Alle følelser forsterkes som mamma

Når du våkner opp etter en god natts søvn med skallebank og tunge øyelokk fordi du gråt så mye av en film kvelden i forveien – da vet du at du er mamma! 

For hva var det egentlig som skjedde med følelsesregisteret etter vi ble foreldre?
Jeg har alltid vært en person som lett blir rørt, og jeg har alltid kunne ta til tårer av en film. Jeg tar ikke til tårer nå mer …. jeg hulker som et barn som slår seg. Hikster og prøver å kvele de største skrikene for ikke å virke gal. Snørr og tårer konkurrerer om å nå haka først og hadde det ikke vært for at min samboer satt ved siden av, hadde jeg hylt ut som sirena på en politibil. 

Filmen hadler om slaveri, historiene fra slavetiden er så sterke at de alene er nok til å få haka til å bevre, men når det i tillegg handler om foreldre som dras vekk fra barna sine så revnes alt på innsiden min. For selv om det bare er på en film, selv om historien er så fjern i fra min hverdag, så vet jeg at den er basert på en sann historie, og jeg kjenner på følelsen om mine egne barn ble revet vekk fra armene mine. Det er da jeg oppløses i tårer og trenger snytepapir i lang tid etter filmen er slutt.

Hvis du ønsker å se en sterk film som har vunnet oscar-prisen for årest beste film i 2014 og en rekke andre priser og nominasjoner så er filmen: 12 Years a Slave. 

Fatter ikke at denne filmen har gått meg hus forbi før nå. 
Helt grusom, og helt sinnsykt bra. 

 

11 kommentarer
    1. Oki, takker for tipset, da skal jeg IKKE se filmen.
      Helt seriøst, jeg takler ikke sånt. Jeg går fullstendig i tusen knas! Barn og foreldre som blir voldet masse vondt, nei fytti F.
      Fikk (dessverre) med meg 5 minutter av filmen Tears of the Sun da mannen så den, og det er 5 av de verste minuttene av mitt liv (jeg fikk med meg hvordan kvinner og mødre ble behandlet under revolusjonskrigen i Afrika…). Sove? Ikke den natta, nei.

    2. Takk for tips! Denne må jeg se. Jeg elsker “fæle” filmer :p
      Ja, gud! Jeg er egentlig en veldig kontrollert person på de fleste områder, men etter at jeg ble gravid med olivia, og i hvert fall da hun var født, er jeg helt sjanseløs mot triste filmer. Jeg kjemper mot tårene når jeg ser koselige filmsnutter på youtube fordi jeg blir så rørt! *himler med øynene*

    3. Jeg gråt som et barn under den filmen, den er utrolig sterk. En viktig film på mange måter, men som mamma – helt grufull..
      En annen, litt annerledes film som får tårene til å trillle er Changeling, med Angelina Jolie. Anbefales veldig, den er sterk og utrolig trist og fæl og fin på samme tid!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg