2 ble til 9 !

Når det ikke planlegges å få kaninunger, så er det ganske uansvarlig å få det.. Hvem har jeg å klandre? Kun meg selv.. (klasker meg selv til pannen). 

24 dager etter at Kløver ble kastrert ble et kaninkull født. En kanin går drektig i 28-31 dager, så da kan dere regne selv. Det hjelper dessverre lite å være etterpå klok, og tenke på alt jeg burde og skulle hatt gjort. Nå må jeg tenke framover, og gjøre det som best er for våre plutselige ni kaniner. 

Jeg har hatt kaniner i mange år, allikevel så følte jeg at jeg ikke hadde noen erfaring da vi skulle skaffe oss dyrene. Det er fordi så mye har endret seg siden den gang jeg hadde burkaniner i hagen, som spiste gnagerblanding og gulrøtter. Jeg er opptatt av dyrenes velferd, så allerede før jeg satte igang med bygging av den enorme kaningården, så leste jeg meg opp der jeg kunne for å vite hvordan jeg kunne tilrettelegge for et godt kaninmiljø. 

Det er jo en grunn til at vi ikke skulle ha kaninbarn, for jeg mener avl kun skal skje hos erfarene kaninfolk. Så er jeg i tillegg veldig enig i at man ikke skal avle på en art som allerede er i overtall og dumpes i det vide og det brede. Men akk, kaninunger har vi fått, og min eneste trøst er at jeg kan forsikre de små om at de kommer til å få verdifulle og lykke liv om de vokser opp. 

For dette har på langt nær gått på skinner… Jeg har sikkert lest nok sider til å dekke en hel bok om avl på kaniner i disse dager. Jeg har lest norske sider og enda flere engelske. Jeg har sett på hundrevis av bilder, og jeg har sett timer med film – for kaninavl er ikke bare bare. Grunnen til at det har vært komplikasjoner er antagelig også min feil, kaninmor er fremdeles ung, og det kan være en grunn til at morsinstinktene ikke er fullt utviklet. Det kan også være at ting gikk galt fordi jeg flyttet kaninmor fra hjemmet sitt ute og inn bare tre døgn før fødselen fordi jeg ikke ante om/eller når hun skulle få barn – Jeg hadde det så klart på følelsen og det var grunnen til at jeg måtte få henne inn. Uken før fødsel endret hun adferd og jeg begynte leseforberedelsene. Det er mange faktorer som kan spille inn, og det eneste jeg prøver på nå er å rette opp de feilen jeg begikk slik at alle kaninene våre har det best tenkelig i situasjonen. 

Torsdag – Fødselsdagen:
Miffi laget ikke rede til kaninungene, og fødte ungene spredt rundt i buret natt til torsdagen. Det er ikke akkurat en god start, men hun hadde vasket de rene etter fødselen. Jeg nappet henne for pels og laget redet for henne, som jeg plasserte de hele SYV ungene (hermelin og løvehoder får normalt mellom 2 og 4 kaninunger). Etter dette lot jeg gjengen på 8 være i fred. Miffi fortsatte å nappe av seg pels på magen, noe av pelsen la hun over ungene, men mye ble liggende på gulvet der hun hadde nappet det av. 


– Nyfødte og så nakene – 

Fredag – 1 dag gamle:
Jeg sjekket alle kaninene for å se at alle levde og var friske. Jeg sjekket om magene var store og runde, for å få en anelse om at kaninmor hadde gitt barna sine mat i løpet av natten. Magene var ikke runde, så jeg begynte å bli bekymret, men ikke engstelig ettersom kaninmor kan bruke 24 timer før hun ammer for første gang. 

Det er slik at kaninmor gir mat til barna sine 1 eller 2 ganger i døgnet, noe som tar omtrent 5 minutter. Utenom det så er ikke kaninmor sammen med barna for ikke å tiltrekke oppmerksomhet til redet. Det er med andre ord vanskelig å se om kaninmor faktisk er hos ungene og gir de mat. Stort sett er kaniner gode mødre, men et av tegnene på at ting ikke går som det skal er at hun ikke har forberedt redet og født barna rundt om kring i buret. 

Jeg tok derfor opptak av kaninredet, slik at jeg kunne se neste dag om hun hadde vært på plass for å amme flokken sin. 

Lørdag – 2 dager gamle: 
Nå var kaninene blitt 48 timer gamle, og de hadde fremdeles ikke fått mat av mor. Allmenntilstanden til ungene begynte nå å bære preg av dette, de var slappere enn dagen før og huden begynte å rynke seg av dehydrering. Denne morgen la jeg derfor Miffi på ryggen og plasserte en og en unge på magen hennes slik at de fikk i seg noen tårer livreddende energi, og de kviknet til igjen. Jeg gjentok prosessen på kvelden. 

Søndag – 3 dager gamle: 
Filmopptak viste ingen bedring på ammefronten fra mor, så jeg satte i gang med ammehjelpen igjen. Miffi begynte nå å vise tydelig stress ved å ligge på ryggen, og jeg begynte å bekymre meg for om hun ikke slapp melk i en slik stresset tilstand. Da jeg skulle gjennta ammehjelpen på kvelden begynte ting å se mørkt ut og kroppstemperaturene deres hadde begynt å falle. To av kaninungene var blitt så avmagret og slappe at de ikke orket å amme mor av egen maskin. Det var da søndag kveld, så min eneste mulighet var å gi noen dråper utvannet kroppstemperert fløte til de to som jeg tvilte på skulle overleve natten. 


– Ammehjelp på 3 dager gamle nurk – 
PS: vil spesifisere at kaniner ikke skal legges på rygg, men at jeg kun har gjort dette her i nødens timer for små kaninbabyer. 

Mandag – 4 dager gamle. 
Overrasket møtte jeg 7 levende kaninbayer i går morges, men hele gjengen var blitt kalde. Jeg sprang ut i låven, fant fram en varmelampe, varmet de syv små og lot de die det de orket av moren.
Så dro jentene og jeg på butikken etter morsmelkserstatning for 7 små. Jeg hadde vært skråsikker på at vi kom til å miste en eller to kaninunger i løpet av den natten, men ga de nytt håp da de levde på morgen. Da vi kom tilbake fra handleturen var den ene lille vennen vår minutter unna å stryke med. Han leet seg ikke lengre og lå slapp i sitt rynkete skinn. 
Jeg kunne ikke la den lille dø, uten å prøve å redde den. Den brukte sin siste livskraft på å svelge vikingmelken som kom inn i munnen, og jeg var like ved å gi han munn til munn da han pustet inn melk i stedet for å svelge. Huff, snakk om å bli helt tussete. Hele gjengen fikk et ekstra påfyll av vikingmelk midt på dagen i går, og da jeg kom på kvelden for å la de die av mor spiret nytt håp for syv små. Lille Hero som vi alle trodde skulle dø, orket ikke die mor, men han slurpet i seg noen nye ml med vikingmelk før natten.

Tirsdag – 5 dager gamle
I dag våknet jeg opp til 7 kaninbabyer med god kroppstemperatur, og fine mager. Alle som en har fått die av mor med litt hjelp, og ved å veie gjengen før og etter måltid ser jeg at mor har melk, og ungene blir mette. Jeg har funnet en bedre teknikk for ammingen. Miffi får nå stå på et teppe på gulvet og spise mens ungene får krype under henne og die. Til og med lille Hero viste sitt første tegn på å ha styrke nok til å få noen dråper ut av mor i dag. 


– 5 dager gamle hermelin og løvehode blandinger – 


– Lille Hero – 

Mot mange ods, lever syv små! Optimismen over om de vil overleve har svingt verre enn en berg og dalbane, men vi holder fast i håpet enn så lenge.. 


– Speiltvillingene på Facebook – 
 

69 kommentarer
    1. Ja, for en innsats!! Jeg er mektig imponert! Du tar bare alle utfordringer på strak arm, du! Enda godt at disse noe umeldte nurkene havnet i din omsorg. Godt jobbet!:-)

    2. Nemmen… Så små, nakne og utrolig søte 😀
      Lykke til videre <3 Dette klarer dere fint !
      Herlig innsats !

    3. Ååh så herlig å lese at det går bra med alle sju! <3
      Og FOR en innsats fra din side! Virkelig fint å lese hvor godt du setter deg inn i situasjonen og håndterer oppfølgingen av de små på <3 De er heldige! Krysser fingrene for dem!

