110 år gammel symaskin

Det var en gang da alt ble laget for å vare… 


Her i Sverige er det litt dårlige internettforbindelser, så dere får bære over meg om det blir litt få innlegg. Det tar rett og slett veldig lang tid, samtidig som jeg må sitte på utvalgte plasser for å få inn signaler. 

I går fikk vi shoppet til store og små på Nordbyen, det var regn på værmeldingen, så da fant vi det bedre å gjøre unna litt handling. Regnet kom ikke og solen tittet frem da vi kom hjem, så vi klager ikke på det. 

Feriehuset vi bor i denne uken, tilhører Bjørn Tore sin onkel, en onkel som vi tre jentene også har tatt til oss som onkelen av alle onkler. Det ligger mye historie til det lille småbruket, og innendørs er det møblert og dekorert med alt tenkelig fra det siste århundre. 

Det er kanskje ikke vanskelig å forstå at min favoritt blant det antikke er symaskinen som står i finstuen. 

Jeg klarte ikke dy meg, jeg var nødt til å studere den nærmere, og tenk .. det er helt mulig å sy med den, og selv om den må tråkkes for å sy, og ikke har en elektrisk kobling, er den utrolig nok ikke så ulik symaskinen som er i dag. Jeg klarte ikke la være å søke opp litt historie, og finne ut når symaskinen ble laget. 

Isaac Merrit Singer grunnla Singer Manufacturing Company i 1851, da han var 40 år gammel. Firmaet skulle produsere og selge et revolusjonerede produkt, og senere ville han bli verdensførende i fremstillingen og distribusjon av syrelaterte produkter. Singer varemerket ble kjent over hele verden, og er fremdeles et kjent symerkenavn. 

Nettopp denne symaskinen ble produsert en gang mellom januar og juni i 1906. Med andre ord er symaskinen 110 år gammel, og den fungerer ikke i dag fordi den har stått til pynt siden den gang den ble laget. Symaskinen viser sine mange sytimer i slitasje her og der, men spesielt der stoffet har slidd over maskinen under sømmene. 

Tenk å kunne vært med på reisen den har hatt.. Tenkt å få se alle klærne den har sydd… 

Det var en gang da alt ble laget for å vare, da alt ble laget med sjel, og hvor hver datalj var tilpasset til fingerspissen. Det var klasse det! 


– Speiltvillingene på Facebook – 

9 kommentarer
    1. Jeg har faktisk to kjempegamle Singer maskiner.
      Den ene sto i vårt 111 år gamle hus nær vi kjøpte det, og den andre har jeg fått liv å Arve av min bestemor. <3 Når står den nedpakket fordi jeg ikke vet hvor jeg kan ha dem, men når jeg en gang får mitt eget hus så skal værtfall den ene stå til pynt i stua mi <3

    2. Eldre ting varer lengre enn nye! Å de kan til og med funke like godt som nye ting! 110 år gammel symaskin hadde virkelig bestemoren min likt! Kos dere på ferie 😀

    3. Har vært fast leser på bloggen din siden du startet opp, og må si jeg er svært imponert av alt du gjør! Du er et stort forbilde på alle mulige måter☺️ Mener bestemt at jeg så deg i Strömstad tidligere i dag, kan det stemme? Iført et fantastisk fint hjemmesydd skjørt 😉 Vurderte å gå bort til deg men heh

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg