Klistremerkesystem

Jeg har lenge tenkt på at jeg skal innføre klistremerkesystemet ved dogåing for jentene. Vi brukte dette i barnehagen jeg jobbet i, og jeg så hvor godt det fungerte som en oppfordring og belønning for at de små skulle sette seg på toalettet. 

For jentene her i hus har dogåing faktisk vært litt skummelt, jeg forstår godt hvor rart det må være å ikke tisse i bleia som de har gjort siden de så dagens lys, så det at de kan få en belønning har vært til god hjelp for oss. 

Vi har klart å komne oss til det punktet der jentene forstår hvordan de skal få til å tisse når de blir satt på doringen, det i seg selv er jo virkelig en milepæl. Men enda sier de ikke i fra når de må tisse og de nekter å gå uten bleia. Derfor fant jeg ut at jeg ville gjøre klistremerkesystemet litt ekstraordinert, nettopp for å oppmuntre jentene når de er flinke. 

Jeg tenkte først og fremst at jeg skulle kjøpe et rosa ark og et lilla ark slik at de kunne ha hvert sitt ark til å feste klistremerkene på. Men i et hav av lekre papirer falt jeg på to forskjellige jeg synes var helt fantastiske. 

Da jeg begynte å kikke etter noen nydelige klistremerker (da helst i rosa og lilla) var utvalget litt snevert. Og når to pakker med klistremerker kostet 80 kroner så fant jeg heller ut at jeg kunne kjøpe et stempel som klipper ut sommerfugler. Jentene elsker sommerfugler og i det lange løp blir det billigere enn å kjøpe nye klistremerker. I tillegg kommer nok stempelet til å bli godt brukt til kort og annen dekorasjon i mange år fremover i tid. 

Så her er resultetet av klistremerkesystemet som nå er 100% oppe og går. 

En sommerfugl for hvert dobesøk ! Hurra, jeg gleder meg til å vise jentene!

– Flere som bruker klistremerkesystem for avvenning av bleie? 

Følg Speiltvillingene på Facebook – 

 

Image and video hosting by TinyPic

47 kommentarer
    1. Så flotte de ble 🙂 Her prøvde vi klistremerkesystem, men vi fikk motsatt effekt av hva vi ønsket. Han ville ha på klistremerke, men når han ikke klarte det ble han skuffet og ble lei seg fordi han ikke klarte dobesøkene. Det gikk mer utover selvfølelsen enn følelsene ovenfor klistremerkene, så vi avsluttet det. Lykke til , det er mange det fungerer på 🙂

    2. Så bra du har introdusert jentene for hva do er og hva den brukes til. Men du skriver at jentene nekter å ta av seg bleia, og èn av grunnen til det er at de rett og slett ikke er klare. Dette med dogåing er noe man skal være forsiktig å “mase” om, selv med belønningssystem. Jeg vet om flere barn som har blitt “tatt i fra” bleien for tidlig, som sliter med å holde seg tørre. Med et av de barna gikk det så langt med at hun måtte på sykehuset.

    3. Den kommentaren jeg skrev var IKKE ment som kritikk, men mer som et lite tips. Nettopp fordi mange foreldre pusher barna sine altfor mye til å slutte med bleie. Beklager så mye om du tok det som kritikk.

    4. Åh, så fint system. Mye kjekkere med de sommerfuglene som du trykker ut enn klistermerker. Du er så kreastiv!
      Jeg må bare si: Jeg har lest en del blogger opp gjennom årene, men jeg må si at du desidert har den flotteste bloggen jeg vet om. Så jordnær, så levende, så enkel….. Du har virkelig noe for enhver smak på bloggen din. Stå på videre. Hilsen en ivrig fan av akkurat DIN blogg 🙂

    5. Jeg syns dette er helt feil måte å lære barn og gå på do på. Barn finner ut av selv at jeg er stor og store barn går på do. De må være klare for å gjøre, så kommer det helt av seg selv. Det vil komme helt naturlig og barna vil bli mer stolt av seg selv og slippe å ha det vondt med seg selv ettersom de veldig gjerne vil ha klistremerke, men ikke er klare.

    6. Du har så utrolig god fantasti, og en helt fantastisk evne til å sette disse fantasiene ut i livet, jeg er helt imponert! Selv blir ting aldri slik jeg ser for meg, ikke engang aktivitetskalenderen til jul 😉
      Og et lite spørsmål: Disse tightsene du har lagt ut oppskrift på… Tror du det er mulig å sy noe tynn strikket ull utenpå disse?

    7. Har du prøvd å ha truse på innsiden av bleiene? Blir mye mer søl, men bleiene i dag er så behagelige at barn ikke merker tisset i bleiene. Derfor kan en truse på innsiden gjøre det mer “ubehagelig” og få fortgang i bleieslutt 🙂

    8. Jeg prøvde det systemet i 2-3 mnd men han sa aldri i fra når han måtte tisse eller bæsje så det gikk jo ikke så bra,men han tisset når han gikk på do.Nå vil han ikke gå på do lengre pga han bommet på do ringen en gang han ville prøve å stå å tisse 🙁 Å han ble så lei seg stakkar pga han bommet,nyttet ikke å trøste å si at det gikk fint at han bommet :/ Han blir 4 i desember å har et lite håp om at han kanskje kan klare å slutte innen da…skal ikke være enkelt..I tillegg når kompisen hans i barnehagen sluttet med bleie så sa de voksne at når han har sluttet så må jo du også slutte,ikke motiverende for en gutt å bli sammenlignet med kompisen sin :/

    9. Vi brukte det 🙂 Stor motivasjon her!
      Nå bruker vi klistermerker som belønning for hver kveld hun legger seg uten å krangle 🙂

    10. Å så fint!
      Håper systemet virker for jentene dine. Det virket ikke for jenta vår her hjemme, så til slutt tok vi det på den harde måten og bare tok av bleia. To ettermiddager med tiss i buksen sin, så skjønte hun det ikke var gøy og begynte med doen. Vi prøvde alle mulige slags belønningssystem(pakke når hun var ren, klistremerker, nye truser, U name it), men ingenting virket!
      Masse lykke til med dotrening, det kommer sikkert til å gå kjempebra!!

    11. Frubirkelund: Håper dere fant en løsning som fungerte for dere 🙂 Her blir det klistremerke selv om det ikke kommer noe også, de får for godt forsøk, ofte blir det noe i toalettet fra en av to, og da må begge få belønning 🙂

    12. anonym 14:09 : Jeg forstår tankegangen din. Alikevel så er ikke dette noe negativt, i hvert fall ikke hos oss. Vi er riktignok ikke strenge med kristremerkene heller, de får også for forsøk uten resultat. Så dobesøk er gøy uansett, men de blir ekstra stolte om det kommer litt tiss i doen 🙂

    13. notanothercigarette: Så hyggelig å høre, dette var jo lite avansert så det får de fleste til 🙂

      Jeg er ikke helt sikker på om jeg forsto hva du mente med med ullen?

    14. LinnMerete Olsen: Uff da, så synd at han skulle føle det slik ved et uhell. Trur ikke det er uvanlig, her har også jentene blitt veldig lei seg ved uhell, de har heldigvis ikke hatt noen forbindelser til uhellene slik som gutten din hadde med doen.
      Masse lykke til 🙂

    15. Aina: Vi stresser ikke, de er jo ikke så gamle enda, men synes det er greit at de vender seg til doen på en positiv måte slik at de kan bruke den mer og mer frem til de kaster bleia 🙂

    16. Så det var det du gjorde i byen i dag, jeg og mammaen min gikk bak deg littegrann i stad. Så deg ved den ene skobutikken 🙂 jeg nevnte for mammaen min at der er mammaen til speiltvillingene, men tørte ikke helt å rope ut navnet ditt i byen. Klistremerkesystemet ser veldig bra ut, og jeg tror vi kommer til å bruke det samme når Frida er klar for det samme. 🙂

    17. Helene Viktoria: Hihi, nope, sjekk datoen for publisering 🙂 Jeg gjorde dette på formiddagen, også var jeg i byen litt senere etter nye sko til snuppene som også ble litt dill ekstra!! 😛 Haha, byen altså. Så mye fint 🙂

    18. Nydelige bilder! 🙂 Dersom man plukker rabarbra senere enn sankthans, vil mengden oksalsyre øke i rabarbraen, samt at neste års avling vil bli dårligere.

    19. Jeg ser nå at jeg var litt raskt ute uten å sjekke tidspunktet ja… jeg så deg i halv to-tiden tror jeg… vi var på leit etter sko til en kjole jeg skal bruke i brullupet til svogeren min… Hadde jeg bare hatt sko og veske fra før så hadde ting blitt litt billigere…
      Jeg har forresten prøvd å ta kontakt med deg via Facebook hvor jeg lurte på om du ville bli kjent med Frida og meg, men jeg har ikke hørt noe etter jeg skrev noe, så jeg regner med at ting er litt hektisk og at du kanskje har nok med tingene som skjer rundt deg fra før? 🙂 Bare et spørsmål (sannsynligvis lettere å få svar her og) 🙂

    20. Ser at du skriver at barnehagen du jobbet i drev med klistemerker. Klistmerker hører ikke hjemme i en barnehage. Barnehagen skal IKKE bruke belønning eller straff.. Det er imot hva barnehagen skal drive med. Det er mye viktigere å motivere barna gjennom indre motivasjon. Hva de selv ønsker, og sette ord på hva de føler når de får til å gå på do, istedenfor å belønne dem. Tenk litt på hva de vil føle hvis de ikke får det til.. Hvis den ene har flere klistmerker enn den andre osv..
      Jeg ville nok ventet litt til jentene var klare. Deretter sagt/oppmunter de til å tisse i på do, istedenfor i bleien. “Så deilig å tisse på do, så slipper man å gå rundt med tiss i bleien sin”

    21. Jeg vet om flere som har brukt dette systemet, men vi har valgt å ikke gjøre det. Olivia ba som tidligere nevnt selv at hun ville prøve doen få dager etter 2-års dagen sin. Det kom tiss og vi klappet, jublet, koste og nusset 🙂 Jeg synes det fungerer for oss 🙂 Kommer det ikke tiss ser vi bare forundret på hverandre og sier “Neeeeeiiii” :p Og så ler vi og smiler 🙂 De gangene jeg spør om hun må tisse, og hun sier nei, og jeg spør om hun vil sitte på doen, og hun sier nei, lar vi det være. Jeg vil ikke “presse” henne på doen. I barnehagen blir hun satt på do 1-3 ganger pr dag som dotrening. Det synes jeg er veldig bra 🙂
      Lykke til med dotrening 😀

    22. Jeg brukte det på sønnen min når han var 2 1/2. Fungerte strålende! Kom det ikke noe når han satte seg ble det ros, og kom det noe så ble det ros og klistremerke. Han syntes det var veldig stas. De fulgte også opp i barnehagen, og for ham ble det bare positivt. Lykke til med bleieslutt, det går nok fint!

    23. Vi har ikke brukt klistremerker til pottetrening, men til mye annet. For oss har det vært veldig effektivt til nummer en, ikke så mye til nummer to. Alle barn er forskjellige, og alt virker ikke på alle😉
      Men da vår eldste skulle slutte med bleie fikk hun en Gomp når hun tisset, og to hvis hun bæsjet. Det var en fin motivasjon for henne. I begynnelsen fikk hun en hver gang hun satt på do/potte.
      Små barn er vant til å tisse litt hele tiden, de “sparer” ikke på tisset sånn som voksne. Derfor må de trenes litt på å “holde” seg. Derfor er det lurt i begynnelsen å ta en time eller to (alt ettersom hvor mye du orker), en dag dere har fri og en tid på dagen som jentene er uthvilte. Sett på klokka, og ta de på do hvert 10.-15. minutt. Det gjorde susen her hos oss i alle fall.
      Og min mening er at det ikke er farlig for selvfølelsen deres å lære de å bli tørre. Barn bruker bleier mye lenger nå enn for bare 20 år siden. Grunnen til det er at bleiene absorberer så godt at de ikke blir ubehagelige å ha på når de tisser i de.
      Begynn pottetrening med god samvittighet og en stor dose tålmodighet. Du ser veldig fort om det er et dødfødt prosjekt eller ikke.

    24. Det vil alltid bli mye synsing når det kommer til disse tingene.
      Alle har sine meninger og erfaring. Man må jo bare prøve og feile.
      Jenta vår viste interesse i sommer, rett før 2-årsdagen. Da kjøpte
      vi inn truser og hun fikk bruke dem hjemme og vi snakket mye
      om det. Hun fikk et A4-ark på badet og fikk klistremerker for hvert
      forsøk. Hun ble veldig motivert og var tørr på dagen hjemme og i bhg på to uker.
      Det viktigste var nok at hun var såpass klar, men trusene og klistremerkene gjorde sitt for motivasjonen hennes så hun ville prøve:)
      Så det er bare å teste det ut. Du kjenner barna dine best, og ser helt sikkert om dette er feil måte å gjøre det på før det går så langt som enkelte over her beskriver;) Lykke til, hverdagen er unektelig lettere og mer behagelig uten bleiebarn!

    25. Hei Stine! Syntes du gjør en fabelaktig jobb med jentene dine. Og syntes systemet ditt virker spennende, stå på! 🙂

    26. Helene Viktoria: Det kan stemme ja 🙂

      Ja, jeg er dårlig på å få svart via facebook, så lettere å nå meg her 🙂 Dagene mine er fylt opp til randen og enda litt til, men du må gjerne stoppe meg om du skulle møtt meg igjen 🙂 Jeg slår gjerne an en prat 🙂

    27. Ane: isn´t that precious? NL H36 🙂 De selger den hos makestyle vet jeg, men fargen er misvisende på bilde for den ser mer rosa ut. Den er slik den er på fingrene mine, skikkelig behagelig dus rosa 🙂

    28. Det skal jeg gjøre neste gang 🙂 det hender at jeg er på re-torvet og farmandstredet. Hvem vet, kan jo hende vi treffer på hverandre sånn plutselig 🙂 vil uansett si at du er en flink mamma og jeg følger med på stortsett alle innleggene som kommer ut. Kommer i grunn an på dagsformen. Full forståelse for at dagene er hektiske 😉

    29. Mener det er fornuftig å “hjelpe” barn å slutte m bleier tidlig. Da jeg var barn, på 60-tallet, var det skjelden barn brukte bleier til de var to år. Jeg tror både barn og foreldre har blitt “late”, bleiene i dag kjennes jo “tørre” ut selv etter flere timer. Etter råd fra dag-mamamaen jeg hadde til min eldste, kjøpte jeg ett billigmerke da hun var ca 1,5 år, brukte dette en ukes tid, de ble bløte og ubehagelige, noe som gjorde det enklere å slutte. Det tok en uke, så var hun tørr. Gjorde det samme da yngste var 20 måneder, tok samme tid så var hun også tørr. Barn i dag er ikke mindre modne enn det barna var før nymotens bleier kom på markedet, tror bare vi har blitt mer bedagelige (slipper jo å vaske opp tøybleiene). Det krever bare litt innsats fra både barn og voksne.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg