Gi liv til bilde


– Ser dere noen fluer i taket jenter?- 

Bilder er de minnene vi kan ta vare på i all tid, de minnene som ikke er klusset til med tiden eller forandret etter hva vi i etterkant har opplevd og sett. Bare ved hjelp av bilder kan jeg minnes hvor små jentene har vært, og hvordan de så ut i detalj den gang de var babyer. For når de utvikler seg hver dag klarer vi ikke så lett å se forandringene, men bildene lyver ikke.  

Samtidig er det så mye vi kan gjøre med bilder, vi trenger ikke bare å ta bilder på en opplevelse for å huske turen, utflukten eller hendelsen. Ved å ta oppsatte bilder uten bakgrunnsstøy, kan vi lage bilder med historie, bilder som er mer som kunst enn bare et bilde. Et bilde som kan forevige de små, men viktigste øyeblikkene i livet. 

Bilde tatt over er oppsatt, jeg har ikke tilfeldigvis dratt frem kamera og tatt et blinkskudd. Jeg har spurt om å få ta noen bilder av jentene, mens de sitter foran murveggen på rommet deres. Jeg har på forhånd tatt bort en tavle som egentlig sto der, for å fjerne forstyrrede elementer i bildet. Det at de holder hender er noe de valgte på egenhånd, men jeg spurte om de kunne se om de så noen fluer i taket. Det at de kikket etter fluer var i øyeblikket en morsom lek, men det blikket kan også gi en historie. Og selv om en historien er oppsatt, kan den allikevel være sann. 


Enkel redigering: 

Når jeg tar meg tid til å redigere bildene mine, så gjør jeg det ofte i Picmonkey. Picmonkey er delvis gratis, det vil si at du kan gjøre veldig mye uten å ha en konto der, men enda litt mer om du har betalingskonto. 

Jeg anbefaler alle å sette av litt tid til å få noen gode bilder av barna, av hunden eller hva det måtte være. Finn en bakgrunn uten støy, og pass på at plassen er godt belyset av dagslyset ute, uten at det treffer inn sterke skygger fra solen. Så er det bare å knipse i vei, mange bilder, slik at du i etterkant kan leke med det beste bilde og vri det i uendelige fargekombinasjoner til du omsider blir sittende å se på bilde med kjærlighet. 

Så enkelt kan et bilde gå fra fluerleting til å få en så langt mye dypere mening om livet. 

– Speiltvillingene på Facebook – 

 

8 kommentarer
    1. Hei Stine!
      Jeg har lest bloggen din fra begynnelsen og jeg er ikke særlig flink til å legge igjen kommentarer, men i dag ville jeg bare si til deg hvor utrolig flink du er! Du er så utrolig kreativ og flink på så enormt mange områder. Når du viste hvordan du hadde trent “i skjul” så ble jeg så utrolig inspirert. Du er et prakteksempel på at man kan ha mange baller i luften, men samtidig komme seg i form. Du har sunne moraler, og jeg ville bare si i fra at jeg setter så stor pris på dere “ordentlige” bloggere som ligger på topplisten fordi dere har talent og er inspirerende, og ikke fordi dere viser provoserende innlegg eller bilder. Fortsett den gode jobben, Stine!

    2. Veldig fine bilder, bra med en påminnelse om å hente fram kameraet litt oftere. Har selv småbarn hjemme på samme alder som dine og jeg synes bloggen din er kjempefin med alle gode DIY-tips 😀 Takk!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg