På tryne

I dag føler jeg meg rett og slett helt knekjørt etter gårsdagens migreneanfall som satte i gang i det jeg skulle reise å hente jentene i barnehagen. Jeg trodde først den skarpe sola blendet meg, men så måtte jeg innse at det ikke var sola, men et migreneanfall som var i vente. Jeg synes det er så grusomt at jeg nesten får angst i det jeg oppdager at synsfeltene begynner å tulle med hodet mitt. Jeg har omtrent en halvtime på meg fra synsfeltene forsvinner til hodepinen starter, så jeg sprang opp i barnehagen og tok med jentene uten å ta med matbokser eller skift hjem. På vei tilbake i bilen ringte jeg BT for å få han til å komme hjem og stå for middagen. 

Jeg vet aldri om medisinene fungerer, eller hvordan de vil fungere for hver gang. Dere husker kanskje den gangen jeg mistet språket av medisinene? Og selv om ordene ikke fant veien ut av munnen min så funket medisinene i det minste, for hodepinen slapp jeg. I går hjalp ikke medisinene så mye som å lette litt på smertene. 

Så vondt som jeg hadde i går er det lenge siden jeg har hatt, jeg lå regelrett og vred meg i sengen i 5 timer og var kun ute to ganger for å kaste opp det lille som var igjen fra lunsjen.. For de som lurer på hvorfor jeg kaster opp, så er forklaringen at smerten ligger sentrert så nærme kvalmesenteret i hjernen at det derfor er vanlig med oppkast sammen med migrene. 

Som regel har jeg et flust med energi dagen etter et migreneanfall, så jeg vet ikke om det er fordi jeg fikk migrene så sent på dagen i går, for i dag føler jeg at hodet mitt veier 10 kilo og er en eneste stor grøt, i tillegg er fremdeles alle lyder for høye, og lyset så sterkt at jeg vurderer solbriller inne. 

Nå ligger jeg på sofaen, og selv om skriving ikke er det jeg burde gjøre akkurat nå for hodet sin del, så får jeg en bedre ro av det enn å ligge stille uten å gjøre noe i enda flere timer. 

Min plan om å komme ajour i går gikk ikke akkurat etter planen, så jeg håper at litt hvile nå får meg i litt bedre form.. Huset står på hodet (noe det gjør ganske ofte), men i morgen får jeg besøk så da vil jeg ha en rent og ryddig hjem 😉 


– Speiltvillingene på Facebook – 

24 kommentarer
    1. Uff kjære deg! Ønsker deg masse god bedring og håper du blir full av energi i morgen isteden. Har migrene selv, veldig sjeldent, så har en idé hvor kjipt du har det. Men er det ikke skummelt å kjøre bil i det synet begynner å flakke? Du har synsfelt som får blendingsfølelse? Jeg vet jeg aldri hadde turt å kjøre bil med begynnende migrene:/

    2. Så fælt å høre, håper du kommer deg raskt!
      Men du Stine. Du (eller noen andre) MÅ virkelig begynne å lese gjennom innleggene dine før publisering. Du har så mange skrivefeil at det er rett og slett forstyrrende å lese, hvilket ødelegger opplevelsen av bloggen din :/

    3. Uff, kjenner følelsen! God bedring!
      Her mista jeg under siste migrene-anfall språket, altså ikke av medisiner, men av migrenen i seg selv. 🙁 Det ble full baluba her hjemme, alle planer gikk i vasken..
      Forklaringen fra legene på akutten var at jeg antageligvis mistet språket fordi smertene mine var i venstre side av hodet, og dermed påvirket delen i hjernen hvor språksenteret er (jeg fikk bare fram type første bokstav i ordet, ikke mer.. ikke babbel engang).
      Ta deg tid til å bli god, viktig å ta vare på seg selv! <3

    4. Madeleine: Tusen takk 🙂 Veldig kjedelig, jeg trøster meg med at jeg ikke har det så ofte selv, men det er ille nok de gangene i året jeg får det.
      Jo det er skummelt å kjøre bil, men ikke så lett å unngå når jeg allerede er på veien når jeg får det. Det er jo ikke slik at jeg blir blind, men jeg bremser kraftig ned og kjører sagte fordi det rett og slett er skummelt å ikke ha 100 % oversikt. 🙁

    5. ia: Bha! Ja, det håper jeg også 🙂
      Aiai, det har du helt rett i. Godt jeg får noen påminnere når det begynner å gå litt for fort for meg. Takk for tilbakemeldingen. 🙂

    6. Christina: Tusen takk 🙂
      Uff, ikke noen hyggelig opplevelse, og jeg har hørt at det er tilfellet hos flere, så det kan jo ha vært at det var det som skjedde med meg også, men jeg har hatt migrene i 12 år uten å oppleve dette med unntak av den ene gangen jeg prøvde en ny medisin.

      Kjenner at energien sniker seg på meg igjen, så litt hvile var nok det jeg trengte <3

    7. Hei, jeg vil bare si at mange som har problemer med migrene blir helt kvitt det med et lchf (low carb high fat)kosthold. En veldig bra nettside med informasjon om det er dietdoctor.com, som originalt er en svensk nettside som heter kostdoktorn hvis du heller foretrekker å lese svensk. Hvis du googler lchf migraine/migrene er det mye nyttig informasjon å finne. Om du bestemmer deg for å prøve er dietdoctor igjen den beste nettsiden som hjelper det å gjøre det skikkelig, unngå vanlige feil, oppskrifter og flere gode grunner til å spise lchf 🙂 En annen hjelp for oppskrifter er lesscarbs.se
      Hilsen en som er veldig fornøyd med lchf 🙂

    8. Som glad hobbysyer og trebarnsmamma leser jeg ofte bloggen din – og synes den er inspirerende og avslappet i stilen, men kommentert før har jeg altså ikke … Klarer ikke la være når jeg leser om migrenen din, for dette er jeg dessverre altfor godt kjent med selv. Du har tydeligvis auraforstyrrelser og for 5-10% av oss med dette blir taleevnen påvirket…mao ikke nødvendigvis en bivirkning av medisinen. Riktig god bedring uansett og god helg!

    9. Migrene er noe herk! Det siste året har det blusset opp mer enn tidligere og i tillegg har jeg opplevd lammelse i venstre arm og venstre del av ansikt før aura slo inn… burde egentlig komme meg til legen for å skaffe medisin, men jeg er alt for sløv! Dagen min blir jo ødelagt, og dagen derpå blir ødelagt… husler jeg så den videoen du la ut når du snakket bare “tull”. Skremmende greier!

    10. Hei, et lite “kjærring råd”, jeg sliter med migrene selv, men etter at jeg sluttet å spise sjokolade har anfallene gått fra 1-2 gang i mnd til bare i svært stressende tider (og vis jeg ikke er flink nok til å begrense sjokoladespisingen)
      ser du spiser sjokolade ofte så du kan jo teste det 😀 Merket stor forskjell og det er så deilig!
      Vet ikke hvordan medisin du bruker, men kan anbefalle nesesprayen zomag! Den lindrer selv når jeg kaster opp innen 20-30 min 🙂

    11. Hei Stine. Så utrolig kjedelig med migreneanfall:/ Jeg var mye plaget med det. Har siste mnd tatt folat tilskudd (0,4 mg) og har ikke hatt et eneste anfall 🙂 verd et forsøk! Folat er vannløselig så vi tisser ut et evt overskudd i kroppen:)!

    12. Uff, kjedelig med migrene. Jeg har det selv, men ikke så kraftig som du.. God bedring 🙂
      Hvor er forresten det fine serviset fra?

    13. Jeg føler med deg! Hadde på lørdag mitt første migreneanfall etter at jeg ble gravid for fire år siden. Det var skikkelig nedtur, trodde jeg var kvitt elendigheten.
      Ingen som ikke har hatt migrene kan forstå hvor handikappende det er!
      Krysser fingre for at både dine og mine anfall blir så få og ubetydelige som mulig.

    14. Har du prøvd å ligge i ett mørked å kaldt rom? (Ser alltid så lyst ut i rommet på snap) Det har hjulpet meg mye, men jeg har heldigvis ikke så kraftig som deg 😁

    15. Camilla: Det er ikke sjokolade som utløser migrene hos meg, men hormoner, så eneste gangen jeg gikk lang tid uten anfall var under graviditeten 🙂 Zomag har jeg ikke testet, så det kan være en ide :))

    16. Åse: Du kom nok inn litt sent, jeg rett opp litt feil, og det var noen 🙂 Men tusen takk 🙂
      Vet du, jeg har prøvd utrolig mye forskjellige, men ikke noe som hjelper meg i en stor grad.

    17. Siri: hmm? Det må jeg lese om, skal det hjelpe? For det som er litt morsomt er at jeg ikke fikk migrene en gang da jeg gikk gravid, og da tok jeg jo folat. Vet jo ikke om det var hormonendringer eller folat som kan være årsak til at jeg ikke var dårlig da, men det må jeg sjekke ut.

    18. Hei Stine,
      Du har sikkert fått hundre råd om migrene allerede, men tenkte bare å dele det som har hjulpet meg, kan aldri vite om det funker for deg også 😀 Med en gang jeg merker at migrenen kommer tar jeg noen tabletter som heter Excedrin, som selges uten resept i USA. Ble anbefalt disse da jeg studerte der borte, og de er de eneste som noen gang har fungert på meg. Vet at USA er langt borte da, men jeg deler gjerne mine 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg