Kysser du ditt barn på munn?

– Hvis mamma kysser pappa på munnen, hva betyr det da når jeg, som er en liten jente eller gutt, kysser foreldrene mine på munnen? Det blir forvirrende! 
Sier lege og psykolog, Charlotte Reznick.

Jeg hørte om det på radioen, jeg leste om det på internett. Det advares til foreldrene mot å kysse sine barn på munn.  

Hvis mamma kysser pappa på munnen, betyr ikke det at hun er glad i han? Om jeg, som er en liten jente eller gutt kysser foreldrene mine på munnen, betyr ikke det at jeg er glad i dem? Det er da ikke forvirrende! 

Psykolog mener leppene er en erogen sone, derfor blir det assosiert med noe seksuelt! Når mamma kysser pappa på leppene, et lett kyss i det de møtes eller i det de sier ha det til hverandre, forbinder vi det med noe seksuelt? Eller er det et tegn på hengivenheten og kjærligheten de har til hverandre, som et hei eller ha det som betyr mer enn når vi møter en gammel kjenning på gaten? 
Når begynte egentlig et lite barn å tenke seksuelt? Hvor gamle er de ikke før de forstår noe som helst om blomsten og bien, og at et kyss kan føre til nakenhet i mellom to personer? 

En kvinne kan elske sin mann, men hun elsker barna sine enda høyere, kanskje er det ikke så unaturlig at hun viser det av hele sitt hjerte, med hele sitt kroppsspråk. En mamma tenker ikke seksuelt når hun gir et lett kyss på munnen, om det er til sitt barn eller sin mann, hun gjør det for å fortelle hvor mye hun setter pris på menneskene som står henne nærmest.

Et kyss er ikke et kyss, det er så mange varianter av et kyss. Vi kan forføre med et kyss, men det kysset kan heller ikke sammenlignes med det lette kysset vi gir til våre barn. 

Det er ikke et uskyldig tegn på kjærlighet, det er et ekte tegn på kjærlighet fordi vi elsker vår barn! 

Aldri om jeg kommer til å slutte og kysse mine barn farvel og fortelle hvor høyt jeg elsker dem i det jeg drar min vei! De skal for alltid vite at de er mitt alt.. Å tenkte noe annet om et kyss av kjærligheten til sine barn er for meg en usmakelig tankegang.. 

/ Suss, suss, mamma elsker dere! 

Speiltvillingene på Facebook

 

Image and video hosting by TinyPic

19 kommentarer
    1. Jeg føler det blir feil, kanskje fordi foreldrene mine aldri har kysset meg på munnen og derfor er det ikke naturlig for meg, men har ikke noe imot at andre gjør det altså:)

    2. Jeg er så enig i det du skriver!! Det jeg selv husker fra jeg var bitteliten til jeg var kanskje 12 år, er kos og suss på munnen fra begge mine foreldre, jeg har dermed videreført det til mine egne barn, både som et “hadet” og “god natt”. For meg har det virkelig ALDRI vært noe seksuelt forbundet med det, kun et tegn på at “jeg er glad i deg”. Kommer til å fortsette med det til mine barn eventuelt ikke ønsker det lenger! At det skulle forbindes med noe seksuelt er det dummeste jeg noen gang har hørt!!!!

    3. Jeg og AP kysser også Olivia på munnen! Det har vi alltid gjort! Jeg synes det er superkoselig! Og nei, selvfølgelig har jeg ikke seksuelle tanker når jeg gjør det! Nå har jeg ikke akkurat seksuelle tanker hver gang jeg kysser min samboer på munnen heller, hvem har vel det? Kjenner jeg blir provosert av slike uttalelser! Puppene er jo i hvert fall en erogen sone. Og det er da vel ikke akkurat seksuelt å amme barnet sitt. Selv om de da fysisk suger på puppen til mammaen!Noen kan da få visse følelser, men den ene jeg har snakket med som opplevde det følte på så mye skam at hun nesten ikke turte å amme mer!
      Jeg har aldri blitt kysset/nusset på munnen av mine foreldre, men det ble allikevel den naturligste ting når Olivia ble født. Det kommer jeg og pappaen til å fortsette med helt til hun ikke vil det selv. Den dagen vil selvsagt komme etterhvert.
      **Åh, irritert!!**
      De som ikke vil gi barna sine et nuss kan vel bare la være, i stedet for å stille slike spørsmål ved oss som gjør det!

    4. PS: Og jeg bader og dusjer også sammen med Olivia i blant. Ja, vi er begge nakne. Nei, det er ingen ting seksuelt med det! (for visse som måtte tenke slike tanker om meg og min 2 år gamle datter!)

    5. Dette er jeg helt enig i Stine! Du skriver bra! Jeg kysser ikke mine barn på munnen, det fordi det ikke faller meg naturlig. Men kysser de tusen ganger farvel rundt i ansiktet da. Men at det dras noe seksuelt inn i et uskyldig kyss på en barnemunn er for meg usmakelig og ekkelt.

    6. I mine øyne ser det ikke bare ut som kjærlighet, men som noe romantisk. Ikke nødvendigvis seksuelt, da tror jeg man er litt i overkant sexfiksert.. men kræsjer litt med mine tanker om foreldrebarn-relasjon. men har full respekt for dine og andres synspunkter. Fine er bildene dine iallefall, jentene og bloggen. 🙂

    7. Jeg er så enig med deg, utrolig at noen kan tenke at det er noe feil med det. Snart kan man vel ikke skifte bleie eller amme engang. Kjærligheten mellom foreldre og barn er det sterkeste som finnes, og vi mennesker forbinder jo kyss med kjærlighet. Og som du sier, det er stor forskjell på et kjærlig kyss og et seksuelt kyss.

    8. Da jeg først så artikkelen, klikket jeg meg innpå i den tro at de snakket om bakterier og lignende som ble overført. At kysset mellom forelder og barn var seksuelt hadde jeg ikke en gang tenkt på. For en dum tanke. Ingen barn tenker over dette som seksuelt, og jeg tørr å påstå at ingen foreldre tenker på det som seksuelt heller…

    9. Tror mange her misforstår bruken av ordet “seksualitet” her.. Det er veldig stor forskjell på barns og voksnes seksualitet. Er veldig rart å tenke over at barn også er seksuelle vesener, men sånn er det faktisk! Er bare å lese en bok opp psykologi og oppvekst, så ser man at denne tankegangen ikke er så unaturlig allikevel.
      Syns dette var en fin artikkel: http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/livsstil/barns-seksualitet-intervju-med-thore-langfeldt-37199.html 🙂

    10. ÅÅ enig!! Selv har jeg ikke blitt oppvokst med å bli kysset på munnen av foreldrene mine, men når jeg ser andre kysse barna sine tenker jeg overhode ikke at det er noe seksuelt eller feil med det? Et kyss er såå mye mer enn et kyss,så når jeg får barn skal jeg garantert kysse de på munnen for å si hade/godnatt <3

    11. helt enig med deg! Hær susser jenta på 2år både mor, far, oldemor, bestemor og søskenbarn. Tilogmed nattasuss til veninna på 2 når vi var på hyttetur sammen. Syns det er søtt å koselig. Helt Sykt at dem mener det forbindes med noe seksuelt.

    12. Jeg hørte om en teori om opprinnelsen til kysset mellom mennesker var at foreldre tygget maten for barna og så matet dem (slik som mange andre dyr og fugler gjør). Altså i en tid lenge før barnemat på glass 😉 Det ble så et symbol på omsorg og kjærlighet mellom mennesker. Det er vel ganske naturlig at det også utviklet seg til noe som deles med kjærester, men at opprinnelsen kan ha vært mellom foreldre og barn. Dette er bare en teori, det er ingen som egentlig vet hvor det kommer fra, men jeg synes det gir litt mening hvert fall 🙂 Tenkte jeg skulle dele det!
      Hvis man tror at noen kysser barna sine og at det ligger noe romantisk eller seksuelt i det så er man rimelig spesiell. Kanskje er det ikke for alle, men jeg synes hvert fall ikke det er noe galt i det!

    13. Syns det er SÅ tullete å dra inn erogene soner når det gjelder dette! Skal barnet bli forvirret når man tørker det bak øret eller i armhulene etter bading da? Eller klipper tåneglene (man holder nødvendigvis på foten)? Eller når man tørker barnet etter dobesøk eller når det har gjort i bleia?
      Ja, greit så er det jeg nevnte nå nødvendige ting, men det er faktisk kjærlighet også – og noen viser barnet sitt kjærlighet ved å gi et lett kyss, uten at det er noe seksuelt ved det! Blir det derimot seksuelt, eller man tenker at det er det, så bør man faktisk søke hjelp altså.
      Eksempler på erogene soner:
      -Munnen
      -Ørene
      -Nakken
      -Brystvortene
      -Rumpen
      -Lysken
      -Mellom lårene
      -Armhulen
      -Føtter og tær
      Ser jo vi bare kan forby babymassasje med én gang, forresten?!
      *gah* Blir irritert av sånt tull og tøys! :p

    14. Hei, jeg er 21 år gammel og jeg kysser fremdeles mamma hei og hadet på munnen når vi er med hverandre.
      Jeg har ikke barn selv enda, men jeg skal susse mine barn hverdag når den dag kommer.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg