DIY adventslysestake

Allerede til søndagen er det første søndag i advent! Det har jeg “feiret” ved å lage en ny avdentslysestake. 
Det var min kusine Mari (Instagram: nommemari) som jeg hentet inspirasjonen fra, da hun har delt sin trekule-lysestake tidligere. Hun hentet inspirasjon fra String lysestaken, og sparte flere hundre kroner på å lage den selv. 

Min lysestake kom på 350 kroner i trekuler, og maling. Til sammenligning koster originalen 1099 ,- 

Jeg kommer nok et år til å ha en hvit- og sølvfarget jul, for det er det jeg trives best i. Derfor valgte jeg også å male trekulene slik at de tar opp fargene på resten av julepynten. 

Her er en steg for sted liste over hvordan den lages: 

Du trenger trekuler i forskjellige størrelser, som du får kjøpt i hobbybutikker. 

Hvis du ønsker å male de slik jeg har malt mine kuler så bruker jeg elektro-tape (fleksibel og sterk tape – kjøpt på europris), til å markere området jeg skal male. 

Så er det bare å male de strøkene som trengs for at trefargen ikke skal skinne igjennom.

Når malingen er tørr etter siste strøket, er det bare å fjerne tapen. 

Så trer du kulene på en snor. 

Og til slutt trenger du en drill med noen store treborr. Det ene borret mitt er på 19 mm som passet fint til å lage hullet til stearinlysene. Dette borret har jeg brukt til å borre hull i de fire store trekulene. Her er det viktig å være nøye så hullet kommer på toppen av kulene. 

Så har lagt trekulene med hullet ned mot bordet, og borret et nytt merke på toppen, med et enda større borr for å få avkappet og rettet av bunnen slik at kulene står stødig på bordet. Om du ikke får kulen til å stå helt rett må du over med pussepapir og en kloss til stearinlyset oppi står i vater. 

Det var det hele, et morsomt lysestake prosjekt! 


 


– Speiltvillingene på Facebook – 
 

 

12 kommentarer
    1. Hei! Supert tips! skal hive meg rundt å få laget slik jeg også!
      Men hvilke størrelser har du på kulene?

    2. Har du laget den lampen selv? Den trelampen. Hvis ja, finnes det et innlegg hvor du beskrev prosessen steg for steg?:-) hvis den er kjøpt lurer jeg på hvor du har kjøpt den?:-)

    3. Hei! Viss man ikkje vil maskere kulene, men kun male dei heilt, trur du det går ann å bruke spraymaling då? Sliter litt med å få det jevnt og uten penselstrøk uansett kordan eg gjer det med vanlig maling, og tenker kanskje at å spraye dei er/blir bedre? 🙂

        1. Tusen takk 😃 Eg lurer på ka tråd du har brukt og kor den er kjøpt? Ser ikkje skikkelig på bilde og kunne ikkje finne det i teksten. Har du evt laga fleire sånne staker så du har erfaring med ka tråd som egner seg best? ☺️

    4. Eg lurer på ka tråd du har brukt og kor den er kjøpt? Ser ikkje skikkelig på bilde og kunne ikkje finne det i teksten. Syns det blei så fin ende på tråden på kvar side, litt sånn fluffy på en måte 🙈 Har du evt laga fleire sånne staker så du har erfaring med ka tråd som egner seg best? ☺️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg