DIY søm Selebukse

Verdens søteste ramper! 

Tid for luke 9 i julekalenderen! Og siden det er en julekjole allerede i kalenderen, så måtte jeg jo komme opp med en julematch til guttene. Så jeg har laget en selebukse som jeg håper faller i smak hos dere guttemammaer med syglede. 

Skriv ut mønster som er i størrelse 1 til 6 år. 

Obs: Jeg har glemt en detalj på mønsteret, og det er å skrive hva som er foran og bak på buksa! Den høyeste delen av buksa er bak (altså venstre side når delene er festet sammen) Og midt forran blir da den laveste delen (høyre side). Grunnen til at bukser er høyere bak er for at buksa skal få plass til stumpen uten at det blir mange rørleggere der ute. 

Obs: Jeg har også glemt å skrive “brettekant” på stykket som heter frontstykke. Det skal være likt som “bakstykke”. Dere ser at jeg har tegnet halve stykke, så når du klipper ut må du legge stoffet dobbelt slik at du får hele stykker. 

Da tror jeg det er klart for å sy! 😀 


Steg for steg søm: 

Start med å sy buksebeina sammen, rette mot rette. 
På bildet under ser du at jeg har sydd beinene sammen, og så ligger de to stykkene slik at frontet på bukse er fram fordi den er litt lavere enn baksiden. 

Vreng det ene beinet til rettsiden, og stapp det oppi det vrange buksebeinet. På den måten får du buksebeina til å ligge rette mot rette mens du syr en søm som går fra ryggen og til navelen, og bildet buksebeina sammen til en bukse. 

Legg frontstykkene mot hverandre, rette mot rette, og sy en søm rundt de tre korteste sidene. Vreng så stykke, og press med stykejern. 

Sy bukseselene, ved å legge de dobbelt på langs og sy hele langsiden. Vreng igjennom ved hjelp av en sikkerhetsnål som du fester på den ene enden og trer igjennom helle lengden. Press så med strykejern slik at du får sømmen midt på undersiden. 

Så skal du sy bakstykkene sammen. Det gjør du på samme måte som frontstykkene, men her må du tre selene inn i toppen, slik at du får festet de til bakstykket. 

Legg buksen flatt ut, og fest frontstykke midt forran på bukse, rett mot rette. Det samme gjør du med bakstykke, bare bak så klart 😉 

Finn fram “legg til strikk”. Jeg har klippet de ut i et annet stoff mest for at det skal være lett å se forskjell på bildene, så ikke bry deg om det. 
Sy inn tre av sidene til å begynne med: Press med strykejern en langside og begge kortsidene inn til vrangsiden 1 cm og sy en søm søm fester brettene. 

Når du har gjort det plasserer du “legg til strikk” i mellom frontstykke og bakstykke på buksa. Rette mot rette, og klippekant mot klippekant. 

Så syr du det hele fast, ved å sy rundt hele livet på buksa. 

Lag en løpegang ved å sy en rettsom som fester “legg til strikk” til buksa, men husk å gi plass til å tre inn en strikk. 

Tre så strikken, sy den fast på den ene siden, stram til, og sy den andre siden. Så kan du klippe av for mye strikk som blir synlig. 

Du vil da ha et resultat som ser slik ut. En innstramming på siden av buksa. 

Brett buksebeinet to ganger inn: den første bretten på ca 0,5 cm og den andre bretten 1,5 cm. Sy så en rettsøm som fester oppbretten, og gir en løpegang som får plass til en strikk, sy så du er nesten helt rundt, men la det stå åpent 2 cm til å tre inn en strikk. Jeg har en strikk som er ca en cm bred. Skal du bruke en bredere stikk, kan det være lurt å legge på en cm i lengden når du klipper ut buksa.
Tre så strikken, stram den til ønsket størrelse og sy strikkeendene sammen. Så drar du strikken ut i buksebeinet, og syr igjen det åpene hullet du tredde strikken inn i. 

Jeg har valgt trykknapper til å feste selene til buksen foran. Det er fordi trykknapper er enkelt. Du kan så klart lage knappehull i stedet. 

Siden jeg ønsket å ha knapper som matcher med julekjolen, har jeg sydd de fast på utsiden av trykknappene. 

Når det kommer til selene, så er det greit å tilpasse det når du kler på barnet. Enden foran, bretter du inn og syr igjen for hånd. 

– Se også oppskrift på julekjolen 


– Følg alle DIY julekalender innlegg på facebook siden til Speiltvillingene –

15 kommentarer
    1. Du er så fantastisk kreativ og inspirerende! Nå skal jeg legge bort vaskefilla og sy tyllskjørt til 12-åringen:)

    2. Så utrolig stilig bukse! Denne må jeg prøve 🙂 Jeg har sikkert oversett det, men er det sømmon ink? Tenkte spesielt på sømmon til beina der de skal legges opp flere cm.

    3. I’m speechless! Du er helt rå!!
      Hadde eg hatt symaskin og kunnet sy hadde denne blitt en del av garderoben til gutten min med en gang! 😄😄

    4. Jeg er litt nysgjerrig på overlock. Jeg er helt ny i syverden, men det er så mye jeg har lyst til å lage. Det er nok aller mest tiden (og prioriteringer) som hindrer meg. Hvor mye vil du anbefale meg en overlockmaskin? Jeg har allerede en vanlig symaskin. Kan en overlockmaskin sy vanlig også?

    5. Sara: Jeg vil ikke anbefale deg en overlock ved mindre du syr mye, eller har godt plass og noen tusenlapper du ikke vil savne. 🙂 Du må ha en symaskin ved siden av en overlock, siden overlocken bare syr innveldige sømmer 🙂 Så jeg har alltid begge to framme når jeg syr, og bytter vekselvis på mellom symaskinene. Overlock gjør mye jobb raskere og enklere, men overlock er en unøvdvendig gode, for du klarer deg helt fint med bare en symaskin 🙂

    6. Så nydelige bilder av jentene! Jeg venter tvillinger i mai og bruker arkivet ditt flittig om dagen! Hehe. Mye å sette seg inn i, men som jeg gleder meg! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg