Mat er helsen vår!

Da mine barn skulle starte med fast føde hadde jeg en rekke meninger om temaet. Jeg hadde fått en sterk innføring i ernæring på skolen jeg gikk på og jeg hadde lært å tolke etiketten med ingredienser på ferdigvarer. Derfor tok jeg totalt avstand fra ferdigglass til mine barn. Jeg kunne ikke forstå poenget i å gi de mat som var vannet ut og tilsatt stivelse for å få en halvveis tykk konsistens igjen. Jeg ble skrekkslagen av at vann ofte kom som nummer to på ingredienslisten, hvilket indikerte at det kun var en annen ingrediens det fantes mere av enn vann i middagsglasset, og det var gjerne produkter med mye stivelse som potet eller pasta.  

Det eneste jeg kunne se var pengevinningen som lå bak middagsglassene. Mye av de billige ingrediensene, og vann + stivelse for å øke massen. Men blir et barn mett av vann og stivelse? 

På grunnlag av alt dette laget jeg middager og desserter selv, og har siden vært veldig opptatt av hvordan mat mine barn spiser. 


Jeg mener at det ikke finnes noe som “jeg liker ikke”. Sannheten er vel den at det er svært lite vi liker fra starten av, kun det søte er en smak vi fra naturens side liker. Går vi tilbake i tid betyr det søte at det ikke er giftig, og det henger ved i genene våre. Alle de andre smakene må vi lære oss til å like. Kun ved å smake igjen og igjen vil vi lære oss dette. Derfor er det ikke noe som heter “jeg liker ikke” det er heller: “jeg har ikke smakt det mange nok ganger”. 

Jeg har barn i dag som spiser grønnsakene på tallerkenen før potene, jeg har barn som foretrekker sashimi fremfor sushibiter med ris, og det er bare rå løk jeg kan huske som har kommet ut igjen, med et ord: “sterk”.

Jeg er svært besvisst på maten mine barn spiser, men det betyr allikevel ikke at jeg utelukker alt usunt. Det er dager jeg lager ferdigretter eller kjøper en pakke med pølser fordi det ikke er tid til noe annet. Det gjør jeg med god samvittighet fordi jeg vet at hovedinntaket til jentene består av proteinrik mat med mye næring. Når helgen kommer drikker vi brus og spiser godteri, og det gjør meg ingen ting om jentene får is til dessert om vi er på middagsbesøk, selv om det er midt i uken. 

Så lenge kostholdet vårt i all hovedsak er sunt, med en dose av det usunne så trur jeg det gir et godt syn på hva mat er og fremmer gode matvaner for våre barn. 

Men på bare en måned har jeg møtt på tre utfordringer i henhold til matvaner og små barn som har sjokkert meg. 
Vi vet at mye fysisk aktivitet er byttet ut med tv-titting og brettspill, vi vet at ferdigmat selges som aldri før på grunn av tidsklemmen og at markedet for usunn mat har vokst grenseløst siden våre foreldre vokste opp. Vi vet at resultatet av det har gitt en kraftig øking av overvekt hos barn. 

Dette vet vi fordi det er oppe i mediene til en hver tid, og stadig kommer det nye tiltak som skal forebygge og hjelpe. Mer penger til idrettsaktiviteter, mer fokus på kosthold i skoler og i barnehager osv.. 

Så starter barna mine på sin første aktivitet. Turning i en flott, stor idrettshall. Problemet møtte vi på vei hjem, for ved utgangen står det lang kø til kiosken hvor de alle kjøper vafler. Jeg forsto ikke da jeg første gang ble spurt om vi skulle spise kveldsmaten i idrettshallen, men da jeg så alle som samlet seg rundt border med vafler i hendene skjønte jeg hva kveldsmaten for barna var. 

Jeg har ikke noe i mot vafler, det jeg har noe i mot er at et idrettsarrangement som skal fremme sunnhet og fysisk aktivitet for barn fra 0 til 18 år står å selger usunnheter ved hver trening. For meg strider det i mot hva idrett handler om. Hvilke verdier gir det til barna? 

Mine to barn på to år har ikke noen forståelse av mat i den grad vi voksene har. De vet hva som er godt, og så klart ville de ha vafler når alle rundt dem bar på en eller flere. Jeg fortalte dem nei, jeg fortalte at vi ikke skulle spise vaffel. Jeg ville ikke legge barna mine mette på tomme kalorier etter “trening”. Problemet er bare, jentene vet ikke hva tomme kalorier er, det de vet er: mamma er streng og dum! 

Så var jeg i foreldremøte i barnehagen, en barnehage som har valgt å legge fokus på sunn og næringsrik mat. De fortalte at ved bursdager ville de lage noe ekstra, men at fokuset uansett ville være sunt, slik at det ville være mye frukt den dagen og til lunsj: “vi kommer til å lage grønnsakspizza, eller nei, barnehagepizza kommer vi til å kalle den, men det er en pizza laget med grønnsaker”. Her ble jeg nødt til å skyte inn med et spørsmål om hvorfor de ikke kunne kalle det for hva det var. 

Hvordan skal våre barn få et positivt syn på grønnsaker om grønnsaker skal bli lurt inn i maten? Barnehagen ville legge lokk på ordet grønnsaker fordi det er så mange barn som ikke liker grønnsaker. En ting jeg oppdaget ved å jobbe i barnehage var at det var mange barn som spiste en rekke grønnsaker og matvarer der som de ikke gjorde hjemme fordi de ble påvirket positivt av de andre barna. 

Er det ikke viktig at en barnehage er med på å fremme matglede igjennom det sunne, og ikke legge et lokk over det hele? 

Dagen etter ble jeg møtt med stor forståelse i barnehagen, de ansatte hadde diskutert min innskytelse etter møtet og heldigvis mente de at det var viktig å få frem grønnsaker på en positiv måte fremfor å legge skjul på ordet.  

Den tredje hendelsen skjedde da jeg bestilte barnemenyer på en flott restaurant, barnemenyen inneholdt ikke så mye som en liten grønn ert. Med to jenter som elsker grønnsaker ble jeg nødt til å dele bort mine. 

Er det bare jeg som lar meg irritere over slike hendelser hvor sunn mat blir gjemt bort eller byttet ut med det usunne i en verden der sunn mat er viktigere enn noen gang? 

Sunn mat er ikke bare viktig for å at vi skal holde oss slanke, sunn mat er helt nødvendig for at barna våre skal kunne orke å være aktive og ha energi igjennom hele dagen. Sunn mat er viktig for konsentrasjonen til barna våre og det påvirker alt i fra evnen av å fokusere til å lære. Sunn mat er viktig for å gi barn en forståelse av hvordan ernæring påvirker helsen vår!

Mat er helsen vår! 

 

Følg Speiltvillingene på Facebook – 

Lik og del om du er med meg! 

 

42 kommentarer
    1. Så enig med deg!!
      Har to på 6 og 4 som er som dine..ete alt og gjerne grønsaker før de andre på fatet..barnehagen her er ikkje komt så langt som deres men dei får frukt og grønt kvar einaste dag og gjerne fleire gonga om dagen. Dei fikk og Taco sist fredag en skikkelig hit! Masse grønnsaker som nesten alle åt 🙂
      Når de kjeme til restauranter og barnemeny har eg blitt like sjokka/skuffa som du…enn ete like mykje me auga som me munnen..koffor ska enn då ikkje få litt farge på fatet? Og ungene like skuffa..koffor får ikkje eg agurk…har lært, ber alltid om grønnsaker til dei små og..får heller betale litt ekstra for strevet..:)

    2. Flott skrevet! Kosthold er så viktig. Barna skal vokse og være sunen, etter hvert gå på skolen og det er viktig at de fåt riktig næring. Veldig bra at du tar opp dette med å selge vafler på sportsarenaer ! Det er helt sykt! På hver en cup vi har vært på er det pølser, vafler og kaker .. Og bris da!! Ha en god kveld:)

    3. Har også en toåring som elsker grønnsaker, og det er det som går først på tallerkenen hans. Kjenner meg veldig igjen i barnemenyer stort sett overalt. Nitriste små retter og ikke en eneste grønn ting på tallerken. I tillegg til at det nesten alltid er hamburger, pølse og pomfri eller nuggets. Blant all den deilige maten vi voksne kan velge imellom, så får de bare kjedelig fastfood ofte.
      Så jeg sliter alltid med å velge mat til han når vi først spiser ute.

    4. Jeg var i praksis i en barnehage da jeg var under utdanning hvor ordet “Prinsessefisk” erstattet laks. Jeg ble fysisk uvell. Jeg mener på at det var noen foreldre som drev å sa dette til sine 4år gamle tvillingjenter for at de skulle spise fisk. Det er faktisk det dummeste jeg har hørt! Om det er fordi jeg sånn generelt syntes det blir litt mye fokus på “prinsesser” og “prinser” eller at man ikke bare kan kalle det for det det er. At unger ikke liker fisk er tulleball, vi fikk beskjed fra mine barns barnehage at vi ikke skulle si fisk da det var ett negativt ladet ord – men si laks, torsk, sei og lignende. Selv bruker jeg det hipp som happ, og ungene mine spiser ikke mindre om jeg sier fisk fremfor laks. Mye rart ute å går! Brukte selv aldri middagsglass til guttene, prøvde det men det kom bare ut igjen. Og for å være ærlig skjønner jeg de godt etter å ha smakt det selv.

    5. Renate: Synes det er hårreisende. Barn spiser like mye med øynene, det viste seg veldig godt her sist uke da vi hadde wok til middag. En wok er jo en stor haug med mange forskjellige ingredienser, og det var så tydelig å se hvordan jentene fisket ut de forskjellige grønnsakene med sterke farger, fortalte fargen og spurte nysgjerrig hva det var eller fortalte det selv. Farger er viktig! Grønnsaker og frukt er kilden til det.

    6. For et bra innlegg! Jeg har alltid vært “annerledes” i matveien og spist omentrent alt jeg har kommet over. Er det noe jeg husker svært godt fra barnehagen, er det at jeg ble mobbet fordi jeg spiste makrell i tomat. HELE tiden kom gutten med nugatti på brødskiven, og satte seg ved meg for å mobbe meg for det stinkende jeg hadde på brødskiven.. Jeg har helt siden jeg var liten elsket makrell i tomat, har aldri gått lei av det 🙂 Jeg er oppvokst med røbeter, sylteagurk og gjerne litt “annerledes” mat i forhold til det vanlige. Dette er noe jeg setter så vanvittig stor pris på den dag i dag, da jeg ser hvor utrolig mange kresne mennesker det finnes, som ALDRI har smakt på ting jeg anser på som helt normalt? Nå jobber jeg dermed hardt for å like ting som oliven og kaffe, haha!

    7. Line: Jeg er så enig med deg. Med to barn har jeg i stedet kjøpt en voksenmeny og spurt om en ekstra tallerken 🙂 Men det er ikke slik det skal være!

    8. Celine: Herlig å høre! Makrell i tomat er jo helt nydelig 😉 Men er enig at lukten ikke er like fabelaktig.
      Kaffe og oliven er kanskje to av mine favoritter i dag, men for tre år siden klarte jeg ingen av delene 🙂

    9. Jeg er enig i veldig mye av det du skriver her. Jeg er også opptatt av kostholdet til barna og lager derfor nesten all maten fra bunnen av. Både babymat og mat til oss andre. Vi er så opptatt av at alle andre produkter til barna er det beste vi kan gi dem, hvorfor skal vi nøye oss med ferdigmat? Når vi spise på restaurant synes jeg barnemenyen ofte er en vits. Det ender ofte med at vi bestiller mat fra hovedmenyen til toåringen. Betaler heller noen ekstra kroner for ordentlig mat til ham enn å la ham spise ihelkokte pølser og tørr pommes frites! Veldig engasjerende innlegg 🙂 kanskje jeg blir nødt til å plukke opp tråden i et eget innlegg 😉

    10. veldig bra innlegg!er så enig med det du skriver! har selv lagt om kostholdet veldig den siste mnd og er så mye mer fornøyd, opplagt og ikke minst har jeg naturlig gått ned noen kilo pga det.

    11. Kjempeflott innlegg! Lærte mye, og tenkte over ting på måter jeg ikke har gjort før. Har ikke barn selv, men håper jeg har dette i bakhodet når jeg en dag får det!
      Hadde en gang en kjæreste som ikke spiste grønnsaker i det hele tatt. Bestilte han en burger ute, ba han om å ikke få salat eller dressing på den. Lagde jeg mat hjemme, var det bare jeg som spiste grønnsakene på siden. Til taco, spiste han kun kjøttdeig og ost på lefsa. Helt utrolig at det er mulig, jeg tenkte bare konstant på hvor bortskjemt han må ha vært i barndommen sin, en mor som rett og slett ikke “gadd” å lære ham å like slikt…

    12. Mia B: Borskjemt eller var det synd på han? Tenk hvor mye han har gått glipp av! Hvor mange smaker han ikke har turt å prøve!! Det er jo så vanvittig mye godt 😀

    13. Hei 🙂 jeg har en gutt 4 mnd og jeg og har veldig lyst å lege all mat til han hjemme. Hvis du forsatt usker noen av oppskriften du bruke når du lagde mat til jente dine. Kunne du ha skrev om det ? Han skal ikke få mat før om 2 mnd men jeg gruer meg litt alerede, for jeg er redd for at han ikke for i seg riktig mengde av riktig ting
      Klem 🙂

    14. Bra skrevet 🙂
      Men ikke helt enig i det du skrivet angående den pizzaen. Det er desverre blitt en trend blant barn mange steder at grønnsaker er æsj, de
      spiser det rett å slett ikke så lenge vi kaller det grønnsaker.
      I barnehagen jeg selv jobber i ser vi det at med en gang vi kaller grønnsakene for noe annet spiser de dem ut kamp men med stor glede.
      Jeg ser poenget ditt, men så lenge trenden blant barn er som den er tror jeg ikke dette funker i praksis 🙂

    15. Jeg jobbet i barnehage og skulle lage til bursdagafrukten. Skar opp bananene i biter og satte de på høykant rundt ytters på et fat. Epler og appeblsinger i båres i ring innenfor bananene. Druer og blåbær “drysset” i midten. Barnas reaksjon var “Ååh, kake!!”. Ikke fordi det var kake, men fordi det var pyntet og dandert. Trenger ikke være så spesielt. Helt enig i at grønnsakspizza burde hete nettopp det. Dagens samfunn skal liksom være så matbevisst, men egentlig er vi ikke det.
      Jeg har mange vanskelige intoleranser, og det er utrolig vanskelig å spise borte eller ute fordi kunnskapen om hva maten egentlig inneholder er utrolig mangelfull. Og det blir jeg utrolig nok usosial av, fordi omtrent alt av sammenkomster omhandler mat…

    16. Hei,
      Et tips til neste restaurantbesøk, bestill barneporsjon (altså halve) fra voksenmenyen. De aller fleste (i hvertfall mange) restauranter gjør dette. Da blir det mye godt, og sunt hvis man ønsker, å velge i.

    17. Kunne ikke vært mer enig! Har bare vært på en restaurant med barna en gang, der deres rett var fylt med grønnsaker og det var en Indisk/pakistansk restaurant i Oslo, ellers er det et trist syn.
      Jeg spør om salat, agurk, paprika til ungene uansett hva de skal ha ute. Ofte klarer de å fikse det…
      Eirin

    18. Da jeg var liten spiste jeg kun pølse (både grill og de andre typene), som eneste typen kjøtt. Jeg klarte ikke smaken og brekkte meg da jeg spiste det. Det gikk en del år før jeg fikk til å venne meg til smaken. Fisk opplevde jeg på samme måte som med kjøttet. Uansett hvor mange ganger jeg prøvde klarte jeg det ikke. Heldigvis spiste jeg grovbrød, grønnsaker og sunt pålegg. Er nå i slutten av 20åra og spiser det meste. Har ikke hatt noen form fornhelseplager for at jeg var så “kresen”

    19. Jeg har selv hatt tanken om barnemenyer på restauranter. Vi voksne får utrolig mange gode valg med middagsretter vi kan velge, og barnemenyen består i hovedsak av pommes frites, pølse og burger. Hvorfor kan ikke barna få samme valg som de voksne, bare mildere og mindre porsjoner?
      Dette lurer nå jeg på. Over alt leser vi at barn ikke skal spise “det og det” for det er så usunt, men valget blir ikke så lett når barnemenyene er satt sammen av det som har skapt fedme-epidemien.

    20. På restauranten jeg jobber på velger barna fra den vanlige menyen, også tilpasser vi retten ved å gjøre den litt mindre og legge den opp som ‘tapas’. Hvis selskapet skal ha 5 retter, da lager vi en bitteliten 5-retters til barna også. Det funker helt supert, så dette er en utfordring til andre restauranter der ute 😉 Blir færre retter å holde styr på også 😀

    21. Viktig tema du tar opp.
      Muligens noen år for sent, men du ville ikke ha delt noen oppskrifter fra da du begynte å gi barna dine fast føde? Virker som du hadde god greie på det! 🙂

    22. Absolutt enig med deg!
      Når barnehagen skjuler hva slags mat ungene får, bidrar de til at ungene får enda dårligere forhold til mat.
      Godt du tok det opp med de!

    23. Veldig enig i det du skriver. Skjønt må innrømme, det har skjedd en gang eller 2 at ungene har fått vafler til kvelds, skjønt,de var så grove og lite sukker i,at de kunne nesten ikke kalles vafler 😉 men ungene elsket det!
      Ungene pirker nesten bare i maten, om de ikke får grønnsaker. Forstår dem godt,for jeg synes også at middagen blir ekstremt kjip uten grønnsaker.

    24. Hei!
      Jeg er ei jente på 21 år som forsatt ikke spiser frukt eller grønnsaker.. Jeg sier jeg ikke liker det, men egentlig så er det bare hodet mitt som har blitt instilt det av meg selv at jeg ikke liker det.. jeg prøver å smake, men det går bare ikke.. Jeg får ikke det til å spise frukt og grønt.. jeg spiser jordbær og knuste gullerøtter som er knust i poteter og saus.. litt salat i tacoen går bra, men ikke for mye..
      i min søskenflokk så er det ho eldste som spiser ALT av frukt og grønnsaker, ho i midten spiser litt men ikke for mye og meg som ikke spiser noe.
      Jeg har så lyst til å spise det, men jeg klarer ikke .. Hodet mitt er forsatt innstilt på at dette er noe jeg ikke liker og heller ikke kommer til å spise.. jeg syns det er flaut å gå på resturanter – bestille mat og så må si at jeg ikke skal ha noe grønt på tallerkenen.
      Jeg ser jo at andre spiser sååå mye godt og det ser godt ut, men jeg tør ikke og jeg klarer ikke like det. Og som mange sier ” jaa, det ser utrolig mer finere med grønnsaker på tallerken, den blir veldig kjip uten noe grønnsaker på..
      Hvis jeg skal spise hos andre på middag, og de spør om jeg vil ha grønnsaker så sier jeg nei, jeg liker ikke – og det er mange som bare ” woow, gjør du ikke?” ” det er flaut og trist ja..
      Jeg har alltid vært den jenta som har spist brødskiver eller lyst knekkebrød med nugatti.. for det var det som var favoritten – og det som forsatt er favoritten. Det er masse av pålegg jeg ikke “liker” fordi jeg alltid velger det som er vanligst for meg, og at jeg ikke tør å prøve noe nytt…

    25. Jeg var veldig kresen som barn, nektet å spise fisk, grønnsaker og annen frukt enn banan!
      Men i de senere år har jeg “lært” å laks, og kan nesten ikke spise et middagsmåltid uten grønn salat, løk, poteter, tomat osv!
      Har også hørt at man “skifter” smaksløkene hvert 7. år, og i og med at jeg nå er 21 så blir det vel bare mer og mer jeg liker også 😉

    26. Kjempebra innlegg! En av tingene som plager meg veldig i forhold til barn og mat er at det alltid skal være et problem om barnet ikke spiser det som er til middag. Hver gang vi er på middag hos andre og min datter ikke spiser maten som blir servert, kommer det gjerne forslag om de skal varme opp pølse? Vil de ha skive? Vil de ha ditt eller datt? Det blir gitt helt feil melding om hun får tilbud om andre ting istedet. Spiser hun ikke maten, er hun faktisk ikke sulten og det er ingenting i veien med det.
      Man kan heller la barnet få være med på å bestemme hva som er til middag en eller to ganger i uken. Heldigvis har jeg ei jente som er glad i mat og spiser det hun får om hun er sulten. Om det er på grunn av hvordan vi har oppdratt henne eller om hun bare er sånn, det vet vi jo ikke, men liker å tro at vi har vært med på å gi henne et positivt forhold til mat. 🙂

    27. Christina: samme gjør jeg! Noen ganger lager vi oss vafler til helgelunsj/ mellom måltid, fordi det gjerne blir annen rutine enn i uka, men da er det grove vafler uten sukker, gjerne med f.eks. søtpotet i osv, så usunt er det overhode ikke! Er veldig enig I at kosthold er kjempeviktig, mine barn har til dags dato ikke smakt på mat fra glass el.l., prioriterer hjemmelaget sunn mat veldig høyt. Men noen ganger syns jeg det er gøy å lage sunn mat på nye måter. F.eks. grønnsaksmuffins og sånne ting. Det hender de får det som “dessert” eller etter lunsj på turdagen I barnehagen, det er veldig sunne ting jeg gir dem med god samvittighet, bare grønnsaker, nøtter, grove kornprodukter og egg. Har tenkt mye på hva jeg skal kalle det – det er jo en muffins! Men jeg sier ikke det for å lure I dem grønnsaker, det er mest fordi det er lett å oppbevare I Matbokser, eller at jeg kan lage opp mange og ha I fryseren osv. Men jeg engster meg litt for hva de som jobber I barnehagen tenker. Tror de kanskje at jeg sender med kaker??? Og som sagt jeg gjør det jo for å være praktisk, ikke for å lure ungene mine, så her føler jeg litt at man kan gjøre feil litt uansett?

    28. Er helt enig i alt du skriver 🙂 Må bare skyte inn at det er fullt mulig å lag gode vafler med grovt mel, havregryn og uten sukker, som fint kan erstatte grovt brød innimellom 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg