Matchende jakke, tights og bluse

Mitt nyeste syprosjekt 

Stolt som en stor hane fikk Otilie såpebobler etter en sjekk på sykehuset i dag. Såpeboblene måtte så klart testes så fort vi kom hjem.

Otilie har fått en kul ved håndleddet som er under utredning, og da hun fikk valget om å dra på sykehuset alene med meg, eller å ha med Olivia, trengte hun ikke å tenke seg om to ganger. Olivia var med som en støttende krykke, og skapte en trygghet for sin søsters møte med den fremmede mannlige doktoren. 

Etter sykehusbesøk reiste vi på restaurant og tok en sen rekelunsj, før vi handlet og reiste hjem. Dagen har vært helt utenom det vanlige, og det merker jeg er veldig godt. Med barna i barnehage blir det ikke like mange av de spesielle dagene mer. 

Jeg benyttet også anledningen til å ta noen bilder av jentene i ført mitt nyeste syprosjekt. Det er faktisk første gang jeg har sydd en jakkegenser, og jeg ble utrolig fornøyd med resultatene på antrekkene. 

Jakke og tights er sydd i ribb stretch. Blusen inni er sydd av to bumullstoffer med samme print, men i forskjellige farger. Disse bomullsstoffene har jeg i tillegg tatt opp som detaljer i genseren, som gjør at de forskjellige plaggene passer perfekt sammen. 


 

– Se mer av mine syprosjekter – 

– Sy selv – 


– Speiltvillingene på Facebook – 

47 kommentarer
    1. Så fine 😃😃 av og til skulle eg ønske eg kunne vært flue på veggen når du sydde. Du har akuratt min smak som eg liker og kle opp min datter med 😊

    2. Må bare si at jeg elsker bloggen din.
      Den er veldig inspirerende og nyttig. Den har lært meg kjempe masse ang sying. Liker veldig godt at du legger ved masse bilder og videoen om ting du syr. Tusen takk for at du deler dine pesonlige oppskrifter og hvordan du lager de.
      Noen gang tenkt på sykurs ?
      Og har du gått tegning,form og farge elns på vgs ?

    3. Wow så fint😍 Hvordan klarer du å lage slike flotte mønstre på egenhånd? Jeg ser for meg mye jeg har lyst å sy, men klarer ikke å få det ned på papiret liksom🙈 Du inspirerer veldig 😊😊👌🏼

    4. Kjempe fint😃 det er så inspirerende å lese bloggen fin, den har fått meg til å begynne å sy,
      Men jeg sliter litt når jeg syr rundt halsen, stoffet strekker seg ut å gjør halsutrigningen alt for stor, hva gjør jeg feil? 😊

    5. Jeg må bare si “wæo”! Du er bare så inspirerende! Kjempeflotte sett! -og så nydelige jenter og da-de er jo bare så skjønne!

    6. Det dukket opp en helt identisk kul på femåringen min i helgen, på samme hånden og på samme plass som hos Othilie. Har fått legetime i begynnelsen på Mai.. Blir godt å få sjekket det, selv om det sikkert bare dreier seg om en fettkul/ cyste. Får håpe kulene forsvinner av seg selv 🙂
      Ps: Nydelig kolleksjon! <3

    7. Du er så flink Stine! Det andre bildet var skikkelig koselig, det ville jeg ha hengt opp om jeg var deg! (Bare midtstill det litt slik at de ikke sitter for mye til høyre i bildet, men mer midt på. Veldig fint med mye luft over!)

    8. Hege: Hihi, da hadde du nok ledd 🙂 Jeg trur jeg ser veldig konsentrert ut, og mens jeg syr er jeg som regel dypt inne i en krimbok (lydbok), så helt plutselig ler jeg høyt, eller grøsser på ryggen 😀 Sying for meg er nok som TV for andre 🙂

    9. Ann Merethe: Tusen hjertelig takk, et stort kompliment å få 😀
      Jeg har tenkt på det faktisk, men det blir nok ikke helt med det første.

      Nei, jeg gikk studiespesialisering med breddeidrett på vgs 🙂

    10. Siv: Tusen takk 🙂 Tja, si det. Jeg begynte jo med ferdige mønster da jeg startet for snart tre år siden, men det har jo blitt en god del plagg etter det. Så mønsterene har liksom utviklet seg. Jeg endret kanskje på en kjøpt model, og neste gang endret jeg på min modell som var endret fra den kjøpte osv. Nå har jeg tegnet så mange mønster at det er like greit å tegne som å skulle kjøpe. 🙂

    11. Lovise: Så koselig å høre 😀
      Hvordan kant og genser syr du da? Nå gjetter jeg på at du syr en genser i jersey (stretch), og så bretter du bare ned halskanten og syr? men da strekker sømmen seg, slik at halsen utvides? Er det problemet?

    12. Ingeborg: Tusen hjertlig takk 😀 Dette settet likte jeg veldig godt selv, og fikk nesten ikke sydd fort nok. Jeg syntes det var så deilig å sy i litt mørke farger. Ikke bare fordi det lite av det i butikk, men også fordi jeg er lei av flekker fra bær og annet som aldri går av i vask på de lyse jenteneklærne 🙂

    13. Janne: Så lenge den ikke er vond er det ikke så farlig tenker jeg 🙂 En kul ved håndleddet er ikke det verste stedet å få en kul 🙂 Helt ufarlig fikk vi beskjed om i dag.

      Tusen takk 🙂

    14. Morsomt å se de fine antrekkene du har laget, lekre er de rett og slett. Men det aller fineste er å se den lille hånda med de nydelige hestehoven med små. små stilker:-) garanterer at de var ganske så varme før de kom i vann..Peneste og beste blomsterbuketten jeg vet. Ha en fin morgendag

    15. Så fantastisk fine! <3
      Har du laget mønsteret til jakkene selv eller er det et ferdig mønster?
      Ønsker meg flere sy-videoer siden jeg av og til synes det er vanskelig å følge instruksjoner fra bilder og tekst. Er det noe du kunne tenkt deg å gjøre mer av?
      Bloggen din er utrolig bra

    16. Hei! Så fine antrekk! Håper det kommer en tut på jakken etterhvert, har veldig lyst til å prøve meg. Takket være deg har jeg nå begynt å få dreisen på syingen, og det har blitt luer, gensere, heldresser og mye annet småtteri. Så tusen takk for inspirasjon og gode forklaringer!
      Bare et lite tips hvis du begynner å bli lei av Stoff og Stil (eller bare er ute etter noe annet): sjekk ut nettbutikken til uglemor og lille-l. Helt fantastiske stoffer og nydelig kvalitet! Litt dyrere, men det blir jo uansett ikke så mye ekstra pr. plagg 🙂

    17. Nei men herlighet så nydelige klær (og jenter)! :O Dette må jo bare i høstkolleksjonen!!! Og når har du egentlig tid til å sy alt dette? :p
      Har det blitt vår hos dere? Her er det bare rett over frysepunktet :S Det så så kaldt ut med så lite klær på jentene. Jeg regner med at du har kontroll altså 😉 🙂
      Jeg har en sånn halvveis tvangstanke om å alltid hjelpe folk, så til Amalies kommentar:
      Link Otilie rosa: https://www.stoffogstil.no/metervarer/vevet-bomull/printet-vevet-bomull/vevet-bomull-lys-pink-m-smaa-rosa-blomst
      Link Olivia mørk: https://www.stoffogstil.no/metervarer/vevet-bomull/printet-vevet-bomull/vevet-bomull-graa-med-smaa-rosa-blomster

    18. Hei!
      Bøyer meg i `hatten` nok en gang.. utrolig fine antrekk på skjønne jenter. Skjønner bare ikke at du får tid til alt, vips så har du sydd et helt antrekk til begge jentene på en liten kveldsstund liksom 🙂 Veldig inspirerende å følge deg, men lurer på.. har du kutta ut ukesmenyene? (har isåfall full forståelse for det)

    19. Oi! Kjempefint sett! Kommer det kanskje mønster og tutorial på jakken? 🙂 Jeg begynte å sy på inspirasjon fra deg, og har sydd masse både til barn, til huset og til meg selv nå. Må si jeg liker dine oppskrifter bedre enn kjøpte! Bedre passform, og lettere å forstå! 🙂

    20. Lise: Jeg har laget det selv ja 🙂

      Jeg skulle gjerne gjort mer av det, hadde det ikke vært for at det er så tungvint. Det tar ekstremt lang tid å sette sammen en film, og laste den over på nett. I tillegg nærmer mr. mac seg 5 år, så han begynner å bli litt treg, og går gjerne i lås når filmen blir litt for lang

    21. Cathrine Narum: Tusen takk 🙂 Tja du vet, timene fra 22 til 02 for eksempel :S

      Her er det nydelig vår, 13 grader og langs grøftekantene smiler blåveis og hvitveis 😀

      Ah, så flott at du fant 😀

    22. Marianne: Tusen takk 😀 Jeg har hatt litt dilla og sydd litt mye i det siste, men nå er jeg tom for stoffer og får ikke sydd før neste tur til S&S :O 😀
      Jeg prøver å holde de enda, men avsluttet delingen på bloggen, da det ikke var så stor interesse 🙂

    23. Lovise: Fint, bare greit å vite at vi er på samme sted når jeg svarer. Jeg forstår problemet ditt. Når jeg lager kanten på denne måten så syr jeg først rundt kanten med overlock, slik at jeg får en søm som jeg bretter ned, da har ikke stoffet så lett for å strekke seg.

      Jeg går riktignok ut i fra at du ikke har overlock, og da er det en andre metoder som kan brukes. For det første er det lurt å ha en tvillingnål for strechstoffer. Du kan stille opp stinglengden til 3 for at stingene ikke skal være så tette. Så er det veldig veldig viktig at du ikke holder igjen stoffet, men heller nesten bytter det litt inn i symaskinen.

      Når du bruker denne nålen som jeg nevnte så får du en søm med elastitet, etter at du har sydd kanten kan du stryke over sømmen, og da retter rynkene seg ut.

      Eller du kan lage en annen variant. Da klipper du ut en stripe fra jerseystoffet, ca 3-4 cm bred, og så lang at den når rundt halsen. Brett den dobbelt på langs, og sy den på, rette mot rett til halsen, og mens du syr strekker du ut den smale ribbstripen.

      Her bruker jeg denne teknikken i halsen :
      http://stineskoli.blogg.no/1441118760_01092015.html

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg