Er det sikkert nok?

Politiet vinket meg inn til siden, med hamrende hjerte rullet jeg ned viduet. Det var en rutinekontroll, og selv om jeg viste at alt var på stell kunne jeg ikke stanse den nervøse prikkingen i beina. Politibetjent sjekket sine plikter, og da han studerte barnesetene uten barn i, måtte han stoppe opp. 

– Kan ikke du fortelle meg litt om disse bilsetete, kjører du med barna i denne retningen? 

Selv om jeg aldri har vært i trøbbel med politiet, eller fått så mye som en liten fartsbot ble jeg så nervøs ovenfor den høye velkledde politimannen at ordene kom stottrende ut av munnen min, mens jeg forklarte funksjonen av de lekre rosa og lilla barnesetene. 

Halvparten av barna feilsikres i bilen – I følge Trygg Trafikk og NAF.! HALVPARTEN!! 

Det forundrer meg ikke heller, for jeg har flere ganger opplevd andre som har ledd av min av- og påkledning av barna på vei inn og ut av bilen. Jeg ser så mange barn som hopper ut av bilen med bobledressen på, og hvor mange barn mellom to- og fire år sitter egentlig bakovervendt?? 

De fleste mener barnet ikke får plass bakovervendt, men er det barnet eller er det deg? Og hvis det er du som sitter trangt, er det ikke verdt det den dagen du møter en bil front mot front? 

Jeg prøver ikke å tråkke på noen sine tær, men det er for en grunn at anbefalt bruk av bakovervendt sete er så lenge som mulig, og aller helst til barnet er 4 år: 

– Årsaken er at hodet til mindre barn er stort og tungt i forhold til resten av kroppen, samtidig som muskulatur og beinbygning er svakere enn hos større barn og voksne. Når barnet sitter bakovervendt, fordeles kreftene ved en kollisjon, slik at risikoen for nakke- og hodeskader reduseres. – NAF


 

Sikringen i dag er noe annet enn da vi var små, og jeg har selv måtte ta diskusjonen med min egen mamma. Hun hadde bare hjulpet meg med påkledningen før vi skulle reise, og trakk på den tykke rosa bobledressen. 

– Men Stine, det er jo så kaldt ute! Hun kan jo bli syk uten nok klær på seg. 

Jeg følte meg både teit og vanskelig da jeg kledde av datteren min igjen, og i stedet tok på den tynnere ulldressen. Men jeg fikk bare være vanskelig, for jeg tar heller en febersyk unge, enn et barn med alvorlige skader om vi skulle vært uheldig – samme hvor kort vi skal kjøre. 

Hvis jentene blir sinte og bestemmer seg for at de ikke vil sitte fastspent i belte så er de så myke at de klarer å sno seg ut med skuldrene først. Det til tross for min pirkete sikring. Med en bloblejakke kan de bare lene seg mot belte og dra skuldrene bakover for å komme seg løs – så alt for dårlig sikret.

 

Jentene våre fyller tre år om to uker, og de sitter som en drøm bakovervendt, så hvorfor skulle det være noe annerledes for andre barn? Bilseter og biler er forskjellige, men beinplassen til barnet er allikevel den samme. Det er plassen i forsetene som varierer fra bil til bil med et bakovervendt sete. 

 

 

Jeg har ikke vanskelig for å forsvare hvorfor jeg kler av, passer på at beltet ikke er vridd, og snur setet bakovervendt. Verre er det å spørre hvorfor andre velger å ikke sikre barnet sitt etter anbefalingene.

 

Sikrer du barnet ditt skikkelig? Og sier du i fra til de som ikke gjør det? 


– Speiltvillingene på Facebook – 

77 kommentarer
    1. Barna mine er skikkelig sikret med gode bilstoler, men største som blir 4 i sept sitter forovervendt ikke for hun har dårlig ben plass men hun spyr etter noen få meter om hun sitter bakovervendt, noe som hun gjore fra hun var 1år, prøvde alt bortsett fra medisinering.. Ønsker ikke å pakke i frøkna medisiner for å kjøre de få min til barnehagen

    2. Så bra at du retter litt oppmerksomhet rundt sikring av barn i bil 🙂 gutten min snodde seg ofte ut med skuldrene, da kjøpte vi en slik beltesamler 🙂 bare et tips 🙂

    3. Vi har samme barnesete som dere ( i annen farge da )
      Men bruker dessverre boblejakke, pga
      Kuldeastma/ barneastma så vi må på sykehus
      Om barnet er for dårlig kledd.
      Noen tips til hvordan vi kan sette han trykt og varmt
      I barnesete?

    4. Olivia sitter selvfølgelig bakovervendt, og det kommer hun til å fortsette med lenge. I AP’s bil er det bittelitt trangt til beina, men i min bil har hun veldig god plass! 🙂
      Jeg så en gang en som hadde sin 1-åring fremovervendt. Jeg ville si ifra, men turte ikke i frykt for å “blande meg inn”. Jeg tenkte at neste gang jeg ser det skal jeg si ifra. Familien byttet tilfeldigvis barnehage, og jeg så dem ikke igjen. Tror du jeg angrer eller?
      De fleste har vel sett artikkelen som ofte kommer i nettaviser og på facebook. Om moren som først delte et bildet av seg selv om barnet i bilen (fremovervendt sete) og senere havnet i en bilulykke der barnet døde. Noe av det værste for moren var at “alle” hadde sett bildet hennes på facebook, men ingen hadde sagt ifra at hun burde snu setet. Nå var det forsent!

    5. Jeg er helt enig, desverre ble jenta mi på 2 så utrolig bilsyk og spydde på bare små turer. Til slutt fikk vi henne ikke inn i bilen. Men etter at vi fikk nytt sete som skal være i følge naf osv nesten like sikkert. Så nå har hun pute framme over magen.
      Og spyr kun på langtur.

    6. Mi på strax 3 år sitter også bakovervendt, og skal helst gjøre det til hun er 4:) ingen problemer med dette:) har måttet bytte fra cybex sirona til besafe izi plus da hun er veldig lang for alderen og ryggen i cybexen ble for kort. Får helt vondt i meg når jeg ser små unger rett over året som er snudd fremover.

    7. Her satt jenta bakover til hun var 3år, men da var beina så lange at hun skreik av smerte hver gang hun ble satt i setet. Jeg skulle gjerne hatt henne bakovervendt til hun var 4-5-6 jeg, men når kjøreturen blir til tortur for barnet så følte jeg at vi måtte snu henne.
      Vi prøvde alt for å bedre ting(flyttet frem setet mitt så langt at jeg så vidt kom meg inn i bilen og satt med smerter i beina pga liten plass, men da sto setet hennes så langt bak at det var ikke forsvarlig å kjøre sånn. Det bikket rett og slett).
      Dere er heldige som har barn som fortsatt har beinplass. Hadde jenta her hatt det skulle hun fått sitter slik til hun ble konfirmant for min del, hehe. Men hun fikk sitte bakovervendt så lenge det gikk, og det var mye lengre enn flere andre barn rundt oss.

    8. I Sverige e dei faktisk komt enda litt lenger enn oss og anbefaler bakovervendt til minst fem år, og det finst flere stoler som er store nok til og med til en seksåring, så at folk snur barna ved tre år fordi det er trangt, det er en dårlig unnskyldning for å utsette barna sine for livsfare.

    9. Dette var som å lese om meg selv. Gjør akkurat det samme selv.
      Min jente er 3,5 år og sitter bakovervendt fortsatt. Trangt til beina, noe alle kommenterer men hun klager ikke selv. Sitter fint og trygt!:)

    10. Veldig bra innlegg Stine!! Det er så viktig at barna blir sikret skikkelig og at de sitter bakovervendt så lenge som mulig. Flere barn dør i trafikken og får alvorlige nakkeskader på grunn av at de sitter forovervendt. Ja, d blir mindre plass til beina for mor og far i setene foran, men d er d verdt!Stå på Stine. Flott blogg!

    11. Vi måtte snu ved 3 års alderen pga bilsyke. Vi kunne ikke ta en tur ned til butikken på 2 min uten at det var fullt av oppkast. Skjønner poenget ditt, men det er lov å bruke hodet. Livets skole gir deg ikke noe reflekterende tankegang. Helt klart bør alle sitte bakovervendt, men det er ikke alltid mulig pga ting som bilsyke osv. Tok en telefon til NAF og ble da anbefalt et veldig bra sete for å sitte forovervendt når situasjonen var som den var.

    12. Vi har samme sete til vår 2 åring og han har vokst ut av setet nå. Når barnet ligger over 97 percentilen og er på størrelse med en gjennomsnittlig 3,5 åring er det ikke alltid like lett. Spesielt når pappaen er 190 og vi ikke har en spesielt stor bil. Vi har kjøpt ett nytt bakovervendt sete, men jeg blir frustrert av at “alle” tror at det like enkelt for alle familier når det gjelder sikring i bil.

    13. Ja!! Det er så sinnsykt bra at dere som når ut til folk tar opp dette! Jeg har ikke barn selv, og får av og til blikket “du vet ikke hva du snakker om”, men jeg er ambulansearbeider og vet hva som kan skje
      Og jeg har brutalt vekket flere venninner med dette, for noen holder det med ditt utsagn. “jada, vi vet det er vel sikrest, joda det bør vel være slik, men vi skal så kort, vi kjører trygt, han sover bedre forovervendt…” Vel, du aner aldri hva eller hvem du møter på veien, og resultatet av en krasj, eller _bare_ en hardt oppbremsing med små barn forovervendt, er innvendig halshugging!
      Halshugging! Ryggmargen skilles fra hjernen innvendig, fordi hodet blir slengt framover mens ryggen sitter fast i selene!
      Jeg har sett denne skaden også på voksne mennesker etter krasj, og den lar seg ikke fikse. Så hardt og brutalt bør enkelte få det inn 🙁

    14. Dette blir en litt for lettvint konklusjon. Jeg er helt enig i at barn bør sitte bakovervendt, men samtidig kan det være veldig mange grunner for at man ikke har mulighet til det. Benplassen til barna er IKKE den samme i ulike biler, og med ulike seter. Vi har benyttet oss av 3 ulike Britax seter for samme vektklasse, og forskjellene er store. De samme setene har vært brukt på en Avensis, Rav4, en Passat og en Mini, og forskjellen på benplassen varierer. På en annen side kan enkelte barn være hardt rammet av bilsyke, noe som igjen kan være en grunn til at setet vendes frem før 4 år. Videre kan forskjellen på en treårings høyde variere med godt over 10 cm, noe som igjen vil føre til at noen rett og slett ikke sitter komfortabel bakovervendt. Uansett, det viktigste må jo være at et barn er forsvarlig sikret, og nei- jeg kommer ikke til å legge meg bort i hvorfor andre har valgt å vende barnet fremover før fylte fire år.

    15. Veldig viktig tema og kjempefint at du tar det opp. Tror ikke dette kan sies ofte nok. Jeg har hørt foreldre ha så mye dumme argumenter for at de lar barna sine sitte framovervendt allerede fra 1-2 års alder. Bla. at de ikke vil at bena skal bli knust hvis de kolliderer… Også det klassiske med at 3 punkts beltet legges under armen og ikke over. Vi hadde ei kjempeflink dame fra Trygg Trafikk på et foreldremøte i barnehagen der dette var tema. Vi fikk utrolig mange aha opplevelser, veldig nyttig😀 Det anbefales virkelig å be Trygg Trafikk komme på møter på bhg og skoler, dette stiller de gladelig opp på uten kostnad. Kult m rosa seter forresten, vi har også cybex men litt kjedeligere farge da (svart) Veldig fornøyd med cybex👍

    16. Enig! Jeg er som deg og sikrer godt og kler av. Har heller et teppe/dyne jeg kan legge over fanget hvis det er veldig kaldt. Jeg har ei på 2 og venter en til nå. Vi er nødt til å kjøpe ny bil når minstemann ikke kan sitte i babysett lenger (fordi mannen min er så lang), men heller koste på seg en stor bil enn å risikere noe, spør du meg!

    17. Jeg her helt nazi når det kommer til sikring av barnet mitt i bil. Så ille at besteforeldre drømmer om natten at jeg kjefter på de fordi de ikke har sikret henne rett, om det er krøll på belte, ikke strammet nok, for tykke klær !! Jeg klarer heller ikke å la de sikre henne selv når jeg er tilstede uten å ha godkjent det! Når jeg skal kjøpe bilstol velger jeg alltid den som har kommet best ut i sikkerhetstest, koste hva den koste vil. Her kommer sikkerhet først. Har hatt jenta mi bakovervent helt til hun hadde vokst helt ut av alle bakovervente stoler som vi har på markedet. Barna er det viktigste vi har!

    18. Tonje: Jeg følte at litt engasjement og diskusjon rundt temaet er viktig. Det er kanskje mange som ikke tenker over hva en boblejakke kan føre til.
      Lurt tips, det er ikke et problem hos oss, kun ved “raserianfall” under kjøring. 🙂

    19. Dette er et så innmari viktig tema å ta opp! Har selv måttet forsvare meg for mine foreldre med tanke på bilsikring ! Og jada, det gikk som regel fint å ligge på hattehylla på 70tallet. Men hvordan skal vi kunne gå rundt med all kunnskapen vi har i dag og ikke velge det beste for våre barn? Ser mange 4-5-6 åringer i nabolaget som får sitte foran uten egen bilstol.. Det er nok snakk småturer under 50 km i timen, men det skal ikke store smellen til før det kan få alvorlige følger!! Når alt dette er sagt må jeg også innrømme at min 3 åring nettopp er snudd framover. Jeg liker det ikke, men han var så misfornøyd med både stol og å sitte bakovervendt (har storesøster som sitter framovervendt) at det gikk utover vår konsentrasjon og fokus i trafikk.. Det er ikke lett å kjøre bil med konstant klaging fra baksetet.. Vi vet jo aldri helt hvordan det er å stå i andres sko! Men veldig mange skulle gått en runde med seg selv når det gjelder bilsikring!

    20. Cathrine Narum: Åh, det bildet har jeg ikke sett :O Men det deles jo ofte om kollisjonstester der man ser forskjellen på sikring av barn med dukker, og det har i hvertfall skremt vettet ut av meg.

      Det er vanskelig å si i fra, jeg føler også at det er å “blande seg inn”, men hva hvis de ikke vet ? Hmm. Synes det er vanskelig, og derfor jeg ønsker å få litt engasjement og diskusjon rundt det.

    21. Sønnen min ble 3år i desember og jeg måtte motvillig begynne å ha han fremovervendt i januar. Han er rett og slett for lang for de bakovervendte setene. Sa da har jeg han heller riktig sikret i et fremovervendt sete enn uriktig sikret i et bakovervendt..

    22. Ingvild: Så bra 🙂 Jeg trur også at ved å dra til en butikk som selger bilseter så er det mulig å finne et bakovervendt sete som både passer barn og bil.

    23. Det viktigste i de tilfeller hvor barnet må snues for tidlig, at å ikke ha de i 5-punkts seler. Da må de få sete hvor bilbeltet brukes, for da vris kroppen heller enn å sitte bom fast mens hodet slenges frem.

    24. Janne: Det er så klart store forskjeller, og de som kan og vet sier: så lenge som mulig, aller helst til fire års alder. Det er nok flere tilfeller der det ikke lar seg gjøre om det er bil eller bilsete som er årsak i det.

    25. Line Liland: Jeg synes det er et viktig tema å belyse. Det beste er når det blir et så stort engasjement som det blir her! Mange viktige stemmer kommer til uttrykk.

    26. Kjempeviktig at barna sitter bakover!! 🙂
      Jeg har fjernet nakkestøttet, slik at han har bedre utsikt bakover 🙂

    27. Tuusen takk for at du får dette ut! Jeg er ekstremt opptatt av at sønnen min og generelt barn skal sitte riktig i bil og i tillegg bli strammet godt! Jeg ser så mange som strammer alt for lite, og jeg forstår ikke hvorfor dem ikke skjønner hvor farlig det er.
      Sønnen min på 2 år går hele vinteren i fleecedress, fordi den er tynn nok i bilstolen. Er det nærmere 20-30 minus ute har han ennå fleecedressen, men han setter seg inn i oppvarmet bil og får et ullpledd over seg i tillegg 🙂
      Med besteforeldrene får jeg nesten panikk.. Haha! Tydelig at de ikke er vant til nymotens bilstoler. Vridde belter og null stramming, de er nok redde for at han skal få vondt, hehe!
      Og den kommentaren fra ambulansearbeideren :s gud bedre..

    28. Tone: Nå måtte jeg lese kommentaren din så mange ganger før jeg forsto at du hadde fjernet nakkestøtten i bilen og ikke på barnesete 😀 Haha. Uff. Det var jo et lurt tips.

    29. Anita: Besteforeldre som rister på hodet er vist ikke så uvanlig nei 😀 Haha. Jeg må alltid ettersjekke, og oppdager til stadighet vridd belte eller lite stramming. 🙂

      Du la merke til den da ! Skremmende.

    30. Så flott du setter fokus på dette! Dersom jentene snor seg ut av beltene, går det og an å bruke beltesamler, men da kan det være lurt å ha en beltekutter lett tilgjengelig 🙂

    31. Bra at du tar det opp!:) det er alt for mye dårlig sikring, jeg blir helt skremt! Når jeg henter i bhg, ser jeg bilene som står parkert utenfor småbarnsavdelingene, og ser svært sjeldent bakovervendte seter. Der er alle barna under 3år. jenta mi blei 4 i januar og sitter bakovervendt enda:) eneste på sin avd i bhg hvertfall, der de minste er 3,5år. i november passerte hu vektgrensa på beSafe x3,så da kjøpte vi nytt bakovervendt som går til 25kg:D håper hu kan sitte lenge! Lillebror på 7mnd skal snart over i neste stol,og lurer litt på Cybex sirona da, er du fornøyd?:)
      Her har vi også alltid brukt ulltøy og teppe over. Bilstolpose på minstemann:) varm lue, varme sko, skjerf og votter hjelper også, også har vi forvarmer på bilen da (men har ikke alltid hatt det, og det fungerer fint uten også).

    32. Kjempebra innlegg om et veldig viktig tema! Synd dette ikke tas opp på f.eks barsel og helsestasjon så alle får informasjonen. Jeg tror det er mange som vil det beste, men ikke vet f.eks at de ikke bør sitte i ytterjakka og at selene må strammes skikkelig.

    33. Så bra at du tar opp dette med sikring av barn i bil! Jeg vil bare “blande meg inn” og si at du har nakkestøtta alt for langt opp, de skal være på skuldrene 🙂

    34. Hei! Kjempebra at du tar opp dette! Jeg har ikke barn, men jobber som bilstol-selger og vi hører mange rare unnskyldninger for å ikke sitte bakovervendt. Vi anbefaler alltid bakovervendt opp til 18 kg / 4 år. Det er det klart beste for barnet, uten tvil. Når det er sagt har jeg også forståelse for hvorfor noen er nødt til å snu, da noen barn blir dårlige osv, det er også viktig å huske på andres sikkerhet, dersom barnet bare skriker og distraherer sjåfør er det heller ikke forsvarlig å kjøre med barnet bakovervendt. En ting til jeg vil legge til er at mange tenker at et forovervendt sete er ok som et besteforelder sete eller til og fra barnehagen sete -det er det IKKE. Sannsynligheten for ulykker er like stor på korte distanser som lange. Kjempebra at du tar opp tema! Stå på!

    35. Kristine Grøtvik Johansson: Så fint å høre flere med samme erfaring 🙂

      Vi har vært veldig fornøyde med Cybex Sirona, og jeg elsker at setet kan vippes ned, det er jo i hvert fall genialt til lillebror på 7 mnd. Da får han den liggende stillingen og unngår at hodet faller mot brystet når han sovner i bilen 🙂

    36. Pia: Det må jeg få sjekket opp 🙂 For hvis beltene skal over skuldrene, som jeg har hørt er viktig, så følger nemlig nakkestøtten med, og da må nakkestøtten være der for at betet skal være plassert riktig. Med det skal jeg helt klart sjekke opp på dette setet 🙂

    37. Endelig noen som belyser denne saken!! Har ei datter som er like gamle som dine, hun sitter bakovervendt og har aldri klaget på det! Hun vet heller ikke om noe annet 🙂 Sikring av barn i bil er noe jeg brenner veldig for. Kan sikkert virke hysterisk for noen, men det får så være.. ser dessverre så alt for mange som snur barna sine alt for tidlig..

    38. Så bra du setter fokus!
      Alle mine fire barn har og skal sitte bakovervendt så lenge som mulig. De to største på 9 og 7 år satt til de var 4,5år begge to. De minste på 2 1/2 og 9mnd skal få sitte bakover minst like lenge.
      Jeg får så fnatt av folk som snur uten en VELDIG god grunn, som voldsom bilsyke f.eks.
      En annen ting som irriterer meg grønn, er folk som sier: ” vi overlevde vi” og viser til cowboytilstander, med vognbagen på taket i sin barndom.
      Nei, tommel opp for bakovervendt sete!

    39. Grunnen til at det kan være annerledes for andre barn, er jo at alle barn er forskjellige. Jeg har ei på 3 år, hun sitter forovervendt, hun er veldig høy for alderen, altså hele 118cm. (Sist hun målte seg) og da blir det veldig trangt å sitte bakovervendt dessverre. Men hurra for de som kan det, og de som gjør det!! Det er det som er det sikreste!😃

    40. Dere klar over det er mange grunner for at ungene spyr?? Det kan være sp mangt som dere har gått rett ungdn har spist og rett og kjøre. Bilsyke har med balansen å gjøre. Snuing er ikke unnskyldning.
      Kjempe bra du tar opp ett så bra tema stine. Vi må desverre snu vår løpe av sommer/ høstn. Grunnet vi er på siste hakke på multi techen vi har. Ho er 2,5 år.

    41. Bra innlegg! Mitt barn er 4,5 år og sitter fremdeles bakover vendt! Har aldri hørt klaging over dårlig plass. Hun blir sittende bakover vendt så lenge som mulig.
      Det er fult mulig å ha barn over 4 år bakover vendt! Skjønne selvsagt at et barn på 4 år varierer både i vekt og høyde.

    42. Nakkestøtten er riktig, den følger som du sier med selene og er derfor formet annerledes enn en vanlig nakkestøtte. Selene skal være rett ut fra skuldrene ikke over og helst ikke under. Min på 2 1/2 nå begynner å bli så lang at selene er på vei nedover bak skulderen selv om vi har stilt nakkestøtte/seler helt opp. Så vi står i vippen på hva vi skal gjøre for selv om sirona er litt kort i ryggen så er det få seter som kan romme så lang gutt bakovervendt. Så her lurer jeg på å snu han fremovervendt i sironasetet(for der har han puta og vil fortsatt sitte veldig trygt) 🙂
      Men det er et tungt skritt å ta så lenge en vet hvor sikkert bakovervendt er!!! Men han veier og snart så mye at jeg evt må over på 0-25 sete og da er det bare concord Reverso som har isofix, og syns ikke det ser så bra ut. Men så har britax kommet med et som ligner sirona men er lenger i ryggen(dual, mener jeg på det heter) så vurderer det også(men 18kg). Syns det er vanskelig..

    43. Mine barn satt bakovervendt til 2 år som var anbefalinga da. Heldigvis ingen kollisjoner. Kommet mange bedre seter på markedet etter det, men så en del plagdes når de hadde store barn med å få det til. Når jeg var liten var det ikke påbudt med belte en gang, så verden går framover. Tenker det er greit å tenke sikkerhet, at innlegg er fint, men synes det er mange ting som er
      verre i barneoppdragelse enn å være litt uforstandig..Noen ting må folk velge selv, og er masse ting folk gjør som er veldig, veldig farlig.Drikke kaffe med barn på fanget eller ha koppen i nærheten av barn f.eks En brannskade etter kaffekopp kan plage et barn i et år med smertefull skifte, transplantasjon, etc, snorer til persinner som henger ned etc. Uforsvarlig oppbevaring av vaskemidler og medisiner. Leke med varer med prislapper på. Bra det oftest går bra, men er så masse forhåndsregler man kan ta…

    44. Liker at du belyser temaet 🙂
      Selv er jeg også veldig opptatt av rett sikring i bil. Begge mine sitter bakovervendt og skal gjøre det lenge.. Bruker også ulldressen fra nøstebarn, perfekt til bilkjøring til og fra BHG på vinteren 🙂 har også pledd liggende i bilen.

    45. Et utrolig viktig tema! Jeg har en mor som er anestesisykepleier, og hun har faktisk vært med å rykket ut på bilulykker der en/flere voksne personer i bilen er døde eller kritisk skadd, mens små barn som har vært riktig sikret i barnesetet har blitt løftet ut uskadd… (hun sukker ikke oppgitt når jeg sikrer barna i bilen… ;-))
      Det er forsket mye på beltebruk og bilulykker de siste årene, og vi voksne har også noe å lære av å være obs på hvordan vi bruker sikkerhetsselen. Jeg har i hvert fall blitt veldig nøye på dette. Disse undersøkelsene har også vist viktigheten av beltesamler. Den hindrer at barnets skuldre kan skli ut av selene ved store krefter. Den koster 39 kroner på bilutstyrsbutikker, og jeg bruker det både på 3åringen og babyen våres.

    46. Deler..!
      Jeg fatter ikke at det er så mange foreldre som ikke bryr seg mer om sikkerheten til barna i bilen. jeg sier alltid om man har dårlig råd, spar og knip igjen på alt, UTENOM bilstolen..
      Min sitter i en BeSafe Modular, og sitter supergodt i denne.. Hun spyr på lengre turer, men da sitter jeg bak med henne og passer på.. Nå er ikke hun så ille som kanskje andre..
      Jeg jobber også i en butikk hvor vi kun selger barneutstyr, så sikkerheten i bil er så viktig men dessverre er det mange som ikke klarer å forstå faren ved for tykke klær, løse seler og for små barn vendt forover .. Jeg har faktisk nektet en kunde i å kjøpe bilstol da de skulle ha forovervendt stol til en på 1 år.. Jeg forhørte meg om hva den skulle brukes til, når hvor og hvordan ( det vanlige ) og endte opp med å si at, beklager.. du får prøve å kjøpe i en annen butikk..
      PS: vi har en fast ulldress vi har på prinsessen når vi kjører bil, og et fleece pledd som ligger i bilen.. Tips til de som ikke vet hva de skal gjøre .. 🙂

    47. Har vært i så uendelig mange diskusjoner rundt dette temaet!
      Jenten min er nå 4år og 3mnd og sitter fortsatt bakovervendt, noe jeg stadig må forsvare! Ofte fått høre at jeg er altfor nazi og urimelig, for stakker barn som må sitte med beina bøyd og sol bare får se ut bakruten…..
      Var ikke godt informert før, og snudde min datter fremovervendte allerede når hun var 11mnd, en mnd seinere var vi i bilulykke, front mot front. Var kjempeheldige og fikk ingen skader, men fy søren så skrekken jeg fikk! Var først da jeg begynte å lese meg opp om barnesikring. Hvorfor ta sjansen liksom?
      Jenten min er helt gjennomsnittslig i str, men selv med et så stort sete som besafe izi plus e hun nå akkurat på grensen til å kunne bruke det, siden selene ikke kan justeres høyere opp. Jeg gruer meg allerede til å måtte snu hun!

    48. Har samme setet til gutten min på snart 1år, bare i blått 🙂 Beste setet vi noen gang har hatt! Jenta mi som blir 5 i Juni sitter fortsatt bakovervent 🙂

    49. Det er stor forskjell på forovervendte bilseter med vanlige seler og på de med sikkerhetsputer Så føler det blir feil å skjære alle forovervendt seter over en kam. De forovervendte setene med pute foran skåner nakken til barnet og gjør at hele overkroppen til barnet faller over puten, noe som er tilnærmet like trygt som de bakovervendte

    50. Skulle gjerne ha hatt datteren vår bakovervendt
      Til hun var 4 år, men da hun var 1 1/2 år
      Snudde vi henne, pga bilsyke. Hver en liten
      Biltur ble et mareritt, da hun kastet
      opp helt til hun nesten ikke klarte å puste.
      Så synes det blir feil å dra alle foreldre med
      Forovervendte barn under samme kam, kan være mange
      Grunner til at de sitter “feil” vei.
      Men er enig i mye av det du sier, spesielt med valg avklær under bilselene.

    51. Lt: Nei 🙂 Han hadde bare ikke sett et sete som stilles utover, så han trudde vel at vi kjørte med barna sidelengs i bilen. Men setene står sidelengs når barna ikke er med, for da står de slik etter at vi løftet barna ut av bilen.

    52. Vi er blitt mye flinkere å sikre barna våre i dag, enn det våre foreldre var. Bare ett barn under 10 døde i trafikken i Norge i 2015. Det var en akeulykke 🙁 Så jeg har ingen problem med å rette på besteforeldre og den slags 😀

    53. Jenta mi blir også bilsyk og spyr, men jeg vil heller ha spy i bilen, enn nakke og hodeskader på dattera mi.

    54. Ingrid: Ja, det stemmer, og den ulykken var vel i desember. På en måte fantastisk, men jeg ble allikevel ødelagt på innsiden av akeulykken :(( Det var én ulykke for mange.

    55. Alle biler er forskjellig og dermed blir beinplass forskjellig også. Det handle ikke bare om hvor nært eller langt frem forsetet er stilt. I vår bil satt ikke minst noe godt like før 3 års alder i sitt bakovervendt sete da hun hadde knærne bøyd godt opp mo magen. Ubehagelig! Så vi har snudd.

    56. Først nå i høst snudde vi setet til fireåringen, da vi fikk bil med isofix og trengte nytt barnesete. Da kjøpte vi et som han kan ha leenge, sånn som vokser med ryggen hans.
      Minsten skal til på sete nr.2 men vi må kjøpe et først 🙂 Hva anbefaler du? 🙂

    57. Dette er noe jeg ser på som svært viktig selv, kjenner jeg blir irritert når folk prøver å forsvare å sitte fremover før barnet er gamle nok til det. Det sier seg selv. Har en gutt på 2, som er ganske lang. Vi har samme sete som dere, han sitter litt bøyd med beina i sete, men dette gjør han ingenting av. De fleste unger gjør ikke det. Når det gjelder å komme seg løs fra selen, har vi kjøpt en ekstra klips som festes på selen, så nå kommer han ikke løs. Før måtte vi gjerne stoppe flere ganger iløpet av en kort biltur for å feste han igjen. Uansett hvor godt vi festet selene. Så nå fungerer det bra=)

    58. Takk for at du skriver om noe så viktig!! Det er alt for mange som bare overser hvor viktig det egentlig er… Har ei jente som ble tre år i februar og hun sitter såklart bakovervendt enda 🙂 Ingen problem her heller! Samme stol som dere også.

    59. Barn kommer i alle størrelser, så det blir galt og kun se på alder. Selvom dine 3 åringer har plass til beina, betyr jo ikke det at naboens sine har det:) Datteren min er stror og lang for alderen, hun måtte snus når hun var nettopp fylt 3, sønnen min er mindre, han kunne sitte til han var 4 og vel så det. De fleste vil nok det beste for barna sine og gjør så godt de kan. Enkelte gjør kanskje ikke det, men de er da heldigvis unntaket. Men kjempebra at du setter fokus på dette. Det er jo viktig at informasjonen kommer fram, så alle er klar over anbefalingene:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg