Ny dyrepasient i hjemmet

– “Hva heter katten?” 
– “Em, ja, vel, eh. Ingen heter hun” 
– “Hva sa du?” 
– “Ingen”
– “Ingen?”
– “Ja, Ingen, det er en lang hi..” 
– “Eh, Ingen ja”
– “Hun har ingen hale heller”
– “Åh?” 
– “Ja, men det trenger hun ikke behandling for, hun er født slik.” 

Det er ingen sin tur til å være syk, ja altså ikke ingen, men pusen Ingen. Selv om vi for tre og et halvt år siden hadde en lang morsom greie som førte til at kattene fikk navnet Hvem og Ingen, så må jeg si at jeg følte meg litt klein da veterinæren spurte:

Det var jo ikke på grunn av halen hun fikk det navnet den gangen, eller det passet så klart fint at det var hun som fikk navnet av de to pusene våre, siden hun tross alt har “ingen hale”. Men det skal sies at jeg ble litt bekymret for at veteriæren ikke tok meg som en seriøs dyreeier da jeg sa navnet, og i et lite sekund lurte jeg på hvorfor jeg ikke bare sa: “pus”. For det er pus de begge lyder. Det er vel noe med S´lyden de pusene liker så godt.

Pjusk pjuskere: Det var ikke til å ta feil av, da jeg sto opp i dag løp pus til døra noe som er helt normalt når de vil ut om morgen. Men selv et lynraskt øyekast over henne fikk meg til å slippe dørhåndtaket for å se litt nærmere på henne. 
Det ene kinnet var alt for stort og gjorde hele ansiktet skjevt, jeg løftet henne opp og la hun på rygg på låra mine for å se hvordan det så ut, og riktig nok hadde hun fått en enorm verkebyll under haka med gult sekret som kom ut. 

Da jeg studerte veteropati så hadde vi 50% veterinærmedisin i pensummet, så tilstanden var lett gjenkjennbar. Katter som sloss legger ofte i fra seg en rekke bakterier via klør eller et bitt, og lukkes dette så blomstrer det opp en verkebyll under huden. Det er lett og kjenne det igjen fordi helvelsen er stor og du vil gjerne kunne se puss. Oppdager du en slik verkebyll så trenger du ikke å tenke deg om en gang, katten må til veterinæren for å drenere ut pusset og den trenger antibiotika og smertestillende til byllen er over. På skolen fikk vi se noen grusomme eksemper av katter som ikke ble tatt til veterinær med verkebyll, og det unner jeg ingen katt. 

Da er det bedre og være litt ulykkelig med skjerm rundt hodet noen dager. Eller som Olivia forklarte til pappaen sin, da han kom hjem fra jobb: 

“Pusen haj vondt i hodet, pappa, så henne fikk en lampe!” 


Nå henger jeg langt etter med på skoleprioriteringen for uka, så jeg får dra frem pensumlitteraturen og begrave meg i emnet om lokaljournalistikk.  

Ha en deilig kveld!

17 kommentarer
    1. God bedring til Ingen 🙂 Det er alltid leit når dyra er syke 🙁
      Jeg og Olivia så på snappen din istad. Hun elsker dyr og sa “Åååhh, puuuus” da hun så bildet av Ingen. Jeg forklarte at pus var syk og hadde au og måtte til legen en tur. “Staaakaaj puuuuus” kom det da fra et utrolig trist fjes <3

    2. Stakkar pus 🙁 god du fikk pus til vetrinær, blei jo veldig søt med lampeskjerm over hue da 😀

    3. Cathrine Narum: Er det ikke herlig hvordan barna lager utrykk for det de sier, det har jeg tenkt på mange ganger selv også. Om de skal fortelle noen at hesten har vondt i beinet sitt så lager de det triste ansiktet med en sørgmodig stemme når de forteller. Så fantastisk egenskap de har som så små <3

    4. Charlotte Cathrine: Ja, det var veldig godt! Uff, nå må hun være innkatt den neste uken, så det blir en kjedelig tid for lillepus som elsker å være ute. <3

    5. Stakkars ingen🐱 så fint at hun får godt stell og blir tatt med til Dyrlege når det trengs! 😊👍

    6. off så leit å høre. Håper den blir fort frisk da. Så skjønn pus du har❤️. Morsomme og kreative navn de har.
      Kan du skriver et innlegg om bakgrunnen til navnevalget

    7. Stakkars lille Ingen, det hørtes virkelig ikke noe godt ut med verkebyll! Bra du så det før hun ble sluppet ut og ikke minst at det gikk rett til veterinæren. At du gjorde det bør jo være nok til at veterinæren forstår at du bryr deg masse om pusen!
      Ønsker Ingen masse god bedring <3 og lykke til med pensumlesingen!

    8. Så søt! Ville bare si at det ikke alltid er nødvendig med antibiotika når det gjelder abscesser. Det kan være nok med smertestillende og spyling, men det er litt annerledes når den sitter på hodet og katten har nedsatt allmenntilstand. God bedring til Ingen!

    9. Hei! Så flott blogg du har! Vi venter tvillinger til sommeren, så det er veldig gøy å lese om dine erfaringer. 🙂 Et litt konkret spørsmål: hvordan synes du det har gått å ha baby og katt samtidig? Vet jo at man må passe på så ikke pus legger seg oppi barnevogna (og legger seg oppå hodet deres). Men hva med sprinkelsengene? La du noe over dem slik at ikke pus hoppet oppi der heller? Hvordan opplevde du at pus reagerte på babyene generelt? På forhånd takk for svar 🙂

    10. Elise: Pus go baby har vært det miste problemet. De holdt seg unna barna og de gangene de la seg på deres plass så var det når ungene ikke var der, men etter å ha jaget de ut et par ganger så lærer de fort hvor det ikke er lov å være 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg