DIY putetrekk / DIY julekalender #1

Jeg har delt fremgangsmåte på hvordan sy putetrekk faktisk to ganger fra før av, men jeg trur ikke det gjør noe med en oppdatering. Det å sy puter er noe av det enkeste som er å sy, i tillegg synes jeg ofte at jeg må gi 200-300 kroner for et pynteputetrekk, og da sier det seg selv at her er det mye penger å spare ved å sy selv. 

Denne gangen har jeg gått for en dyr variant av selvsydd, ca pris for to puter 300-350 kroner. Nettopp fordi iskrystall-stoffdelene er ferdig strikka design-stykker fra Stoff&Stil, som koster litt mer enn stoff på rull. Men strikk er noe jeg verdsetter, nettopp fordi jeg ikke liker å sitte med strikkepinner i hendene. 

Til baksiden har jeg benyttet meg av et ullstoff i matchende farge. Strikka-stykket er i størrelse 40 x 40, så jeg har brukt det som mal for å klippe ut bakstykkene. 

Jeg bruker en skjult glidelås der åpningen til putene skal være. De fleste symaskiner har et hode som er tilpasset å sy glidelåser med, den må benyttes og da er det lett som en lek å motere fast glidelåsen. Skjult glidelås skal sys på rette mot rett, med klippekant ut mot klippekant, slik bildet under viser. 

Når glidelåsen er montert på begge stykkene, vil du få en fin overgang mellom stoffene. 

Så legger du puta med vrangen ut og retter ut de to stykkene mot hverandre. Fest noen nåler slik at stoffstykkene ikke forskyver seg i fra hverandre når du syr. Sy rundt! 
Husk å la glidelåsen stå litt åpen (ca 10 cm), hvis ikke blir det veldig vanskelig å få puta åpnet fra vrangsiden. 

Til slutt syr du inn til sømmen hvor glidelåsen begynner, rett på oversiden slik at du ikke får hull i hjørnene i bunn av puta. 

Og på kort tid har du helt nye puter som både er hjemmelaget og i “ditt design” stilmessig. 

→ Se også putetrekk fra høstens farger 

– Få med deg DIY julekalenderinnleggene ved å følge Speiltvillingene på Facebook 

16 kommentarer
    1. Jeg sydde faktisk et ekstra putetrekk tidligere i dag 😀 Jeg hadde noen putetrekk jeg sydde i fjor, men jeg trengte et til. Da passet det bra at jeg hadde alt jeg trengte. Jeg brukte trykknapper i stedet for glidelås, for det er jeg ikke så god på enda. Så smart å sy på glidelåsen før du syr sammen putene! Det har jeg ikke tenkt på før. Fine fargekombinasjoner forresten 🙂

    2. For en kjempefin DIY! Kanskje jeg skal prøve å lage denne til mamma til jul? 😀 Ha en fortsatt bra 1. desember! Har forresten selv julekalender på bloggen, så hadde satt uendelig masse pris på om du tok en tur innom og følger den 🙂

    3. Utrolig fine!
      Har du forslag til en god førstegangs-symaskin?
      Kjøpte meg en fra netthandelen tidligere i år, men den syns jeg ikke var noe god.

    4. Perfekt at du la ut dette nå, har noen sånne forsider jeg skal sy pute av liggende på vent. Nå vet jeg hvordan jeg skal gjøre det enklest mulig 🙂 Får lyst til å begynne med en gang – må bare bli ferdig med eksamen først… Du er så utrolig inspirerende, skjønner ikke hvordan du klarer alt med studier og barn og alt det andre du driver med. Du har til og med inspirert meg til å begynne å sy litt, og jeg har absolutt ikke til vane å være venn med symaskina. Har laget et skjørt etter din beskrivelse som jeg stolt går med, og jeg leker litt med tanken på å prøve meg på litt mer avanserte plagg. Det ser så lett ut når du viser med bilder og forklaring!Ønsker deg en fin adventstid. Gleder meg til flere inspirerende diy-innlegg fra deg framover 🙂

    5. De ble virkelig fine og dette stoffet er virkelig noe for oss som ikke kan og heller ikke vil strikke. Det er så kjedelig og så tar det så laaang tid. Nei, symaskin det er tingen:-) Flott resultat.

    6. Idag vil jeg være anonym men jeg må bare få gi deg utrolig mye skryt for hvor god mor du er 🙂
      Leser litt CBE bloggen og selv føler jeg at dette ikkelenger er noe for meg da “jeg” overhode ikke støtter hvordan de er etter de selv fikk barn.
      Måten du er der for barna dine, det du gjør med dem og for dem er utrolig inspirerende Stine. Jeg føler at du prioriterer barna deres 100% og først når de har lagt seg for kvelden da gjør du ting du har lyst til eller må hehe, Derfor ville jeg bare gi deg masse ros og si stå på 🙂

    7. Oda: Tusen takk 🙂 Har har ikke så mange symaskiner å sammenligne med, men jeg var veldig fornøyd med min nybegynnermaskin, Bernina Bernette 46 🙂

    8. Maiken: Tusen takk for kjempe hyggelig tilbakemelding! Jeg har jo en plan om å legge ut oppskrift på kosebukse i kalenderen, den må du prøve deg på. Veldig enkelt og jeg bor i mine bukser 🙂
      Masse lykke til med eksamen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg