Fotoseanse av min vakre venninne

Når jeg tenker over det, så startet interessen for å ta bilder tidlig i tennårene. Det var stort sett Kaja og jeg, vi elsket å jåle oss opp for så å ha en fotoseanse i skogen, på hesteryggen eller hjemme. Vi hadde digitalkamera som tok litt kornete og uskarpe bilder, men jeg aner ikke hvor mange timer med latter og glede vi har hatt av å knipse bilder av hverandre, for så å titte på de på dataen og redigere litt. 

Det begynner å bli ganske mange år siden sist fotoseanse, men i går fikk jeg altså ta noen nye bilder av Kaja, min fantastiske vakre venninne og forlover. Vi lo høyt da jeg med et konsentrert ansikt glemte at Kaja faktisk var et menneske med ører og gikk bort og dyttet litt på haken for å få den rette vinkelen. Heldigvis kjenner vi hverandre bedre enn mange etter 19 års vennskap og 1 års samboerskap, så min tause korrigering var ikke til stor skade. 

Det å ta slike bilder er bortimot noe av det gøyeste jeg gjør, og det at jeg på langt nær er en fotograf betyr vel at alle faktisk kan klare å ta noen ekslusive bilder. Jeg bruker et kompaktkamera, Sony A6000, så det er ikke noe sinnsykt utstyr heller. Man kommer langt med et menneske å ta bilde av, litt god tid, godt dagslys og mange bilder. Jaja, mange bilder. Jeg tok over 400 på den lille halvtimen, men i mellom de 400 så dukker det alltid opp fantastiske blinkskudd. 

Da vi hadde plukket ut de beste bildene, satte jeg Kaja til å redigere bildene etter en kort innføring på www.picmonkey.com. Hun har aldri redigert bilder der før, som er nok et bevis på at alle kan leke seg med bilder og få bildene til å skille seg litt mer ut enn en selfie med snapchatfilter. 

Nå som det snart er jul, vil jeg anbefale dere alle til å ha en liten fotoseanse, enten om du får en venninne til å ta bilder av deg, eller familien din, eller om du tar bilder av barna. Noen fine bilder er jo virkelig den perfekte julegave til foreldre og besteforeldre, og man trenger ikke å dra til en fotograf for å få gode bilder. 

– b e a u t i f u l –


– Speiltvillingene på Facebook – 
 

8 kommentarer
    1. Så utrolig fine bilder! Du er kjempe flink til å ta bilder, og selvsagt en både fin og flink modell var det også!
      Kunne du vist oss noen “trisk” med fotografering? Hvordan ta fine bilder, og hvordan fungerer den “iso” funksjonen på kameraet, ulike innstillinger osv? Det hadde vært utrolig fint med et slikt innlegg med et lite “foto-kurs” med deg nå før jul 🙂
      Ha en fortsatt fin helg! 🙂

    2. Hanne: Med et kompaktkamera / digitalkamera så trenger man ikke vite noe om iso, blender, eller lukkeåpning. Det er det som gjør det hele ti ganger enklere. Speilrefleks er bare for de som er spesielt interesserte spør du meg.
      Så det eneste som egentlig er viktig er å ta bilder i dagslys for da har man nok lys til å få skarpe fine bilder 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg