Sladrehank skal selv ha bank?

Hva som kommer ut av munn på (snart) treåringer, kan være hysterisk morsomt, med til tider tar jeg meg i å tenke – drama queen

– Hun dro capsen til pappa over hodet, men siden den var for stor til henne skle den ned og gjemte det lure ansiktet, under capsen hører vi: “PAPPA, du er tjukk i hue” 

– Hun ville ikke gå tilbake til sengen da hun hadde gått ut av den etter leggetid, hun sto på gulvet sta som et esel. Jeg la hånden på ryggen og begynte å føre henne i riktig retning, med sint stemme sa hun: “Mamma, du dytter meg! Det er ikke lov å dytte!” 

– Hun løp rundt hjørnet i det jeg kom henne i møte, høydeforskjellene gjorde at hun løp med hodet rett i hånden min: “AUU, MAMMA, du slo meg!!”

 

Flere enn meg som lurer på hva som kan komme ut av munn på de små trolla våre når de er i barnehagen? Jeg synes jeg kan høre de: “Pappa er tjukk i hue, og mamma slår og dytter!” 

For tre års alderen trur jeg bygger på mye sladder. 

– Jeg hentet i barnehagen, og en falsk gråt ble spilt i mot meg: “mamma, hun dytta meg i barnehagen, så jeg fikk vondt!”

– Jeg sto på kjøkkenet og hørte to misfornøyde jenter i stuen: “mamma, Olivia dytta meg!”, “Mamma, Otilie slår meg!” 

Og da jeg spionerte et lite minutt, så jeg den ene stelte seg så nærme sin søster som overhode mulig, irritert flyttet hun sin søster som tråkket henne på tærne: “mamma, hun dyyyytter meg!” 

Jeg kikket bort på de og spurte: “Er det lov å bli litt oppgitt!?” 

Store øyne kikket tilbake, det var ikke det svaret hun hadde håpet på, og prøvde igjen: “Hun dytta meg, mamma!”

“Ja, fordi du fremprovoserte det!” 

“Fjemprosete?” 

“Mhm, ikke stå oppå søstra de, så dytter hun deg heller ikke!” 


-Bestevenner og kranglefanter-                                Foto: Kamilla Weiglin/ Barnas Bilder

– Speiltvillingene på facebook – 

 

9 kommentarer
    1. Ler og leeeer enda mer: Ikke kjedelig hos dere,hører jeg. Utrolig hva de små “grytene” plukker opp av ord og vendinger og det rare er at de bruker det i “riktig” sammenheng.Det neste blir vel at de banner så det lyser, for DET er også noe de plukker opp – da kan det bli en del pinlige situasjoner også. Skulle ha fortalt deg en liten morsom historie om det, men det blir for langt her:-) Godt at personalet i barnehagen kjenner til barnas “utvikling” og ikke blir hysteriske om de forteller at mamma både slår,biter og tråkker på de —hver dag:-)

    2. Hehehe, ja man skal passe litt på :p Olivia sier også sånn. F.eks “xxx dytta meg” når vi henter i barnehagen.
      Forrige dagen strøk og klappet jeg babyen på ryggen for at han skulle rape. Olivia så forskrekket på meg og sa: “Mamma! Ikke slå baby! Nei mamma, stopp! Mamma, stopp! Ikke slå baby!” Jeg så fortvilelsen i ansiktet hennes, og måtte smile litt samtidig som jeg forklarte grunnen.
      I helgen var vi hos mamma. AP sov sammen med Olivia på et eget rom, og på morgningen gikk Olivia inn til bestemor (som kalles Bitta) Til frokosten sa hun “Mamma, jeg sova sammen med pappa og Bitta i natt” Kjempefint hvis hun går rundt i barnehagen og forteller at mamma slår baby og at hun delte seng med både pappa og bestemor en natt :p
      Men det er jo veldig gøy og koselig også 🙂

    3. gerd: HAha! Fantastisk tilbakemelding 🙂 Ingen banneord er kommet så langt, men som du sier, det er vel ikke lenge før de slenger fra seg en glose 😀

    4. Cathrine Narum: Haha, så herlig! De snakker så ofte ut av sammenheng, så det er ikke alltid like lett å forstå uten at vi er der og kan forklare. Kan tenke meg de ansatte i barnehagen får seg mang en herlig latter.

    5. Så herlig alder. He, he kan jo bli mye artig 🙂 Fint å skrive ned sånt. Man tror man skal huske det for alltid, men sånn er det ikke.

    6. Hadde en lærer på barneskolen som ved første møte med foreldrene sa følgende:” hvis dere lover å ikke tro på alt barna deres sier om meg… Så skal jeg love å ikke tro på alt barna deres sier om dere heller”. 😀 Mye rart som kommer fra barnemunn 😉

    7. Hei, jeg har også tvillinger i samme alder som du, men mine er jente og gutt. Hvilket innebærer at broremann er noe sterkere, og at det faktisk kan oppstå farlige situasjoner når han dytter henne, mens det er relativt ufarlig når hun dytter ham. Han oppfatter det som sterkt urettferdig at han får kjeft når han dytter, mens hun ofte slipper unna (IKKE hjemme, det har vi vært nøye på)Er ikke lett for en liten gutt å skjønne det.
      også mamma: IKKE BIT SØSTRA DI!! guttepjokk: Jo, gøy!!
      Ja,ja. De vokser nå så fort….

    8. Lilleulv: Uff, skjønner så godt problemstillingen din. Jeg hadde en periode der bare ei av jentene var i trasstid, og jeg syntes det var helt grusomt at hun fikk kjeft hele tiden 🙁 Heldigvis så snudde det etter en liten stund.
      Det er jo ikke sikkert at søster blir sterkere enn bror noen gang, men plutselig er det søster som er mest ramp og bror som sitter stille å leker med lego 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg