Forvrengt syn!

I går kveld fikk jeg inn en kommentar til et innlegg jeg publiserte tidligere denne uken. Dette er faktisk noe jeg selv har tenkt på opp til flere ganger, og poenget var så godt at jeg vil dele det med dere: 

Litt ironisk at du skriver at du ikke vil betale 1000kr for at jentene dine skal få nye kjoler, når det er det man havner på dersom man skal handle to stk av kjolene fra virre V 🙂

For i innlegget denne kommentaren tilhører skrev jeg at jeg fant en nydelig enkel hverdagskjole, men da prisen var 499,- som jeg måtte ganget med to, for å kjøpe et plagg til hvert av mine barn, så gikk jeg heller tomhendt ut av butikken. 

1000,- for to kjoler til to, to år gamle barn, jeg kjøper ikke så dyre plagg til meg selv en gang, ikke hverdagsplagg som da dette var.. Jeg kan til og med synes en pris til 299,- på et enkelt plagg er for mye å gi på kreative dager. Dette er en tankegangen som har endret seg over tid, den har endret seg samtidig som mine syevner har økt. Jeg vet nemlig at jeg ofte kan sy et tilsvarende plagg til en brøkdel av prisen, jeg vet at jeg da også kan få plagget i to forskjellige farger slik at de barnehageansatte ser forskjell på jentene mine uten å måtte konsentrere seg. 

Jeg har nesten sluttet å handle klær til mine barn av den enkle grunn at jeg hver gang tar meg i å tenke: “men dette kan jeg jo sy”! Det eneste jeg handler er et dusin strømpebukser, ullklær og strikk. Finner jeg et strikket plagg er jeg nesten på gråten om de ikke har to igjen i samme størrelse, for akkurat dette klarer jeg ikke å lage selv. Jeg bare misunner alle de som kan la strikkepinnene gå til et nydelig resultat står foran dem. 

Plaggene fra kolleksjonen min har jo nettopp denne stive prisen jeg selv forlot for bare noen dager siden. Egentlig skulle jeg ønsker de kunne kostet slikk og ingenting, jeg har alltid elsket å gi, og det at jeg vet at mange kjøper klær på avbetaling gir meg rett og slett dårlig samvittighet til tider. 

Samtidig ser jeg den andre siden, produksjonssiden. Jeg sitter i timer med modeller, jeg sitter i timer med datajobb i etterkant, jeg får stadig mail av Lise i Virre Vapp langt etter jeg selv har lagt meg, jeg vet hvor mange mennesker som er i sving i et annet land for å sy dag inn og dag ut, jeg vet kostnadene på hva et ferdig produkt er – stoffer, arbeidstid og frakt. Plutselig forstår jeg ikke hvordan et plagg kan koste så lite som 499,- For i sannheten er det ikke mange kronene som går i overskudd, som igjen skal gi lønn til de som jobber det frem.
Verre av alt undres jeg, hvordan i svartens navn klarer billigkjedene å gå rundt, men så vet vi også om arbeidstilstandene til flere. Barnearbeid, underbetaling og arbeidsdager så lange at vi her i Norge får det til å vrenge seg i magen. 

Jeg har selv vært i Kina, gjennomsnittslønnen der nede er på litt over 30 000 i året. Skillet mellom rik og fattig er enorm. Jeg tok taxi en dag vi hadde vært ute og spist, det var ikke lange turen, men de mange bygningene og det fremmede stedet gjore meg usikker på retningen til hotellet. Prisen havnet på seks kroner. Jeg ga mannen ti kroner og takket for turen, noen han ikke forsto en tøddel av. Han viftet etter meg med vekslepengene men jeg trengte dem ikke, og ristet på hodet. For meg var det fire kroner, for han var det nesten dobbel betaling av prisen turen koset. 

Det å se ting i perspektiv gjør en klokere, det å ha valgmuligheter gjør en rikere. Noen kan ikke velge ut det de ønsker, noen må ta det de får.
Da jeg fikk to barn i en alder av 22 år hadde jeg ikke mer penger enn at jeg fikk det til å gå rundt, jeg kunne ikke kjøpe meg en ny jeans fordi jeg hadde lyst på det, eller spise ute på restaurant når jeg ønsket det. Det gikk rundt, men det var ikke plass til noe ekstra.

Det var da jeg begynte å sy, jeg hadde symaskin, så alt jeg trengte var å kjøpe en remse med stoff. Det var der jeg startet, og husker jeg rett var det til og med min mor som betalte for mine første stoffer, for hun var med og viste meg hva bombullstoff og jersey var. Jeg trudde ikke syevnen fantes i meg, men jeg turte å prøve.

I dag, to år senere, kan jeg finne ut en kveld at jeg har lyst til å kle opp barna mine i et nytt plagg dagen etter, sekunder senere sitter jeg i drømmeverden bak symaskinene mine. I dag, to år etter jeg sydde mitt aller første babyplagg, som ble til to bukser som til sammen hadde kostet meg 40 kroner, kan jeg kalle meg en gjestedesigner. Allikevel deler jeg mer enn gjerne ut oppskrifter av nye plagg her på bloggen. Etter hva jeg vet, er jeg nesten alene om å dele gratisoppskrifter på barneplagg her til lands, og jeg gjør det nettopp for å kunne gi andre  muligheten  til  å  velge. 

– Stine 🙂

Følg Speiltvillingene på Facebook – 

 

Image and video hosting by TinyPic

30 kommentarer
    1. Du er helt fantastisk snill som deler syoppskrifter helt gratis! Det koster å få et plagg produsert, og du kan ikke sitte å sy alle plaggene til kolleksjonen din alene! Du har faktisk fått meg til å tenke at jeg vil prøve å sy plagg til datteren min selv. Jeg har aldri vært flink i håndarbeid, men jeg begynte å strikke mens jeg var gravid. Jeg trenger bare en symaskin, så kan jeg starte 🙂

    2. Så bra at du skev dette innlegget, det var veldig godt forklart synes jeg. For jeg satt med de samme tankene, hvordan kan hun si det når hennes egne kjoler koster like mye.
      Noen har veldig lyst på de kjolene som du syr og viser her, men ikke alle har kapasitet, tid eller dessverre kunnskap til å sy. Da er det en meget god mulighet for dem å kunne kjøpe en slik kjole:) ogvfor dem som ikke har råd til å kjøpe slike kjoler, har en kjempe god mulighet å teste ut sykunnskapene sine, med godt detaljerte syoppskrifter, mønster og framgangsmåte:)👍

    3. Åh, selvom jeg ikke vet om dette var en forklaring grunnet kommentaren du fikk, eller bare en generell forklaring (rett og slett) er jeg glad den kom! Og jeg får bare enda mer respekt for det du gjør 🙂 Jeg kunne heller ikke sagt det bedre selv- du skriver så godt :):)
      Håper virkelig ikke du slutter å dele syoppskrifter, en dag skal jeg ta meg tid til å sette meg ned å forsøke sy et plagg- kanskje et skjørt!!
      Keep up the good work! Jeg heier på deg- og de søte jentene dine 🙂

    4. Elsker bloggen din altså 🙂 du skriver så rett på hver gang at inni mellom
      Må jeg bare legge igjen et lite pip, for å fortelle hvor mye jeg digger bloggen !
      Og elsker oppskriftene dine, men får aldri satt meg ned ! Men np venter vi plutselig en liten overraskelse! Minsten er 7mnd, så at nummer 3 på tilnærmet umulig vis skulle skje, forutså vi ikke.. Vi har det vel akkurat som du hadde det, det går rundt men ikke noe mer .. Og det er med to! Grøss og gru med nummer 3:p har en av hver så har litt arveklær, men så har jeg jo ei som vokser fortener enn gress og en tass som jeg håper også setter fart, sååå… Bør vel kanskje snart gro meg tålmodighet og tid til å dra fram symaskinen, som har stått siden jeg fikk den i fjor av samboer etter å ha skryter av deig din blogg 🙈

    5. Dette er så sant Stine. Jeg syr klær selv både til mine egne jenter og for salg, og noen kunder blir rett og slett ufine pga de syns det er alltfor mye å betale 499 for en kjole eller 250 kr for en genser. Jeg tror ikke de aner hvilken jobb som ligger bak. Men heldigvis er det mange som setter pris på hjemmelaga klær og design.

    6. Synes du gjør en helt fantastisk jobb! Det du klarer å skaper med en symaskin, er virkelig noe jeg skulle ønske jeg kunne gjort. Er så imponert over alt du får til. Unner deg alt godt:) Skulle gjerne gitt strikkekunnskaper i bytte mot sykunnskapene dine. Håper du får en god helg 🙂

    7. Marie Myhre: Tusen takk <3 Jeg husker jeg startet å strikke babyteppe da jeg ble gravid, det gikk veldig smått, og da jeg fant ut at det var to i vente, og det første teppet ikke en gang var halvferdig, gav jeg opp hele strikkejobben 🙂

    8. Folk flest selger håndarbeidet sitt alt for billig. De er ikke flinke nok til å se på de faktiske utgiftene og antall timer de bruker på å sy/strikke.
      Jeg syns det er kjempe fint at du deler oppskrifter! Det beste er at du faktisk bruker bilder til å vise hvordan man gjør det. Det gjør det mye enklere å forstå hvordan man skal sy plagget, og man lærer hvordan andre mønstre skal syes

    9. Stine m: Åh<3 Tusen tusen takk, og gratulerer så mye med nummer tre på vei 😀 Du vet at det kommer til å ordne seg, det gjør alltid det 🙂

      Ja, da er det bare å finne den frem og sy litt 😀

    10. Elise: Tusen tusen takk 😀 Da kunne jeg nok sagt akkurat det samme til deg. Skulle så gjerne strikket, men det tar alt for mye tid, så det gir jeg opp ^^,

    11. M: Ja, det er sant, skal man regne timespris så er det mange plagg som burde vært dyrer.

      Tusen takk 😀 Bilder er alfa omega, og kanskje det at jeg ikke bruker det avanserte syspråket. Jeg forstår i allefall greit lite av det !! 😛

    12. Det står så stor respekt av deg som blogger/person for alt du skriver og gjør. Takk for at du ikke tok kommentaren min som kritikk. Er veldig imponert over alt du har fått til, og jeg antar og håper at vi ikke har sett det siste av deg som gjestedesigner 🙂

    13. Veldig bra skrevet!
      Jeg forstår deg så godt, og setter utrolig stor pris på oppskriftene du deler! Din blogg er så givende på både motivasjon, inspirasjon og hverdagsgleder. Du er en absolutt favoritt blant bloggene jeg leser! 🙂 Ønsker deg en superfin kveld.

    14. Iselin: Selv tusen takk 😀 Jeg håper ikke det er det siste jeg designer, det har liksom blitt min lille lidenskap, og jeg får nesten et følelsesforhold til kolleksjonene. Hihi 🙂

    15. Skjønner deg veldig godt, på alle måter! Synes det er utrolig flott og snilt gjort å dele oppskrifter gratis! Det har gjort at jeg har turt å prøve å sy!så tusen hjertelig takk!
      Må også legge til at jeg også ofte ser ting, og tenker “det kan jeg lage mye billigere selv”, og det synes jeg er helt ok å tenke i de tilfellene det er ting som jeg vet at jeg klarer å lage selv, og som jeg gjerne ikke vil spandere mye penger på å kjøpe. Som 3.barns-mamma flyr pengene fort nok allerede 😉
      Stå på videre,takk for all inspirasjon! Digger bloggen din <3

    16. Christina: <3 Tusen tusen takk 🙂 Det gir meg mye tilbake ved å dele oppskrifter, så det er vel derfor jeg liker å gjøre det 🙂
      Pengene flyr ja!! Phuhu.. Barnehage, og alt av sko og klær som skal byttes i det uendelige 🙂 Blir ikke så mye luksus på en selv, men det får vi ta igjen den dagen vi er bestemødre 😛

    17. Vet du, jeg er så enig! Godt skrevet! Og syoppskriftene du deler setter jeg så stor pris på! Det er så gøy, og mye lettere enn man skulle tru! 🙂 så takk!

    18. Hei!
      Jeg legger så og si aldri igjen kommentarer på blogginnlegg, men akkurat nå følte jeg veldig for å legge igjen noen ord. Hver eneste gang jeg er innom bloggen din, blir jeg like imponert. Du skriver så bra, og virker som en fantastisk bra person. Håper du skriver i mange år til, jeg er trofast følger!
      😀😀😀

    19. Setter stor pris på syoppskriftene du legger ut! Jeg hadde aldri sydd før men hadde så lyst på et babynest til min kommende datter. Syntes det var så dyrt å kjøpe et ferdig, og bestemte meg derfor for å prøve å sy et selv, å så blir det jo mer personlig også. Da kom jeg tilfeldigvis over bloggen din og ble så inspirert at jeg bare MÅTTE se nærmere på den, men så ble tulla født og tiden gikk. Men fikk ikke fred for bloggen som jeg hadde i bakhodet, med en gang jeg begynte å få litt tid til overs var jeg snar med å lete opp bloggen igjen! Nå er jeg innpå bloggen stadig for å sy noen nye klært til jenta mi med dine oppskrifter! Du forklarer så godt i oppskriftene at det rett og slett er enkelt og super gøy å begynne sy! Hadde det ikke vært for bloggen din og oppskriftene du deler er det sannelig ikke sikkert at jeg hadde rotet frem symaskinen igjen etter babynestet..! Nå skal jeg begynne med barnerommet selv og gleder meg til å lage sengekanter og pynt til senga! Du er super flink!! Takk for at du deler oppskrifter så jenta mi stadig får nye fine klær og pynt til hennes føste rom 🙂 Drømmen er nå å få symaskin med overlock…! Så nå er sparingen i gang.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg