyst til å male, men trenger tips. 😉

    13. Kristine: Takk 😀 Den er kjøpt på blomsterbutikken: buketten i Holmestrand. Jeg kastet merkelappen og det står ikke noe flere merker på den dessverre, så jeg aner ikke produsenten

    14. Stine: Det skal jeg gjøre 😀 Blomstervasen kjøpte jeg på en blomsterbutikk; Buketten i Holmestrand. Aner ikke produsenten ettersom jeg kastet merkelappen :/

      Så hyggelig å høre 😀 Jeg liker selv billige løsninger for å få det koselig. Det gir litt mer enn å svi av mange kroner på det som er populært i øyeblikket 🙂
      Haha, neida, du må bare prøve deg bak symaskinen, det er ikke så vanskelig som det ser ut som

    15. Hei! Jeg var helt nødt til å gå tilbake til dette innlegget med et spørsmål 🙂 Nå er det jo en stund siden, men hvordan har dekorfolien holdt seg på benken? På kjøkkent blir det ofte mye søl, vann og vask. Er den fortsatt like fin?:)
      Ha en fin dag!

    16. Nydelig! Så dyktig du er! Jeg har noen spørsmål jeg også. Hva koster en slik operasjon, sånn ca? 🙂
      Hva slags maling brukte du på skapene, var det mange strøk? Brukte du rulle på både skap og gulv?
      Tror du det blir fint å male oppå vinyl belegg som er litt ujevnt, eller blir alt veldig tydelig med maling?
      Og til slutt, har du noen gode råd?
      Dette var mange spørsmål, men ble veldig inspirert av deg!

    17. Maria Engervik: Jeg har dessverre ikke pris på alle endringene satt sammen, siden jeg har tatt litt og litt over tid. Jeg brukte lady supreme halvplank til å male skapene, måtte ha på tre strøk, i tillegg til heftgrunning i bunnen. Jeg brukte rulle og kost.
      Alt blir mer tydelig med maling, men spør du meg er resultartet uansett bedre enn det var 🙂

    18. Hei nå er det jo gått litt tid, hvordan har benkeplaten hold seg? har veldig lyst å gjøre det selv, da benkeplaten i leiligheten er p.d.d. blå laminat…

    19. Hei! Ble virkelig fint! Hvordan gjorde du det med kontaktplasten i hjørnet av benkeplaten? Og har det holdt seg fint i den skjøten?:-)

    20. Hei Stine,

      Hva har du gjort med gulvet? 🙂 Malt, lagt nytt? Har sånn mykt belegg som ikke blir fint å male har jeg hørt. Er så innmari lei gulvet mitt, men syns det er vanskelig å finne noe jeg kan legge over, da jeg egentlig ønsker det grått/hvitt..

      1. Jeg har malt, men det er nok rett som de sier, det er ikke en veldig varig løsning. Men om du tenker en midlertidig løsning for et par år fungerer det godt 🙂 Problemet er at malingen ikke sitter så alt for bra på gulvbelegget 🙂

    21. Hvordan gikk du frem for å feste foliet/laminaten på bordet? Noen konkrete tips til dette arbeidet? Feks hva slags spisebord du anbefaler å bruke? Er nemlig ikke særlig handy, og har ikke kjøpt selve bordet enda, men tenker at jeg skal klare å feste laminat/folie over plata på spisebordet :p

    22. Dette må være umerket reklame siden du ikke svarer på en eneste kommentar. Sidne 2017 har folk spurt hvordan laminaten er. Enten er det ikke ditt kjøkken det er blitt utført på eller så er det betalt reklame…

      1. Dette var en morsom tolkning. Kjøkkenet er mitt, folien kjøpt for egen penger, og jeg har svart. Om du ser nærmere etter vil du finne svarene mine, det er jeg som svarer som Stine Skoli. Problemet med det gamle kommentaroppsettet er at svarene ikke legger seg rett under spørsmålet, men i den rekkefølgen kommentarer og svar kom inn på bloggen.
        Folien liggen fremdeles, nå hadde den trengt å bli byttet ut på grunn av slitasje, etter tre år har den virkelig gjort nytten sin. 🙂 Sånn, da håper jeg du fikk svaret du lette etter 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg