Kaninrommet

Jeg må le litt av meg selv, men tenker som så at det er godt jeg har selvinnsikt. Disse dyra mine lider jo ikke akkurat noen nød, for når det kommer til omsorg så stiller de omtrent like høyt som mine egne barn. 

Heldigvis for oss hadde vi et ekstra rom som vi bare brukte som en bod da kaninungene entret verden. Det var ikke annet å gjøre enn å få ryddet hele rommet, og installert det til et kaninrom i stedet. 

Her har de plass til å hoppe rundt, gjemme seg og stå i høyder. Langs veggen med viduet har jeg satt opp en gipsplate, fordi det er del ledninger langs veggen, også ruteren til internett som jeg gjerne vil ha i orden. Det er tre bokser med flis/pellets som kaninene bruker som do, og en høyhekk er et must, etter som de tisser ned høy som ligger på bakken. 

Det er nok mange som tenker: KANINER INNE! Hun må jo være gal. Og litt pes er det så lenge ungene er små, for de blir ikke stuerene før de er litt eldre. Men faktisk så er det en stor trend å ha kaniner som frittgående dyr inne, på lik linje med katt og hund. Kaniner skal jo ikke stå innesperret i et lite bur. Å ha kaniner løse i hjemmet byr ikke på de største utfordringer, for kaniner er nemlig veldig renslige, selv utekaninen vår Kløver som har 60 kvm uteområdet går bare på do i ett eneste hjørne. 
Kaninmor bruker så klart bare “toalettene”, mens de små trenger noen uker til på seg før de kun går på do der de skal. Så fort kaninene er stuerene er det veldig lettvint med kaniner inne. Da tømmes og fylles kun doen når det er behov. 

Det er ikke alle som kan skryte på seg å ha et kaninrom i huset, men det kan vi ! Og spør jeg jentene hadde de takket ja til å flytte inn der. 

Hurra for kaninbabyene som er 6 uker gamle i dag! 


– Speiltvillingene på Facebook – 

20 kommentarer
    1. Så fint de har fått det. Så har de vokst veldig. Helt enig at kaninene skal få ha det like godt som andre dyr som hund/katt. Mine kaniner ser du på min Instagram under. Navnet “Mariahs84” .Her er både huset med løpegård både bilder og film. Ja vi har fått høre at vi går for langt siden det “bare” er kaniner. Men vi har som dere satt oss godt inn i kaniner og er som dere med i “den store kaninboka”. Alle 3 er kastret og bondet. Både vi voksne og barna liker godt å stelle og kose med de😊

    2. Du slutter aldri å overraske! Nei, forresten så ble jeg ikke så veldig overrasket av at det var akkurat du som kunne finne på noe slikt :p 🙂 Du er vel god <3

    3. Kan du fortelle og skrive litt om hvordan kaninmoren er med barna sine? Jeg husker du skrev i starten at hun ikke matet de eller virket interessert. Hvordan er dette nå?

    4. Johanna: De skulle gjerne hatt hele huset i følge kaninungene, men med to katter og en hund er det nok greit å ha de på et rom til de blir noen gram større 🙂

    5. Sol: Hun er snill og god, det har hun alltid vært. Hun har bare hatt mangel på å skjønne at de også må ha mat, så det er ikke noe hun har startet med. Hun vasker og steller de ellers 🙂

    6. Maria: Ja, nå er de lubbene og gode 😀 <3 "Den store kaninboka" har helt klart vært til stor nytte når vi måtte lære oss opp (på ny) om kaninhold 🙂

    7. Så søte. Er det du som har tegnet på den gipsveggen også? Så fint, så flink.
      Hybelkaniner, hi hi. Nei, ordentlig søte var de.

    8. Jeg har vokst opp med en kanin som gikk løs i huset. Han hoppet i trapper og lå utenfor soveromsdøren til lillesøsteren min når hun sov, for å passe på. Han er nå nesten 10 år – og jeg er overbevist om at det er fordi han ikke har vokst opp i bur 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg