DIY adventskranser #1

– DO IT YOURSELF – 

I dag har jeg satt meg godt til rette, med julemusikk i ørene. Julemåneden er her, og jeg er så lykkelig! Det betyr jo også at årets adventskalender starter i dag! 

Jeg vil åpne adventskalenderen med å dele to ulike adventskranser. Ideen til krans kom på festlig vis. Ei venninne sendte meg en snap om at hun hadde funnet drømmekransen, men som hun skrev: “Den koster “bare” 2500,- også jeg som må ha to!”

Dere kan vel kanskje gjette hva jeg svarte tilbake? Hvis ikke, var det noe slikt som: Du kan jo lage den selv ! 😀 

Så da ble det slik, vi laget kranser sammen, og enda viktigere – Line laget en fantastisk fin og diger julekrans til tross for at jeg gikk ut av telling på hvor mange ganger hun snakket ned om sine kreative evner. Et bevis på at alle som bare tørr å prøve, får det til. 

Line sin krans ble slik, og passer perfekt i det fantastisk vakre hjemmet deres: 


KULEKRANS STEG FOR STEG

Du trenger:

  • En krans til å lime kuler på. Den kan du kjøpe ferdig, eller du kan gjøre som vi har gjort: kjøp rørisolasjon på biltema. Den tykkeste typen koster 37,- for 2 meter, som betyr at du kan lage en så stor krans du ønsker. + sterk tape til å feste endene sammen. 
  • Kuler, og mange av dem. Tips: Du finner de rimligste på Europris, der får du kjøpt rør med 50 kuler til 99,-. Min krans er mindre enn Line sin, og jeg trengte 2 rør pluss noen småkuler. Line brukte 2 og et halvt rør pluss småkuler til sin. 
  • Limpistol og en del lim
  • Min er dandert med kuler og kongler, så skal man ha kongler, så får du kjøpt ferdige kongler, eller du kan finne et furutre og plukke konglene som ligger på bakken. De er små og helt tette, men når du lar de tørke inne så åpner de seg slik som mine har gjort. Jeg satte konglene mine i stekeovnen på 70 grader i en time, og så lot jeg de tørke over natten. Dagen etter var de utslått. Jeg har sprayet de med litt hvit spraylakk. 
  • Bånd om du ønsker å henge kransen opp i et bånd. 

Slik gjør du:

Finn fram rørisolasjonen om du skal bruke det: 

Fest endene sammen med en sterk tape som du snurrer en god del ganger rundt for bra hold, lurt å få en til å holde mens du surrer tape. Så må du begynne å kna og forme isolasjonen slik at den blir helt rund. 
Fest båndet om du ønsker å ha det, på dette tidspunktet. 

Så er det bare å begynne å feste kuler, start med å feste innsiden og utsiden. 

Når innside og utside er festet kan du begynne å fylle ut i høyden for å dekke kransen. 


Fyll inn som best du kan for å dekke over hull som viser kransen inni. 

Nå du er ferdig har du tidenes lekreste veggpynt. De første dagene den hang oppe hos meg, klarte jeg ikke å se på annet. Snakk om blikkfang! 


DEN GRØNNE KRANSEN 

En langt rimligere krans å lage er den du kan lage av det du finner ute i naturen. 

Jeg brukte isolasjonsrestene fra kulekransene vi hadde laget, til å tape sammen en til krans. 
Jeg klipte av noen kvister fra tujahekken som jeg limte på kransen. 

Så danderte jeg den med det jeg hadde igjen fra kulekransen, noen få kuler og kongler. Pluss en lyslenke med batterier kjøpt på europris til 70,-

Den grønne kransen fikk plass ute. 

God start på nedtellingen til jul <3 


– Følg alle DIY julekalender innlegg på facebook siden til Speiltvillingene –

38 kommentarer

Siste innlegg