    4. Åh så bra jobba ! <3
      Uhell skjer! Men du har gjort det beste ut av situasjonen 🙂
      Håper alle vokser opp og at du finner like gode hjem til dem 🙂

    5. Så søte og så små de er! Du er kjempeflink med dem og jeg håper at alt vil gå bra med alle kaninene ❤️

    6. Når det først ble som det ble så har du virkelig gjort det beste ut av det 🙂 Krysser fingrene for at de små overlever! Masse lykke til 🙂

    7. Ingen kan si at du ikke gjør ditt beste for å redde dem i alle fall! Hvor gamle er foreldrekaninene nå? Det var helt sikkert for tidlig med et kull, men bra at du har kastrert hannen. Jeg opplevde en gang, at hunnen min bygde reir, og skilte henne øyeblikkelig fra hannen (unge de også). Hun fødte påfølgende natt, og samme natt hadde hannen klart å bryte seg inn til henne og pare henne på nytt. Dermed ble det et nytt kull bare 30 dager etter det første. Og da måtte jeg ta bort de første ungene hennes, bare fire uker gamle.
      Siste gang jeg hadde hann og hunn dro jeg og kastrerte hannen tvert da jeg så paring. Men den hunnkaninen var ikke blitt drektig, så det ble ingen små. Like greit, da det dessverre er for mange kaniner også. Få kaniner har det så bra som dine da 🙂 Lykke til med mor og barn!

    8. Du har gjort en fantastisk innsats Stine!!! <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3
      Dise smtassene, og de to voksne, er i gode hender hos dere!!! <3 <3 <3
      Du har et sant dyrehjerte!!! <3 <3 <3

    9. Gud så flink du er, for et dyrehjerte! <3 Er så glad for at de er hos nettopp deg, utrolig hvor mye du legger i for at kaninene, og de andre dyrene dine, skal ha det bra <3

    10. Det er inspirerende å se på hvor mye du bryr deg om dyr! Jeg er selv glad i dyr, men har aldri vært såå opptatt av dem. Elsker kaninunger da, de er så søte! Gleder meg til å følge med videre.

    11. For en fantastisk innsats! Så flink du er! Stå på! Jeg heier på deg, Miffy og alle de søte små syv nurkene!

    12. Åh, så herlig! Vi hadde kaniner for en typ 10 år siden. Vi valgte å få et kull fra snuppa vår, men kun 2 overlevde ettersom nabojenta hadde tatt seg friheten til å ta livet av de 3 andre.. De to gjenlevende beholdt vi, og de ble mye mer kjærlige enn moren sin, da vi mistenker at hu slet litt med den morsfølelsen og ble veldig aggressiv etter en stund. Men bare gi de små masse omsorg og kjærlighet. Er du i tvil kan du ta kontakt med en som driver med oppdrett og dyrebutikk(hvis du ikke har gjort det alt). Skulle gjerne hatt et par søte små kaniner! Lykke til med de små! 🙂

    13. ååh Stine! Du er god du! Håper dette ender godt! Har dere snakket med veterinær? Kanskje de har noen tips (selv om jeg vet at du sikkert har saumfart internett og vet mer enn resten av bygdas kanineiere til sammen, “kjenner” jeg deg rett, haha! :D)

    14. Sunna: Vi har ikke helt trurt å tro på at alle lever opp, men vi gjenntar ofte: tenke så gøy om alle klarer seg. <3 Tiden vil vise, og i mellomtiden skal jeg gjøre mitt for å hjelpe på veien.

    15. Bjørg: Ja, han har i hvertfall ikke hatt noen muligheter til å parre henne på nytt, og om denne gruppen vokser seg store og sterke, blir det å skille gutter og jenter før nye uhell skjer ^^,

      Tusen takk 🙂

    16. For en innsats, og så utrolig søte da! 😀
      Men lurer på en ting (jeg er på ingen måte ekspert vi hadde bare kaninen i 2 mnd. Vi fikk den i gave uten å ha spurt om det, så siden vi bor midt i byen ga vi den til en gård med stor kanin hage) men kaniner skal vel ikke ligge på ryggen eller? 🙂

    17. Å herre, Stine! Du er jo skikkelig wonderwoman! Blir så imponert over at du tar alle utfordringer på strak arm, og gjør alt så bra også! Hva er du laget av?? 😛 Masse lykke til med de små kaninungene, skal holde fingrene krysset for at alle syv blir friske og fine kaniner som får fine liv i fine familier 🙂

    18. Jøss, så flink du er! Jeg hadde virkelig ikke visst mine arme råd. Alle dyr som har deg i nærheten er heldige : – )

    19. Så flink du er!! Du burde melde deg inn i gruppa “den store kaninboken” på facebook. Der er mange kaninvandte mennesker fra norge, sverige og danmark samt norges kaninekspert, marit burseth. Om du ønsker kan jeg legge deg til om den er hemmelig/lukket. Bare å maile meg da. 🙂

    20. Herlighet for en jobb du har gjort. Jeg får helt tårer I øynene når jeg leser. Hel utrolig.
      Men har nok Vært slitsomt ja jeg kjenner bare til valper ull som jeg har hatt noen av å har Vært der man må tileggsfore hver annen time.
      Du skal vite at du gjør en kjempe jobb. Masse lykke til videre. Gleder meg til oppdateringer.
      Klem

    21. Du er utrolig flink! Det er utrolig hvordan disse søte små kan klare seg selv med litt startproblemer 🙂
      Regner med det blir å gå veldig fint, er så utrolig gøy å følge utviklingen til kaninbarna fordi det går så utrolig fort! Plutselig er øynene åpne, og de løper rundt som noen villbasser, haha. Utrolig lærerikt for barna også 🙂
      Ønsker dere masse lykke til videre <3 Hold oss oppdatert! 🙂

    22. Stå på Stine! 😊 Dette blir spennende å følge med på, heier på deg 😊 Leste forresten for en stund siden at kaniner helst ikke skal ligge på magen da dette senker blodtrykket eller hva det var. Var ikke bra i hvertfall. Husker ikke helt hvor jeg fant det, var en video og artikkel. Vært å søke litt rundt på og være obs på 😊👍🏻

    23. Hei Stine! Jeg er så enig med mange andre her, er det noen som tar en slik utfordring på strak arm og virkelig gjør det beste ut av situasjonen så er det du. Løsningsorientert og omsorgsfull som alltid. Men akk, jeg syntes synd på deg da jeg skjønte hva som hadde skjedd. Vi har også tenkt å ha 2 kaniner men det blir garantert samme kjønn 🙂 Lykke til, blir sååå spennende å følge med på hvordan det går videre med kaninnurkene. Dette må også være utrolig spennende og lærerikt for tvillingene.

    24. Vi fikk og uventet kull på våre kaniner, da to jenter viste seg å være en han og en hun.
      Vi måtte gjør som dere, holdt mor på ryggen og lot di små få die. Alle 4 overlevde. 🙂 Det dere og må være obs på, noe du sikkert er, er at mor må vaske di små i baken for at de skal få avføring. I begynnelsen måtte vi vaske de me en fuktig klut, men etterhvert tok mor over 🙂 Fpr en fantastisk innsats dere har gjort! Håper alle de små klarer seg 🙂

    25. Kari: Tusen takk <3 Det er nok mer jobb med valpekull, men man blir jo litt på tuppa når ting ikke går som det skal.
      Tusen takk, vi holder motet oppe 🙂

    26. Julie: Ja, de er overraskende sterke til å være så små <3
      Nå er vi inne i en god rutine, selv om det fremdeles er litt uvisst 🙂

      Gleder oss veldig til de blir litt mer robuste enn de en nå, da kan jeg forhåpentlig senke skuldrene litt også 🙂

      Tusen takk 🙂 Oppdateringer kommer

    27. Pernille S: Tusen takk 🙂 Helt riktig det du skriver om å legge kanin på rygg, her er vi en nøds-situasjon, men jeg har funnet et bedre løsning for alle 🙂

    28. Marianne: Åh<3 Så fantastisk koselig å høre 🙂
      To av samme kjønn er nok det tryggeste ja 😉 Hvis ikke må man være litt mer punktlig enn det jeg var.
      Jentene synes det er fantastisk spennende, så de gleder seg utrolig mye til de blir litt større slik at de kan delta mer i omsorgen. 🙂

    29. Tone: Er nok mange som har gått på den smellen. Jeg har mine tvil på at kaninmor kommer til å få morsfølelser for disse nurkene. Det er ingen interesse nå, men avføring har de allerede, så litt klutvask gjorde samme nytten 🙂

    30. Haha svaret ditt på den julemat-kommentaren! Digger når folk svarer på tullete kommentarer med glimt i øyet i stedet for å fyre seg opp. For en jobb du har gjort, og så utrolig flink du er med både dyr og familie! Du er virkelig så dyktig, blir så imponert av hvor omtenksom, handy og sprek du er.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg