Noe så genialt som en kuttemaskin

/ Sponset kuttemaskin /


– Hjemmelagde playsuit til jentene, med quotes som jeg har kuttet med min nye kuttemaskin på klesvinyl – 

Jeg har helt klart fått meg et nytt leketøy, som jeg ELSKER!! Kanskje ikke så rart når det å drive med hobbysyssel og kreativitet er blant mine sterkere sider. I dag er jeg bare nødt til å vise den fram for dere, for jeg har fått helt dilla på å bruke den. Både når jeg syr klær, men også for å dekorere, og lage stilige kort til bursdager. 

For en liten tid tilbake fikk jeg Silhouette Cameo Maskin fra Marianne bak nettbutikken www.kreativshop.no. Silhouette Cameo er en elektronisk kuttemaskin som kan kutte det som kuttes kan – nesten i alle fall. Den kan kutte stoff, klesvinyl, veggvinyl og papir for de som driver med scrapbooking, i tillegg kan man også skrive med den. 

Gjett om jeg kommer til å få STOR glede av den, når jeg skal lage bryllupsinvitasjoner, og annet gøy fremover. Den kan jo brukes til alt! 


Det følger med et program som man laster ned på dataen, og der kan man lage de kuleste design som maskinen kutter ut. Det følger også med 100 motiver gratis til programmet – som er litt forsjellige; enkle motiver, passende wallstickers-quotes og 3D designs. Det er heller ingen sak å laste ned et bilde fra det store internett for så å putte det inn i programmet, og klippe gratis der også.

Med maskinen får man med et gavekort som man kan kjøpe enda flere ønskede design slik at man kan skreddersy en egen samling – om det er fonter til fancy skrift, eller kule maler til kort. 

På rommet til jentene har vi laget stilige wallstickers av veggvinyl. Jeg har lenge tenkt at jeg skulle lage bokstaver til veggene, men siden det ville vært relativt tungvint å laget de for hånd har jeg utsatt. Da jeg fikk kuttemaskinen var dette det første jeg måtte lage. Jentene er veldig opptatt av alfabetet, så da er det klart vi må ha det på veggen. 
Fulgene i taket laget jeg ut av et bildet jeg fant på internett. Jeg lastet ned bildet, og dro det over i Silhouette Cameo programmet, så enkelt var det å få programmet til å forstå at jeg ville kuttet ut fuglene fra et helt vanlig bilde. 

Jentenes fetter Anton fylt 2 år denne måneden. Han ELSKER boblebiler, eller “bloblebii”, så da var jeg jo nødt til å utnytte meg av kuttemaskinen og lage et 3D kort med boblebil på. Kuttemaskinen kutter ut motiver, med brettekanter og det hele, så da den var ferdig var det bare å brette den sammen – så enkelt!
Inni esken lå det en liten hemmelighet som lille Tonton ble veldig glad for å finne. 

Jeg har også måtte finne frem symaskinene for å sy litt nye sommerplagg, da jeg skjønte at jentene hadde vokst en del siden sist sommer! Disse nye playsuitene betyr mer enn bare et vanlig sommerantrekk. Som dere kan se er playsuitene: “Same, same, but different” – Quoten kunne ikke passet bedre, men det kan jeg gå nærmere inn på i ett annet innlegg. 

Siden kutteprogrammet har mange ulike skrifttyper å velge mellom, var det en lek å lage denne qouten på klesvinyl. Når printet er ferdig kuttet, var det bare å plassere og stryke fast bokstavene. 

RABATTKODER hos Kreativshop

Som en takk for at jeg viser frem kuttemaskinen fra Kreativshop, har kreativshop gitt meg to rabattkoder som jeg får dele med dere: 

1) SPEILTVILLINGENE – gir 400 kr avslag på Silhouette Cameo – Tilbudet gjelder så lenge lageret rekker. Med maskinen følger det med alt du trenger for å komme i gang. 
2) STINE – gir 10% på alle varer ellers i butikken (gjelder ikke salgsvarer) – Tilbudet gjelder frem til 1.juli. 
 

/Nå skal det kuttes! 


– Speiltvillingene på Facebook – 

35 kommentarer
    1. Gratulerer med ny maskin! Elsker min, du har mye å se frem til 😀
      Handler ofte fra kreativshop.no selv, har lagt min elsk på Siser electric vinyl til klær. Skikkelig kule farger 😀 Er vanvittig kult å kunne si “jada, null problem. Klart mamma skal ordne batman og navnet ditt på en t-skjorte” 😄
      Gleder meg til å se hva du lager videre 🙂

    2. Tips: du kan også kjøpe universal penne holder, eller penner som passer til maskina, sånn i forhold til bryllupsinnbydelser eller bordkort osv 😀

    3. Jeg har nesten glemt symaskinene mine etter at jeg fikk Cameoen. ELSKER den. Men, kutter du ut hele bokstavene, og legger dem løst på plass?

    4. Så herlig! Jeg har også cameo, og jeg elsker den! 🙂 Så mye gøy man kan gjøre.
      Et lite tips: Det ser ut som om du har kuttet igjennom plasten, siden du har en og en bokstav. Hvis du endrer litt på instillingene og kun kutter igjennom vinylen, slipper du å plassere en og en bokstav 🙂 Da sitter all vinylen på plasten som det gjør utseendemessig i programmet, og du kan stryke alt på alt samtidig. Da slipper man at det blir kan bli litt skjevt 🙂

    5. Helskjønne heldresser på nydelige småsnupper *smiley med hjerteøyne* Og så langt hår de har fått! Jeg har nettopp klippet Olivia, så nå er det bare å vente på at krøllene vokser ut igjen <3

    6. Cecilie: Haha! Jeg skjønner hva du mener 😀 Jeg skrev hele delen som en tekst og plukket ut bokstavene ja. Delen som er igjen tenkte jeg å bruke til et annet antrekk. Blir stilig med en firkant av vinyl med skriften inni også 😀

    7. Kaja: Ja, helt utrolig! 😀 Hmm, men da ville jo det i mellom også satt seg fast på stoffet? Eller river du av det som ikke skal på først, og så plasser skriften? Det var jo veldig lurt! Skal teste det til neste gang:D

    8. Du speilvender teksten i silhouetteprogrammet,skjærer den i maskinen med vinylen opp og plasten ned med kniven innstilt på heat transfere material i programmet, og så river du bort den vinylen som sitter rundt bokstavene, snur teksten ned mot plagget med plasten opp og stryker på teksten

    9. Du trenger ikke pille av bokstavene. De skal henge igjen på plasten, og så stryker du med plasten på (husk bakepapir over plasten) . Du plukker fra hverandre det som er rundt, hvis du skjønner:)

    10. Skrev til deg under facebookinnlegget ditt om denne bloggposten, men ser du har fått tips om at du slipper å kutte ut bokstav for bokstav😃 Legg vinylen på matten med plastsiden ned, og speilvend teksten før du sender til kutting. Med rette innstillinger så kutter maskinen kun vinylen og ikke i bæreplasten. Pill bort vinylen rundt teksten, så sitter du igjen med kun teksten på plasten – og da erdet bare å plassere der du vil og stryke på😃

    11. For en genial oppfinnelse!
      Et lite spørsmål – må du bruke vinylen beregnet på stretch til jerseystoffer, eller kan man bruke andre typer?

    12. Mona: Jeg har ikke brukt det her, men det kommer jo litt an på. For siden dette er en løs modell vil den ikke strekke seg mye over ryggen ved bruk, ikke er det en kjempe stretch i stoffet heller 🙂

    13. Takk for svar. Jeg har bestilt meg en, så tusen takk for rabattkode! Gleder meg som et lite barn, så det er bare å fortsette å poste tips her, skriv gjerne hvilken vinyl du bruker også 😉
      Du er en inspirasjonskilde, tusen takk 🙂

    14. Du er så flink i alt du holder på med! Et lite spørsmål… Hvilken type papir bruker du til å kutte med i maskina? Jeg får det nemlig ikke til med min.

    15. Cecilie: Tusen takk 🙂 All slagt papir kan brukes. Har du kuttematten som du legger papiret på? Eller om jeg skal spørre på en annen måte: Hva skjer siden det ikke går?

    16. Wow! Denne må jeg ha! Perfekt for kreative sjeler!
      Vet du om man kan kutte ut noe som man har laget selv i f.eks Adobe Illustrator? Jeg driver med grafisk design..

    17. MaritNor: Ja, den er helt genial. Bruker den til alt føler jeg.
      Jeg kjenner ikke til programmet eller hva du lager, så det vet jeg faktisk ikke. Men jeg han hente bilder fra internett over i programmet og skjære ut bilder av det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg