“Nesten som godteri”

//Innlegg skrevet i samarbeid med Stabbur-Makrell//

 

//

Se på disse herlige barna! Stabbur-Makrell har laget flere morsomme filmer om barn som smaker på Makrell i tomat. Niklas synes makrell i tomat smaker: “jeg synes faktisk det mest bare smaker makrell jeg.. det smaker nesten som godteri .. jeg smaker også melk .. og litt sånn makrell og” 

Kan jeg friste deg med en skive Stabbur-Makrell?

Jeg har fått inntrykk av at folk flest har et elsk eller hat forhold til dette pålegget, eller er det bare slik at det er mange som ikke egentlig tørr å smake? 

Da jeg jobbet i barnehage for noen år tilbake så var Makrell i Tomat det pålegget som ALLTID gikk først blant de smurte brødskivene. Barn elsker makrell i tomat – helt til de kommer i en alder av 10+ år  og de tøffe gutta spør om du spiser flykrasj, mens de hoder seg for nesa.
– Det gjorde meg heldigvis ikke så mye, for hjemme kunne jeg spise så mye Stabbur-Makrell jeg bare ville. 

Selv om jeg alltid har spist Stabbur-Makrell fordi jeg synes det smaker helt syykt godt! – så vil jeg også si litt om hvorfor vi alle burde spise dette pålegget. Det har tross alt mye mer ved seg enn bare å være godt. 

Stabburet-Makrell inneholde mye Omega-3. Omega-3 er sunne fettsyrer som er viktig for alle kroppens celler, men som den ikke klarer å produsere selv. Vi må derfor få i oss Omega-3 igjennom det vi spiser:

Mange helsefordeler

Omega-3-fettsyrer har stor betydning for normalutvikling av hjernen og sentralnervesystemet, et lavt nivå av omega-3 fettsyrer under svangerskapet forbindes både med lav fødselsvekt og for tidlig fødsel. Dette er grunner for at tran og omega-3 alltid blir anbefalt til gravide. 

Det er godt dokumenter at omega-3 fettsyrer er viktig for herte og blodomløp, og kan derfor være med på å forebygge hjerte- og karsykdomer. 

Omega-3-fettsyrene er også viktig for normal utvikling av hjernen og synet, så det er en viktig næringskilde for barn. Fisk på skiven eller til middag er en god vane å gi til barna våre fra tidlig alder.

Makrell innholder også mye vitamin D. Sola er den viktigste kilden til vitamin D, derfor får ikke vi i Norge nok vitamin D, spesielt i vinterhalvåret. 
Vitamin D er viktig for god beinhelse. 

I korte trekk kan en si at jevnlig tilførsel av omega-3 er alfa og omega for å opprettholde en god helse gjennom hele livet. Dette er helt sunt og helt sant.

Én skive er faktisk nok! 

– Ved å spise en skive med makrell i tomat (tilsvarende 40 g) blir dagsbehovet for omega 3-fettsyrer dekket, sier Linn Anne Brunborg, Fagsjef for ernæring og helse i Orkla Foods Norge.

Stabbur-Makrell er ført vidre til mine barn, for de vil ha “FISK, mamma, FISK!” på brødskiva! 

Fisk skal bli! 

9 kommentarer
    1. Det er sant det du skriver. Jeg spiser ikke makrell i tomat, men jeg gir det gjerne til Olivia for jeg vet hvor bra det er for kroppen. Jeg husker ikke sist jeg smakte det. Kan det ha vært i barnehagen? Ikke etter 6-års alderen i hvert fall. Feig som jeg er tørr jeg heller ikke å smake :p
      Nyt maten. Jeg spiser laks i stedet 😉

    2. Jeg har også alltid elsket makrell i tomat, men måtte alltid si på barneskolen “nei æsj, det er så ekkelt” fordi “alle” synes det var ekkelt, og “ingen” likte det.
      Mens nå når jeg har blitt 18 og spiser hva jeg vil, er dette noe av det beste å spise på brødskiven. Inegnting smaker så godt som å komme hjem og spise to brødskiver med makrell sammen med familien til kveldsmat 🙂 🙂 Sunt og godt, det liker vi!
      Ønsker deg ei fin uke videre <3 klem

    3. Flott innlegg, er en stor fan av makrell i tomat selv 🙂
      Jeg jobber med markedsføring av omega-3, og en skive er så absolutt ikke nok for å dekke dagsbehovet, for å dekke dagsbehovet for omega3, så må man faktisk spise ca 2 bokser med makrell i tomat.

    4. Makrell i tomat er jo bare noe av det beste! Ble overlykkelig da jeg fikk pakke i posten med ti stykk makrell i tomat hit til UK. Men tror det er som du sier, enten så ‘hater’ man det eller så elsker man det. 🙂

    5. Det beste jeg får altså, makrell i tomat på enten knekkebrød eller nykjøpt brød… NAM! Klarer ikke å drikke et glass vann kl 7 om morgenen, men brødskive med makrell? Null stress 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg