Fordommer og Halloween

Halloween er vel overstått, og det har ikke vært stort annet å se på facebook og instagram enn utkledde barn og voksene. Kanskje er jeg for sent ute med dette innlegget, kanskje tenker dere – Nei, ikke mer halloween nå. For selv om vi i år har satt rekord i pengebruk for dagen så er det kanskje ikke så spennende å dvele ved saken i ettertid. 

Allikevel har jeg lyst til å ta opp temaet etter en oppfordring i kommentarfeltet. Jeg ble spurt hva jeg mener om denne saken med en link til en artikkel i Aftenposten med tittel og ingress:

Halloween er et gufs fra det hinsidige 

– det er rart å se jentungen på to-tre år komme på fest med røde horn, høygaffen og hale.

Jeg ble nødt til å lese artikkelen om kvinnen som hadde så sterkt i mot denne feringen at hun måtte fortelle sine barn: «Dette får du dessverre ikke være med på!»

Jeg husker godt da denne tradisjonen kom krypende til Norge som brunsneglene over åkrene. Selv var jeg barn på denne tiden, så jeg likte dagen svært godt. Men jeg husker også alle fordommene, og alle de negative holdningene rundt dagen. 

Det var ikke mulig å ikke merke det nagative, for det var flere som nektet å åpne døren eller svarte oss med stygge blikk og ba oss forlate huset med det samme, der vi på ti år sto sminket med en kurv i hendene og sa “trick og treat”. 

Det såre var kanskje at julebukk forsvant og halloweenkvelden banet seg vei i full anmars, og jeg skal ikke nekte for at julebukk kanskje er hakket koseligere. 

Siden vi bor på en gård med kun to naboer i synets avstand så bankes ikke dørene ned på halloweendagen. Jeg krysser helle fingrene for at det kanskje kommer noen, om så bare to barn. 

På lørdagen banket det bare på en gang hos oss. Men da vi åpnet døren sto det samlet en gjeng på over ti barn, vi kjente igjen noen av de under sminken og med det viste vi også hvor langt disse barna faktisk hadde gått. Det var ikke som da jeg var liten og hadde et helt byggefelt å gå til, hvor vi med tiden lærte oss til hvilke hus som ga mest og best. 

Det som overrasket meg i år var de mange barna vi møtte da døren åpnet seg, i stedet for de gjennkjennelige ordene “knask eller knep” startet de i å synge: 

“We are the world, We are the children,
We are the ones who make a brighter day so let’s start giving
There’s a choice we’re making, we’re saving our own lives
It’s true we’ll make a better day just you and me”

De sang til og med en to stemt versjon og resultatet av det ga meg frysninger, hår som reiste seg og tårer i øynene. 

Jeg stusser også på at mennesker som i utgangspunktet synes at religion og tro på ånder og annet fra det «hinsidige» er tull og tøys, men likevel omfavner en fest og kler barna sine ut som «Mannen med ljåen», hekser og dødninger, ja djevelen selv i vakre forseggjorte kostymer.” 
– sier damen til avisen. 

Men tenker vi oss etter så omfavner de fleste av oss julen og andre helligdager med stor jubel og glede til tross for at mange av oss i dag er ateister, uten noen tro på det hinsige. Og om rett skal være rett så stammer alle disse fridagene også fra en tro slik som halloween stammer fra en gammel keltisk tro. 

At vi velger å holde på slike tradisjoner bevarer historie.

Halloween har kommet for å bli, det beste vi kan gjøre er å tilpasse oss, og gjøre det beste ut av dagen for våre barn. Det er ikke barnas feil at du synes “halloween er et gufs fra det hinsidige.”

 

Følg Speiltvillingene på facebook – 

11 kommentarer
    1. Fint innlegg – og jeg er nok en av de som har svelget kamelene. Men vi har valgt å ha en litt “hyggeligere” versjon, noe jentene syns er tipp topp. De syns det er skummelt med HAlloween, men vil gjerne feire det, som alle andre. Løsningen, ble å lage en koselig halloween, og gjett hva? Mange sa ja til å komme. 3 timer med utkledde, lykkelige barn, uten avkappede fingre og horn og hale 🙂 Det går an å møtes på halveien…

    2. Vi har feiret halloween for 3 år på rad med barn I alderen 4-9 år. Og det er en koselig kveld med tente lys, fakler utenfor huset, litt halloween pynt på døra og vi har delt ut godteri til de som ringer på. Vi er også ute å går på feltet her vi bor og ungene får ikke gå alene. Vi ringer kun på der det er lys og h is de som bor der sier at de ikke har noe å dele ut ønsker vi de en fin kveld videre og går. Jeg har fortsatt ikke opplevd å få huset tilgriset med knuste egg osv. Det er en ny tradisjon som er kommet for å bli! Og her får ungene kle seg ut som de ønsker selv. Det trengs ikke de styggeste kostymene, men det er gleden for ungene å kunne gå en liten runde og si knask eller knep som teller 😊 Jeg har venner som nekter barna å ta del I denne feiringa fordi det å tigge på dørene er en uting. Vi koser oss og ser ikke på det som tigging!

    3. Veldig enig. Det er for barnas skyld og vi voksne må lære å omfavne nye tradisjoner. Vi kan ikke sitte og tviholde på vår egen barndom og nekte barna sine egne minner og gleder. Når vi var små var det julebukk og nå er det halloween. Det handler ikke om deg og du må tilpasse deg samfunnet, samfunnet kan ikke tilpasse seg deg. Ingen vits i å surmule for det:)

    4. Er så enig med deg! Syns disse “spillereglene” de har i ulike borettslag er greie, men om man åpner døra og det står en gjeng utkledd barn der, så møter man dem med et smil altså.

    5. Hvis du skal bli en troverdig journalist lønner det seg å gjøre litt research..de fleste helligdager (og spesielt jul) ble feiret i Norge leeeenge før kristendommen kom hit…

    6. Hei! Ser at du kommenterer at ateister også feirer jul. Tenkte jeg bare skulle nevne at jul ble feiret lenge før kristendommen kom til Norge, det er opprinnelig en feiring av midtvinter og at vi går mot sommer igjen. Skal vi tro bibelen er Jesus født i Mars.

    7. Marit: Det må du gjerne sende meg research på 🙂 For dette tok jeg ut i fra barnelærdommen jeg har fått innover meg i alle de år jeg har gått på skole 🙂

    8. Jeg er selv litt imot denne tradisjonen pga at vi lærer barna være at denne dagen kan dem spise så mye godis de orker og gjøre knep mot de som ikke vil gi,
      I tilegg er dette kunn blitt så stort i norge fordi det er PENGER og tjene her, masse penger.
      Og da foreldrene gir etter for kjøpe presset blir det bare større og mer for hvert år som går.
      Selv gikk jeg julebukk og vi sang julesanger og fikk pepperkaker 🙂
      Kansje også derfor julebukk ble “ut” fordi det var ikke nok status og penger involvert.

    9. Det er vel nettopp derfor alle kristne sanger etc etc har blitt tatt ut av barneskolen for at folk ikke skal bli feillærre. Trenger ikke avansert research for å sjekke ut det du…. Et kjapt Googlesøk så ser du at jeg har rett.. Regner m at du kan såpass om kildesortering at du klarer å finne ut hva som stemmer;)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg